Закон про вживані авто. Чи обдурять депутати президента (оновлено)

Закон про вживані авто. Чи обдурять депутати президента (оновлено)

Зустріч президента з авторами закону про зниження акцизів на вживані автівки

Цілком ймовірно, що закон про зниження акцизів на вживані імпортні авто, запрацює з 1 серпня без тих обмежень, яких вимагає президент

Історія з розпіареним законом про зниження акцизів на ввезення вживаних авто, триває, і в четвер ми можемо побачити черговий її кульбіт. Нагадаємо, що після того як парламент прийняв закон 3251, який суттєво знижує вартість іномарок для українців, він надовго застряг по дорозі на підпис президента.

Частково це пояснювалось тим, що один з його головних супротивників нардеп Дмитро Святаш зареєстрував постанову про його скасування, без розгляду якої подальший хід документу було давати не можна. Але все одно з моменту голосування в залі у травні та підписання президентом у липні пройшло більше місяця.

Президенту навіть окремо довелось відповідати на питання щодо підписання закону на традиційній прес-конференції, де він пообіцяв перед цим його ретельно вивчити. Вивчати було що, бо лобісти автоімпортерів підняли хвилю про знищення тисяч робочих місць та величезних втрат бюджету у разі введення його в дію.

В результаті Порошенко закон підписав. Щоправда, з декількома суттєвими «але», які фактично нівелювали всі принади обіцяних податкових новацій.

«Я його підписую, спростувавши безпідставні застереження, що президент збирається його ветувати, – розповів президент в присутності народних депутатів. – А ви пропозиції президента підтримуєте в залі».

На яких умовах президент підписав закон про акцизи

Президент сам добре знається на авто бізнесі. Тому умови, на яких гарант підписав закон про акцизи, можна пояснити інтересами його оточення. Детально про ці умови «Глваком» вже описував у статті про те, що дешевих іномарок не буде. Тим, хто забув, нагадаємо: пропозицій від президента було «всього нічого»:

  • По-перше, президент вирішив дозволити українцям завезти одну «беушну машину» до кінця дії закону (2019-й), а не по одній в рік, як зазначалось у прийнятому законі.
  • По-друге, бажаючі отримати машину за зниженим акцизом, повинні, за задумом президента, особисто поїхати за нею до країни ЄС, що одразу відсікає цілий пласт потенційних покупців.
  • І, по-третє, власникам купленої на пільгових умовах машини президент вирішив обмежити право її перепродати протягом дії закону (точніше, такі продавці мають сплатити при цьому «зекономлений» акциз).

«Це по-чесному з боку президента, парламенту і уряду до людей, це по-чесному по відношенню до держави і до необхідності фінансування її видатків в умовах війни, яка не закінчена», – резюмував Порошенко і, хитро посміхнувшись, таки поставив свій президентський підпис.

Шанси на поправки – мізерні

Щоправда, сам по собі спосіб гіпотетичного внесення запропонованих змін в цей закон має слабкі місця. Зазвичай президент, якщо має свої пропозиції, накладає на закон вето і Рада просто заново переголосовує законопроект з запропонованими поправками. Так, наприклад, вже відбулося цього тижня з законопроектом щодо порядку експорту металобрухту, який раніше ветував президент.

У випадку ж з вживаними авто на Банковій, мабуть злякались іміджевих втрат від вето, бо закон набув великого суспільного резонансу з подачі самої Баноковою. Тож Порошенко урочисто під телекамери підписав його авансом, скинувши подальші маніпуляції з законом на власну фракцію в Верховній Раді.

Відповідний законопроект з президентськими правками № 4905 зареєстрований в Верховній Раді, причому вніс його не президент, а частина тих же депутатів, що ініціювали законопроект, який тепер змінюється. Але вже майже не півпарламенту, як у випадку з першим варіантом закону, і, в основному, це депутати з пропрезидентської фракції на чолі з Ніною Южаніною.

От тільки шанси прийняти ці зміни на останньому пленарному тижні (тобто фактично в цей четвер) хиткі: голова фракції БПП Ігор Гринів в розмові з «Главкомом» припустив, що розгляд поправок до закону буде перенесено на невизначений термін. Якщо в четвер поправки не включать в порядок денний і не проголосують, потім Рада піде на канікули і з 1 серпня закон запрацює в первозданному вигляді.

Чому депутати проти правок президента

Депутат Роберт Горват, який сам називає себе «паровозом» закону зі зниження акцизів на вживані авто, хоч і представляє Блок Порошенка, від президентських правок, м’яко кажучи, не в захваті.

«Вони трохи нівелюють суть закону, але ми з групою депутатів ще плануємо домовлятися уніфікувати ці правки так, щоб вони влаштували всіх – і автодилерів, і автовиробників», - пояснив Горват.

Депутат зізнався, що йому не дуже імпонує те, що людина, згідно з цими правками, не може свою приватну власність, тобто автомобіль, продавати протягом трьох років.

«Це не поміщається в моїй голові. Не може, наприклад, інвалід чи пенсіонер поїхати за машиною за кордон, а у 70% населення України взагалі нема загранпаспорту, вони ніколи не були за кордоном і не розуміються на таких поїздках. Ці люди будуть просто знахідкою для шахраїв. Можливо, президент не повністю володів ситуацією. Зараз ідуть перемовини між депутатами і людьми, які доносять до вух президента, як нам правильно вийти з цього тупика», - зазначив нардеп.

Горват сподівається, що зміни до його закону вдасться проголосувати до грудня, щоб мати визначеність зі змінами в Податковий кодекс до прийняття бюджету на наступний рік.

«Я б хотів все-таки домовитись про певні коригування до цього моменту. Від мого законопроекту буде вигідно всім – і державі, і бюджету, і людям. Є проста арифметика: чим більше завезуть автомобілів цього року, тим більше буде оновлений парк і буде наповнення до бюджету як від реєстрації автомобілів, так і заправки їх бензином і так далі», - пояснив Горват.

Нардеп, вважає, що «контролює підтримку в залі» і на президентські правки, навіть якщо їх поставлять на голосування, просто не вистачить голосів.

Парламентське лобі змін до закону

Дмитро СвяташДмитро Святаш

Втім у парламентського опонента Горвата відомого автолобіста Дмитра Святаша (на фото) все ж є певні надії: «Закон 3251 вступить в силу 1 серпня в будь-якому разі, а 4905 стоїть на четвер на включення в порядок денний і прийняття рішення. Якщо до нього не дійде, то не дійде. В мене враження, що голосів вистачить – наша група «Відродження» буде голосувати, можливо «Воля народу» та «Оппоблок», бо ці правки абсолютно законні і не дають можливості робити нелегальній бізнес на ідеї цього закону. Вважаю, що правки, які внесли самі автори цього законопроекту, достатньо раціональні. Позиція президента полягала в тому, що він хотів заветувати 3251, але підписав і звернувся до парламенту з проханням внести певні зміни, щоб не створювати прецедентів для обману українських громадян в торгівлі паспортами, мертвими душами і так далі».

На боці Святаша і один з авторів законопроекту 4905 голова податкового комітету Ніна Южаніна, яка в одній фракції з Горватом: «Ми запланували на погоджувальній раді, що в середу розглянемо на комітеті питання включення законопроекту в порядок денний і прийняття рішення і в четвер розглядатимемо це питання в залі. Бо є лист президента про визначення даного проекту як невідкладного. І зараз настав час істини, наскільки політики тримають своє слово, бо була досягнута політична домовленість і чітко було сказано, за яких умов президент підпише цей законопроект. Я розумію, що голосів може не вистачити, тому що навіть серед тих політиків, що були на зустрічі з президентом, деякі вже твердо сказали, що голосувати не будуть – ними керують виключно бізнесові цілі. І Горват в тому числі. Навколо цього закону весь час відбувалися маніпуляції під прикриттям того, що дбають про народ, але насправді створювався сценарій нового бізнесу, в тому числі, на прикордонних територіях».

Южаніна нарікає, що поставити свої підписи під законопроектом  4905 відмовилися представники «Самопомочі» через те, що його мав би подати сам голова держави. Але вона сподівається, що при голосуванні вони нададуть свої голоси.

Від кого залежить доля закону

«Зрозуміло, що Южаніній треба закривати свої «обязи» перед президентом, тому вона буде всіляко проштовхувати ці зміни. Але не зрозуміло, чому всі інші мають їм допомагати, особливо за нинішньої конфронтації в парламенті», – ділиться враженнями співрозмовник з однієї з опозиційних фракцій.

Незважаючи на те, що під законопроектом 4905 стоїть підпис представника «Батьківщини» Івана Крулька, не факт, що ця фракція його підтримає. «Хоч Іван і поставив свій підпис, фракція одностайно голосувати не буде – я, наприклад, точно не буду», – запевнив один з соратників Тимошенко.

Ключовою в такому випадку може стати підтримка-непідтримка «Народного фронту», але опитані «Главкомом» «фронтовики» запевнили, що фракція ще не приймала рішення з цього приводу. До того ж, у «Фронту» своя ідея-фікс – прийняття в четвер закону про спецконфіскацію, без якого вони не згодні задовольняти забаганки партнерів по коаліції. Тож вірогідність того, що парламент кине президента зі своїми обіцянками, досить висока – тим більше, що велика кількість рядових українців такому «кидку» буде тільки аплодувати.

P.S. В результаті праві виявились ті, хто скептично оцінював внесення президентських правок. Верховна Рада пішла на канікули, навіть не внісши законопроект № 4905 в порядок денний. Тож якщо не буде форс-мажорів у вигляді позачергової сесії, закон про вживані авто запрацює в незміненому вигляді з 1 серпня.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: