Андрій Магера: Будемо дуже близькі до зриву виборів

Андрій Магера: Будемо дуже близькі до зриву виборів

Заступник голови ЦВК про ухвалення змін до закону про вибори

За два місяці до початку виборчих перегонів все ще не зрозуміло, чи будуть в останній момент змінювати їх правила. З одного боку, опозиція не перестає звинувачувати владу в прагненні в останній момент змінити закон про вибори й змішати всі карти. Мовляв, можна чекати і пониження прохідного бар’єру й деяких інших сюрпризів. А тому, як і домовлялися, закон чіпати до дня голосування вже не мають наміру. Регіонали самі давали таку обіцянку, тому й змінювати закон можна тільки консенсусом, за участю опозиції.

З іншого боку, Центральна виборча комісія вимагає дещо відкоригувати правила, адже після рішення КС щодо закордонних виборців ніхто не знає, хто має рахувати голоси на закордонних дільницях. ЦВК розробила свій проект технічних змін й всі її члени, включно з «опозиціонерами», цей документ три тижні тому підтримали. Його передали на розгляд парламенту й тут його від свого імені зареєстрували регіонали разом з головою профільного комітету Олександром Омельченком. Опозиція кричить про намагання підтасувати виборчий закон, ЦВК ж стверджує, що без нього вибори провести буде дуже складно.

Про ситуацію навколо проекту змін до закону про вибори та всі можливі небезпеки у разі його ухвалення або провалу «Главкому» розповів заступник голови ЦВК Андрій Магера, якого аж ніяк не запідозриш у симпатіях до влади.

Андрію Йосиповичу, ухвалені майже три тижні тому Центральною виборчою комісією зміни до закону про вибори вже зареєстровані у парламенті. Опозиція негативно поставилася до проекту, а його формальними авторами стали регіонали. На вашу думку, таке авторство ускладнило перспективу прийняття, яка й так була примарною?

Те, що авторами законопроекту стали представники тільки однієї політичної сили – Партії регіонів, й він не підтриманий різними фракціями парламенту, стало негативним моментом. Це не надає йому високих шансів для ухвалення, як те було б за інших обставин.

Проте хочу сказати, що ЦВК своїм проектом змін акцентувала увагу на потенційних проблемах, які можуть виникнути, зокрема, і в частині встановлення результатів виборів. незалежно від того, хто б ці вибори не виграв. Це може бути влада, яка на сьогодні має більшість у ВР, це може бути і опозиція, яка завтра може стати владою. Проте хто б не виграв вибори, він має закріпити свій результат у законний спосіб. Ми на це звертаємо увагу. Яке рішення ухвалить парламент й чи буде приймати – це вже політичне питання.

Ми бачили, який там зараз високий градус напруження. Опозиція вже звинувачує владу у планах внести якісь вигідні для себе положення перед другим читанням. Наприклад, зменшити прохідний бар’єр, прикрившись проектом ЦВК. Опозиціонери бояться бути вкотре обдуреними. Чи думали ви над тим, що в ваш проект до другого читання можуть протягти якісь скандальні речі?

Гарантій ніхто не може надати. Більше того, навіть попри звернення ЦВК нікому з 450 народних депутатів ніхто не заборонив зареєструвати свій проект такого ж чи схожого змісту. Говорити про небезпеку внесення правок в наш проект можна. З іншого боку, ЦВК могла набрати в рота води й мовчати, казати, що все добре з законом. А потім, коли б стартував виборчий процес, всі б шишки посипалися на нас. Нас звинувачували б в іншому – чому не говорили про проблеми і не попереджали?

Як відбувалось узгодження вашого проекту, чому під документом ЦВК опинилися прізвища регіоналів? Намагалися домовитись з опозиціонерами?

Представники ЦВК були присутні на засіданні профільного парламентського комітету, до якого входять представники всіх фракцій. Свою позицію ми виклали публічно. Вести якісь кулуарні перемовини з представниками різних партій було не доречно, адже це була б слабка позиція ЦВК. Нас звинуватили б в кулуарних домовленостях. Тому ми свою позицію окреслили і передали проект змін до закону в паперовому та електронному вигляді в парламентський комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування. Будь-хто з членів комітету мав право взяти його і зареєструвати у Верховній Раді.

Мені особисто було не відомо, під чиїм прізвищем проект буде зареєстрований. Проблема в тому, що ЦВК не має права законодавчої ініціативи. Інакше ми б нікого не просили і ні до кого не зверталися, зареєстрували б від свого імені.

Вас завжди вважали лояльним до «демократичних сил» та нинішньої опозиції, мали ж спілкуватись з опозиціонерами, навести їм аргументи свої. Чому вони вас не слухають?

Давайте дивитися на реалії. Я не завжди розумію поведінку тих чи інших політиків. Чому в листопаді 2011 року для декого було прийнятним змінювати виборчу систему з пропорційної на змішану? І це для певних людей не могло бути предметом критики. Чому не могло бути предметом критики підняття виборчого бар’єру до 5%? Натомість для них є предметом критики технічні правки, які лише покращать перебіг виборчого процесу. Є певні речі, які на рівні експерта я зрозуміти не можу. Не хочу шукати відповіді на ці питання, щоб мене не звинувачували, чи це комусь вигідно. Менше всього думаю про те, чи подобається проект представникам влади або опозиції, чи ні. Я організатор виборів, і саме мене завтра в першу чергу запитають, що ви зробили, аби не було правового хаосу при встановленні підсумків голосування.

Опозиціонери, говорячи про ваші технічні правки, збентежились забороною балотуватись в кількох округах. Це і так було зрозуміло, проте вони злякались, що вказування підстави зняття з реєстрації кандидата – подачі заяви в двох округах, направлене проти опозиції. Мовляв, хтось подасть від імені неугодного кандидата «липову» заяву, і того знімуть з перегонів. Така схема можлива?

Не думаю, що такий варіант можливий. ЦВК не піде на повідку у політичних авантюристів, щоб скасовувати реєстрацію кандидатів чи, тим більше, відмовляти в реєстрації. Якщо навіть такі спроби будуть, зазначені особи повинні вчасно повідомляти ЦВК про випадки шахрайства, звертатись до нас, для цього є представники партій в комісії. Ці питання просто можна знімати, проблем тут не буле.

Повірте, перед тим, як приймати рішення про відмову у реєстрації кандидата, ЦВК буде все дуже ретельно зважувати, це надто відповідальне рішення, щоб не думати про наслідки. Варіанти могли бути які завгодно. Згадайте, перед утворенням округів були варіанти того, що ЦВК десь штучно якомусь регіону щось додасть. Були ж такі побоювання, проте не справдились.

Все ж таки, ваш проект технічних правок не буде ухвалено, чи зможе ЦВК порахувати голоси по закордонному округу й встановити загальний результат виборів?

Я не хочу казати, що в наслідок цього зірветься виборчий процес, але ми будемо дуже близькі до цього. Звісно, якщо законопроект не буде прийнятий, ЦВК буде змушена своїми постановами заповнювати окремі прогалини. Чудово усвідомлюючи той факт, що в судовому порядку ці постанови можуть бути скасовані. Більше того, існують строки позивної давності звернення до суду. Якщо хтось захоче підвісити результат виборів, особливо переможців, то вони можуть це зробити.

Для того, щоб все ж таки прораховувати на два чи три кроки наперед, всі без винятку політики, які хочуть перемогти на виборах, повинні розуміти – перемоги на виборах мало, треба ще її відстояти.

Тобто, без цього закону будь-хто зможе у суді оскаржити результат виборів? А в суду, за бажання, будуть всі підстави відмінити результат?

Центральній виборчій комісії в такому випадку буде дуже складно захистити свій протокол про встановлення результатів виборів. З однієї простої підстави – не дотримано формальних вимог закону з огляду на те, що ЦВК не в передбаченому законом порядку встановила результати виборів. Зокрема, врахувала підсумки голосування за кордоном.

Мені важко радити щось депутатам, які зареєстрували законопроект. Не хочу, щоб це сприймалося як тиск, проте я б порадив депутатам ухвалювати зміни до виборів одним голосуванням за основу і в цілому. Щоб розвіяти будь-які побоювання про внесення перед другим читанням якихось спірних правок. Це з боку депутатів був би сильний крок – ухвалити виборчі зміни одним рішенням, щоб із залу документ вийшов не законопроектом, а законом, готовим для направлення на підпис Президенту.

Уточніть, чи члени ЦВК за квотою БЮТ підтримували проект на засіданні комісії?

Наголошую, що з 10 членів комісії, які були присутні на засіданні ЦВК, це рішення всі підтримали одноголосно. Там були представники, делеговані як меншістю, там і більшістю.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: