Остап Семерак: Єдиний вихід у влади – включити станок і друкувати гроші

Остап Семерак: Єдиний вихід у влади – включити станок і друкувати гроші

Член бюджетного комітету про державний рекет та маніпуляції влади з бюджетом на 2013 рік

Кінець року – це завжди перипетії навколо бюджету на наступний рік. Україна бачила різні історії прийняття головного фінансового документу країни, але нинішня ситуація зовсім пікантна. Проект бюджету поданий в Верховну Раду, яка досиджує останні дні, урядом, який вже перебуває у відставці. Тим не менше, в четвер, коли для депутатів цього скликання прозвучить «дембельський акорд», бюджет, швидше за все, буде проголосований в цілому. Такі «стахановські темпи», звісно, не подобаються опозиції, яка каже, що влада зараз намагається прийняти абищо. Член бюджетного комітету «бютівець» Остап Семерак впевнений, що цифри росту ВВП, заплановані в бюджеті, абсолютно нереальні і звинувачує авторів документу в маніпуляціях.

В Мінфіні кажуть, що бюджет, який поданий в Верховну Раду, передбачає оптимістичний сценарій розвитку подій в економіці. Враховуючи вже відомі цифри основних показників, наскільки його можна вважати оптимістичним?

Влада дійсно почала рахувати з оптимістичного бачення майбутнього – вони заклали в бюджет ріст ВВП в 3,4 %. Насправді останні кілька місяців статистика показує, що ВВП в Україні падає, і за підсумками цього року статистично вони ще можуть витягнути на нуль. Давайте не забувати, що першу половину року йшло тотальне освоєння коштів Євро-2012, яке лягало в це ВВП. І перекрити ці кошти обіцяним ростом економіки об’єктивно нереально. 2013 рік навіть у порівнянні с 2012-м роком повинен бути в мінусі.

Документ, який вони внесли до парламенту, має вигляд переписаного точно під копірку бюджету на 2012-й рік. Відношення, яке уряд продемонстрував до цього бюджету, – це відписка, для того щоб бюджет був прийнятий до 1 січня. Це важливо для влади з декількох причин. Перша – це іміджева. Вони мають більшість, Президента, Кабмін – і як при цьому не прийняти бюджет? Це несолідно.

Друга причина – є проблема з фінансуванням січня – лютого. Якщо бюджет, навіть самий поганий, не буде прийнятий, відбудеться просідання соціальних виплат. Без прийнятого бюджету країна живе по одній дванадцятій бюджету минулого року. Якщо ми візьмемо, скажімо, соціальні виплати, тобто мінімальну пенсію, прожитковий мінімум, який закладається в багато формул, то в такому разі на січень – лютий будуть закладені виплати не рівня грудня 2012-го року, які є найвищими порівняно з усім роком, а середній рівень по всьому року. Тобто люди в січні отримають грошей менше, ніж в грудні. Тому влада і поспішає зараз прийняти бюджет, щоб потім вже робити в ньому якісь зміни.

Але ж такий само фінт був і минулого року…

Якщо згадати, як приймався бюджет 2012-го року, то це робилось з порушенням всіх норм Конституції. І вперше в історії українського бюджету жодна поправка народного депутата ані з більшості, ані з опозиції не була врахована під час підготовки. Тільки з голосу в залі були враховані декілька поправок. Але якщо взяти статистику внесення змін і доповнень до бюджету на 2012-й рік, то десь 30–40 разів Верховна Рада приймала закони про внесення змін до закону про бюджет. Це, мабуть, рекорд, коли майже, якщо брати в середньому, кожного пленарного тижня приймались зміни до бюджету на поточний рік.

Зараз ви прогнозуєте ту саму історію?

Так, хочуть прийняти що-небудь. Як член бюджетного комітету я тільки зранку у вівторок отримав проект бюджету і почав його вивчати. У середу на п’яту годину заплановане засідання комітету, де ми, згідно Бюджетного кодексу, маємо розглянути поправки, які внесуть всі інші депутати. Ми повинні їх прийняти, опрацювати і прийняти якесь рішення по кожній з цих поправок. Навіть якщо ми до дванадцятої ночі все розглянемо і комітетський секретаріат почне зводити це у якійсь документ, результати нашої роботи будуть передані в Мінфін не раніше шостої ранку. Не забувайте, що бюджет повинен бути збалансованим – тобто якщо ти десь додаєш, то десь повинен відібрати і так далі. А о десятій ранку у четвер ми вже маємо голосувати редакцію, яку уряд має прийняти на підставі внесених депутатських поправок. Але на четвер навіть засідання уряду не запроектоване! Тобто сьогодні можна чітко заявити, що хай депутати розслабляться і нічого не пишуть, бо це, в принципі, не буде мати ніякого змісту. Окрім хіба що політичного. Єдина можливість внести зміни до тексту – з голосу в момент голосування, звісно, якщо Мінфін на це погодиться. Тому сценарій виконуючого обов’язку уряду є тривіальним – занести в Раду що-небудь і проголосувати своєю більшістю.

Але ж уряд вже заносив «що-небудь» в Раду в вересні і той проект був відправлений на доопрацювання…

От поясніть – чим цей проект бюджету відрізняється від того, що Литвин 15 вересня відправив назад в Кабмін, аргументувавши, що цей документ не відповідає програмі дій Президента? При цьому Литвин сказав, що перед тим, як відправити проект бюджету на доопрацювання, він порадився з бюджетним комітетом. Хоча він тоді збрехав, бо ніхто з комітетом не радився – може, Литвину вистачило порад голови комітету Баранова, з яким вони є однопартійцями. Окрім того, мені соромно за спікера, бо він виконує не притаманні йому функції: це не справа спікера парламенту – одноосібно аналізувати такі проекти на предмет відповідності їх соціальним ініціативам Президента. Той проект нікому не показали, і під тим самим номером зареєстрували вже цей проект бюджету. До речі, в Верховній Раді є така практика, що коли проект відкликається, то новий законопроект, який реєструється на його місце, має напис «проект вноситься на заміну такого-то». В цьому ж документі цього нема. А це означає, що у вересні не було ніякого документу – тому його ніхто не бачив, тому його спікер «відфутболив» назад в уряд, щоб перед виборами зробити вигляд ніби в них щось є. Відповідно цей документ, який вони прострочили на три місяці, сектор реєстрації зареєстрував як новий. Тобто це є первинний документ, який ніхто не кромсав і не міняв.

А як бути з юридичною колізією, коли бюджет був зареєстрований в Раді вже після того як уряд пішов у відставку?

Це теж дурня. 3 грудня в Україні не було прем’єр-міністра Азарова, як тут написано, а був виконуючий обов’язки.

Так що це – технічний фол Секретаріату Кабміну?

Це з тієї ж опери, як вони «підписали» газову угоду з іспанцями або як Литвин «обговорював» з молдавським колегою якийсь проект, що потім спростовувала молдавська сторона. Це – стиль цієї жульницької влади. На жаль, українська влада наслідує принцип російської: тільки там «Єдину Росію» називають «партией жуликов и воров», а Партія регіонів з примкнувшим до них Литвиним – «партія жуликів і казнокрадів». Я вже мовчу про те, що в проекті бюджету не дописано, на скількох аркушах містяться додатки. Просто залишили порожнім цей рядок, а це дуже важливо, бо вони можуть в формули використання мільярдів з бюджету щось вставити чи витягнути.

А як щодо власне контенту бюджету?

На жаль, було не так багато часу, щоб його вивчити. Але вже зрозуміло, що доходи є бутафорні, бо пораховані з урахуванням росту української економіки більше ніж на 3 % протягом року. Мало яка економіка ЄС сьогодні розвивається такими темпами. Вони просто взяли цифри з минулого року і помножили їх на вигаданий приріст ВВП і інфляції.

Зараз в суспільстві дуже чутлива валютна тема. Про що говорить той факт, що курс на наступний рік закладений на рівні 8,5?

Це – сигнал, що буде девальвація гривні, тільки неясно наскільки. І ціна російського газу закладена на старому рівні, тобто влада не планує ніякого успіху в перемовинах з Росією.

Але так вже робили – вносили до бюджету максимальну ціну на газ, а потім, якщо б вдалося її знизити, планували переглянути показники. Це логічно, хіба ні?

Це говорить про те, що вони в черговий раз дурять і ніяких зрушень в переговорах з Росією в них нема. До того ж, видатки на прокуратуру, СБУ, міліцію збільшені приблизно до 10 % і це зроблено за рахунок інших видатків, пов’язаних з охороною здоров’я, освітою і так далі. Взагалі з точки зору забезпечення діяльності влади все залишається «на кругах своя» – суди фінансуються по повній програмі, Адміністрація Президента забирає з бюджету майже мільярд триста мільйонів… В старому форматі залишилась охорона здоров’я правоохоронців, чиновників, в тому числі ще часів Компартії, замість того, щоб об’єднати всі ці номенклатурні заклади охорони здоров’я під дахом МОЗ з доступом для всіх людей, які платять податки.

Але є і новели, наприклад, така: «Дозволити головним розпорядникам бюджетних коштів у 2013 році… залучати кошти понад обсяги встановлених бюджетних призначень для здійснення капітальних видатків». Це означає, що кожне міністерство дістає право залучати позабюджетні кошти (яким чином, зрозуміло – видавлюванням з реального сектору економіки) і використовувати їх для будівництва всіляких об’єктів нерухомості, закупівлі матеріальних цінностей і т.д. Ця стаття – це державний рекет чистої води.

Ви казали про січень – лютий, але вже в цьому році не вистачає коштів в бюджеті, щоб закрити останні місяці… Як це може відгукнутися на бюджеті-2013?

Все це буде нагромаджуватися. Борги, що лишилися, не можуть бути покриті в цьому році, а їхній перехід в бюджет 2013-го року цим бюджетом не передбачений. Тобто якщо приймається цей документ, в січні треба підвести риску під боргами тих, кому держбюджет не заплатив в цьому році і внести зміни в бюджет-2013, передбачивши, за рахунок яких коштів ці борги будуть покриті.

На сьогоднішній день органи місцевого самоврядування, незалежно від їхньої партійної приналежності, кричать, що держбюджет протягом трьох останніх місяців не виконує перед ними зобов’язання. Більше того, державні казначейства не пропускають власні кошти органів місцевого самоврядування. В принципі, іншого варіанту, ніж включити станок і надрукувати ці гроші, в уряду немає. Напевно, це вони і будуть робити.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: