Уряд на 20% зусиль

Уряд на 20% зусиль

Ситуація, що склалась, дозволяє чинному прем’єру уникнути відповідальності за рік діяльності

Уряд Арсенія Яценюка пережив 100 днів, хоча сам прем’єр вже перебуває більше року при владі. В нових конституційних умовах Кабмін має достатню незалежність та відповідальність, щоб бути винним у всьому в значно більшій мірі ніж Президент. Тому на даному етапі оцінювання Арсеній Петрович є правильним об’єктом критики за провал реформ та швидких змін. З іншого боку, в умовах війни вдаватись до класичної критики «всьопропало» та «нас зрадили» - морально безвідповідально.

Загалом критика, яка ллється на діяльність уряду, поділяється на декілька видів. Перший вид найпопулярніший — це критика за недотримання політичних обіцянок. Незважаючи на те, що популізм в українській політиці б’є світові рекорди, така критика є необєктивною, оскільки більшість популістських пропозицій не мають на меті бути втіленими, і не відображаються в подальших документах діяльності влади. Другий вид це співвідношення того, що варто було зробити і з тим, що було зроблено. Чимало експертів мають ідеальні уявлення про реформи та їх пріоритетність, і критикують уряд, з точки зору, відповідності чи невідповідності своїм ідеалам. Здебільшого така критика не враховує багато управлінських реалій, а саме стан бюрократії та державного апарату для прийняття необхідних рішень. Тому така критика тільки частково справедлива.

Нарешті, третій вид — це аналіз взятих на себе зобов’язань владою, та їх практичне виконання крок за кроком. Мова йде про аналіз програми дій уряду, з позиції ухвалених рішень за 100 днів. Відмінність програми від інших декларативних документів полягає в тому, що її пишуть вже перебуваючи у владі, і усвідомлюючи в певній мірі можливості її реалізації. Ми вирішили піти цим шляхом, і ось що в нас вийшло.

-- Загальні зауваження

Необхідно зазначити, що у 2014 році Арсеній Яценюк загалом презентував щонайменше три програми діяльності. Одну відразу після свого призначення, ще одну під час турне до США програма «Відновлення країни», і ще одну останню після створення нового Кабінету міністрів в грудні. Така ситуація дозволяє чинному прем’єру уникнути відповідальності за рік діяльності, і посилатись тільки на останню діючу програму. Водночас, у зв’язку з можливими кадровими перестановками в уряді є небезпека, що у квітні ми отримаємо новий документ з новими пропозиціями, і чергове уникнення відповідальності за свою діяльність.

Чинна програма містить багато конкретних кроків, за 100 днів можна побачити ефективність діяльності кабінету Арсенія Яценюка. Отриманий нами показник загальної діяльності складає 20% від того, що передбачало виконання програми. Цей показник є достатньо умовним, і він не дозволяє сказати, що програму виконано на 20%, оскільки ми враховували тільки наявність кроків по конкретному пункту. Також необхідно розуміти, що прийнята програма діяльності уряду не дозволяє виміряти практичний вплив ухвалених рішень на зміни в країні. Так, пункти про прийняття нових законів часто виконуються, але на практиці, ми також часто бачимо, що ніяких якісних змін не відбувається. Тому наших умовних 20% не можна сприймати і як покращення життя чи реформи на 20%. Фактично, отриманий відсоток є цифрою, яка відображає сукупність зусиль уряду по виконанню розробленої ним і прийнятою парламентом програми. Варто зазначити, що 20% непоганий показник, щоб сказати не «всьопропало», але, водночас, критично низький для країни, в якій триває війна.

В блоці «Нова оборонна політика», що виконаний умовно на 41% — усі пункти починаються або здійснюються повністю у 2015 році, тому відсоток виконання цього блоку, особливо в умовах ведення бойових дій є незадовільним. Не знайдено декларованої програми розвитку ЗСУ, не прийнято закон про державне оборонне замовлення і тд — що є неприпустимо в поточних умовах. Також відсутня інформація про створення агентства з облаштування кордону, яке начебто побудувало частину «нового кордону» — але фактично ця діяльність перекладена на міністерство інфраструктури.

В блоці «Нова політика державного управління» — загалом виконано пункти щодо стандартизації, що і складають 29% блоку, інші пункти — щодо очищення влади, електронного урядування, відкритих даних та скорочення держапарату — не виконані або відкладені на 2016 рік.

Жваві розмови про боротьбу з корупцією поки що не підтверджуються виконанням плану дій, лише формальних 14%, що складаються з початку реформи МВС та прийнятим законом про судоустрій (робота ВР). Тобто реальний прогрес, на відміну від 14% формального — значно нижче. Такий результат в одному з найбільш пріоритетних напрямків є незадовільним.

Економічний блок теж не дає підстав для позитивної оцінки виконання, адже, крім податкового компромісу та щойно введених електронних закупівель, — пишатись нічим, реформа оподаткування була цілком проваленою — реального зниження ЄСВ не сталось, податки були фактично перегруповані, а тіньовий сектор економіки навіть збільшився — за рахунок обмежень на валютному ринку. Формально отримані 22% — це фактично дно виконання поставлених завдань, так як багато пунктів було заплановано на початок 2015 року — можна було спокійно виходити на показник як мінімум в 2-3 рази більший.

«Нова політика управління державною власністю» набрала ганебних 1,25%, як через невиконання поточних обов’язків, так і через відкладання потрібних змін на 2016-2017 роки.

Продовольча політика уряду теж є провальною, 9% — це виконання пункту про залучення інвестицій в дану сферу; всі інші пункти — не виконуються, зокрема по держпідприємствам та підтримці малих аграрних господарств.

Енергетична політика — 7% виконання, та загальне перекладання усіх проблем та перспектив на реалізацію в майбутньому. В контексті газової залежності від РФ можна було б приступити до виконання деяких рішень уже в цьому році.

«Нова соціальна політика», 33% виконання — отриманих за рахунок об’єднання фондів, соціальної підтримки населення та прогресивного МОН. Не виконано або перенесено — пенсійні перетворення та реформування сфери охорони здоров’я.

Важко зрозуміти присутність окремими пунктами культурної політики та політики з розвитку молоді та спорту, які сумарно набрали 0% виконання визначених планів. Загалом результати діяльності цих напрямків лише підтверджують скептицизм щодо «продукту» їх діяльності та доцільності існування відповідних міністерств.

В сфері міжнародної допомоги — результат реалістичний та очікуваний — 37,5%, а фактично можна було набрати не набагато більше. Загалом лише в цьому пункті робота уряду є достатньо ефективною, в песимістичній оцінці — цей уряд професійно залазить в борги та вміє отримувати фінансову допомогу.

Отже, із аналізу видно, що зміни в цілях підвищення ефективності роботи цього уряду — необхідні. Водночас, самих лише кадрових перестановок буде недостатньо. Значна різниця у відсотках зусиль між різними напрями показує відсутність системної роботи, і необхідність зміни в загальних підходах управління, а не лише кадрах.

У даному матеріалі використано дані щодо плану дій уряду, опубліковані як постанова Верховної Ради України на її офіційному веб-сайті, презентація плану дій уряду на сайті КМУ, заяви та публікації щодо виконання тих чи інших пунктів на офіційних сайтах органів влади та в ЗМІ. Даний документ надає загальну характеристику виконання декларованої програми, основна інформація щодо оцінки по кожному пункту — міститься в доданому документі «Аналіз реалізації плану дій уряду».

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: