Український туризм: хто, куди й за скільки?

Український туризм: хто, куди й за скільки?

Завершився літній туристичний сезон 2010.

Завершився літній туристичний сезон 2010. В порівнянні з минулим кризовим роком, цьогорічні результати радують і турорераторів, адже потік туристів набирає обертів, і самих відпочиваючих, бо обвалені кризою ціни ще не встигли зрости. Отже, всі курортні регіони України звітують про завершення туристичного сезону на рівні кращому, ніж минулорічний. Ожив і виїзний туризм, найбільш потокопоглинаючою країною для українських туристів залишається Туреччина, якій Крим давно уступив місце «всесоюзної здравниці».

Про досягнення, тенденції та нагальні проблеми туристичної галузі в прес-центрі «Главкому» говорили голова Державної служби туризму та курортів України Анатолій Пахля та почесний секретар Всеукраїнської асоціації туристичних операторів Олег Пікерський.

Анатолій Пахля: «Лібералізація візової політики є одним з найважливіших важелів, який сприяє збільшенню туристичних потоків в будь-яку країну світу»

Робота з підведення статистичних підсумків літнього туристичного сезону продовжується, але, за оперативними даними, ми вже можемо говорити про попередні результати.

Незважаючи на певний негативний вплив світової фінансово-економічної кризи, Україна продовжує бути достатньо привабливою для відпочинку, як українських, так і іноземних громадян. На жаль, в 2010 році ми не вийшли на обсяг туристичних потоків 2008 року, але у порівнянні з минулим роком маємо позитиви. На ринку туристичних послуг в цьому сезоні було помітне пожвавлення. Станом на сьогодні майже всі туристичні та курортні території країни завершили літній сезон на рівні кращому, ніж в аналогічному періоді минулого року. Наповненість пансіонатів, санаторіїв в середньому складала 50-80%. В Криму в літні місяці доходило до 82%, в Карпатах – 70%, в Полтавській, Одеській, Сумській та інших областях – на рівні 40-50%.

Протягом першого півріччя цього року туристичними підприємствами обслуговано 1,6 мільйона туристів. В’їзний потік на 23% більше, виїзний - на 41%, ніж в першому півріччі 2009 року. Кількість екскурсантів, обслугованих суб’єктами туристичної діяльності протягом першого півріччя цього року, становила 1,1 мільйона осіб, що на 32% більше у порівнянні з першим півріччям 2009 року. Обсяг послуг, наданих суб’єктами туристичної діяльності протягом першого півріччя, становив 3,4 мільярда гривень і збільшився на 21%. Платежі до бюджету суб’єктів туристичної діяльності становили 100,5 мільйона гривень, що на 17% більше за аналогічний період минулого року.

За оперативними даними, за 9 місяців цього року в Автономній Республіці Крим підприємствами комплексу обслуговано майже 916,5 тисяч організованих відпочиваючих, що на 14% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Середній коефіцієнт наповненості здравниць на сьогодні склав 64,5%, влітку було до 82%. За підсумками дев’яти місяців практично по всіх регіонах Криму відбулося збільшення обсягів наданих туристичних послуг. Всього в Криму станом на сьогодні відпочило майже 5,3 мільйонів осіб, що на 6,5% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Позитив очевидний.

За даними статистичної звітності 1-Тур, за 6 місяців турагенти і туроператори Києва обслужили 840 173 туристів – на 33% більше, ніж за півроку 2009. В’їзні – на 26% більше, виїзді – на 41%, внутрішні туристи – на 12% більше, ніж у минулому півріччі. Екскурсійні послуги надані 26 772 особам, що на 6% менше, ніж за 6 місяців 2009 року.

Завжди цікавляться карпатським регіоном. У Чернівецькій області за 6 місяців кількість обслугованих туристів складає 15682 особи, що 10% менше, ніж за аналогічний період 2009 року. В Івано-Франківській області обслуговано туристів на 20% більше, ніж за 9 місяців 2009 року. За результатами фінансово-господарської діяльності підприємств, Львівську область за 6 місяців 2010 року відвідало більше 70 тисяч туристів – це на 15% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Особливим в цьому туристичному сезоні є те, що у більшості регіонів України цінова політика, а саме ціни на транспорт, продукти харчування, суттєво не змінювалася. Наприклад, в пансіонатах Криму проживання в економ-класі коштує 200-350 гривень, середньому рівні – 350-500, люксі – від 500 і вище. В базах відпочинку з трьохразовим харчуванням Херсонської області - 100-150 гривень, в Севастополі -160-200 гривень. Така приблизно ситуація була на багатьох туристичних об’єктах карпатського регіону.

Особливим цього сезону є те, що зусиллями регіональних влад, особливо в Криму, проводилася робота по розгородженню доступу населення до пляжів. Наприклад, в Євпаторії облаштовувалися додаткові комунальні пляжі. В Криму була прийнята окрема постанова Ради Міністрів Криму про те, що доступ до всіх комунальних пляжів повинні відбуватися безкоштовно, плата бралася лише за додаткові послуги.

У цьому році ми намагалися більше інформувати населення про потенційні можливості українського туризму, конкретні туристичні об’єкти, розповідати про умови відпочинку в регіонах. Для цього ми залучали засоби масової інформації. Почала роботу знімальна група каналів Російської Федерації «Росія», «Росія-24», «Моя планета», яка буде створювати фільм про туристичний Київ і Київську область. Думаю, ми продовжимо співпрацю з ними і в інших регіонах України.

Ми працюємо над удосконаленням законодавчого поля туристичної галузі. Знаковим є прийняття Верховної Радою Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку та підготовки готельної інфраструктури до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Євро-2012», яким передбачено звільнення від сплати податку на прибуток протягом десяти років для готелів категорії 5-3 зірки, що будуть введені в дію або реконструйовані до 1 вересня 2012 року. Це дуже прогресивний документ, він знайшов похвальну підтримку серед суб’єктів господарювання.

Попри всі проблеми ми намагалися не знизити рівень національної промоції та рекламно-інформаційної діяльності. В минулому році ми змушені були згортати деякі виставки, а в цьому намагалися брати участь у виставках, які передбачалися у поточному році за бюджетним планом. Крім цього, ми приймали активну участь у міжнародних виставкових заходах. Недавно з національними стендами Україна презентувала себе в Японії, Польщі, Казахстані. Через тиждень у нас відбудуться виставки в Іспанії, Лондоні, Санкт-Петербурзі. Ми намагаємося презентувати національний туристичний продукт і показувати світу, що Україна розвивається як туристична країна.

Звичайно, існує і проблематика. На сьогодні для нас стратегічною проблемою є завершення в цьому році існуючої Державної програми розвитку туризму. До кінця поточного року ми ставимо перед собою завдання розробки її і прийняття. На сьогодні ми працюємо над затвердженням концепції цієї державної програми, зараз відбувається її погодження в Кабінеті Міністрів.

Проблемою залишається реалізація процесу оптимізації системи ліцензування туроператорської і турагенської діяльності. Проблемним залишаться удосконалення системи статистичної звітності сфери туризму з урахуванням світового досвіду, об’єктивного аналізу, реального внеску у сферу туризму діяльності курортів та у формування макроекономічних показників. Рівень мультиплікації туризму на інші галузі народного господарства достатньо високий, він завжди враховувався в усьому світі. В нашій статистиці ми рахуємо тільки те, що реально зроблено суб’єктами господарювання туристичної галузі, а це не зовсім вірно.

З урахування підготовки вітчизняної галузі до чемпіонату Європи з футболу, планується забезпечити перегляд порядку сертифікації готелів, розробленого відповідно до європейських норм. Одним із завдань є забезпечення ефективного використання бюджетних коштів на проведення передбачених планом заходів. Існувала проблема захисту інтересів українських туристів, які потрапили в форс-мажорні обставини у зв’язку з банкрутством туроператора «Karya Tour», також були проблеми з турфірмою «Zeta». Всі люди вивезені, допомога надана, на сьогодні ми заходимося у процесі відшкодування збитків.

Проблемою, яка на сьогодні дратує споживача туристичних послуг, залишається несанкціонована торгівля в місцях масового відвідання туристів - на територіях санаторіїв, пляжів, а також незаконна підприємницька діяльність в місцях масового відпочинку. Найчастіше незаконна підприємницька діяльність зустрічалася в сфері наданні екскурсійних послуг. Мова йде про те, що під видом екскурсій відпочиваючим пропонувалися лише транспортні послуги. Приватні підприємці-водії мають ліцензію тільки на право пасажирських перевезень, тому вони відвозили відпочиваючих до об’єктів без надання жодної суттєвої інформації. Це є і порушенням законодавства, і профанацією екскурсії як такої.

Є проблеми з місцями паркування автотранспорту біля пам’яток культурної спадщини, музеїв та інших об’єктів показу, яка мала місце в Криму, Києві, Львівські, Одеській областях. І, звичайно, проблема, яка стосується всіх, - це санітарний стан на об’єктах туристичного показу, вздовж доріг та територіях, розташованих поруч з об’єктами туристичної інфраструктури, особливо готельних закладів, об’єктів громадського харчування, торгівлі, в тому числі на автозаправних станціях і т.д.

Ми сьогодні маємо певні позитиви – збільшення туристичних потоків, але якщо говорити про якість надання туристичних послуг, то вона сьогодні ще не відповідає європейським і світовим стандартам. На щастя і на радість всім нам, існують туристичні об’єкти, і їх немало, рівень надання послуг котрих сьогодні вже відповідає найвищим стандартам. Робота не зупиняється, туризм мало по малу розвивається.

Якщо говорити про структуру турпотоку іноземного походження, то 68% потоку – це країни СНД. В цьому році відбулося збільшення, правда тільки на 1%. Країни ЄС – 30% потоку, інші країни – 2%. Якщо говорити по рейтингу десяти головних країн в’їзного туризму, то на першому місті Росія - збільшення відбулося на 14%, потім Молдова, Білорусь, Польща, Румунія, Угорщина, Словаччина, Німеччина, Узбекистан і Сполучені Штати. Суттєве збільшення відбулося з боку відвідання туристів Угорщини - на 44%, Узбекистану – на 13%, навіть Німеччини – на 3%. Але відбулося зменшення з боку Молдови – на 12%, Білорусі – на 5%, Польщі – на 16%, Сполучених Штатів - на 4%.

Виїзний туризм у першому півріччі у нас також зріс майже на 9%. Якщо говорити про структурі виїзного туристичного потоку, то країни СНД складають 45% потоку, країни Європейського Союзу – 49%, інші країни – 6%. В рейтингу десяти головних країн виїзного туризму на першому місці Росія – 31%, Польща – 23%, Молдова – 11%, далі Угорщина, Білорусь, Румунія, Туреччина, Словаччина, Німеччина, Єгипет.

Якщо говорити про країни, до яких зросла зацікавленість українського туриста, то це Польща – на 3-4%, Угорщина – на 14%, Білорусь - на 8%, Туреччина – на 5%, Єгипет – на 31%. Зменшення зацікавленості відбулося до Молдови – на 10%, Румунії – на 8%, Словаччини – на 6%.

Олег Пикерский: «Сегодня всесоюзная здравница у нас Турция»

Благодаря высоким адаптационным возможностям наших людей, 2010 год стал лучше, чем 2009-й. Я больше специализируюсь по выездному туризму, он стал веселее, его стало на 10-15% больше. Но, к сожалению, он подешевел - это если говорить о туристических фирмах. В 2009 году была высокая конкуренция, цены падали, теперь они остановились, поднимать их уже нельзя и соответственно рентабельность очень невысокая.

В Советском Союзе Крым называли всесоюзной здравницей, сегодня всесоюзная здравница у нас Турция, именно в эту стану наиболее весомый поток – это такой пляжный, отдыхающий туризм. Сейчас уже середина октября Турция заканчивается, начинается Египет. Можно сказать, что Египет круглогодичный отдых, но в декабре и январе туда ездить не очень рекомендую, это не самое большое удовольствие – вода теплая, ветер холодный. То есть появились страны, где наши граждане могут себе позволить отдыхать круглый год.

Европа экскурсионная – это дорогой отдых. Благодаря кризисным явлениям экономики, цены подвинулись, особенно это было хорошо видно на примере Греции. Она в тяжелом финансовом положении, соответственно, цены очень серьезно понизили. Хорватия очень разумно подошла к вопросу на лето - аннулируются визы, мы становимся безвизовыми странами, и поток сразу возрастает. Хорватия - прекрасная страна для отдыха. Это три страны, которые есть наиболее потокопоглощающими наших туристов.

Польша, Венгрия – страны транзитные, через них все едут в Европу и соответственным есть отношение посольства. Одна из проблем нашего туризма – это визы. Хотел бы привести пример Испании, которая в этом году очень активно начала пропаганду, – «не думайте о визах, думайте о туристах». Действительно несколько упростился визовый режим, несмотря на то, что у них шенген, поток туристов в Испанию растет.

В выездном туризме лето, Новый год, майские праздники – это синусоида, которая позволяет турфирмам быть наплаву. Сейчас чувствуется большой и серьезный интерес к горнолыжному туризму. В 2008 году горнолыжники уже в августе заказывали туры, бронировали гостиницы, в прошлом же году этот интерес был с отложенным спросом - только в ноябре люди начали серьезно этим заниматься. В этом году уже в сентябре идут массовые заказы, активная продажа.

Сейчас на рынке работает больше 7,5 тысяч субъектов предпринимательской деятельности, более полутора тысяч появилось за эти тяжелые годы. Этот сезон был лучше, чем прошлый. Если, конечно, не произойдет никаких изменений, я имею в виду Налоговый кодекс, и все в таком духе, то следующий сезон готов быть лучше.

Стаття 207 Податкового кодексу лякає багатьох турагентів. Якщо цей кодекс буде прийнятий, які наслідки це матиме для турбізнесу України?

Олег Пикерский: Так как выездной туризм – это импорт услуг, они не облагаются НДС, так же и авиабилеты, все проплачивается за границей. Потому что операторы, которые там принимают, уже оплатили НДС и все налоги на эти услуги. Поэтому если в туризме введут эти 20%, то это налог на оборот, то есть цены сразу возрастут на 22-24%. Потому если в 2008 году средняя дельта была 10-15%, то сейчас - 5-7%, отсюда все эти банкротства. Причем это происходит не только на Украине, обанкротились две крупнейшие английские фирмы, на прошлой неделе обанкротилась польская турфирма.

Туризм стал более массовый. Я всегда навожу пример: приходите на Западе в турагенство, там лежит куча одинаковых кирпичиков. Они не дорого стоят, вы выбираете, платите и уезжаете. Если вы хотите к этому кирпичику другую обертку или ручку – это уже дорогой тур. Так происходить и с нами: крупные фирмы – это типовой товар, ну, а если вы хотите еще заехать туда, а потом сюда, а потом где-то остановится... Лучше поехать и на месте отдельно заказать экскурсию, такой туризм всегда дешевле. Это то, к чему идем мы. Один из путей, которыми движется весь мировой туризм, – это онлайн-бронирование, все мы через некоторое время будем сами заказывать билеты, гостиницы, у нас будет безвизовое пространство. Турфирмы будут оказывать только очень сложные услуги. Тур становится проще и дешевле. Сейчас поднятие такого дешевого тура на 22% - это удар, все станут на колени. После 2008 года чувствуется, как средний класс ушел немножко ниже, демократический отдых в Одессе, на берегах Днепра - все заполнено. Сейчас очень высокие показатели внутреннего туризма – это благодаря тому, что отдых за границей стал дороже. То есть это имеет и положительные моменты. В Корее годовой отпуск всего неделя, именно поэтому страшно развит внутренний туризм, ведь нет времени никуда выехать, все отдыхают у себя на родине.

Анатолій Пахля: Обмежень для удосконалення законодавчої бази не існує. Сьогодні ми говоримо про проект, але і громадські об’єднання, і асоціації виходять з різними ініціативами. Наприклад, недавно відбулася робоча нарада Асоціації готельєрів України, які звернулися з відповідним зверненням до Президента, Верховної Ради, Кабінету Міністрів про розгляд їх пропозиції щодо введення нульової ставки ПДВ на послуги в’їзного туризму, а також зменшення податку на готельні послуги до 10%. В розвинутий кранах світу ця ставка складає 5-10%. Сьогодні люди це розуміють, вони вважають що це надасть певного імпульсу для розвитку саме цих суб’єктів господарювання для того, щоб працювати над удосконаленням туристичного продукту. Тобто робота ця продовжується, консультації ведуться, думаю, ми вийдемо на оптимальний варіант.

Завтра починається Туристичний салон, які його особливості в цьому році, які країни представлені?

Анатолій Пахля: 6-7 жовтня починає роботу турсалон «Україна-2010» - це наш основний виставковий захід, в якому приймуть участь більше 800 суб’єктів господарювання із 50-ти країн світу. Промоція завжди була одним із найважливіших пріоритетів туристичної держави. В цьому плані ми намагаємося підтримати такі серйозні виставкові акції. В цьому році були використані кошти державного бюджету для створення національного туристичного стенду, який не буде уступати найвишуканішим стендам іноземних операторів. Ми забезпечимо відповідний рівень. На створено цього стенду виділено більше 800 тисяч гривень. Під час трьохденних виступів буде проводитися серйозна робота щодо відпрацювання навиків організації туристичного бізнесу – це проведення методичних семінарів, практичних занять, обмін досвідом і т.д. Державна служба туризму і курортів в проведенні цієї виставкової акції буде приймати безпосередню участь.

Олег Пикерский: Два салона в одно время – вот такая неразбериха. Сегодня открылся салон Ассоциации лидеров турбизнеса в Украинском доме. Он имеет формат семинаров – это тоже нужно дело. Салоны – это важнейший технологический элемент туристического бизнеса, это открытый, публичный бизнес, надо себя предлагать и не только как фирма, но и как страна в самой Украине и за рубежом.

Анатолій Пахля: В цьому, що відбувається виставки, є певний позитив. Доки буде існувати здорова конкуренція, в тому числі на ринку туристичних послуг, ми будемо мати певні перспективи розвитку.

Пане Анатолію, чи можливе роз’єднання Міністерства на два відомства – культури і туризму? Наскільки це доцільно?

Анатолій Пахля: Ця тема не нова, вона постійно виноситься на обговорення. Мова йде про відокремлення туристичного напрямку від діяльності Міністерства культури і туризму. На сьогоднішній день проблема полягає в іншому. Фактично ми маємо центральний орган виконавчої влади у галузі туризму, ним є Міністерство культури і туризму, що дає нам певні можливості щодо представлення галузі на найвищих владний рівнях. Завдання полягає в тому, щоб всі посадові особи Міністерства сьогодні достатньо зацікавлено представляли інтереси галузі якраз на цих владних рівнях. Тому я не можу сказати, що це питання страшно болюче, але воно існує, і представники різних напрямів, перш за все громадських об’єднань, вносять пропозиції стосовно створення окремого туристичного органу центральної виконавчої влади.

Нещодавно підписані угоди з Гонконгом і Ізраїлем про безвізовий режим. Чи можуть такі договори вплинути на потік туристів з України саме в ці місця в 2011 році?

Анатолій Пахля: Лібералізація візової політики є одним з найважливіших важелів, який сприяє збільшенню туристичних потоків в будь-яку країну світу. Ізраїль нещодавно прийняв рішення про безвізовий режим для громадян нашої країни. Думаю, цим актом вони створюють відповідні умови для того, щоб зацікавленість наших потенційних туристів до цієї країни зросла. Крім того, такі дії повинні супроводжуватися певними організаційними заходами, діями представників влади. Уже сьогодні в Україну прибув міністр туризму Ізраїлю Стас Місежніков, який знаходиться в Одесі, думаю, активно співпрацює з представниками туристичних суб’єктів господарювання. 6 жовтня в Києві відбудеться його зустріч з міністром культури і туризму Михайлом Кулиняком. Ця позитивна тенденція тільки сприяє розвитку туризму між країнами.

Олег Пикерский: Израиль получил положительный опыт от отмены виз с Россией, и следующим последовательным шагом стала отмена виз с Украиной. Это будет где-то к Новому году, сейчас решаются чисто технические вопросы – страхование и т.д. Израиль, открывая визу, ставил вопрос так, что виза не является гарантией въезда в страну. Израиль – страна достаточно жесткая по своему визовому режиму, она одна из немногих стран, где все въезжают и выезжают из одной точки - аэропорта Бен-Гуриона, там прекрасно налаженная пограничная служба. Поэтому отсутствие виз явно увеличит поток туристов по всем показателям, потому что наши страны находятся в дружеских, родственных и экономических связях.

Китай и Гонконг – это в большей мере деловой туризм. Поток очень большой, а из него только 10% чисто туризм. Это очень серьезная страна, страна с будущим. Отмена виз с Гонконгом - положительный фактор, влияющий на развитие туризма.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: