Чи можна не платити за холодні батареї? «Главком» перевірив «рецепт» Яценюка

Чи можна не платити за холодні батареї? «Главком» перевірив «рецепт» Яценюка

Не все з того, що запропонував прем’єр, можна реалізувати на практиці…

«Якщо температура в вашій оселі 12 градусів, то ви взагалі не повинні сплачувати за рахунком на опалення», - таку обнадійливу для споживачів заяву зробив прем’єр-міністр Арсеній Яценюк у своєму недільному зверненні до українців.

Піти на такий крок прем’єра змусив скандал, який спалахнув у Києві: у зв’язку з різким похолоданням мешканці близько 700 столичних багатоквартирних будинків зустрічали свята практично без тепла.

Запропонований главою уряду алгоритм дій для споживачів, в оселях яких температура опустилася менше 18 градусів, передбачає перерахунок плати за опалення. «За кожен градус нижчої температури, рахунок за житлово-комунальну послугу повинен бути зменшений на 5%», - відразу пояснив систему Арсеній Яценюк.

Він закликав громадян спочатку зателефонувати в ЖЕК чи ОСББ, запросити комісію для складання акту. В разі, якщо комісія не з’явилася протягом трьох днів, українці можуть самостійно заповнити акти, запросивши в якості свідків двох своїх сусідів, щоб вони підтвердили низьку температуру в оселі.

Потім цей акт потрібно передати до теплопостачальної організації – в столиці цю послугу забезпечує приватна компанія «Київенерго». «Підприємство зобов’язане здійснити перерахунок, який виставлений для вашої квартири», - уточнив прем’єр.

У відповідь на таку пораду прем’єра на нього посипалися звинувачення у бажанні попіаритися на болючій для народу проблемі. Дійсно, аналізуючи чинні документи в комунальній царині, з’ясовується, що не все з того, що запропонував прем’єр, можна реалізувати на практиці.

Проте й ігнорувати запропонований ним алгоритм для захисту прав споживачів у стосунках з монополістами теплокомунальної енергетики також не варто. «Рецепт» від прем’єра повинен стати стимулом для доопрацювання чинної нині нормативно-правової бази, щоб не лише теоретично, але й практично можна було б реалізувати запропонований ним сценарій.

-- Споживачам на замітку

Можливість перерахунку вартості комунальних послуг в разі їх низької якості Кабінет Міністрів запровадив ще у 2010 році – тоді постановою за №151 було запроваджено «Порядок проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості» .

В цьому документі чітко прописано алгоритм перерахунку вартості послуг включно з формулами, використовуючи які постачальник послуг повинен здійснити «перерахунок розміру плати за фактично надані послуги шляхом зменшення розміру плати».

Фактично цей документ став доповненням до ухваленої 2005-го року урядової постанови №630, якою були затверджені Правила надання вищеперерахованих комунальних послуг.

Але перш ніж почати процедуру перерахунку вартості опалення, цей документ зобов’язує споживачів спочатку подбати про утеплення своїх осель. Це звучить приблизно так: централізоване опалення повинно забезпечувати нормативну температуру у приміщеннях за умови їх утеплення споживачами. Крім того, власник будинку повинен забезпечити утеплення місць загального користування будинку.

Якщо ці умови виконано, тоді можна розраховувати на перерахунок вартості наданих послуг в разі погіршення якості опалення чи водопостачання. Споживач може повідомити виконавця послуг по телефону чи в письмовій формі – за адресою, що зазначена в договорі на постачання послуг (зі споживачами підписується договір на основі типового договору).

Відразу ж варто зауважити, що в разі масового зниження температури в квартирах, додзвонитися до постачальника тепла зможуть далеко не всі споживачі, а на письмове звернення реакція буде вже не такою оперативною.

Якщо в квартирі батареї залишаються холодними, споживач має право викликати комісію, щоб зафіксувати факт погіршення якості послуг. Комусь таки вдасться додзвонитися до постачальника послуг і тоді його представник повинен прибути в приміщення споживача, цитую постанову №630, «не пізніше визначеного у договорі строку».

Але «визначеного у договорі строку» ви не знайдете в типовому договорі, який, до речі, також розміщений на вищезгаданому сайті. Тому відразу виникає запитання: про які три дні говорив Арсеній Яценюк у своєму зверненні до народу?

Якщо ж теплопостачальна компанія прийме вашу заявку (телефоном чи письмово), споживачеві повинні назвати прізвище того, хто прийняв цю заявку, зареєструвати її, назвати реєстраційний номер, а потім призначити день і час, коли комісія прийде до споживача.

Але з огляду на відсутність у договорі визначеного терміну, вам можуть призначити зустріч в порядку черги, тобто, навіть через 3 чи 5 місяців. Коментарі зайві.

Якщо ж комусь повезе більше (а таких буде одиниці, коли проблема набере масового характеру), й комісія таки прийде, щоб зафіксувати різке зниження температури в оселі, тут вступає в силу вищезгадана постанова №151. Пункт №3 цього документу зобов’язує виконавця послуг провести протягом місяця, що настає за розрахунковим, перерахунок розміру плати за надані споживачеві послуги в разі зниження їхньої якості.

І що важливо, постановою №151 введено таке поняття, як допустима перерва подачі тепла під час опалювального сезону – 12 годин на добу один раз на місяць.

В разі, якщо комісія прибула до споживача і зафіксувала різке зниження температури, вона повинна зробити це ще один раз - через 12 годин, щоб підтвердити, що температура залишається такою ж низькою. «Лише після цього комісія складає акт. Ми всі розуміємо, що виконати це сьогодні практично неможливо», - заявила в ефірі радіо «Вести» член колегії Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження Марія Яковлєва.

А що ж робити тим споживачам, до помешкання яких представник виконавця послуг не прибув? В своєму зверненні до народу Арсеній Яценюк радить звати сусідів, щоб вони засвідчили низьку температуру в оселі і склали відповідний акт.

Дійсно, згідно з пунктом №38 урядової постанови №630, акт-претензія вважається дійсною, якщо її підписали не менше ніж 2 споживачі. Форму «Акту-претензії про неналежне надання або ненадання послуг» можна взяти з сайту, де розміщена постанова №630 – ця форма є додатком до цієї постанови. Проте «Київенерго» не схвалює можливість таких дій (див додаток 1).

Складений разом з сусідами акт потрібно зареєструвати у виконавця послуг. Постачальник тепла повинен розглянути цей акт і повідомити протягом трьох робочих днів споживача про його задоволення або відмову – з обґрунтуванням причини такої відмови.

В разі недотримання установленого строку, вважається, що виконавець визнав викладені в акті факти неналежного надання послуг. Спори щодо задоволення претензій споживачів можна розв’язувати в суді – сказано в постанові.

Але експерти в царині комунальних послуг, в тому числі й Марія Яковлєва, стверджують, що законодавчо не передбачено самостійне складання актів-претензій , тобто, без участі представників теплопостачальної організації.

Проте думки з цього приводу розділилися. Якщо можливість самостійного складання акту-претензії передбачено урядовою постановою №630 (пункт №38), то він таки має законну силу. В коментарях «Главкому» адвокат Юлія Жигалюк повідомила: «Вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України».

-- Киянам обіцяють перерахувати вартість опалення

Повернувшись після Різдва з відпустки, мер Києва Віталій Кличко визнав, що «у місті нарахували 700 будинків з «холодними» квартирами. А попереду – ще хрещенські морози…

"Наразі по кожному будинку працює комісія, а мешканцям буде перерахована плата за той період, під час якого температура в оселях не відповідала стандартам", - повідомляє сайт міської влади.

«Інспекцію цих будинків розпочато, про результати говорити ще зарано», - повідомили «Главкому» в прес-службі «Київенерго». В компанії також підтвердили, що вже здійснюються перерахунки вартості наданих послуг згідно з урядовою постановою №151. Але, схоже, самостійно складені акти за підписом сусідів в компанії не враховуватимуть (див додаток 1).

В чому ж причина того, що з настанням сильних морозів під час новорічних свят почалися колосальні збої з постачанням тепла в домівки киян? Експерти пояснюють це надто високим рівнем зношеності теплотрас та внутрішньо домових мереж.

В коментарях «Главкому» причини збоїв з теплопостачанням в «Київенерго» пояснили тим, що «за умов шістдесятивідсоткової зношеності теплових мереж регулювати температуру теплоносія потрібно поступово, щоб уникнути пошкоджень».

Тут доречно уточнити: щороку перед початком опалювального сезону міська влада затверджує для «Київенерго» температурний графік, який регулює температуру теплоносія з обов’язковою прив’язкою до температури повітря.

Як стверджують в «Київенерго», з причини різкого перепаду температури повітря, знадобився певний час, протягом якого можна було подати в теплотраси теплоносій відповідної температури – щоб уникнути аварій на зношених теплотрасах.

«У зв’язку з низькими температурами напередодні та після Нового року, температура теплоносія підвищувалася у відповідності до ухваленого температурного графіка. Але в контакт-центр «Київенерго» надходили скарги на низьку температуру в квартирах. Попередні результати з’ясування причин недостатньо теплих батарей в квартирах киян показали, що в більшості випадків причина в розбалансуванні внутрішньо домових систем теплопостачання», - пояснюють в «Київенерго».

Залишається лише додати, що постачальник тепла також несе певну відповідальність за стан внутрішньо домових систем теплопостачання. До цього виконавця зобов’язує постанова №630, в розділі якої «Права та обов'язки виконавця» написано: виконавець зобов’язаний (п.32): «проводити 2 рази на рік перевірку стану внутрішньо будинкових систем багатоквартирного будинку із складанням відповідного акта» (підпункт 5).

«узгодити із споживачем не пізніше ніж за 3 робочих дні до проведення планових робіт житлового приміщення час доступу до такого приміщення з наданням йому відповідного письмового повідомлення» (підпункт 6).

Аналізуючи проблеми з теплопостачанням у Києві, можна зробити висновок, що в інших містах України ситуація не краща. Зношені теплопостачальні системи, включно з внутрішньо будинковими системами багатоквартирних будинків, термін експлуатації яких часом перевищує 50 років (див додаток 2), вимагають негайної модернізації. Потреби в інвестиціях оцінюються в трильйонах гривень – і поки що немає відповіді на питання, де взяти такі суми.

Додаток 1:

В разі погіршення якості послуг, ПАТ «Київенерго» радить споживачам діяти за таким алгоритмом, який, до речі, відрізняється від оголошеного прем’єром:

1. Звернутися в один з центрів обслуговування клієнтів ПАТ «Київенерго» із заявою про проведення обстеження.

2. У попередньо узгоджений час забезпечити доступ в квартиру для проведення комісійного обстеження і складання акта-претензії про неналежне надання послуг.

3. За умови підтвердження факту невідповідності параметрів послуги в квартирі, буде зроблений перерахунок.

Звертаємо увагу, що перерахунок для кожної конкретної квартири проводиться на підставі результатів обстеження в даній квартирі.

Висновок: компанія не передбачає можливість самостійного складання акту, тобто, разом з сусідами.

Додаток 2.

З прикладом того, як «Київенерго» проводило перевірку квартири-хрущівки з низькою температурою, можна познайомитися на Фейсбуці за адресою:

Київенерго разом з Київською міською держадміністрацією розпочали інспекцію квартир, мешканці яких скаржились на недостатнє опалення на початку нового року. Першою оглянули 2-кімнатну квартиру по вул. Петра Запорожця, 10.

Будинок обладнаний тепловим лічильником, тому оплата нараховується лише за спожите тепло. Як з’ясувалося, опалення в будинок подається згідно технічних вимог і температурного графіку, проте мешканка Поліна Мостовська все одно мерзне. «У мене дуже холодно в квартирі», - каже вона. «І я це питання не піднімала і нікуди не скаржилася, поки не отримала квитанцію за опалення на 735 гривень».

Перевірка показала, що некомфортна температура у помешканні пані Мостовської є наслідком не відрегульованої внутрішньобудинкової системи теплопостачання та втрат тепла через негерметичні вікна та балкон. Житлово-експлуатаційна організація, на балансі якої знаходиться будинок, пообіцяла перевірити роботу трьохходового крану в квартирі пенсіонерки. А для того, щоб зберегти тепло, власники квартири мають подбати про утеплення вікон, балконів та дверей заради власного комфорту.

«У ході інспекції ми пересвідчилися, що тепло до будинку подається згідно температурного графіку, але нерівномірно розподіляється по внутрішньобудинковій мережі. Відрегулювання внутрішньобудинкової системи призведе до рівномірного розповсюдження теплової енергії по квартирах. Також слід брати до уваги і той факт, що будинку кілька десятків років і його теплоізоляція втратила свої властивості. У той же час підвищувати температуру теплоносія заради таких будинків неможливо, бо це може призвести до перегріву сусідніх будинків та надмірного навантаження на теплосистему», - зазначив Григорій Саєнко, заступник технічного директора ПАТ «КИЇВЕНЕРГО».

КИЇВЕНЕРГО разом з Київською міською держадміністрацією розпочали інспекцію квартир, мешканці яких скаржились на недоста...Опубликовано Прес-служба Київенерго 12 января 2016 г.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: