Обікрасти столицю. Чи витримає Кличко «реформи» Яценюка

Обікрасти столицю. Чи витримає Кличко «реформи» Яценюка

Хвалена бюджетна децентралізація та фінансова самостійність регіонів на прикладі Києва обертається повною профанацією

Реформи можна розуміти по-різному. Їх можна трактувати як урізання всіх соціальних пільг. А можна – і як безпардонне запускання лапи у місцевий бюджет. Аби з його допомогою підлатати бюджет загальнодержавний. Секретар Київради Олексій Резніков повідомив приголомшливу новину: Кабмін планує збільшити вилучення надходжень від податку на доходи фізичних осіб з бюджету Києва до 75%.

Це питання має свою історію. До 2011 року увесь податок на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) залишався у київській казні. І це була головна стаття бюджету, який на дві третини складався саме з ПДФО. Кількамільйонне місто збирало податок зі своїх мешканців, аби потім їм його частково повернути – у вигляді зарплат бюджетникам тощо. У 2011-му ситуація докорінно змінилася: Київ став віддавати у державну скарбницю 50% ПДФО.

Це суперечило 7-й статті Бюджетного кодексу, яка гарантує рівні умови для різних територіальних громад. Тим не менш, Київ «грабували» на половину. Зараз же планують обікрасти на три чверті.

Порахуємо з калькулятором в руках. Бюджет Києва на 2015 рік складатиме, за словами Віталія Кличка, 20 мільярдів гривень. 2/3 від цієї цифри становить податок на доходи фізичних осіб. Це – 13,3 мільярда. 75% від такої суми дорівнюють 9,975 мільярда гривень. Відмінусовуємо від 20 мільярдів отриману величину і маємо у підсумку 10,025 мільярда гривень. Це те, що в реальності отримає Київ на розвиток та процвітання.

Колись – за часів Черновецького – бюджет столиці страждав на гігантоманію. У 2006-му він дорівнював 9 мільярдам, у 2007 – 17, у 2008 — 25. На 2009–й Черновецький мав намір запланувати бюджет у 70 мільярдів (!) гривень. У підсумку «зійшлися» на 18. Наслідком такого апетиту було хронічне невиконання бюджету, і це в ту пору, коли відрахування зі столичної скарбниці ще не були аж надто захмарними.

За Черновецького, щоправда, паралельно із офіційним існував і тіньовий бюджет. Працювала ця схема так: деякі муніципальні підприємства сплачували у бюджет 70% прибутків, а деякі — 15. Де дівалась решта – питання цікаве. Скажімо так: замість бюджету голови підприємств в обов’язковому порядку переводили кошти на «благодійність».

Приміром, на купівлю популярних у Черновецького евакуаторів було витрачено 40 мільйонів гривень, а прибуток від них у деякі роки складав лише 200 тисяч. Зрозуміло, що насправді дохід від їх застосування був у рази вищим, однак різниця пропливала повз бюджет. Прямісінько у кишеню до зацікавлених осіб. Наскільки зумів (або не зумів) поламати цю схему Кличко – питання безпосередньо до нього.

Вочевидь, зусилля Кличка у боротьбі з корупцією є все таки доволі скромними, якщо 52 планові перевірки, здійснені з початку літа, виявили досить невтішні результати внутрішнього аудиту КМДА. Всього мова йде про порушення фінансової дисципліни на 319 мільйонів гривень, з яких 84,2 мільйона – прямі збитки бюджету.

Однак мова зараз навіть не про це. У тому, що місто щодня втрачає по 290 тисяч гривень, котрі зникають невідомо куди – відповідальність Кличка та його команди. Та навіть якщо зупинити тотальні крадіжки, це не вирішить проблему гігантських відрахувань до державної казни.

Віталію Кличку як меру Києва належить вирішувати два завдання одночасно: боротися із корупцією та відстоювати перед центральною владою фінансову незалежність столиці. Але як фігура слабка та несамостійна столичний голова не в стані розв’язати жодну з проблем.

Наразі Кличко вимагає від прем’єра Яценюка покрити київський дефіцит бюджету, який становить 1,7 мільярда гривень. Хоча, можливо, слово «вимагає» не зовсім адекватна дефініція. «Це гроші, яких нам вкрай не вистачає, з них 700 мільйонів гривень – це виплата зарплат, 101 мільйон – оплата за медикаменти, 166 мільйонів – за харчування», – апелює Кличко до глави уряду.

І вкотре нагадує: така ситуація склалась через вилучення 50% податку на доходи фізосіб з бюджету Києва. В минулому році таке вилучення сягнуло 9 мільярдів гривень.

«У цілому утримання бюджетної сфери загострилось після того, як почали вилучати у Києва 50% податку на доходи фізичних осіб. Складається дивна ситуація: спочатку кияни сплачують податки в державний бюджет, а потім мер приходить і благає виділити кошти на ті чи інші напрямки», – зазначає Кличко.

Ситуація і справді критична. Скажімо, у сфері медицини заборгованість за ліки перед компаніями-постачальниками складає 25 мільйонів гривень . Потреби на охорону здоров’я у Києві становлять 5,7 мільярда гривень, тоді як бюджетом передбачено тільки 3,6 мільярда, тобто 63%. Субвенція ж з держбюджету на компенсацію пільгового проїзду у громадському транспорті дорівнює лише 30% від наявних потреб. Таким чином, зростає борг перед «Київпастрансом» і «Метробудом».

Що думає Яценюк з приводу скарг Кличка – невідомо. Попередній міністр фінансів – Олександр Шлапак – заявив в середині листопада, що на фінансування дефіциту бюджету столичний голова може не розраховувати. «Це неможливо», – відрізав Шлапак. І дав Кличку надзвичайно улюблену міністрами Яценюка пораду – економити.

«За нашими розрахунками, міський бюджет Києва у 2014 році втратив близько 200 млн гривень лише через низьку орендну плату», – заявив Шлапак. А відтак порекомендував Кличку підвищити орендну плату за землю і скоротити другорядні витрати, серед яких – великий штат чиновників та капіталовитратні інфраструктурні проекти.

У тому, що штат КМДА є надмірно роздутим, Шлапак має рацію. І це ще одне з тих питань, які Кличко не спромігся вирішити за півроку свого правління. Але хай там як, бюджетна діра продовжує розростатись. На тлі всіх пікіровок та взаємних претензій дефіцит бюджету становить вже 2 мільярди гривень. І це при 50-відсотковому відрахуванню ПДФО. Що ж тоді чекає Київ за умов 75-відсоткового відрахування?

Хвалена бюджетна децентралізація та фінансова самостійність регіонів на прикладі Києва обертається повною профанацією. Доволі алогічною є ситуація, коли частина грошей зі столичного бюджету йде у державний, аби повернутися звідти у вигляді субвенцій. Ще більш ідіотично виглядає оббирання Києва до останньої нитки. Окрім соціальних протестів, це ні до чого доброго не призведе. Цього дійсно не розуміють на Банковій та Грушевського або ж – з якихось поки незрозумілих міркувань – навмисно підкладають під себе міну уповільненої дії?

Що б не демонструвала центральна влада – схильність до мазохізму або просто дурість – про теперішні кроки їй ще доведеться пошкодувати. Що ж до Кличка, то, програвши місто «реформам» Яценюка, він просто поставить хрест на своєму політичному рості. Хоча його кар’єрні обставини – це останнє, що має турбувати киян у даній ситуації.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: