Амністія - терористам і «особливий статус» - Донбасу. Компроміс чи зрада? (ОНОВЛЕНО)

Амністія - терористам і «особливий статус» - Донбасу. Компроміс чи зрада? (ОНОВЛЕНО)

Прихильники Порошенка вважають: це – шанс відпрацювати децентралізацію, опоненти називають такі пропозиції капітуляцією

Українському парламенту, який фактично доживає останні тижні, довелося вирішити ще одну непросту задачу. Депутати ухвалили проекти, запропоновані Президентом в рамках домовленостей із Росією, про припинення війни на Донбасі. Пакет включає в себе закони про амністію та про особливий статус Донбаса. Згідно із текстом акту про помилування, кримінального та адміністративного покарання зможуть уникнути, усі терористи, які складуть зброю і не будуть займати адміністративні споруди чи блокувати роботу місцевих державних органів влади. Водночас, амністуванню не підлягатимуть особи, що здійснили дуже тяжкі злочини, а також ті, хто відповідальні за збитий літак Boeing MH17 або заважали вести розслідування авіакатастрофи.

Основні положення обох законів зводяться до кількох головних пунктів. По-перше, особливий порядок буде діяти три роки і поширюватися лиш на ті території, де проходить АТО. По-друге, держава гарантує вільне використання російської мови. Особливий порядок стосуватиметься і процесу призначення глав прокуратур, суддів у районах – вони будуть обиратися за участю місцевих органів самоуправління. Самоврядування, згідно проекту, має бути обране на виборах вже цього року, а саме 9 листопада. центральна влада залишає за собою право підписувати з районами економічні та інші угоди й зобов’язується фінансувати регіон із спеціально передбаченої захищеної статті витрат на розвиток цих районів. Також районам буде дозволено взаємодіяти із прикордонними районами Росії на основі угод про прикордонну співпрацю. За підтриманням порядку будуть слідкувати «народні дружинники», які координуватимуть свою діяльність із місцевою владою.

Джерело документа: ЛIГАБiзнесIнформ

Такі пропозиції розділили експертне та політичне середовище на два табори. Прихильники президента Порошенка вважають прийняття цих законів шансом відпрацювати підходи децентралізації, опоненти глави держави навпаки впевнені, що такі поступки терористам та Росії - це капітуляція

-- Якщо зараз провести там вибори, ми легалізуємо терористичні організації

{3-}

Віктор Швець

народний депутат, «Батьківщина», перший заступник Голови комітету ВР з питань правової політики

Норми закладені в цьому законі прямо суперечать Конституції України. З огляду на те, що Конституція передбачає, що будь-які зміни в територіальному устрої держави потребують проведення референдуму по всій Україні. Окрім того, особливий статус передбачено всередині самої території – там будуть діяти їхні власні закони або ж ніякі. Враховуючи такі положення, це суперечить і Основному закону, і Мінському протоколу. В останньому не вказано, що особливий статус цих територій передбачає непоширення на них юрисдикції України. Зокрема будуть проведені вибори в листопаді, але їх можна буде провести лише в тому випадку, якщо Україна повністю відновить свій контроль за державним кордоном із Російською Федерацією, а всі війська РФ будуть виведені за межі території України. також потрібно надзвичайно швидко, але дуже компетентно провести роботу і з’ясувати, які особи причетні до скоєння воєнних злочинів та злочинів проти людяності й понести відповідальність.

Якщо зараз провести там вибори, ми, фактично, легалізуємо терористичні організації, які там є. Якщо ми боремося із терористами, то після цього ми будемо мати з легальною владою і всіляка нечисть буде сидіти за столом переговорів як повноправні господарі цієї території.

На фракції ми ще не обговорювали це питання, але особисто я категорично проти позитивного голосування за такий проект. Ми не повинні йти на такі істотні поступки Путіну. Це буде колосальна поразка України і врешті-решт, це призведе до стану замороженого конфлікту й другого Придністров’я. Вони отримають юридичний статус, потім захоплять інші райони і нам доведеться вводити особливий статус і там. Проблема в тому, що війну не можна виграти постійними великими чи малими капітуляціями. Війну можна виграти лиш тоді, коли ми переможемо ворога. Тож, одними дипломатичними заходами ми нічого не досягнемо.

Війна триває. Перемир’я потрібно бойовикам для того, щоб поповнити сили та боєзапаси. З більшими силами вони зможуть в будь-який час почати нову хвилю агресії проти українських міст. Щойно Путін дасть команду припинити перемир’я, вони в той час почнуть наступ на Маріуполь. Він грається з нами в піддавки: чи зможе він провести в парламент свою п’яту колону. Щойно він зрозуміє, що п’ятої колони там не буде, військова агресія відновиться.

Амністія теж пов’язана із першим законом. Я за те, щоб амністувати людей, які не чинили злочинів і на чиїх руках немає крові. Але спочатку треба налагодити нормальний правовий режим на тій території. В часи війни не має бути ніякої децентралізації, навпаки – президент має сконцентрувати у своїх руках усю владу й підняти народ на боротьбу із агресором.

-- Що більшою буде увага української держави, то більш імовірна перспектива повернення людей на бік України

{4-}

Ігор Когут

голова ради Лабораторії законодавчих ініціатив

Що стосується, амністії – це є випробуваний часом спосіб врегулювання протистоянь. Такий спосіб використовувався щодо Майдану. Якщо ми можемо розраховувати на справедливе правосуддя і покарання винних у тому, що вони розстрілювали й катували людей та збивали літаки. Звичайно, для людей певних переконань та поглядів, які підтримували сепаратистів, для врегулювання ситуації та мирного вирішення, можна піти на такий крок. Але, звісно, у ситуації, коли ми маємо величезну кількість жертв з українського боку, це дуже жорсткий і непростий компроміс заради уникнення подальших жертв і встановлення миру та забезпечення подальшого розвитку країни.

З приводу інших позицій – особливостей самоврядування, виборів та гарантій – це потрібно розглядати з точки зору можливостей для країни. Йдеться про своєрідне пілотування системи децентралізації влади й має показати спроможність українських громад здійснювати самоврядування на своїй території. Робиться акцент на економічних і соціальних програмах, а також культурі й мові. Тут є певний шанс для перелаштування економіки цього регіону. Дати можливість людині перекваліфікуватися та дати поштовх для розвитку нових форм бізнесу й підприємництва, не тільки тих, що спираються на важку промисловість. Таким чином, можна подолати кабальну залежність від важкої промисловості та власників цих підприємств.

З іншого боку, передбачено можливість участі РФ у програмах фінансування регіону, а це не створює позитивної атмосфери у аспекті незалежності й суверенності України. зрештою, такого співробітництва уникнути не можна – це сусідня країна. Просто має бути встановлено не ефемерний, а серйозний кордон суверенної незалежної держави.

Принаймні, ця територія залишається частиною української держави і буде такою в перспективі 3 і більше років. Ключове: можливість людей само реалізуватися й змінити свої погляди. Що більшою буде увага української держави, то більш імовірна перспектива повернення людей на бік України й інтегрувати нас у наше суспільство.

Не можна говорити про виключно позитивні наслідки цього закону, але на це треба сподіватися, бо мир та перспектива країни для людей значно важливіші.

-- Ми локалізували конфлікт і в цьому вже є позитив

{5-}

Юрій Ганущак

експерт з питань місцевого самоуправління, депутат ВР VI скликання

Позиції цього законопроекту значно кращі, ніж розраховував Путін, який хотів взяти Україну за вуздечку і з допомогою окремої території диктувати всій країні свої умови. Наразі це означає, що Лугандон не зможе блокувати вхід в ЄС чи приєднання до НАТО – не вистачить законодавчих можливостей. З цієї точки зору, можна вважати, що це – певна дипломатична перемога. Контроль за кордонами дозволить нам потихеньку витягнути цю занозу. Ми локалізували конфлікт і в цьому вже є позитив. Якщо Центральна та Західна Україна – це території, де відчуття України в крові, а Південь та Харків відчувають Україну раціонально – вони бачили, що може бути, якщо не любити Україну, то Донбасу доведеться полюбити Україну. Це – примус до любові.

Робота над проектом, на жаль, проходила досить кулуарно і це погано, адже коло фахівців дуже обмежене. В жодній країні світу не буває так, щоб прокурори призначалися місцевими органами. Інакше це – не країна. Власне, саме в цьому я вбачаю найбільшу небезпеку цього проекту. Що ж до суддів, ми можемо застосувати на цій території найкращі напрацювання стосовно суддівської реформи. Судді, що вирішують цивільні й адміністративні справи цілком можуть обиратися населенням. Що ж до кримінальних процесів, вони можуть вирішуватися лише суддями, призначеними зверху. Тут має бути єдина державна система. Але це непоганий компроміс. 90% справ належать до компетенції суддів, які можуть обиратися.

Потрібно говорити про присутність державної влади – Держадміністрації, призначені з центру. Це має бути номенклатура уряду, а не президента. Вона виконуватиме контрольно-координаційні функції. Існує польська практика, коли контроль за законністю актів, ухвалених виконкомом – це має бути крок уперед – здійснюється через їх призупинення та оскарження в судді.

Окрім того, як насмішка звучить пункт по використання російської мови. Власне, потрібно було зазначити використання української мови на цих територіях. Жодних перепон на шляху російської там немає – це маніпуляція.

Потрібно визначити, з ким саме підписуються будь-які угоди, з якою територіальною одиницею. Місцеві ради недоговороздатні, відповідно до нашого законодавства.

Зараз працює така схема: у якомусь місті прорвало каналізацію, постає питання, хто винен? Виконавчий орган, а звідки він взявся, – його призначили з Києва. Тож, винен Київ. Тепер вони отримають змогу самі відповідати за благоустрій свого міста. Комусь доведеться взяти на себе відповідальність в рамках цього «особливого статусу». І я не думаю, що їм будуть просто виділятися гроші. Найімовірніше, буде якась звітність.

Цим районам дається привілей бути першими в експерименті з того, що має бути пізніше по всій Україні. Якщо цей законопроект буде спиратися на те, що вже напрацьовано з тем децентралізації – його можна розглядати навіть як певний позитив. Це зрушить ситуацію з мертвої точки.

Щодо пункту про «дострокове» припинення – воно досить хитре. В наступному році в нас будуть чергові вибори. тож треба чітко зазначити, чи вони обираються до наступних чергових виборів. загалом, що частіше перезавантажуються органи місцевої влади, то краще.

-- Принятие закона в таком виде - предательство Украины

{6-}

Сергій Висоцький

кандидат в депутати від «Народного Фронта»

Почитал проект Закона об особом статусе Донбасса. Особенно мне понравился пункт о том что мы должны финансировать этот анклав и пункт о создании «народной милиции», дающий бандитам право легализоваться. То есть, будем финансировать людей убивавших наших ребят, бандитов пытавших мирных жителей. Моя исключительно личная позиция: принятие закона в таком виде - предательство Украины.

-- Власть выпоняет все требования сепаратистов

{7-}

Володимир Полочанінов

народний депутат, «Батьківщина», склав мандат

Два закона предложенные Порошенко: «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» ««Про недопущення переслідування та покарання осіб-учасників подій на території Донецької та Луганської областей» полностью соответствуют требованиям сепаратистов в самом начале конфликта на востоке. Это реально статус самой широкой автономии в составе Украины и с амнистией всех виновных в преступлениях + восстановление разрушенного Донбасса за счет всей Украины. Я – не против таких решений, если это выход из войны. Но я хочу понимать кто и как ответит теперь за вход в эту войну, за тысячи убитых военных и мирных граждан Украины, за разрушенный Донбасс, за ненависть друг другу не в одном поколении граждан одной страны ?! А мы даже не понимаем масштабов жертв и разрушений

-- А за що стояв Майдан?

{8-}

Ігор Курус

журналіст, громадський діяч

Я, чесно кажучи не розумію, чи то Порошенка так підставляють, чи то він сам робить такі дурниці! Спочатку з Клімкіним затягують процес ратифікації Угоди з ЄС, тиждень тому його ставленик - генпрокурор Ярема, повідомляє, що Добкін не є сепаратистом, а сьогодні реєструють законопроект у якому «...держава гарантує недопущення кримінального переслідування, притягнення до кримінальної, адміністративної відповідальності та покарання осіб – учасників подій на території Донецької, Луганської областей». А за що стояв Майдан? За що гинуть наші хлопці, пане президенте?

-- Це угодовство, ганьба,за якою послідує нова війна з боку Росії

{9-}

Тарас Стецьків

колишній народний депутат

Якщо ВР прийме закон про особливий статус окремих районів Донбасу,винесений президентом Порошенко-це означатиме узаконення російського анклаву на території України. По суті це визнання втрати суверенітету над цією територією.

Найбільш ганебні пункти цього проекту:

-недопущення переслідування бойовиків,які воювали проти України і вбивали наших солдат

-проведення дострокових місцевих виборів на окупованих землях 9 листопада,що по суті легітимізує бойовиків,даючи їм владу в регіоні

-погодження з цією новою владою призначення всіх силовиків з Києва(???)

-створення з бойовиків загонів «народної»міліції,підпорядкованих місцевій владі

-фінансування з держбюджету окупованих(знищених російською зброєю) територій

-особливий порядок економічної діяльності для рос. бізнесу в регіоні

Жодного слова в законі про роззброєння бойовиків і виведення російських військ з Донбасу. І все це на фоні продовження обстрілів і провокацій з російської сторони.

Який це мирний план? це угодовство і здача національних інтересів. Ганьба,за якою послідує нова війна з боку Росії.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: