«Євробляхери» святкують. За що проголосував парламент?

ТЕМА ТИЖНЯ
«Євробляхери» святкують. За що проголосував парламент?

Власники авто на єврономерах поступками задоволені, але вважають, що ставки мит можна понижувати ще

Урядовий квартал у Києві три дні був заблокований власниками автомобілів на єврономерах. Вони вимагали від народних депутатів розглянути законопроект №8487 щодо доступного розмитнення автівок. Протестувальники вважали, що встигнути зробити це потрібно було до початку депутатських канікул. Сьогодні, в останній день роботи в сесійний залі, вимогу парламенту врешті було виконано.

Цьому передували драматичні події. На другий день протесту ввечері мітингувальники не випускали депутатів із парламенту, бо за розгляд законопроектів ті так і не взялись.

Пізніше відбулись сутички на вулиці Шовковичній. Все почалось з того, що авто нардепа Павла Пинзеника збило чоловіка, який отримав травми і був доправлений швидкою до лікарні. Протестувальники взяли авто політика в облогу, каменем розбили заднє вікно джипа, щоб «не дати нардепу втекти». Пізніше з’ясувалось що, в джипі окрім Пинзеника були ще його колеги з фракції «Народного фронту» - Олена Масоріна та Олег Кришин. У підсумку усі троє були евакуйовані з машини у супроводі великої кількості правоохоронців та районного начальника поліції. Сам Пинзеник спростував інформацію, що когось збивав. А поліція заявила про затримання одного учасника акції «євробляхерів».

На третій день мітингів протестувальники обіцяли вдатися до радикальних дій, якщо питання «євроблях» відкладуть на осінь. Нагадаємо, що внесення законопроектів на порядок денний у сесійній залі Верховної Ради мало відбутися ще 21 червня, але їхній розгляд тоді перенесли.

Очевидно, після вчорашніх подій депутати вирішили не ризикувати. Необхідні законопроекти були ухвалені  у першому читанні.

За що проголосували депутати

Є дві ключові проблеми, через які дороги України наповнюються автомобілями на єврономерах: це заборона розмитнювати машини, що не відповідають екологічним нормам Євро-5, а також небажання власників цих автівок платити високий акцизний збір.

У Верховній Раді запропонували вирішити ці питання за допомогою двох законопроектів. Перший № 8487 передбачає зміни до Податкового кодексу стосовно розміру акцизів на ввезені авто, другий №8488 – зміни до Митного кодексу, які мають забезпечити контроль за користуванням автомобілів, завезених з-за кордону, а також посилити відповідальність громадян за порушення митних правил.

Автором законопроектів виступає голова парламентського комітету з  питань податкової та митної політики Ніна Южаніна.

Депутати у законопроекті №8487 вирішили зменшити акцизний податок для ввезених в Україну авто. Він буде дорівнюватиме базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна та коефіцієнт віку. Базові ставки акцизного податку для авто з бензиновим двигуном становитимуть 50 євро, для авто на дизелі — 75 євро.

Коефіцієнт двигуна буде коливатися в залежності від об’єму двигуна і вираховуватиметься шляхом ділення показника об'єму двигуна на 1000. Коефіцієнт віку дорівнюватиме кількості повних календарних років автомобіля.

Щоб вирахувати акциз на автомобіль з бензиновим двигуном об’ємом 1600 куб. см, якому п’ять років, треба перемножити 50 (базова ставка) на 1,6 (коефіцієнт двигуна) та на п’ять (коефіцієнт віку), що дорівнюватиме 400 євро.

За таким же принципом підрахунку акциз на автомобіль з дизельним двигуном об’ємом 2000 куб. см, якому десять років, буде дорівнювати 1500 євро.

Загальний принцип: чим старіша машина і чим більший у неї об’єм двигуна, тим більший акцизний збір за неї треба буде сплатити. Депутати переконують: нові акцизи будуть значно меншими за ті, що діють нині.

Законопроектом №8488 передбачається посилення контролю за переміщенням і цільовим використанням авто, ввезених з-за кордону.

Нерезидентам дозволено ввезти на територію України більше однієї машини лише за умови письмового декларування. Особі, яка ввезла в Україну автомобіль в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, забороняється передавати його у володіння, користування іншим людям чи розкомплектовувати його.

За використання нерозмитненого автомобіля з метою заробітку його власник повинен буде заплатити штраф у 34 тис. грн.

Якщо власник автівки, ввезеної в режимі транзиту, запізниться із її оформленням на 10-20 діб, йому треба буде сплатити штраф у розмірі 8,5 тис. грн, на термін від 20 до 30 діб – 85 тис. грн, більш ніж на 30 діб (а також за втрату чи розкомплектування транспортних засобів) – 170 тис. грн або конфіскація за рішенням суду. Сьогодні достатньо сплатити тільки штраф 8,5 тис. грн за перевищення строку більш ніж на 10 діб, тобто ціна штрафу є однаковою що для перевищення на будь-який строк.

Збільшуються також штрафи за порушення строків тимчасового ввезення. Сьогодні за перевищення строку більш ніж на 10 діб штраф складає 17 тис. грн, пропонується встановити за перевищення строку від 10 до 20 діб – 17 тис. грн, від 20 до 30 діб – 85 тис. грн, більш ніж на 30 діб (а також за втрату чи розкомплектування транспортних засобів) – 170 тис. грн, інакше авто буде конфісковане за рішенням суду. Аналогічні штрафи введено за порушення строків переміщення автомобілів комерційного призначення в митному режимі тимчасового ввезення.

Передбачені штрафи і за водіння автомобілем, який не був вчасно розмитнений, який використовується з комерційною метою, і який переданий у користування особам, які не ввозили авто в Україну. Перший штраф складатиме 8,5 тис. грн, а повторний протягом року – 17 тис. грн з позбавленням права керування автомобілем протягом одного року з можливим вилученням авто.

Поліцейські матимуть право зупиняти авто на єврономерах та перевіряти інформацію про них. Якщо зафіксують порушення правила користування машиною, буде стягнуто штраф.

Реакція на законопроект

Альтернативний законопроект №8487-1 запропонували у фракції «Самопоміч». Документ передбачає ще менший акциз. Як пояснила виступаючи у парламенті  автор законопроекту №8487-1 Тетяна Острікова, він відрізняється від прийнятого тим, що на машини старші п’яти років (наприклад, з об’ємом двигуна 2 л) встановлено акциз 360 євро, в той час як у основному законопроекті сума становить 1,5 тис. євро.

Також нардепи пропонували дозволити тим, хто їздить на іноземних номерах, розмитнитись на території України за спрощеною процедурою, а не виїжджати на пункти пропуску. «Якщо всі вони поїдуть у пункти пропуску, то зупиниться рух товарів, і Україна тоді отримає недонадходження податку на додану вартість, а пункти пропуску будуть перевантажені, що призведе до корупції», - вважає нардеп.

Тим не менше, власники автомобілів з єврономерами залишились задоволені прийнятими в першому читанні законопроектами. Сьогодні вони святкують перемогу. Голова організації «АвтоЄвроСила» Олег Ярошевич зробив звернення після голосування в парламенті, у якому уточнив, що законопроектом було виконано всі ключові вимоги організації: проголосований законопроект діятиме для всіх українців, а не тільки для «євробляхерів»; у ньому знято обмеження на розмитнення авто, які не відповідають стандарту Євро-5, а також введено доступні ставки на розмитнення.

Але Ярошевич вважає, що ставки на акциз треба зменшити ще, щоб вони максимально відповідали очікуванням власників автівок на «євробляхах». Є можливість вносити правки до законопроекту до другого читання, тому активіст пропонує влаштувати обговорення бажаної вартості акцизу на сайті «АвтоЄвроСили».

Учасники акції не виступають і проти законопроекту №8488, яким вводяться жорсткіші покарання для порушників правил розмитнення. «Коли ми доб’ємося нормальної ставки на розмитнення, і все що буде супроводжуватись після того покаранням, не буде мати сенсу, бо у кожного українця буде можливість купити закордоном автомобіль, заплатити кошти до бюджету і стати власником автівки», - підсумовує Ярошевич.

Яна Степанковська, «Главком»

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: