Сергій Гордієнко: Влада готує найбільшу аферу тисячоліття

Сергій Гордієнко: Влада готує найбільшу аферу тисячоліття

Депутат від Компартії про земельний дерибан, старт якому намагається дати влада

Народні депутати, хоч і попрацювали після відкриття сесії лише фактично один день, провели його дуже плідно. Найбільше галасу наробив законопроект № 10043 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності». Проти його прийняття в другому читанні у повному складі проголосувала фракція комуністів. До них долучилася й частина опозиції, після того, як виявилось, що в проміжку між читаннями в документі з’явилась поправка про створення Земельного банку. Відповідно до цієї поправки, в Земельному кодексі переглянули повноваження місцевих органів влади та місцевого самоврядування стосовно передачі державних земель сільськогосподарського призначення у власність або користування. Це право передано Держземагентству, яке, в свою чергу, має передати землю в статутний капітал створюваного Земельного банку. Створенням останнього повинен був займатись Нацбанк, від якого чекають пропозицій щодо нової структури.

Законопроект, який може відкрити шлях до запровадження ринку землі, ще має бути підписаний Президентом. Комуністи планують звернутися до Гаранта Конституції з закликом його ветувати. Депутат від фракції Компартії, Секретар Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Сергій Гордієнко впевнений, що прийняття цього закону може створити плацдарм для нових земельних афер та зловживань.

«Порушення, про які було сказано в четвер в парламенті зранку, не відрізняються від того, що було прийнято ввечері, – каже Сергій Гордієнко. – За висновками Головного юридичного управління в законопроекті з’явилися статті, яких не було в першому читанні, багато положень суперечать Конституції України. Цим законопроектом ми даємо дозвіл формувати статутний капітал за рахунок землі, повністю порушуючи базовий закон «Про банки і банківську діяльність», а також певні норми Конституції. Наша фракція голосувала «проти» законопроекту. А вигідний він тим, хто за нього голосував – Партії регіонів, Литвину зі своєю фракцією, позафракційним і тим, хто відносить себе до «Реформ заради майбутнього». Парламентар вважає, що в діючого парламенту вже не вистачає часу спокійно та згідно з процедурою розробляти закони, депутатам хочеться «під шумок» розблокувати земельний дерибан.

Чи не вважаєте ви, що земельну проблему рано чи пізно треба буде вирішувати. Не продовжувати ж мораторій безкінечно?

Знаєте, світ став перед двома проблемами світового масштабу – це енергетична і продовольча безпека планети. І Сполучені Штати Америки, на які ми так часто рівняємось, згорнули процеси продажу землі і діють в зворотному напрямку: Федеральний резервний фонд вже купив до державної власності понад 44 % землі. І в більш близькій до нас Європі понад 60 % землі належить державі.

Вже зрозуміло, що той, хто буде контролювати українські чорноземи, в того в руках буде продовольча безпека в нашому регіоні і на значній частині планети. Все вже розпродано, земля залишилася нашим єдиним капіталом, і тому є дуже велике бажання заробити на її перепродажу. Сьогодні нас заспокоюють прозорими механізмами продажу цієї землі, але ми прекрасно розуміємо, що це буде найбільша афера тисячоліття.

Які в вас є підстави це говорити? До речі, пан Тігіпко каже, що ніякого зв’язку між Земельним банком та запровадженням ринку землі нема.

Неможливо запускати ринок землі, коли в нас не розмежована земля, нема Земельного кадастру, Земельного Банку і так далі. Тут же все зроблено одним махом, який зовні, здавалося, не має відношення до застосування ринку земель. І ці механізми, після закінчення мораторію, дадуть підстави для запровадження ринку.

Те, що стосується державного Земельного банку, ми повинні виписувати окремим законом. А поки цим законопроектом ми тільки дали можливість формувати статутний капітал за рахунок землі. Якщо таким чином можна вилучити одним махом державні землі, то це наводить на думку, що так само можна буде зробити і з вашими земельними паями, які перейдуть до невідомо чиєї власності. Що це буде за банк, які будуть його механізми функціонування, поки суспільству невідомо. Не маючи жодного реального документа, ми можемо хіба гіпотетично про це говорити. Але інтуїтивно відчувається, що якщо в такий спосіб проштовхуються неправедні речі, то в тих, хто це робить, не досить чисті наміри.

Поки ми тут балакаємо і ведемо дискусії, в неправовий спосіб вирішується дуже багато питань. І за рахунок таких механізмів у людей землю просто видурюють. Ніхто до сих пір не хотів створення відповідного правового поля, бо нікому не була потрібна прозора діяльність на тому полі.

А які власне ваші пропозиції щодо ринку землі? Просто нікому не продавати – і все? Але чим реально буде відрізнятися придбана земля від взятої в оренду на 49 років, що зараз часто практикується?

Сьогодні до багатьох людей, які попадають в скрутне становище, приходять і кажуть: підпиши договір на оренду і ти вже ніколи не будеш на цю землю претендувати. Найголовніше, що органи державної влади, яка б вона не була, знають ці механізми, але протягом багатьох років ніяким чином не впливають на те, щоб притягти винних до відповідальності, бо вся влада по лікті і вище в тих самих процесах і дуже зацікавлена в тій землі для її перепродажу і так далі.

Компартія України категорично проти продажу землі. Не можна продавати землю за умов, коли не проведена інвентаризація земель сільськогосподарського призначення. Бо як можна продавати те, чого ми не знаємо, скільки в нас є? І що робити з тими людьми, які при паюванні землі були пропущені чи спеціально виключені? Що робити із невитребуваними паями? Що буде з городами за межами населених пунктів? Хто і як буде оцінювати землю? Що буде з тими, хто вже зараз працює на землі і має успішні сільськогосподарські підприємства? Як бути з тими, хто народжується на селі і ніколи вже не отримає земельного паю? На ці питання зараз нема відповідей.

Але якщо говорити про ринок землі, то єдиним оператором на ньому має бути держава, яка буде потім віддавати ці землі в оренду, організовувати там сільськогосподарське товарне виробництво, підтримувати село. Ви знаєте, що на початку цього століття, коли в нас була громадянська війна, УНР, також були спроби створити Земельний банк? Але тоді людина могла взяти кредит до 65 років! У нас про таке хоч щось говорять? Прийнята законодавча база недолуга, і той законопроект, що був прийнятий в четвер, також має бути скасований.

Чи те, що реалізацією проекту Земельного банку буде займатися Нацбанк, не свідчить, що в проштовхуванні цих самих норм зацікавлена президентська сім’я, що контролює регулятора?

Подивитись, хто зараз має в цьому найбільшу зацікавленість, ми зможемо на наступних етапах: після підписання цього законопроекту, коли ми побачимо ті механізми, які будуть закладатись у діяльність саме Земельного банку.

Чи відомо вам, хто саме зараз розробляє механізм роботи Земельного банку?

Найбільш правильно було б, щоб цей законопроект розробляв уряд і ніс за це відповідальність. Але зараз складається практика, коли пропозиції змін до бюджету вносяться народними депутатами. Тобто працівники уряду просять того чи іншого народного депутата реєструвати законопроект, заховавшись таким чином за політичною відповідальністю депутата.

Який об’єм землі зможе отримати в розпорядження Земельний банк? Лунають різні цифри – аж до 10 мільйонів гектарів.

Я не знаю, звідки вони взяли 10 мільйонів. Сюди входять, мабуть, землі Академії наук та її структурних підрозділів плюс в середньому десь 15 % – це землі запасу, якими розпоряджалися райдержадміністрації, землі Збройних сил. Я хотів би привернути увагу на те, про що ніхто сьогодні не говорить: всі зловживання із землею і непрозорі оборудки почалися саме тоді, коли з чинного законодавства вилучили норми, за якими земельні питання вирішувались місцевими радами. Зараз спостерігається тенденція, коли ми надаємо право займатися цим якомусь одному органу або одній особі, в чому можна побачити величезну корупційну складову. Уряд, наприклад, зареєстрував законопроект, за яким з процесу виділення земельних ділянок для буріння повністю прибираються органи місцевого самоврядування, а рішення буде одноосібно приймати голова адміністрації. І земля вже буде надаватись в постійне користування – «на всю оставшуюся жизнь». Це також небезпечні тенденції, і в одному ланцюжку з тим, про що ми з вами говоримо, вони дають уявлення, що ризик афер і можливих зловживань надзвичайно великий.

З останніх заяв комуністів та й ваших слів випливає, що ви дистанціюєтесь від «антинародної» більшості…

Ми дистанціювалися вже досить давно – на тому етапі, коли не стали голосувати за пенсійну реформу і за урізання пільг чорнобильцям, афганцям та іншим. Наша принципова позиція в тому, що ми не підтримуємо цю складову в діяльності уряду і президента.

Коли нинішній президент перед другим туром виборів пообіцяв виконувати нашу частину передвиборної програми, ми в це повірили і підписали з нами відповідну угоду про підтримку. Ми підтримали створення цього уряду ще по старій Конституції, але коли побачили, як вони почали працювати, відразу ж дистанціювались від них.

А чому ви офіційно не вийдете з більшості?

Сьогодні більшість існує де-юре, а де-факто все українське суспільство знає, що ми ніколи у цій більшості не перебували. І якраз наша принципова позиція змусила їх купити «тушок».

Як ви оцінюєте пропозицію, щоб до виборів парламент працював лише раз на тиждень?

Коли на розгляд сесії було зареєстровано тисячу законопроектів, ми прекрасно розуміли, що багато законопроектів буде носити піар-характер. Але з практики першого засідання побачили, що ніякого піару там не буде, а партія влади буде робити все для того, щоб провести ті законопроекти, що носять чисто шкурний характер. Звичайно, щоб відволікти увагу суспільства, до порядку денного буде вкидатися два чи три питання, що викликатимуть збурення, а паралельно будуть голосувати про ринок земель і тому подібне. Ось така небезпечна тенденція – на перші ролі вийде «шкурняк». До речі, серед тієї ночі були проголосовані ще два законопроекти, що стосуються зміни цільового призначення земель. Вони дуже небезпечні за своєю сутністю.

Скажіть відверто – ви вірите, що з наступного року вже почнеться продаж землі, враховуючи останні рухи в цьому напрямку?

Є заяви, якими намагаються заспокоїти суспільство, що нібито не почнеться. Виключено з порядку денного закон «Про ринок земель», але ми знаємо, що в сесійну залу можуть в будь-який момент включити до порядку денного будь-який законопроект. Вони розуміють, що дешевше вже земля не буде і зараз є унікальні можливості запустити ці процеси, маючи 250 голосів. Напевно, це будуть робити у перші ж дні після проведення виборів. Цей парламент ще буде діяти за розкладом до 14 грудня, і як Ющенко в останні дні підписав масу указів, не виключено, що нинішній парламент піде на голосування за найбільш спірні законопроекти.

Тим більш, зараз вже є формальні причини для запровадження ринку землі, той же Закон про кадастр. Але я наголошую, комуністи пропонують подовжити мораторій до 2014-го року. Ми вже зареєстрували відповідний законопроект і треба формувати думку в суспільстві, що не можна запроваджувати ринок земель сільськогосподарського призначення.

Якщо вже йти на такі радикальні кроки як ринок землі, то це питання треба виносити на всеукраїнський референдум. Як скаже абсолютна більшість нашого суспільства, так і буде.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: