Василь Голян Економіст

Бюджет-2018: Гройсман знову будує керовану економіку совкового типу

Реформи
Уряд радіє прийняттю бюджету

Податкова «відлига» для бізнесу завершилась?

Прийняття Державного бюджету України на 2018 рік викрило численні «виразки» у спроможності правлячої парламентської коаліції формувати збалансовану програму антикризових дій з метою усунення загрозливих для національної економіки викликів. Основний тренд в бюджетному процесі – 2018 – це збільшення частки валового внутрішнього продукту (ВВП), яка буде перерозподілятися через всі бюджети сектору публічного управління, що не забезпечує належного зростання платоспроможного попиту населення та не закладає надійні підвалини для реального відновлення докризових темпів розвитку національної економіки.

А відтак Бюджет – 2018 – це яскравий прояв псевдореформаторської мімікрії парламентської більшості, діями котрої рухає наближення чергових, а можливо і дострокових виборів, тому стратегічні пріоритети економічного зростання підміняються вузькокорпоративними інтересами, а також певною мірою намаганням зробити ведмежу послугу найбіднішим верствам населення у формі малозначущого номінального зростання мінімальної заробітної плати, але при цьому не зупинити свавілля власників природних монополій стосовно підвищення тарифів за газ, тепло, електроенергію та воду.

Бюджет – 2018 повністю перекреслює ті позитивні зміни, які було досягнуто в перші роки після Революції Гідності під впливом інститутів громадянського суспільства в частині зменшення податкового тиску на бізнес. Зокрема, у 2015 році податкове навантаження на національну економіку зменшилося до 37-38%. Це відноситься і до поточного року, коли фіскальне навантаження залишається на рівні попереднього періоду.

Однак, Закон України «Про Державний бюджет на 2018 рік» значно урізав рівень лібералізації в регулюванні ділової активності як головного фактора збільшення обсягів надходжень інвестицій та фактично ознаменував формування державно-олігархічної моделі економіки, при якій владні інститути намагаються посилити свій вплив на підприємницький сектор шляхом максимізації перерозподілу через бюджети сектору публічного управління, тобто через себе, грошових потоків.

Доходи державного бюджету України, котрі влада планує отримати у 2018 році, зросли майже на 200 млрд. грн, що складає більше 7% від ВВП. Державній фіскальній службі доведуть нові плани для збільшення надходжень податку на прибуток з 67 до 82 млрд. грн. Тобто Мінфін вирішив збільшити надходження податку на прибуток фактично на 15 млрд., що зупиняє реформу системи оподаткування прибутку. Разом із тим суттєво зростають плани по збору податку на додану вартість (ПДВ). Так, в 2018 році казначейство має отримати на 27% більше даного фіскального платежу, ніж в поточному періоді.

Що стосується інших доходів, то в наступному році планують від продажу ліцензій на 4G отримати близько 6,5 млрд грн. Найбільша зміна в перерахуванні доходів державних компаній до бюджету – план збільшено на 13 млрд грн. При цьому «Нафтогазу» навіть піднімають відсоток перерахування прибутку з 50 до 75%.

Попередні оцінки стану державних фінансів у 2018 році показують, що Зведений бюджет України може отримати 1155,9 млрд грн. Доходи місцевих бюджетів складуть 242,3 млрд. грн. При цьому власні надходження Пенсійного фонду України та інших цільових фондів можуть коливатися в межах 180-210 млрд грн. В результаті доходи сектору публічного управління складуть 1300 млрд грн (41% ВВП) при прогнозному ВВП в 3100 млрд Загалом можна очікувати коливання рівня фіскального навантаження на економіку в межах 39-41%. Слід ще раз нагадати, що у 2016 та 2017 роках рівень фіскального навантаження на економіку становив 37%.

Що стосується видаткової частини, то в межах Державного бюджету України влада планує витратити у 2018 році майже на 200 млрд. гривень більше, ніж у поточному році. Загальний обсяг трансфертів до місцевих бюджетів збільшено на 35,4 млрд грн. Крім того, у видатках Державного бюджету України закладено зростання мінімальної заплати до 3723 грн.

Суттєво збільшились видатки на Верховну Раду з 1,2 до 1,7 млрд грн. На 50 млрд зросли видатки на силовий блок: прокуратуру, міністерства оборони та внутрішніх справ. Разом із тим, практично не змінилась державна підтримка освіти та науки. Лише на 6 млрд збільшена дотація Пенсійному фонду України. Разом із тим у 2018 році на Державне агентство автомобільних доріг збільшено фінансування на 11 млрд – воно складе 28 млрд грн.

Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу зросла лише на 6 млрд  – до 59 млрд грн.

В цілому, загальний обсяг видатків є на 81 млрд більшим за доходи, що відповідно формує дефіцит бюджету у 2,5% ВВП.

Після «відлиги» у фіскальному регулюванні ділової активності в 2016-2017 роках уряд повертається до традиційної української практики минулих років, тобто намагається знову будувати керовану економіку совкового типу з перерозподілом доходів на користь корупційно-бюрократичної державної машини.

Василь Голян, економіст
Думки авторів рубрики «Думки вголос» не завжди збігаються з позицією редакції «Главкома». Відповідальність за матеріали в розділі «Думки вголос» несуть автори текстів

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: