Костянтин Лікарчук: У нас кожне відшкодування ПДВ передбачає 15-20% відкату

Костянтин Лікарчук: У нас кожне відшкодування ПДВ передбачає 15-20% відкату

«Кум Калетника тепер «вішає локшину» Гройсману з приводу того, як реформувати митницю»

Костянтин Лікарчук чотири місяці  - з травня по вересень 2015 року – керував митною службою, обіймаючи посаду заступника голови ДФС. І хоч, як зазначає він сам, не мав відповідних інструментів для системної боротьби із порушенням митних правил, тим не менш, неодноразово повідомляв про факти зловживання нагору. Наприкінці минулого літа з уст Лікарчука прозвучали звинувачення у корупції і проти шефа – голови ДФС Романа Насірова. Зокрема, ішлося про людей, наближених до колишнього «головного митника» країни Ігоря Калетніка, які й досі намагаються керувати системою. Відповідь не забарилась: Насіров також звинуватив Лікарчука у корупційній діяльності, а незабаром останнього було звільнено з формулюванням «за порушення присяги держслужбовця».

Сьогодні Лікарчук працює в юридичній фірмі Kinstellar. Паралельно намагається через суд поновитися на попередній посаді (щоб одразу після цього подати заяву про відставку) та уважно стежить за процесами, які відбуваються в митній та податковій царинах. На своїй сторінці у Facebook він критикує дії нинішнього керівництва ДФС, оприлюднює нову інформацію про людей та фірми, які «кришують» контрабанду, та запевняє, що митницю нині може врятувати лише відокремлення від податкової.

Пане Костянтине, в Окружному адміністративному суді Києва знаходиться провадження за вашим позовом про поновлення вас на посаді заступника голови ДФС. На якому етапі розгляду ця справа сьогодні?

Суд пішов у письмове провадження наприкінці лютого цього року. Після письмового провадження має бути рішення суду.

Є розуміння, коли воно все-таки буде винесено?

Процесуальні строки закінчилися ще 29 жовтня минулого року. Процесуальний строк за цією справою, згідно із законодавством, - 20 днів. Те, що відбувається далі, - поза межами процедури.

Ви очікуєте, що суд вас поновить на посаді?

Я не сумніваюся в тому, що мене поновлять на цій посаді. Звісно, працювати із цією командою я не буду, одразу ж напишу заяву про відставку. Але мене поновлять.

Я впевнений, що за тих умов справи, які є, суд не може ухвалити інше рішення. Бо інакше воно буде свідомо неправосудним. Мене звільнили за порушення присяги державного службовця, яке полягало в тому, що я поїхав у відрядження без дозволу Насірова (голови ДФС, - «Главком»). Це виключно дисциплінарне порушення, за яке навіть теоретично не може застосовуватись подібна міра, це не порушення присяги держслужбовця.

Насіров свого часу також звинувачував вас у корупції…

Він багато про що говорив і потім багато за що публічно вибачався.

Жодних справ по корупції проти мене немає.

Костянтин Лікарчук

Костянтин Лікарчук

«До 50% грошей, які збирає Митниця, перебуває в тіньовому обігу»

Ви активно стежите за тим, що відбувається в системі. Нещодавно на своїй сторінці у Facebook виклали структуру групи Ореста Фірманюка, яка, за вашою інформацією, займається контрабандою під прикриттям голови ДФС Романа Насірова та начальника Головного управління внутрішньої безпеки ДФС Юрія Шеремета. Звідки у вас ці дані? Звідки інформація про контори, що здійснюють контрабандні схеми на Митниці?

У нас контрабандистів багато, і я потрошку буду надалі давати інформацію, якою володію.

Розумієте, робота в ДФС в цьому напрямку передбачає певну оперативну складову. Тому в мене залишилось дуже багато контактів і в ДФС, і в інших структурах.

Тобто, вас інформують?

Я не кажу, що мене лише з ДФС інформують. До мене надходить доволі багато інформації. Навіть якщо я про це не прошу.

Із цією інформацією ви звертаєтесь до правоохоронних органів?

Я не вважаю, що наша правоохоронна система є настільки ефективною, щоб подавати туди цю інформацію. Та по Насірову, по ситуації з Шереметом я ходив на допити до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури і Національного антикорупційного бюро. Це було два місяці тому, і поки що нічого не змінилось. Подавати зайві документи не вважаю за потрібне доти, доки люди не розібралися з очевидним, .

Деталі допитів ви розголошувати не будете?

Ні, я не можу говорити про те, чого саме стосувались допити. Але вони були.

Певний час тому ви зазначали, що за часів головування в ДФС Насірова почали працювати схеми часів Януковича… Про що конкретно йдеться?

На Митниці якихось нових геніальних схем вигадати неможливо. Усе досить стандартно.

Наприклад, є схема так званого «перерваного транзиту». Це коли товар заїжджає через одну з митниць в режимі транзиту на територію України. Тут розвантажується і продається. А потім по документах виїжджає з іншої митниці. Тобто, начебто це транзит, але до іншої країни нічого не виїжджає. Це було при Януковичі, це було в схемах, у яких Курченко був задіяний, це традиційна за тихі часів схема. Вони тут тоді топили танкери, зливали бензин. Нині теж у такий самий спосіб товар губиться на території України.

Які групи товарів «губляться» найчастіше?

Зазвичай це дорогий високоліквідний товар. Все, що завозиться через кордон, може бути об’єктом схеми «перерваного транзиту»: завозиться і вивозиться за документами, а насправді лишається тут.

Є ще схема «підміни товару».

Так, є. Це коли, наприклад, через Одеську митницю заїжджає якийсь товар. У попередній декларації його декларують як дешевий – тобто інший товар. Потім цю машину між Одесою та Києвом заганяють у якийсь відстійник, товар, який там є, вивантажують, завантажують той товар, який був у попередній декларації, пломби реставрують. І це все їде вже на розмитнення на внутрішню митницю. І вони там розмитнюють його за значно нижчими ставками. А той товар, який вивантажили, продається на території України.

«Підміна товару» та «перерваний транзит» - це найпоширеніші схеми?

Це те, що було станом на середину минулого місяця. Але це все постійно змінюється. Більш традиційні речі також нікуди не зникають: гра з митною вартістю, пересорт та товари прикриття… і всі інші способи.

Прем’єр Гройсман зазначав, що близько 50 мільярдів гривень (щороку) перебувають у «тіні» на митниці. Обсяг контрабанди хоч якось останніми роками змінився?

Та ні, він незмінний. За різними оцінками, десь від 20% до 50% від загальної кількості грошей, які збирає Митниця, перебуває в тіньовому обігу

Порахуймо. Митниця щороку збирає десь 220-240 мільярдів гривен. То названі 50 мільярдів – це, по суті, 20%. Це за консервативною оцінкою.

Які митниці перебувають на вершині цього корупційного «антирейтингу»?

Це досить умовне змагання. На всіх митницях є зловживання. Якщо десь з’являється якийсь резонанс, махінацій на певний час стає менше. От торік був розголос на Закарпатті, схеми на певний час зупинились. Шум спав – усе знову «поїхало».

«У ДФС система не сприяє інноваціям»

Коли ви працювали в структурі ДФС, чи виявляли корупційні схеми?

Виявляв. Але інструментарій, який є в заступника ДФС з митної справи, дуже обмежений. Його фактично немає. Щоб реально боротися з порушеннями митних правил, інструментів не було. Доводилось діяти методами і засобами, які є в дуже обмеженій кількості, певною аналітикою, створенням певних мобільних груп, які виїжджали за викликами й сигналами. Щось точково припиняти вдавалося. Але системно за той період часу, поки я працював, з тими інструментами, які були в мене на руках, нічого зробити було неможливо.

Чого саме вам не вистачало?

Що таке на той час повноваження заступника голови ДФС з митної справи? У мене у підпорядкуванні було аж чотири департаменти. Наприклад, організації митного контролю – він не має особливого стосунку до боротьби з митними порушеннями. Далі департамент, який займався тарифами та митною вартістю, департамент з боротьби з митними правопорушеннями. Ці мали стосунок. Четвертий департамент – з розвитку митної справи – був просто не інструментальний, і його потім злили з департаментом інфраструктури.

У мене в підпорядкуванні не було департаменту кадрів. Було дуже важко пропонувати якісь кадри, провадити кадрову політику. У мене не було департаменту внутрішньої безпеки. Тобто виловлювати цих корупціонерів методами Державної фіскальної служби можливості не було. У мене не було департаменту інформаційних технологій. У ДФС це все дуже негнучко, система не сприяє інноваціям. У мене не було департаменту міжнародної справи. Тобто, співпраці з іншими митницями й зовнішньоекономічної співпраці фактично теж не відбувалось.

ДФС абсолютно дисфункціональна з точки зору митного напрямку була вже тоді. Про нинішній час я взагалі не кажу. Нині ДФС митного напрямку просто не має. Адже рік не було навіть профільного заступника, нещодавно призначили в.о., який є податківцем, не митником. І фактично всіх людей, які професійно займались Митницею в ДФС, за останній рік було звільнено під тими чи іншими приводами.

Роман Насіров, на вашу думку, контролює митницю?

Регіональні митниці, які залишились, - це на сьогодні безконтрольна група людей, які просто заробляють гроші. Насіров тримає тут умовний контроль. Адже вони віддані на відкуп різним групам, різним людям, регіональним, політичним, центральним елітам. Ніхто митною справою не займається. Поняття митної безпеки, на жаль, відсутнє.

Хтойі що отримав на відкуп?

Нічого фактично не змінювалось порівнян з тим, що було за часів Януковича. Ті ж самі люди.

Калетнік, Хомутиннік…?

Калетнік меншою мірою. Хомутиннік, люди, які навколо нього… Вони ж, наскільки мені відомо, і підтримують пана Насірова на посаді голови ДФС. Це є основна вимога групи «Відродження» в політичних торгах. Це інформація зі ЗМІ, і це внутрішня інформація, якою я володію. Із Хомутинніком я не знайомий, тому мені важко сказати.

«Кампанія зі створення «митних сотень» не витримує жодної юридичної критики»

Із приходом Володимира Гройсмана на посаду прем’єра вплив Хомутинніка не зменшився?

Не можу сказати. Але ви ж чуєте, прем’єр постійно заявляє, що щось буде робити на Митниці…

Заявляє про готовність викоренити там корупцію…

Ну, викоренити корупцію треба не лише на Митниці. Митниця корумпована настільки, наскільки корумповані всі інші державні органи.  Якийсь жупел зробили з неї та носяться з ним. Розберіться із судами, прокуратурою, апаратом Кабміну, податковою.

Серед митників подекуди можна почути думку, що найсистемніша робота на Митниці відбувалась саме за часів Калетніка…

Я не позділяю цієї думки. Те, що зробив Калетнік з Митницею, поклало початок кінця самої митної системи. Вони зробили з Митниці бізнес. І на цей бізнес у якийсь момент роззявила рота група людей з оточення Януковича-молодшого. Вони державну установу перетворили на базар під керівництвом Калетніка. У результаті Митницю знищили.

Нині Митницю теж розглядають виключно як бізнес?

Нині її немає. Ми говоримо про неіснуючі структури. Але вже Митниця з Податковою в межах ДФС розглядається як бізнес, звичайно. От ця ситуація з відшкодуванням ПДВ, ця публічна сварка Мінфіну з ДФС – це що, не бізнес? Це все бізнес.

Правда, що головним консультантом Гройсмана в митних питаннях є Геннадій Романенко – кум Калетніка?

За моєю інформацією, це так. І думаю, він, якщо можна так сказати, «вішає локшину» на вуха прем’єрові з приводу того, що потрібно робити на митниці. От уряд був призначений у середині квітня. У нас зараз середина липня. Що зроблено в митній справі? Створені абсолютно незаконні й неефективні «митні сотні». Ця широко розрекламована кампанія не витримує жодної юридичної критики. У зоні митного контролю не може перебувати ніхто, крім митників. А цим людям дозволено постановою Кабміну перебувати в зоні митного контролю. А там є представники Нацполіції, які не є митниками. Усі їхні протоколи, усе, що вони будуть виявляти, не матиме жодної юридичної сили, бо це суперечить Митному Кодексу.

Цю ідею лобіював Романенко?

Наскільки мені відомо, так.

У чому вигода?

Створити групи, включити в них своїх людей. І щоб ці люди заробляли на Митниці окремі гроші. От що вони будуть робити? Вони будуть зупиняти ті чи інші вантажі, імітувати якусь роботу з тими вантажами, з перевіркою. І будуть вимагати кошти, щоб ці вантажі все рівно випускати.

Як технічно має відбуватись ця перевірка «митними сотнями»?

Це так смішно, що немає сенсу описувати. Теоретично логіка полягає в тому, що вони можуть зайти в зону митного контролю і перевірити будь-який вантаж. Умовно: їм надходить якийсь сигнал, що їде якийсь не такий вантаж, вони виїжджають, його перевіряють, митниця, припустимо, уже його оформлює, а тут виявляється порушення, і начебто результати цієї перевірки будуть на щось там впливати. Хоча це абсолютний абсурд. Тому що це: а) незаконно; б) неефективно. 100 людей, які є в цих групах, не зможуть проконтролювати, навіть теоретично, діяльність 24 митниць.

І ви ще подивіться, звідки вони фонд оплати праці беруть. Це кошти Державної фіскальної служби. Ніяких додаткових коштів на ці «митні сотні» не було виділено. Просто в межах бюджету ДФС виділили якісь гроші, які ці люди мають отримувати. Але вони ж ще повинні бути чимось оснащені: якимись автомобілями, засобами і так далі. Це - мегамаразм. Тому що ДФС себе не може оснастити. Я вже не кажу про там якісь додаткові «митні сотні».

Усе це – абсолютна профанація. І от Гройсман то за три місяці сподівався навести лад на Митниці, а тепер, як заявив днями, уже за рік. Він уже для себе розширив поле діяльності. Та я вам скажу, що не наведе він порядок на Митниці не за рік, не за 10 років, не за 30 років. Бо немає розуміння, що там робити, і жодної концепції, як має функціонувати система.

Проблема завжди тільки в головах. І більше ніде. Ніякої проблеми в системі немає. Це проблема тих людей, які приймають рішення в цій державі.

«У ДФС Митниця згине»

То як навести лад на Митниці, що б менш ніж за 30 років?

Тільки поміняти світогляд щодо того, як має здійснюватись митна справа. Не треба зливати Митницю з Податковою. Я чув, що у Святошинській податковій інспекції вже є митний пост, наприклад. Для чого там митний пост? Ми живемо в державі абсурду. Важко коментувати абсурд. З нього можна лише сміятись.

Отже, ви за ідею відокремлення Митниці від ДФС?

Сьогодні це єдиний вихід для того, щоб Митницю врятувати. Бо в ДФС Митниця згине, і вся митна справа згине. Це вже очевидно. Уже 3,5 роки триває цей експеримент з об’єднання Митниці з Податковою, і, згідно класичних тез злиття та поглинань, більша організація поглинула меншу. Податкова в 5 разів більша і в 5 разів менш ефективна, ніж Митниця. Та вона її повністю поглинула, розчинила, знищила. Єдиним варіантом є відбудова Митниці. Нині вже не можна навіть говорити про те, що там можна щось повернути до старого. Бо воно знищено настільки, що треба буде створювати митну систему заново.

На цій ситуації заробляють всі. Усі, крім держави. Прості громадяни втрачають, бізнес втрачає. Заробляють контрабандисти та корупціонери. Митниці немає.

У законопроект про Національну митницю, який є у Верховній Раді, ви вірите?

Я не вірю в те, що його ухвалять, не бачу політичної волі на те. А щодо теорії, то я його підтримую. Треба з чогось починати. 

«Закарпаття - природний регіон для порушення митних правил»

Ви сказали, що після минулорічного скандалу в Закарпатті там на певний час призупинилися контрабандні потоки, але потім відновилися знову.

Так, пішли знову. Точніше, щось пішло, щось – ні. Закарпаття має кордони з чотирма державами. Це абсолютно природний регіон для порушення митних правил. Там є цілі села, які виключно цим і займаються.

Кілька років тому була доволі гучна історія із 700-метровим тунелем з України до Словаччини, який було вирито в елітному районі Ужгорода, і яким провозили контрабанду. Ви в курсі, що з ним сьогодні?

Ой, там багато таких тунелів. Ішлося лише про один. І історія не така й гучна. Смішно. Просто один показали – хтось когось замовив.

На всьому західному кордоні такі тунелі є, можете не сумніватись в цьому. Але це не питання Митниці. Митниця здійснює свою діяльність лише в зоні митного контролю. По всьому кордону Митниця діяльність не здійснює. Це вже – справа прикордонників та Служби безпеки України. Усі питання щодо тунелів – до них, а не до Митниці.

Наскільки сьогодні сильна контрабандна зв’язка між митницею, прокуратурою, прикордонниками, СБУ?

Митниця у всій контрабандній діяльності насправді є невеликою часткою. Звинувачують усі митницю, але з цієї діяльності вигоду отримують усі, хто перебуває на кордоні. А на кордоні - прикордонники, фітосанітарна служба і так далі, СБУ, періодично там перебуває податкова міліція. Зараз ще якісь «митні сотні» будуть.

Який кому «йде» відсоток?

З’ясовувалося колись, що митники отримують десь 20% від цієї загальної корупційної ренти. Не найбільша частка.

«Найбільша проблема - це спроби зробити Митницю сервісною службою»

Перемістимось на Одещину. Є публічний конфлікт між головою ДФС Романом Насіровим та очільницею Одеської митниці Юлією Марушевською. Насіров оголошує Марушевській догани, вона звинувачує його в гальмуванні реформ. Як ви оцінюєте успіхи Одеської митниці?

Одеську митницю дуже неоднозначно оціюють. Але намагатися зробити щось – краще, ніж не робити нічого. І дійсно, на Одеській митниці Юлія намагається щось зробити. Це правильно. Але це непросто. Усе, що там робиться, наражається на спротив.

Які саме зауваження щодо роботи Одеської митниці ви вважаєте коректними?

Думаю, що найбільша проблема, і вона знайшла відображення і на Одеській митниці, зокрема, - це спроби зробити Митницю сервісною службою.

Митниця – це не сервісна служба. Там є певна сервісна функція для бізнесу, але, насправді, митниця (мене критикують, що я це кажу, але я в цьому впевнений) – це більше правоохоронний орган. Це орган, який забезпечує митну безпеку кордону, який має контролювати й виявляти обіг заборонених засобів, зброї, наркотиків, психотропних речовин. На це має бути спрямована діяльність Митниці. Те, що домінантною на митниці є фіскальна функція, - це тимчасово. Це лише одна з функцій Митниці.

Сервісна служба - це коли є єдине вікно, там сконцентровано всі функції Митниці і всіх служб, які є на кордоні, і коли їх виконує тільки митниця, наприклад. У класичній теорії потрібно, щоб тільки дві служби були на кордоні, як в усіх цивілізованих державах: Митниця та прикордонники, а не вісім, як у нас. І от всі ці функції інших служб, окрім прикордонників,має виконувати митниця. У цьому є сервісна функція. Тобто, ви приходите до однієї людини, подаєте митну декларацію, там все зазначено, вам цю митну декларацію заводять в базу. Комп’ютер видає якісь ризики, якщо вони є.Зазвичай їх немає, і товар пропускають. Далі він починає продаватись на території України. Ви по документах бачите, куди він продавався, що продавалося і так далі. Ланцюг оподаткування фактично здійснюється вже всередині. Таким чином Митниця виконує виключно вузьку функцію пропуску товару й формування початкової бази щодо товару на кордоні. А далі все оподатковується всередині країни. Так це має працювати класично. І на цьому функція Митниці майже закінчується. Там далі є ще питання про митний постаудит, перевірки, які здійснюються щодо того, куди товар, насправді йшов, чи той же самий товар ішов і так далі, але це окрема частина. Все інше – це внутрішнє оподаткування. Це питання до Податкової. А Митниця далі виконує безпекову функцію, функцію сприяння міжнародній торгівлі, тобто співпрацює із іншими митними органами, щоб процес проходження товару був легшим, розвиває інститут уповноважених економічних операторів - теж для того, щоб процес проходження товару був легшим. А в нас же цього всього немає взагалі. У нас Митниця в структурі ДФС, і в неї виключно фіскальна функція.

Марушевська на одному з ефірів зазначила, що вантажі, які раніше йшли через Одеську митницю, тепер перекидаються на Київську, де пропонується «краща ціна». У відповідь Насіров у розмові з «Главкомом» озвучив взаємне звинувачення, зазначивши, що це якраз Одеська митниця оформляє ті самі вантажі за «нижчою ціною». Яка, взагалі, нині різниця у «тарифах» митниць і як вона коригується?

Одна із ситуацій по зловживаннях - це якраз гра з митною вартістю. І, як правило, вона здійснюється з Києва. Не може Одеська митниця давати якісь свої тарифи. Це абсурд. Теоретично це можливо, але це дуже швидко стає очевидним у базах, центральний департамент спускає свої керівні розпорядження і легко це розвертає. Коли Роман Михайлович якісь абсурдні речі говорить, на це не треба звертати увагу.

«Відшкодування ПДВ все корупційне»

У Фейсбуці ви писали, що будете відстежувати діяльність Насірова, знаходити його офшори, подавати заяви в зарубіжні правоохоронні органи для боротьби з «відмиванням» коштів, отриманих злочинним шляхом. Щось уже зробили?

Якраз є питання до слідчих органів в Україні, чому вони не обробляють цю інформацію? Я отримав певну інформацію щодо офшорів Романа Михайловича. Вона вся є там, де їй і потрібно бути. От я чекаю, чи дінеться вона кудись. Поки що оприлюднювати її не буду – дамо слідчим органам попрацювати. Як я казав вже, щодо Насірова я був на допитах.

Хто стоїть за акціями «Звільнити Насірова»?

Це громадський рух. За акціями «Звільнити Насірова» стоїть бізнес, і якщо хочете, більша частина суспільства. Як я й попереджав рік тому, ми повернулися в найгірші часи Клименка, і навіть пішли донизу.

Основна проблема податкової та митної політики сьогодні полягає в тому, що їх немає. Знищується система спрощеного оподаткування, бізнесу не запропоновано якоїсь альтернативи. Митної політики немає. Все на «смотрящих» і так далі. Все погрузло в корупції. Відшкодування ПДВ все корупційне. Як може нормально функціонувати економіка, коли в нас кожне відшкодування ПДВ передбачає 15-20% відкату? Це ж абсурд. Це ж гроші, які фактично виймаються, це корупційна рента, яку беруть конкретні люди. Просто тому, що вони перебувають на цих посадах...

Щодо повернення ПДВ. У нас є дані ДФС, згідно з якими, у першому кварталі 2016-го року було повернуто 22,2 мільярда гривень ПДВ. Про що свідчить ця цифра?

Питання не в цифрі. Якщо є ПДВ на відшкодування, то він відшкодовується.  Він просто має відшкодовуватися без хабарів. А в нас відшкодовується з хабарами. От і все. Є ще «схемний» ПДВ. Це ПДВ за ті товари, які ніколи не вироблялися, які існують лише на папері. Дуже багато всяких махінацій з цим податком. Відбувається відшкодування на свої компанії. І так далі. Тобто, хабарі - лише одна частина. Конфлікт між ДФС і Мінфіном полягає в тому якраз, що останні півроку була практика відшкодовувати «ПДВ-схеми». І таке враження складається, що Мінфін намагався в цю тему влізти.

Катерина Пешко, Станіслав Груздєв (фото), «Главком»

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: