Сергій Терьохін: Створюється нова «Тендерна палата»

Сергій Терьохін: Створюється нова «Тендерна палата»

Депутат розповів, кому вигідно запроваджувати податок на флешки.

Схоже, що в головах депутатів від коаліції визрів план створити подобу нової Тендерної палати, й за її допомогою збирати й розпоряджатися мільйонними сумами. Саме такі висновки напрошуються після ознайомлення із законопроектом №6523> про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання авторського права і суміжних прав.

Передбачається, що автори літературних, фотографічних і образотворчих творів або їх уривків зможуть отримувати винагороду за їх відтворення. Але найцікавіше те, що згідно статті 25-1 законопроекту, платити будуть не тільки ті, хто використовує чийсь твір, а й виробники та імпортери всієї техніки, якою навіть теоретично можна скопіювати, перенести чи зберігати інформацію. Розподіляти ці кошти буде така собі «уповноважена організація колективного управління». Фактично, вводиться новий податок на майже весь спектр сучасної електроніки, а розпоряджатися коштами буде невідомо хто. Не зрозумілий і розмір такого «податку», адже його на свій розсуд має встановлювати Кабмін.

Більше того, настільки одіозний документ вийшов з надр не податкового комітету, а … освітнього, під авторством регіонала Максима Луцького, комуністки Катерини Самойлик та литвинівця Олега Зарубінського.

Кому потрібні такі податкові новації, хто з цього отримає зиск й куди підуть зібрані кошти в бліц-інтерв’ю «Главкому» розповів член парламентського комітету з питань податкової та митної політики, екс-міністр економіки, бютівець Сергій Терьохін.

Сергію Анатолійовичу, 1 лютого Верховна Рада ухвалила в першому читанні дуже цікавий законопроект №6523 щодо авторського права та суміжних прав. Цим документом вводиться податок на всю техніку, за допомогою якої можна здійснювати запис або зберігання інформації. Ці кошти має отримувати «уповноважені організації колективного управління». Як оціните таку ініціативу?

Автори документу почитали російське законодавство. Ви ж знаєте, що в Росії Нікіта Міхалков зумів пролобіювати подібний закон. Вони зробили напівдержавний фонд, куди справляється 1% від продажу пристроїв, які можуть записувати інформацію. Дійшло до того, що в цей фонд іде відсоток з продажу мобільних телефонів! Адже телефони також можна використовувати як флешку для перенесення інформації. Це страшенна дурниця. Відверто кажучи, цей законопроект є своєрідним податком і забороною на поширення інформації.

Наша влада не оригінальна. Як правило, вони намагаються переписати закони інших країн, але написані мовою, яку вони розуміють. Розуміють російську, от і переписали цю дурню.

Мене в цій ситуації заспокоює тільки одне. Обов’язкові платежі у вигляді податків та зборів, відповідно до Податкового кодексу Азарова, можуть міститись лише в цьому Кодексі. В другому розділі якого є стаття, що у разі встановлення іншими законами якихось зборів, як от збір з флешок, вони не виконуються. Тобто, всі збори можуть бути прописані тільки в Податковому кодексі. А тому і стягувати якісь платежі з продажу апаратури на користь якихось незрозумілих уповноважених організацій можна тільки за Податковим кодексом, а не змінами в закон про авторські права.

Ви для себе уявляєте, як можна надати незрозуміло якій недержавній організації право стягувати податки?

А дуже просто – як акциз на покупця. От в Росії як зробили для Міхалкова – купуєте флешку, платіть 1%, купуєте мобільний телефон – платіть 1%, купуєте жорсткий диск для комп’ютера – 1%. Всі ці відсотки в Росії ідуть в напівприватний фонд Нікіти Міхалкова. За що його в Росії, як ви можете здогадатися, не дуже сильно і люблять.

Чи розумно в нас зараз таку саму схему запускати – це вже питання до адекватності влади та парламентської більшості. Якщо влада розумна, така ініціатива не пройде. Якщо в більшості сидять дурні, то вони ухвалять цей законопроект.

Поясніть нам одну річ. Закон №6523, який встановлює збір з продажу ледь не усієї електроніки, проходив через комітет з питань науки та освіти. Як освітній комітет може бути профільним для встановлення податків, а податковий стояти осторонь?

Не може такого бути! Не можуть питання податків вирішувати в освітньому комітеті. В теорії. Але вам нагадати, як Конституцію на днях змінювали? Чи там все було у відповідності до закону? Звичайно, ні. В цьому скликанні Верховної Ради ми подавали законопроект, який би забороняв ухвалювати закони, що містять податкові норми разом з будь-якими іншими юридичними нормами. Припустимо, приймався закон про біопаливо. Писалися десять сторінок абсолютно незначущого тексту, але в останній статті вносилися зміни до податкових законів.

Зрозуміло, що такий хитрий закон йшов не через профільний комітет, а через якийсь інший, наприклад, чорнобильський. Ми пропонували заборонити так чинити. Хочеться ухвалити промисловий закон, то голосуйте два. Перший – по суті, а другий – зміни до податкового законодавства. На жаль, цей документ набрав трохи більше 180 голосів. Депутатам вигідно, щоб можна було протаскувати податкового кота в мішку.

Як економіст зі стажем, можете спрогнозувати, що у нас з’явиться, якщо комусь таки дозволять збирати гроші з продажу техніки для перенесення інформації? Що за монстра отримаємо?

Ми отримаємо незрозумілу організацію, яка перетвориться в нову «Тендерну палату». Якщо закріпити ці норми, списані з контори Міхалкова, то, очевидно, створюється нова Тендерна палата, де будуть крутитися шалені гроші.

Який об’єм коштів, яким буде оперувати це «утворення»?

Навіть важко оцінити – величезні кошти там будуть крутитися. Продуктів, які зберігають інформацію, продається все більше. Це величезний ринок, на мільярди. Теоретично, вся електроніка, та й не тільки. Може дійти до того, що дерев’яна рахівниця – це теж спосіб зберігання інформації.

В законопроекті шановних Луцького, Самойлик та Зарубінського навіть не вказаний відсоток, який буде стягуватися з продажу обладнання для зберігання інформації. Це право передається Кабміну. Так можна чинити?

Це категорично суперечить 92 статті Конституції України. Я один з її авторів, а тому можу цитувати на пам'ять - будь-які базові ставки оподаткування та пільги встановлюються виключно законом.

Як в такому разі документ, який порушує одночасно Конституцію та Податковий кодекс, пройшов перше читання та отримав позитивний висновок головного науково-експертного управління?

Скажу просто – я не психіатр. На засіданні податкового комітету через тиждень я буду вимагати розглянути цей законопроект. Я його читав ще до голосування в першому читанні, але його винесли в залу дуже несподівано без зайвого галасу.

Для себе ви як пояснюєте, навіщо освітянам Луцькому та Самойлик займатися податками?

А чому Нікіта Міхалков у Росії зайнявся податками? Є одне цікаве правило Мерфі: про що б люди між собою не говорили, мова іде про гроші. Напевне, названі депутати теж думали про гроші, коли писали свій законопроект.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: