Олексій Гриценко: Автомайдан не бере гроші у Євромайдану

Олексій Гриценко: Автомайдан не бере гроші у Євромайдану

ДАІ намагається позбавити прав майже тисячу учасників протесту на колесах

В останні дні минулого року частина столичного Євромайдану пересіла на автомобілі і вирушила до резиденції Віктора Януковича у Межигір’я. Потім були автопробіги і заїзди до маєтків глави МВС Віталія Захарченка, генпрокурора Віктора Пшонки та лідера організації «Український вибір» Віктора Медведчука. 29 грудня відбулася перша і допоки найбільша акція протестувальників на автомобілях. Цей день можна вважати днем народження руху, який сьогодні називають Автомайданом.

Син народного депутата Анатолія Гриценка Олексій є одним з ключових координаторів громадського руху. Попри це, Гриценко-молодший воліє нікого з автомайданівців не виділяти. В інтерв’ю «Главкому» він розповів, як розподіляються обов’язки серед активістів у русі, хто займається організаціями акцій протесту, а також за чий рахунок сотні автомобілів пікетують маєтки високопосадовців.

Під час останньої акції Автомайдану у неділю ви пікетували маєтки Медведчука і Януковича. Якщо до Медведчука вдається прорватися, то до президента ні. Який смисл в акціях, якщо попри велику кількість автомобілів ви не можете доїхати безпосередньо до будинку глави держави?

Нам вдалося позавчора вночі прорватися до Януковича, декілька активістів змогли, здійснили вилазку. Остання акція, в якій брали участь 600 автомобілів, була символічною, ми вручали символічні повістки з викликом на Майдан. Янукович все чує, йому доповідають він знає, що відбувається. Нам потрібно збирати людей, щоб побачити, що нас багато, і тоді люди не боятимуться брати участь в протестах.

А зараз уже бояться?

Не те, щоб бояться. Просто на багатьох зараз тиснуть. До людей додому приходять даїшники. Дехто боїться, дехто навпаки, взагалі перестає боятися. Люди по-різному сприймають це.

Усі вживають слово «Автомайдан», а скільки людей і автомобілів під цим треба розуміти?

Я вам можу сказати про першу акцію, про поїздку до Межигір’я. Тоді даїшники нарахували 2,8 тис. автомобілів. У неділю було – 600 автівок.

Це значно менше, ніж перший раз. Люди тепер бояться?

Ні. Ми просто цю акцію не анонсували заздалегідь, не повідомляли за тиждень про намір її провести. Ми просто вивісили у Facebook інформацію, що їдемо повістку давати (символічна повістка до суду на Майдан – ред.). Це не була акція як тоді (29 грудня 2013 р. – ред.), коли з усіх регіонів з’їжджалися люди, щоб проїхати до цього Межигір’я.

Вчора, 13 січня стало відомо, що майно активіста Автомайдану Сергія Коби заарештовано. Яке майно і на якій підставі?

Заарештували усе рухоме майно, у нього тільки 1 автомобіль. ДАІ пояснюють це тим, що машина перебуває під арештом. Вперше це проявилося, коли ми були в Переяславі-Хмельницькому тиждень тому. Тоді автомобіль правоохоронцям забрати не вдалося, хоча спроби були. Коба почав з’ясовувати у виконавчій службі цей факт. Свого часу Сергій виїжджав до Німеччини, заздалегідь звертався до ДАІ, сплатив усі штрафи, щоб його пустили за кордон. Після того у нього не було жодного протоколу про порушення. Ось зараз з’явився штраф, приїхав виконавець і повідомив, що він має сплатити 350 гривень, у нього забирають машину. Звичайно, жодним чином не пов’язуючи це з активною громадською позицією Сергія.

Скільки ще активістів мають подібні проблеми з правоохоронцями?

Правоохоронці просто зупиняють людей за надуманими причинами. Люди, не знаючи, передають до рук міліціонерів свої документи. Потім правоохоронці їх розпитують, мовляв, де ви були 29-го числа, вимагають підписати протоколи. Таким чином тиснуть. Таких людей, на яких тиснуть, зараз більше 600. І це тільки по «справі Межигір’я». Правоохоронці і телефонують, і приходять додому до людей. У однієї жінки син проживає у Києві, натомість вона сама проживає на Миколаївщині, на неї оформлена і машина. Так от, до неї додому прийшов особисто начальник ДАІ Миколаївської області.

В ДАІ начебто існує неофіційний список автомайданівців, яких збираються позбавити прав. Чи вдалося міліції когось позбавити водійського посвідчення?

Я думаю, у списку ДАІ вже більше 900 водіїв, яких хочуть позбавити документів. ДАІ зупиняє людей, яких взагалі жодного разу раніше не зупиняли. Міліціонери (під час масової акції 29 грудня – «Главком») просто переписували номери всіх автомобілів, які брали участь в акції, а потім телефонували людям і говорили підписати протокол. Таким чином правоохоронцям десь у 3-5 людей вдалося забрати права.

Активіст і художник Сергій Поярков заявив, що на нього і його колегу Дмитра Булатова подав до суду Віктор Медведчук. Яка причина позову, і чому саме на цих двох активістів?

Тому, що вони найбільше були на екранах. Але саме ці люди, Поярков і Булатов закликали протестувальників бути мирними і дотримуватися законодавства, це є на всіх відео. Зауважу, що зараз кримінальна справа порушена за фактом подій 29 грудня, а не персонально проти когось.

Але на фото і відео видно, що було зламано і розмальовано паркан у маєтку Медведчука.

Так, але ж це не зробили Поярков і Булатов. Хто це зробив я поняття не маю. Це мають встановити правоохоронні органи. Коли з’явилася ця новина, на фото були саме ці двоє людей. Можливо, саме тому всі думають, що вони порушники.

Наприкінці минулого тижня в автомобілі активіста Ярослава Гончара знайшли встановлений жучок. Чи вдалося з’ясувати, хто це зробив?

Ми передали жучок народному депутату Медуниці, він мав його передати Голові Комітету ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Андрієві Кожем’якіну. Станом на зараз я не знаю про результати того, чи з’ясували вони щось.

Кому саме надаєте юридичну підтримку, і хто це робить для людей, які постраждали від правоохоронців під час акцій Автомайдану?

Надаємо тим, хто наші, чиї номери телефонів ми маємо. Зараз ми створюємо єдиний номер юридичної телефонної підтримки. Ми розуміємо, що самі не юристи, тому змушені створювати структуру правової допомоги. У цій структурі працюватимуть юристи Євромайдан SOS, юристи штабів опозиційних політичних партій, є поодинокі юристи, які приходять і пропонують свої послуги. Ми їх об’єднали в один пул. Вони спільно між собою вирішували стратегію і тактики захисту. Як менеджер за цей напрямок відповідає наш активіст Сергій Хаджинов, хоча він не є юристом.

Які напрямки роботи ще існують, зокрема у вас, як координатора?

У нас всі активісти, лідерів немає. Просто функціонально хтось веде певний напрямок. Я вже казав про юридичний напрямок, є напрямок роботи з людьми, які до нас звертаються, щоб вступити. Їм потрібно пояснити що, коли і як можна робити, як цей процес організувати. Є напрямок у дівчат «харчування нічного дозору», є напрямок комунікацій зі ЗМІ, є креативний напрямок, де люди, які у ньому задіяні, готують акції.

Хто і в який спосіб ухвалює рішення про час і місце кожної наступної акції Автомайдану?

Це колективний процес. Повідомляємо про акції через соціальні мережі, користуємося рацією Zello, таким додатком до смартфонів. Маємо контакти людей, які зареєструвалися на нашому сайті, хтось приєднався до відповідної групи у Facebook. Є певне коло людей, які перевірені з першого дня, які чергують в нічних дозорах.

За чий рахунок вони заправляють свої автомобілі?

На великі акції, якщо виїздять, вони заправляються за власний рахунок. Більшість людей, які стоять, також за свій рахунок. Коли нам щось приносять люди, ми перш за все роздаємо тим, хто стоїть вночі у нічному дозорі. Приносять допомогу хвилями. Буває, що багато, буває, що ні. У нас є рахунок для збору грошей. Якщо хтось приносить пальне, ми одразу людям роздаємо.

Євромайдан збирає кошти у будинку Федерації профспілок. Хіба вам не допомагають?

Ми не беремо коштів взагалі від жодної партії, які є на Євромайдані, щоб не було ніяких розмов, що ми під якоюсь партією. Ми не входимо до ради Майдану (до ВО «Майдан» - ред.). Нам були пропозиції, але ми відмовилися. Сказали, що не збираємося до них входити.

Це через конфлікт між громадськими активістами і політиками?

Ні. Причина в тому, як з самого початку створювалася ВО «Майдан». Свого часу нас не влаштувало як організація створилася. Так, ми координуємо з ними роботу по всіх акціях, інколи як спостерігачі приходимо до них на засідання, але вступати не збираємося.

Після акції протесту біля Києво-Святошинського райсуду і протистояння міліції і «Беркута» біля райвідділу міліції в.о. начальника Головного управління МВС України в Києві Валерій Мазан заявив, що правоохоронці мали право застосувати вогнепальну зброю по відношенню до протестувальників. Не боїтеся, що на думку міліції, акції Автомайдану правоохоронці також вважатимуть настільки ж агресивними, що викличе бажання застосувати вогнепальну зброю?

По-перше, скажу, що наші юристи вивчали це питання. Правоохоронці не мали право застосовувати вогнепальну зброю (біля райвідділу міліції в Святошинському районі столиці – «Главком») Вони мали право зробити коридор, щоб проїхала машина, відтиснувши людей. Але вони не мали права застосовувати зброю тому, що не було жодної загрози втечі затриманого. Якщо припустити, що це може статися, це буде початком їх кінця. Ці речі прогнозувати, тим більше говорити на пресу не можна.

Якби лідери опозиції брали участь у всіх акціях Автомайдану, можливо, це було б безпечніше?

Було б значно цікавіше, для людей було би краще. На акції постійно їздять народні депутати, Володимир Яворівський, Андрій Парубій, але це не стосується лідерів.

Як думаєте, чому лідери не приєднуються?

Краще їх спитайте, я не хочу говорити за когось.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: