Міжнародні аудитори «освятили» нові тарифи. Що далі?

Міжнародні аудитори «освятили» нові тарифи. Що далі?

Чи знизяться ціни на тепло, чи справедливі субсидії і де взяти гроші на газ, щоб пережити наступну зиму?

Рекордно високі тарифи на комунальні послуги зумовили шалений опір в суспільстві та стали причиною розслідування тарифних махінацій, розпочатих навесні в парламенті «Главком» писав про це не одноразово. За підсумками парламентського розслідування, розрахунки ціни на газ перевірила робоча група за участі світових аудиторських лідерів - Deloitte, PwC, EY, KPMG та 23 червня оголосила, що середня ціна на газ для населення повинна бути 4205,53 гривень за тисячу кубометрів.

Фактично міжнародні аудитори підтвердили коректність раніше зроблених розрахунків Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) .

Відразу постає запитання: наскільки ж обгрунтованими були звинувачення парламентської Робочої групи в махінаціях при встановленні рекордно високих тарифів, створеної в квітні на базі парламентського Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства, яку очолює заступник голови Комітету Альона Бабак (до складу входять екс-прем’єр Юлія Тимошенко та екс-міністр ЖКГ Олексій Кучеренко)?

Щоб узгодити прямо протилежні позиції досить таки впливових сторін, НКРЕКП пропонує провести додаткову «комплексну спеціалізовану перевірку із залученням незалежних фахівців». Отже, скоро з новою силою спалахнуть баталії з приводу тарифних махінацій.

До речі, міжнародні аудитори використовували дані НАК «Нафтогаз України», ПАТ «Укргазвидобування» та НКРЕКП, тому й не дивно, що розрахунки виявилися коректними. Питання в тому, як вплинуть отримані результати на можливість коригування тарифів для населення, на чому так наполягала вищезгадана парламентська робоча група під шаленим тиском з боку широкої громадськості?

-- Якою повинна бути ціна газу для споживачів?

Оголошена міжнародними аудиторам середня ціна газу - 4205,53 гривень за тисячу кубометрів – практично співставна з ціною, встановленою у березні НКРЕКП:

Для опалення та приготування їжі з 1 травня по 30 вересня – 7,188 грн за 1 кубометр газу. З 1 жовтня по 30 квітня 2016 року за обсяг, спожитий до 200 кубометрів на місяць – 3,600 грн за 1 кубометр, а понад 200 кубометрів – 7,188 гривень. Для монопольних комунальних виробників тепла та гарячого водопостачання ціна більш помірна - 2994 грн за тисячу кубометрів.

До відома: на опалення приватного будинку площею близько 100 квадратних метрів, потрібно близько 500-600 кубометрів. В селах більшість будинків опалюють з допомогою не дуже ефективних газових котлів, адже на сучасні імпортні часто не вистачає коштів.

Ініціатори розслідування в парламенті стверджують, що енергетичні «менеджери», всупереч існуючому законодавству, віддали в розпорядження олігархів дешевий газ власного видобутку, а звичайному споживачеві продають вдесятеро дорожче імпортне «блакитне паливо»!

Звісно, це суперечить позиції західних інституцій - вони наполягають на створенні в Україні прозорого ринку газу, де б діяла однакова для всіх споживачів ціна. І це логічно, адже тоді можна більш ефективно боротися з корупцією.

Але як же бути простим споживачам, які живуть на середню зарплату 3560 грн, а більшість пенсіонерів (загалом 15 млн осіб) отримує приблизно 1000-2000 грн на місяць?

Сподіватися на субсидії не варто, адже більшість споживачів, для яких встановлені тарифи стали не підйомними, остерігається створеної системи: закладені в ній принципи такі, що споживачеві доведеться заплатити вдвічі більше, ніж вартість спожитих енергоносіїв. Але про це пізніше.

-- Як здешевити газ та комуналку?

Весна промайнула, літо пробіжить непомітно, а там і осінь не за горами, а з нею – і проблеми захмарних платежів за «теплі» послуги. Звісно, народ продовжує сподіватися, що влада таки знизить запроваджені у квітні тарифи на комунальні послуги, електроенергію та ціну на газ. Але марно: громадськість не повинна пасивно очікувати від влади добрих вчинків.

Вже очевидно, що весняний вибух народного гніву з приводу непідйомних тарифів поволі заговорюють у парламенті. Тарифи стануть посильними для більшості споживачів, якщо народні обранці схвалять законопроект №2832 «Про внесення змін до деяких законів України (щодо посилення захисту громадян у зв’язку з встановленням нових тарифів на житлово-комунальні послуги)», головна мета якого захистити населення від необґрунтованого підвищення тарифів за рахунок спрямування всього видобутого в Україні газу на потреби населення. Відомо, що вартість українського газу в 5-7 разів нижча від імпортного.

Згаданий законопроект в сесійну залу потрапить не так скоро, адже 17 червня на останньому засіданні парламентського Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки його відправили на доопрацювання!

Причина в тому, що в законопроекті №2832 закладені норми, які прямо протилежні умовам співробітництва з міжнародними кредиторами щодо створення прозорого ринку газу – відповідний законопроект нещодавно був ухвалений парламентом.

А без кредиторів Україні, обтяженій боргами та відсутністю власних бюджетних коштів, не обійтися. Тому профільний комітет парламенту загальмував згаданий законопроект, пропонуючи провести додаткові консультації з міжнародними партнерами.

Відстоював інтереси споживачів на засіданні комітету політичний соратник Юлії Володимирівни депутат Олексій Рябчин. «Ми думаємо лише про ринок газу, але давайте дбати і про людей», - зауважив він. Більшість депутатів не звернула увагу на його репліку.

Кінцевий вердикт виніс голова профільного Комітету парламенту Микола Мартиненко: «Поки ми не приведемо ціну на газ до одного знаменника (тобто, однакова ціна для всіх споживачів, - ред.), буде корупція. Треба вибудовувати систему пільг таким чином, щоб це допомагало людям. Іншого не дано», - заявив одіозний депутат.

Згаданий законопроект покликаний посилити захист населення від необґрунтованого підвищення цін та тарифів, якщо на потреби населення буде спрямовано газ, видобутий підприємствами, контрольним пакетом акцій яких володіє держава, плюс 50% газу, видобутого за договорами про спільну діяльність, за ціною, встановленою для ПАТ «Укргазвидобування» (1590 грн за тисячу кубометрів – дані НКРЕКП, тоді як ціна імпортного газу коливається навколо $300).

Крім того, пропонується стовідсоткове обладнання всіх споживачів лічильниками газу за рахунок суб’єктів господарювання. Висновок Головного науково-експертного управління Верховної Ради: за результатами розгляду у першому читанні законопроект 2832 може бути ухвалений за основу з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій.

Депутати відзначили й позитиви цього документу: встановлення прозорого ціноутворення, підвищення публічності прийняття рішень щодо цін і тарифів для населення на енергоносії, заборона проектування, будівництва, реконструкції об’єктів у сфері транспортування та постачання енергоносіїв без встановлення лічильників. Проте на думку депутатів, законопроект містить норми, що можуть руйнувати конкуренцію на газовому ринку та стати негативним індикатором для його суб'єктів та потенціальних інвесторів.

Тому за результатами обговорення Комітет рекомендував Верховній Раді повернути законопроект № 2832 на доопрацювання. Скільки часу на це відведено, депутати не уточнили.

В разі ухвалення цього законопроекту, протягом 2 місяців НКРЕКП спільно з органами місцевого самоврядування ухвалять інвестиційні програми на встановлення прибудинкових лічильників тепла.

-- Ринок газу за європейськими стандартами

Чому так гостро постало питання про побудову конкурентного ринку газу в Україні? Запровадження в життя Закону «Про ринок природного газу» стане основою для повноцінної реформи відносин між ключовими суб’єктами газового ринку відповідно до норм Третього енергетичного пакету Євросоюзу, який Україна мала б запровадити з 1 січня 2015 року.

Одна з головних домовленостей України і Міжнародного валютного фонду — реформувати ринок газу з урахуванням європейського законодавства. Лише за таких умов МВФ погодився розпочати програму розширеного фінансування на суму $17,5 мільярда. У лютому законопроект про реформування газового ринку обговорювався з керівництвом МВФ, було вирішено внести в документ суттєві зміни, що й спричинило затягування ухвалення цього закону.

Для ліквідації дефіциту бюджету НАК «Нафтогаз України» (103 мільярди гривень станом на грудень 2014 р.) закон передбачає поетапне підвищення тарифів на енергоносії.

В Україні планують створити газовий ринок на принципах вільної конкуренції, надійного захисту споживача й безпеки поставок газу, який буде інтегровано з ринками країн Енергетичного співтовариства. Реформуючи газовий ринок, планується повністю ліквідувати диктування монополістами своїх цін споживачам, буде знайдено оптимальний баланс між ціною і якістю.

Такі перспективи газового ринку, а сьогодні його запровадження в умовах катастрофічного знецінення доходів громадян викликає супротив з боку громадськості.

-- Де взяти гроші на створення зимових запасів газу?

На середину червня в газових сховищах накопичено 11,2 млрд кубометрів газу, тоді як до 15 жовтня повинно бути 17-19 млрд, - повідомив заступник міністра енергетики і вугільної промисловості Ігор Діденко на вищезгаданому засіданні профільного комітету парламенту. За його даними, минулого року на початок опалювального сезону було закачано лише 16,6 млрд кубометрів газу, але тепер не варто сподіватися на таку ж теплу зиму, як торік.

Часу на закачування газу - достатньо, а от з грішми – одні проблеми. На створення зимових запасів газу потрібно витратити $1,5 млрд – таких коштів немає ні у «Нафтогазу», ні в Кабінету Міністрів. Є лише борги: на початок червня борги за газ перед «Нафтогазом» сягнули 22 млрд грн, з яких 67% - це борги виробників тепла та гарячого водопостачання.

Опосередковано факт накопичення боргів свідчить, що населення далеко не повністю розраховується з комунальними підприємствами, тому вони нарощують борги за газ перед «Нафтогазом». Отже, система субсидіювання не спрацьовує.

Кошти на створення зимових запасів газу планується позичити за кордоном. «З метою підготовки до опалювального сезону, з 8 липня ми починаємо переговори з американцями. Потенційні кредитори наполягають, щоб не лише НАК «Нафтогаз» був власником закачаного у сховища газу», - повідомив Діденко.

Влітку Україна щодоби споживає 36 млн кубометрів газу (власний видобуток - 54 млн кубометрів на добу), а з приходом осені обсяги зростуть в рази. Саме тому так важливо накопичити запаси.

Закінчується другий квартал року, але ясності в стосунках з «Газпромом» немає. «Не підписано жодних документів щодо ціни на газ. Росіяни погодилися на зустріч 29 червня», - повідомив Ігор Діденко.

В цей день планують тристоронні переговори у Відні між Україною, Росією та Євросоюзом з питань поставок газу в Україну на рівні міністрів. Сторони спробують домовитися щодо обсягів закачування газу в підземні сховища для проходження опалювального сезону та забезпечення транзиту газу в Європу.

-- Чи справедливі субсидії?

Не зважаючи на те, що влада досить часто змінює механізм надання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг - з метою зробити їх більш доступними для малозабезпечених, поки що рано говорити про успішність цього процесу.

Міністр соціальної політики Павло Розенко впевнений, що нарахування субсидій працює без збою, але факти свідчать про інше. Критична ситуація з оформленням компенсацій – в Івано-Франківській, Запорізькій, Кіровоградській, Одеській, Рівненській та Хмельницькій областях. Там призначають субсидії лише 10-30% від загальної кількості поданих заяв.

Високий рівень виплат субсидій зафіксовано у Вінницькій, Дніпропетровській, Житомирській, Львівській, Полтавській, Сумській, Чернігівській областях та Києві, де призначено 60-80% субсидій від загальної кількості поданих заяв.

Днями Верховна Рада ухвалила закон про спрощення механізму надання субсидій пенсіонерам та людям з інвалідністю. Зокрема, підрозділи соціального захисту повинні будуть призначати житлові субсидії непрацюючим пенсіонерам та непрацюючим інвалідам без звернення громадянина, а працюючим пенсіонерам та працюючим інвалідам - за зверненням громадянина з поданням довідок про доходи.

Чому українці повинні бути готовими довести права на субсидії? Тому що їм доведеться повертати державі в подвійному розмірі, якщо декларація буде заповнена з помилками. За його словами юриста Андрія Федчишина, багато наших громадян виявились не готовими до такого підходу, тому остерігаються звертатися за субсидіями, побоюючись ще більших витрат за неправомірне користування ними. Особливо обережні пенсіонери та інваліди, які змушені проходити нові кола випробувань при їх призначенні.

Тому й не дивно, що тарифи на комуналку та газ зростають, а кількість звернень за субсидіями навпаки зменшується. За даними Мінсоцполітики, в опалювальний період 2014-2015 років субсидію на оплату житлово-комунальних послуг отримувало майже 1,26 мільйона сімей – це приблизно 7,8% від загальної кількості сімей в Україні.

Очевидно, що за діючих рекордно високих цінах на енергоносії за субсидіями повинні були звернутися не 7,8% сімей, а, за даними експертів, в рази більше. Не звернулися, тому й накопичилися борги комунальних підприємств за газ.

-- Інформація Міністерства соціальної політики, надана на запит «Главкому»

Середній розмір призначених субсидій у січні 2015 року становив 354,2 гривні. Загалом у першому кварталі цього року субсидій видано на суму 1,6 млрд гривень. У 2014 році субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг нараховано на суму 1 млрд 687 млн гривень.

= = =

Для призначення житлових субсидій застосовуються такі нормативи споживання послуг:

1) Норма житла: 13,65 кв. м на особу + 35,22 кв. м на сім’ю.

2) Споживання природного газу:

на опалення - 7 куб. м на 1 кв. м площі в опалювальний період * коригуючий коефіцієнт;

на газову плиту (приготування їжі) - 6 куб. м на особу;

на газову плиту (приготування їжі і підігрів води) - 9 куб. м на особу;

на газову плиту і водонагрівач - 18 куб. м на особу.

3) Водопостачання:

Постачання холодної води - 2,4 куб. м на особу (за наявності централізованого постачання гарячої води), 4,0 куб. м на особу (за відсутності централізованого постачання гарячої);

Постачання гарячої води - 1,6 куб. м на особу.

4) Споживання електричної енергії:

на опалення - 65 кВт.год 1 кв. м площі в опалювальний період * коригуючий коефіцієнт;

у будинках обладнаних стаціонарними електроплитами - 130 кВт.год на сім’ю з однієї особи + 30 кВт.год на іншого члена сім’ї (за наявності централізованого постачання гарячої води), 150 кВт.год на сім’ю з однієї особи + 30 кВт.год на іншого члена сім’ї (за відсутності централізованого постачання гарячої води);

у будинках, не обладнаних стаціонарними електроплитами - 90 кВт.год на сім’ю з однієї особи + 30 кВт.год на іншого члена сім’ї ( за наявності центрального постачання гарячої води).

= = =

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2015 № 106 „Про вдосконалення порядку надання житлових субсидій” (набрав чинності 1 травня 2015 року) внесено зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.1997 № 1050 зі змінами), яким передбачається, що субсидія призначатиметься на 12 місяців на підставі відомостей про доходи, які зазначено в декларації, а на наступний період – без звернення, на підставі інформації про доходи, отриманої від Державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, вищих навчальних закладів.

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити й безоплатно отримувати у строк до 15 календарних днів від ДФС, Державтоінспекції, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, вищих навчальних закладів, фондів соціального страхування інформацію, необхідну для призначення субсидій та проведення перевірок достовірності даних, що надійшли від осіб, які звертаються за призначенням субсидій.

Після отримання уточнених відомостей про доходи, розмір субсидії, розрахований на підставі задекларованих даних, може бути переглянутий.

З урахуванням зазначеного, помилка в розмірі доходів, що вказані в декларації, не призведе до повернення коштів призначеної субсидії.

Якщо в декларації заявник не задекларував якийсь вид доходу, надання раніше призначеної субсидії припиняється, і сума субсидії має бути повернута ним за вимогою органу, що призначив субсидію, у подвійному розмірі.

= = =

Згідно форми державних статистичних спостережень № 5-ПФ „Звіт про розподіл пенсіонерів за розмірами призначених місячних пенсій”, станом на 01.04.2015 число оодержувачів пенсії складає:

до 800 грн включно – 98 465 осіб;

від 801 до 1 000 грн – 987 752 особи;

від 1 101 до 1 200 грн – 2 427 380 осіб;

від 1 201 до 1 300 грн – 1 415 273 особи;

від 1 301 до 1 400 грн – 591 349 осіб;

від 1 401 до 1 500 грн – 503 392 особи;

від 1 501 до 2 000 грн – 1 765 469 осіб;

від 2 001 до 3 000 грн – 1 383 177 осіб;

від 3 001 до 4 000 грн – 517 090 осіб.

Інформація надана без даних АРК, м. Севастополя, по Луганській та Донецькій областях без врахування даних по районах, які непідконтрольні українській владі.

= = =

З метою стабілізації економічної та фінансової ситуації в Україні, урядом запроваджено заходи щодо економного і раціонального використання державних коштів. Зокрема, оптимізовано та приведено у відповідність до фінансових можливостей держави видаткову частину Державного бюджету України.

Відповідно до Закону України „Про індексацію грошових доходів населення” (з урахуванням змін, внесених Законом України від 28.12.2014 № 76 VІІІ), проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування на відповідний рік.

Правила обчислення індексу споживчих цін та сум індексації визначені Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (із змінами).

Враховуючи зазначене, виплата сум індексації грошових доходів здійснюється за рахунок джерел, з яких провадяться відповідні грошові виплати, у межах фінансових ресурсів.

Стабілізація економічної та політичної ситуації в країні, відбудова всієї української економіки дасть змогу у подальшому забезпечувати зростання рівня соціальних стандартів, заробітної плати, пенсій, допомог та інших соціальних виплат.

= = =

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: