Землю продаватимуть через кабінет Президента?

Землю продаватимуть через кабінет Президента?

Віктор Янукович бере в свої руки десять мільйонів гектарів державної землі

Поки давно обіцяний Віктором Януковичем ринок землі існує тільки в планах, влада по-тихому намагається прибрати до своїх рук мільйони гектарів угідь й вивести їх з майбутніх конкурсних процедур продажу. Саме такими намірами більшість експертів в земельній сфері та політиків пояснюють намагання влади передати неіснуючому Земельному банку 10 мільйонів державних земель сільськогосподарського призначення. Натомість місцева влада втратить право розпоряджатись цими угіддями.

-- Хитрий законопроект

На минулому пленарному тижні Верховна Рада розглядала законопроект про розмежування земель комунальної та державної власності. Документ не викликав особливих нарікань, в ньому пропонувалося запровадити автоматичне розмежування за простим принципом: землями комунальної власності стануть ділянки в межах сіл, селищ та міст, крім тих, на яких розміщенні об’єкти державної власності та органи державної влади.

Проте за кілька годин до голосування бютівець Сергій Соболєв заявив про початок прихованого продажу землі й вказав на поправку номер 76 до документу Івана Сідельника з групи Рибакова та Віталія Борта з Партії регіонів. Її відхилив комітет, проте за помахом чарівної руки регіонала Михайла Чечетова її таки продавили в сесійному залі. Говорили, що її «попросили» включити з Банкової.

«В законопроекті про розмежування земель державної і комунальної власності положення про Земельний банк з’явилося тільки перед другим читанням. Спочатку вони це хотіли протягнути через закон про ринок землі, проте його відклали. В першому читанні жодної згадки про земельний банк також не було. Згідно регламенту, перед другим читанням можна тільки уточнювати та змінювати існуючи формулювання, вводити нові інститути не можна було», - розповідає «Главкому» про процедурні порушення при ухваленні закону нунсівець Віктор Матчук.

Згідно поправки, в Земельний кодекс внесли зміни й переглянули повноваження місцевих органів влади та місцевого самоуправління передавати державні земельні сільськогосподарського призначення у власність або користування. Це право буде передано Дерземагенству, яке у свою чергу передасть землі до уставного капіталу Земельного банку.

Фактично, ця поправка дозволяє створити Земельний банк, на який на початку року в бюджеті вже було закладено 120 млн. бюджетних гривень. При цьому жодного документу, який би регламентував роботу такого земельного монстра, в природі просто не існує.

Теоретично, роботу Банку міг регулювати Закон про ринок земель, проте його давно проголосували в першому читанні й за вказівкою Володимира Литвина відклали під сукно до закінчення виборів. Крім того, як мінімум до кінця 2012 року діє мораторій на продаж сільськогосподарських земель.

Вже зараз зрозуміло, що Земельним банком будуть займатися близькі до Президента люди «сім’ї». В прикінцевих положеннях ухваленого закону доручили Національному банку України протягом трьох місяців внести пропозиції по створенню Земельного банку. Якщо згадати, що главою Нацбанку є близький до Олександра Януковича Сергій Арбузов, а головою Держагентва Земельних ресурсів ще один виходець з Донбасу, Сергій Тимченко. Зайвих питань, хто буде контролювати гігантський земельний масив, виникати не має.

При цьому, Земельний банк формально не буде державною структурою, землю передадуть акціонерному товариству.

«Несподівано запровадили Земельний банк, якому Кабмін передає 10 мільйонів гектарів державних земель сільськогосподарського використання. В тому числі землі Збройних сил. Але земельного банку не існує, ніхто не знає його повноважень та функцій. Хто ним буде управляти? Проте це вже буде не державна структура. Бо ж те, що належить тому ж державному «Ощадбанку», формально вже не є державним», - заявив Матчук. Навіть деякі представники Партії регіонів неофіційно погоджуються, що подібна передача державних земель акціонерному товариству може суперечити Конституції України.

-- Банк-латифундист

Поки ще ніхто не може точно сказати, чи почне Земельний банк продавати землі сільськогосподарського призначення одразу після скасування мораторію. Проте в законопроекті про ринок землі передбачалося, що йому таки буде надана можливість торгувати землями, внесеними в статутний фонд. При цьому процедура продажу ніяким чином регламентована не була. Якщо фізична особа могла продати землю тільки на конкурсі, то для Земельного банку таких обмежень не було передбачено в принципі.

Член аграрного комітету Григорій Смітюх не у захваті від внесеної в закон поправки й не виключає його ветування. «Монопольного права на продаж земель Держземагенство і Банк не матимуть, вони просто отримають право це робити. Там мова іде тільки про сільськогосподарські землі державної власності. Якщо Президент підпише закон, то ще треба буде ухвалити цілу низку змін до чинних законів», - прогнозує пан Смітюх. Він вважає, що ще треба не одне рішення Верховної Ради для початку роботи Земельного банку. При цьому депутат додає, що Кабінет Міністрів також повинен привести у відповідність до цієї норми свої акти, які регламентують розмежування повноважень між центральними і місцевими органами влади.

В Державному агентстві земельних вже було озвучено цифру 10 мільйонів гектарів сільськогосподарської землі, що можуть бути в державній власності й передані Земельному банку, проте деякі експерти ринку піддають сумніву цю цифру.

«Є інформація, що 12 мільйонів гектарів родючих чорноземів вже по тіньових схемах прихоплено, а 27 мільйонів розпайовані. Голова Держземагенства каже про 10 мільйонів гектарів землі у державній власності, які можна заставити в пропонований державний Земельний банк. Напевно, ідея з таким банком втілюється для того, щоб ці 10 мільйонів прихопити до рук також», - вважає аграрний експерт Олександер Ковалів. При цьому не виключає, що ця цифра – надумана.

«Фактично цих земель немає. Туди зарахували все – навіть громадські пасовища. За статистикою в Україні 42 мільйони гектарів сільгоспугідь. 32 мільйони гектарів ріллі, з ним 27 мільйонів вже розпайовані. У людей перебуває ще значна частина. Вважаю, що є близько 2-3 мільйонів гектарів вільних державних земель, про які можна говорити в контексті роздержавлення. Для реалізації задуманої мети органи влади вже два роки не дають дозволи на роздержавлення і приватизацію державних і комунальних сільськогосподарських підприємств. Люди пишуть заяви на паї, але їм відмовляють. Процес зупинили спеціально, бо штурмують створення так званого державного Земельного банку», - резюмує експерт.

Та скільки б земель не акумулювали в Земельному банку, вже зараз є багато сумнівів в тому, що там її будуть продавати прозоро. Прагнення створити централізований орган для продажу землі, можливо, має сенс, проте в українських реаліях це може означати банальну перенесення місця, куди треба занести хабар за вирішення земельного питання.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: