Олег Проживальський: Через те, що МТС - російський бренд, особливого відтоку абонентів не трапилось

Олег Проживальський: Через те, що МТС - російський бренд, особливого відтоку абонентів не трапилось

Ціни на мобільний зв'язок в Україні впали до рівня Індії та деяких африканських країн, - стверджує гендиректор компанії «Vodafone Україна»

На фоні загальної економічної кризи один з небагатьох сегментів економіки, що розвивається – мобільний зв'язок. Звісно, доходи операторів в доларовому еквіваленті значно впали після девальвації, але, тим не менш, вони продовжують інвестувати в свою інфраструктуру. Вибору в них нема – саме в цьому році держава нарешті виставила на довгоочікуваний конкурс 3G-ліцензії, «обтрусивши» «велику трійку» операторів загалом майже на 9 мільярдів гривень.

Заплативши за ліцензії, «МТС-Україна», Київстар та Life почали будувати мережі «третього покоління», щоправда, якщо два останніх розпочали запуск 3G і введення нових тарифів ще влітку, то для абонентів МТС він був до останнього часу доступний лише в «роумінговому» варіанті – через «укртелекомівську» мережу «Тримоб». На ринку казали про те, що таке затягування процесу будівництва мережі відбувалося через елементарний брак коштів у МТС – компанія понесла великі втрати через окупацію Криму та війну на сході. Саме в цих регіонах у оператора історично була найбільша кількість абонентів. До того ж подейкували, що компанія втратила дуже багато коштів на рахунках в збанкрутілих банках.

В самій українській МТС пояснюють свою повільність іншими причинами – а саме намаганням побудувати більш якісну мережу, ніж конкуренти, що женуться за швидкими грошима. Також очевидно, що в компанії до останнього чекали підписання контракту з одним з провідних світових операторів – Vodafone, під брендом якого і були презентовані нові 3G-тарифи. Щоправда, скористатися ними можуть поки що лише мешканці Одеси та Чернівців, де вже запущене 3G-покриття. Інші обласні центри компанія планує підключити до кінця року, окрім міст, де відповідні частоти ще не звільнили військові в рамках так званої конверсії (Харків, Запоріжжя, Житомир, Черкаси). На цьому тижні МТС почала поступове підключення до «третього покоління» у столиці, що буде відбуватися в кілька етапів до Нового року.

В головному офісі компанії вже мало що нагадує про старий бренд МТС, який у багатьох стійко асоціюється з Росією. «Яйце» на даху будівлі вже змінене на відому в світі «краплю» Vodafone, при цьому кольорова гамма залишається такою самою. Повним ходом йде ребрендінг і всередині офісу. Але зрозуміло, що це, мабуть, найлегше, що було можна зробити. Гендиректор компанії Олег Проживальський, який працював міністром зв’язку України ще за часів Кучми, розповідає «Главкому», як буде проходити трансформація в Vodafone, коли це помітять абоненти, та яким чином оператор продовжує працювати на окупованих територіях Донбасу.

-- «Навіть наші працівники, приїжджаючи закордон, купували місцеву сім-карту, бо так було дешевше»

Ми вже помітили, у вас в офісі повсюди вже суцільний Vodafone, хіба що окрім кавоварки, де ще зберігся логотип МТС.

Ще не всюди встигли замінити (сміється). Є багато роботи, пов’язаної не тільки з заміною вивісок на наших та дилерських магазинах. Процес вимагає багато часу та грошей – усього місяць назад ми підписали угоду і першим кроком був запуск нових тарифних планів. Впевнений, тарифи, які ми вивели за допомогою групи Vodafone, яка працює на п’яти континентах, приємно вразили наших користувачів. Жоден український оператор не міг раніше запропонувати такі умови. Тепер можна буде дзвонити на закордонні мережі Vodafone або на його партнерські мережі у 62 країни світу фактично по домашніх тарифах, за якими ви розмовляєте з абонентами інших українських операторів. І роумінг тепер буде коштувати не тисячі гривень, як раніше. Навіть наші працівники, приїжджаючи закордон, купували місцеву сім-карту, бо так було дешевше. Тепер нашими тарифами у роумінгу користуватися буде дешевше, ніж іншими альтернативними можливостями. Назагал буде виходити десь 200–300 гривень за поїздку.

Який час займе процес ребрендингу і скільки це буде коштувати?

Цифри не назву – це конфіденційна інформація. Зміна бренду, запровадження нових стандартів у нас займе близько року. Це буде робитись за власні кошти компанії, і вони не такі великі. Крім зміни назви, ми будемо запроваджувати нові технології, програмні продукти, додаткові послуги Vodafone. Назвати точну суму витрат, пов’язаних з цими змінами, зараз ніхто не зможе. Наше перше завдання – розробити нові стандарти в компанії з урахуванням тих, які діють у Vodafone. На це ми відводимо близько п’яти місяців. Через півроку ми вже повинні тих нових стандартів дотримуватись.

В чому полягають нові стандарти?

Наведу приклад. Якщо раніше ви дзвонили в call-центр МТС, то спочатку тиснули різні кнопки, щоб вибрати меню і довго слухали музику або записану інформацію перед тим, як вийти на оператора. В call-центрі Vodafone одразу здійснюється з’єднання з оператором. Ще один приклад. Зараз допустимий внутрішній стандарт блокування викликів складає 1,5%, тобто із ста викликів менше двох можуть бути заблокованими. У Vodafone цей стандарт вдвічі жорсткіший. По успішності з’єднань у нас стандарт 95%, у Vodafone – 99,5%, причому якщо в існуючому стандарті рахуються середні показники за добу, то у Vodafone за основу беруться показники у години найбільшого навантаження мережі. Ми вже давно почали працювати над втіленням нових стандартів, і будуємо мережі 3G так, щоб виходити на ці більш високі показники.

-- «Деякі абоненти на нас сердяться, що ми довго не запроваджуємо 3G»

МТС останнім з «великої трійки» мобільних операторів запускатимете 3G.

Тому що ми не хочемо працювати за такими показниками, як наші конкуренти, а намагаємось робити це так, як робить Європа.

Натякаєте, що конкуренти побудували «сирі» мережі?

Звичайно, деякі абоненти на нас сердяться, що ми довго не запроваджуємо 3G. Деякі навіть мені особисто казали, що підуть від нас. Але я відповідав, що якщо підете, то дуже швидко повернетесь.

Поясню. Існуючі базові станції в мережі 2G працюють на частотах 900 та 1800 Мгц. Чим вища частота, тим менший радіус розповсюдження радіохвиль. Тому станції на 900 Мгц покривають здебільшого села і дороги, а 1800 Мгц частіше використовуються в містах. 3G використовує частоту 2100 Мгц, це означає, що 3G станції мають ще менший радіус дії, тобто для суцільного покриття їх треба більше. Наші конкуренти поспішають – хочуть швидко заволодіти ринком і втрачають якість. Вони просто встановлюють на існуючих базових станціях один блочок і антену. Так можна за місяць покрити велике місто, але покриття буде з дірками – воно навіть називається «леопардовим». Ми ж додаємо у 1,5 рази більше нових базових станцій, щоб покриття було суцільним, «килимовим». За рахунок цього ми не тільки покращуємо покриття, але й досягаємо вищих показників якості в сенсі зменшення відмов. Тому що за слабкого покриття, коли абонент випадає з 3G, його термінал не завжди може автоматично «схопити» мережу 2G, і відбувається обрив зв’язку.

Мережа 2G при цьому залишається…

Звичайно, вона абсолютно повноцінно забезпечує «голос», а 3G – це здебільшого швидкісна передача даних. Потроху голосовий трафік також переходитиме у 3G, внаслідок чого звільнятимуться частоти 1800 Мгц, які можна буде використовувати для впровадження технологій четвертого покоління (4G).

-- «Ціни на українському ринку впали до рівня Індії та африканських країн»

Наразі абоненти користуються тарифами і МТС, і Vodafone. Наскільки довго ці бренди будуть існувати паралельно?

Вони будуть існувати паралельно до тих пір, поки наші абоненти лишатимуться в тарифних планах МТС.

У UMC (так називалась компанія до 2007 року) колись був такий віртуальний оператор «Джинс», але згодом всіх «джинсовиків» за умовчанням перевели на МТС.

До речі, у нас ще й досі діють тарифи UMC. Ми не збираємось примусово переводити абонентів на нові тарифні плани. Ми впевнені, більшість абонентів перейдуть у Vodafone за власним бажанням. Першими це зроблять ті, хто багато подорожує за кордон чи багато дзвонить в інші країни. Нові тарифи діють в країнах, в яких представлений Vodafone чи його партнери. Але ймовірно, що список країн з пільговими тарифами для українських абонентів буде розширюватись. Наприклад, в Польщі Vodafone не працює, але ми все ж-таки включили її в пільговий пакет через тісні стосунки з цією країною та домовленості з місцевими операторами. Крім міжнародних дзвінків та послуг в роумінгу в тарифах Vodafone передбачено від 0,5 до 5 Гб Інтернету на місяць.

Коли побачимо, що на старих тарифах залишилось небагато абонентів, будемо вирішувати, що з ними робити. Не виключаємо, що до нас будуть переходити абоненти і з інших операторів. Наведу приклад Одеси – коли ми запустили там свою мережу (ще без нових тарифних планів), в перший день в ній «засвітилося» понад 115 тисяч абонентів з терміналами, які можуть сприймати послуги 3G. Через тиждень-два їх стало 250 тисяч – частина з них, думаю, перейшла з інших мереж.

Наші конкуренти хочуть одразу заробити багато грошей, піднімають тарифи, а ми цього не робимо. Навпаки, даємо людям додаткові гігабайти, щоб вони спробували, що таке 3G. Звісно, нам треба окупити інвестиції і, можливо, пізніше ми переглянемо наші тарифи, але на сьогодні цього не плануємо.

Чому саме Одеса у вас стала «піонером» 3G?

По-перше, це дуже бізнесове місто, як і всі прикордонні міста. По-друге, Київ більше Одеси майже втричі, і тут нам треба було побудувати втричі більше нових базових станцій. Треба будувати вежі там, де нема будинків, підводити електроенергію до «сайтів» (базових станцій). Все це потребує часу – не менше півроку. Вже з 26 листопада ми почали запускати Київ, причому робитимемо це не одразу і всюди, як конкуренти, а кластерами, щоб забезпечити «килимове» покриття й максимально безпроблемний для абонентів перехід на 3G, без «випадання» у 2G. Саме такий підхід поступового підключення 3G був застосований у великих європейських містах. Ми вже попередили наших абонентів в столиці, що починаємо роботу з технічного тестування, включаємо перший кластер і протягом місяця переключимо все місто.

Є така розповсюджена думка, що Vodafone – досить дорогий оператор.

Vodafone є найбільш якісним оператором у світі, а ціна повинна відповідати якості. Звичайно, хтось буде обирати найдешевші тарифи, незважаючи на якість. Але останнім часом навіть оператор з репутацією найдешевшого піднімає ціни. Та й Vodafone в Україні, до речі, не найдорожчий оператор.

Зізнайтесь – все ж першопричиною спрівробітництва з Vodafone стало те, що МТС сприймався українським споживачем як російський бренд?

Ні. Компанії постійно шукають шляхи, яким чином приваблювати до себе клієнтів. На українському ринку не тільки ми змінювали бренд. Колись ми приєдналися до досить потужного бренду МТС, що дало нам додаткові інвестиції для розвитку. На початку 2000-х років акціонери UMC практично припинили фінансування українського бізнесу через кризу на своїх домашніх ринках. На той час наші компанії-засновники витратили в Європі багато грошей на придбання ліцензій 3G, які були продані за шалені кошти. Очікуваної віддачі компанії не отримали, потрапили у складне фінансове становище і почали шукати покупця на свій український актив. Наш вхід до групи МТС на цьому фоні був позитивним кроком.

Український ринок сьогодні не дуже привабливий, ціни впали до рівня Індії та деяких африканських країн, тож ми шукали нового партнера, аби отримати нові можливості для розвитку. У нас було декілька варіантів, з ким працювати далі і де знайти потужну підтримку для поштовху. І врешті-решт обрали оператора з великою кількістю ноу-хау, до яких ми тепер маємо ексклюзивний доступ. Ми залишаємося компанією, яка належить групі МТС, але в нас вже відбулося багато реорганізацій. Наразі ми «переїхали» в Європу і стали дочірньою компанією амстердамської компанії Preludium, яка належить тим же акціонерам. Був змінений склад наглядової ради, головою якої був призначений Рон Зоммер, колишній президент компанії Deutsche Telekom, добре знаний у європейських інвестиційних колах.

Ваша компанія після всіх останніх подій в країні не могла не відчути негативного ставлення тих абонентів, які принципово не хочуть користуватися російськими брендами. Наскільки відтік таких клієнтів масовий?

Був відтік через форс-мажорні обставини – внаслідок втрати кримських абонентів та військового конфлікту на сході. Через те, що ми російський бренд, якогось особливого відтоку не трапилось. Чули окремі думки деяких абонентів.

-- «Наші доходи не ростуть синхронно зі збільшенням обсягів послуг»

Бренд Vodafone відомий в світі, а наскільки він впізнаваний в Україні. Люди, які бачать його на бігбордах, розуміють, що це не марка телевізорів, наприклад?

Ми проводили дослідження – ще до початку рекламної компанії знання бренду Vodafone в Україні виявилось несподівано високим, на рівні 25%.

На яких умовах вам наданий цей бренд у користування?

Співпраця з цією компанією у групи МТС існує давно. В світі існують потужні альянси телекомунікаційних операторів (мобільних і фіксованих) і постачальників, які об’єднуються заради здешевлення витрат і посилення конкурентних переваг. Ми працюємо в одному альянсі з Vodafone і не могли працювати з його конкурентами, наприклад, з Orange. Вигоду при цьому отримує і Vodafone, який додав ще одну країну до сфери свого впливу, і у якій будуть діяти його «домашні» тарифи, так і ми, про що я вже казав.

При цьому Vodafone не увійшов до складу акціонерів українського оператора.

Ні. Втім, я не знаю, яке рішення приймуть акціонери в майбутньому. Ми – курка, що несе золоті яйця. Але не можемо казати акціонерам, що їм з цією куркою робити.

Загальна тенденція на ринку, і не лише в Україні така, що обсяги наданих послуг ростуть значно швидше ніж доходи від них.

Звичайно, наші доходи не ростуть синхронно з обсягами послуг – вони зростають повільніше за трафік, який щорічно збільшується відсотків на 30. Минулого року доходи навіть трохи зменшилися, а якщо брати у доларовому еквіваленті, то зменшились помітно... Витрати, у тому числі валютні, виросли – тому що обладнання ми купуємо за валюту, в Україні власних технічних засобів мобільного зв’язку не виробляється. Залежність від імпортної складової взагалі суттєво впливає на темпи розвитку галузі.

Смс сьогодні практично не ростуть, тому що абоненти більше користуються передачею даних. Запровадження 3G ще більше цьому сприятиме. Голосовий зв'язок при цьому залишається стабільним – мережа 2G ідеально забезпечує рівень цієї послуги. Але майбутнє – за передачею даних. В структурі ARPU (показник середнього доходу з одного абонента на місяць) додаткові послуги, в тому числі Інтернет, складають в Україні близько 30%. У сусідніх європейських країнах, де є і 3G, а десь — і 4G, цей показник складає понад 40–45%. Сподіваємось, доходи від послуг з передачі даних зростатимуть і в Україні, але економічна криза не може не впливати на темпи їх зростання.

Який сьогодні ARPU у МТС?

Близько 40–41 гривні на місяць. Останнім часом він трішечки підвищується, але в доларовому еквіваленті зменшується.

Виходить, мобільні оператори мали великі «жирову прокладку», якщо навіть після падіння доходів і при смішних за світовими мірками цінах не працюють в збиток.

Наша рентабельність взагалі впала в абсолютних показниках на 10%, у відносних — на 20%. Основна причина — втрата Криму і зменшення кількості абонентів, яких ми обслуговували на територіях, які сьогодні входять в зону АТО. Взагалі ми втратили понад 3 мільйони абонентів. Це особливо боляче вдарило по нас, бо Крим і схід — це території, де близько 80% жителів були нашими абонентами.

Стандарти 4G і тим більше 5G для України зараз зовсім не актуальні?

Про 5G ще ніхто не знає, що воно таке. Стосовно ж 4G — у українських абонентів ще дуже мало терміналів, здатних підтримувати цей стандарт. Якщо хтось з операторів сьогодні почне розвивати 4G, то зіткнеться з невисокою віддачею від своїх інвестицій. У перспективі 2–3 років в Україні кількість таких терміналів зросте. Крім того, якщо 4G послуги почнуть запроваджуватись, абоненти самі почнуть купувати такі термінали.

Але головна проблема— це відсутність в Україні частот для розвитку 4G. Президент видав указ, за яким державні органи повинні до 2017-го року вирішити питання стосовно виділення частотних діапазонів для запровадження 4G. Кабінет міністрів затвердив відповідний план дій. Щоправда, мені здається, що у кращому випадку 4G з’явиться в Україні у 2018 році.

Щоб запровадити 3G, треба було замінити всі базові станції, які колись будувались під 2G. Розгорнути 4G буде набагато простіше, тому що базові станції, які ми встановлюємо зараз, готові підтримувати як 3G, так і 4G технології – вони 3G і 4G ready.

Інша розбіжність: 3G у більшості країн передбачає суцільне покриття, у селах, впродовж автомобільних шляхів тощо. У той час як 4G у всьому світі запроваджується локально – лише у великих містах й лише там, де треба додати швидкості, де є попит. У далекому селі навряд чи знайдеться багато користувачів, яким потрібна швидкість 100 мегабіт і більше, тому 4G запроваджуватись там не буде. А ось в Києві, інших великих містах в цьому є сенс.

Є підозра, що і 3G буде працювати, в основному, у великих містах, а ось в селах Інтернету як не було, так і не буде.

На початках так. Згідно виданих ліцензій ми повинні за 4–5 років покрити всі міста з населенням від 10 тисяч і вище. Але мережі будуть будуватись і в селах, де є попит на послуги і є користувачі, здатні за них платити. Де є попит, буде і пропозиція. З часом дійдемо до кожного села, але робитимемо це поступово, в залежності від попиту і платоспроможності. Колись і 2G починалося з невеличких «островів», шляхи взагалі не були покриті, а послуга була надто дорогою. У дев’яностих роках вартість термінала складала 1000-2000 доларів, а абонплата сягала 200-300 доларів на місяць. Хто міг тоді уявити, що мобільний зв'язок стане доступним скрізь по Україні? Мине час – і 3G послуги стануть такими ж доступними для всіх українців.

-- «Крим – український, і ніякі ліцензії Росії ми не визнаємо»

Як відбувалося розлучення МТС з Кримом?

Все відбулося досить просто – ми працювали там, доки нам надавали таку можливість. Нам запропонували перейти під російське законодавство і отримати російські ліцензії, але ми не могли цього зробити, бо є українською компанією, яка працює за українським законодавством. Крим – український, і ніякі ліцензії Росії ми не визнаємо. Враховуючи це, нас просто заблокували.

Устаткування, що там лишилося, ви продали?

Розуміючи ситуацію, яка складалася, ми багато що встигли забрати звідти, особливо рухоме майно, автотранспорт вивезли весь. «Залізо», що залишилось, ми змушені були продати, хай за півціни, але думаю, це краще, ніж дочекатись моменту, коли у тебе все заберуть задурно.

На окупованих територіях на сході ваш оператор до сих пір працює, хоча так звана влада «ДНР-ЛНР» жаліється, що ви не йдете з нею на контакт.

Думаю, на сході їм не вдасться зробити так, як у Криму. В Криму знайшлись компанії, які не є публічними, бо жодна публічна компанія не має права працювати на невизнаних територіях. Інакше їхні акції будуть вилучені з обігу міжнародних фондових бірж. Але в світі є «сірі» компанії, різні «пупкін телекоми», які працюють в Придністров’ї, Карабасі та незаконно надають там послуги. Україна зверталася в Міжнародний союз електрозв’язку, щоб підняти питання незаконності роботи цих кишенькових операторів на території Криму. Але Росія має великий вплив на деякі африканські та азіатські країни, яких багато серед членів МСЕ, і які заблокували прийняття правильної для України резолюції.

Стосовно ж самопроголошених «республік» на сході, впевнений, що жоден зарубіжний постачальник не продасть їм обладнання для створення мереж. В нас намагалися забрати деяке обладнання, але збагнули, що паралізують життя у всьому регіоні. Тепер намагаються побудувати щось своє на базі «київстарівської» мережі …

Такий собі оператор «Фенікс» вже запущений.

Так, і ще якась компанія, яка з «ЛНР» пов’язана. Але ці компанії не мають ані достатнього покриття, ані угод з інтерконекту з операторами інших країн.

Чому саме інфраструктура «Київстару» їх привабила?

Вона менша, її відключення завдало меншої шкоди регіону. Є великі сумніви, що Росія підключить їх до своїх мереж, навряд чи в них є така перспектива.

Ті ваші співробітники, які залишились там, ще працюють з вами?

Ми вивезли звідти практично весь наш персонал – усіх, хто хотів поїхати, – у Маріуполь, Харків, Кременчук, Одесу. Нам важливо було зберегти свої цінні кадри і забезпечити людям можливість повернутися додому після закінчення конфлікту. З тими, хто лишився, ми не працюємо.

Зв'язок на тих територіях то зникає, то поновлюється. Хто обслуговує вежі?

Наше обладнання там не обслуговується взагалі. Певний час воно може працювати цілком автономно, поки є подача електроенергії та немає пошкоджень. Ми змогли переключити всі базові станції регіону на харківські комутатори, і зараз весь східний трафік «ходить» через Харків. При цьому сьогодні близько 10% базових станцій в регіоні виведені з ладу й не працюють, а провести ремонтні роботи ми не можемо, оскільки не маємо фізичного доступу до них.

Мешканці тих територій продовжують здійснювати платежі за зв'язок в гривнях? Яким чином?

Якби вони не сплачували, то не змогли б користуватися послугою. У нас підхід однаковий до всіх абонентів, де б вони не були. Яким чином люди дістають картки поповнення, не знаю. Кажуть, їх завозять контрабандою, продають задорого, як і продукти харчування, інші товари.

Тобто сама компанія не вживає ніяких дій, щоб налагодити постачання туди скретч-карт?

Ні.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: