Хто відповість за «проліт» Ryanair над Україною?

тема дня
Хто відповість за «проліт» Ryanair над Україною?

Довгоочікувана лоукост - #перемога стала #зрадою

Вихід на український ринок авіаперевезень найбільшого в Європі лоукостера Ryanair (Ірландія) мало стати ледь не подією року. Міністр інфраструктури Володимир Омелян з гордістю анонсував подію ще за два місяці до запланованого початку дешевих польотів. Спершу йшлося про появу Ryanair у столичному аеропорті «Жуляни», однак згодом стало відомо, що літаки лоукостера літатимуть з «Борисполя» та зі Львова. Напередодні офіційного початку польотів, коли українці забронювали квитки, а Омелян приготувався приймати привітання, стало відомо, що угода зірвалася, а Ryanair йде з України.

У Києва ще є можливіть домовитися з європейським лоукостером. «Нехай працює зараз над цим «Бориспіль». Їм дали шанс декілька днів перепогодити угоду», - сказала в кометарі «Главкому» директор львівського аеропорту Тетяна Романовська.

Про підписання угоди між «Бориспілем» та Ryanair директор аеропорту Павло Рябікін повідомив місяць тому, 5 липня. «Сьогодні ми зі своєї сторони підписали договір з Ryanair і відправили до головного офісу авіакомпанії. Це зайняло у нас менше двох тижнів з моменту зниження вартості базового збору за пасажирське обслуговування (зміна до наказу Міністерства інфраструктури), що було основним стримуючим фінансовим чинником», - написав тоді Рябікін у Facebook. На хвилі загальних радощів від цієї події мало хто звернув увагу на продовження посту: «Чи всі бажання Ryanair відображено в контракті? Більшість, але не всі. Зокрема на напрямок Київ-Лондон знижка у 80% не надається, оскільки цей напрямок для аеропорту «Бориспіль» не є новим». Це, за його словами, суперечить прийнятій публічній оферті, де визначено, що знижки надаються тільки при польоті на нові напрямки. В даний момент поняття нового напряму визначається як не менше 100 км від зони, куди вже відбуваються польоти. Саме знижки стали одним з каменів спотикання в угоді. Та не лише вони.

Версія лоукостера

Вчора на сайті Ryanair зникла можливість придбання квитків в/з аеропортів «Бориспіль» та «Львів». Приблизно через годину з’явилась офіційна заява прес-служби лоукостера про скасування запланованого входження в Україну. «Київський аеропорт не виконав угоду, досягнуту в Міністерстві інфраструктури з посадовими особами аеропорту та нинішнім генеральним директором аеропорту паном Рябікіним у березні цього року», - йдеться в повідомленні.

У Ryanair відзначили, що аеропорт «Бориспіль» став на сторону авіакомпаній з високими тарифами, включаючи «Міжнародні авіалінії України», і позбавив українських пасажирів доступу до дешевих авіаквитків. «В результаті у Ryanair немає вибору, окрім як скасувати 4 нових київських маршрути та 7 нових львівських маршрутів, що призведе до втрати більше 500 тис. пасажирів і 400 робочих місць», - додали в компанії. Ryanair також вибачився перед клієнтами, які вже забронювали рейси та пообіцяв повернути їм кошти за квитки.

На допомогу українцям, які встигли забронювати квитки на Ryanair, вирішив прийти інший європейський лоукостер - Wizz Air. компанія запустила тарифи на скасовані рейси Ryanair вартістю від 15 євро  до 35 євро. Пасажири, у яких є скасований рейс авіакомпанії Ryanair між Києвом та лондонським аеропортом Stansted або Ейндховеном, а також між Львовом та берлінським аеропортом Schonefeld або Вроцлавом, можуть забронювати квитки за зниженою ціною, але повинні пред'явити своє оригінальне бронювання на Ryanair. Акція стосується виключно рейсів до 30 листопада 2017 року.

Аргументи «Борисполя»

Генеральний директор «Борисполя» Павло Рябікін  одразу ж дав прес-конференцію, на якій розповів, що з низкою вимог Ryanair не можна погодитись «через їх незаконність і неможливість». Серед них:

  • безкоштовна аеронавігація,
  • безкоштовні стійки реєстрації,
  • безкоштовні стоянки для таксі,
  • безкоштовні площі для реклами,
  • безкоштовна оренда площ в терміналі,
  • безкоштовна система прийому багажу,
  • безкоштовні офіси для продажу авіаквитків,
  • безкоштовна земля для будівництва готелю,
  • закріплення місць стоянок для літаків,
  • безкоштовні офіси для служби оренди автомобілів,
  • єдина ставка аеропортового збору на пасажира на 4 роки у розмірі 7,5 доларів,
  • виплата аеропортам 35% із доходів магазинів duty-free,
  • 60-денне кредитування з боку аеропорту.

Раніше в інтерв’ю «Главкому» Рябікін розповідав, що і у аеропорта «Бориспіль», і у Ryanair є типова домовленість, умови яких дуже різняться. Очевидно, компромісу досягти так і не вдалося.

У свою чергу Омелян у себе на сторінці у Facebook навів кілька аргументів на користь того, що незаконними є не вимоги лоукостера, а дії «Борисполя»:

  1. Є Указ президента, який чітко визначає завдання для Кабінету Міністрів України: збільшити кількість авіарейсів до аеропортів держав-членів Європейського Союзу, у тому числі із залученням авіаперевізників, що працюють за моделлю «лоу-кост».
  2. Прем'єр-міністр… дав доручення міністерству розробити програму розвитку ринку авіаперевезень, а також аеропортів: «ми повинні придумати механізм розвитку конкуренції на ринку перевезень - щоб не було дискримінації, а наш перевізник був якісним, конкурентним за цінами», йшлося і про залучення лоу-кост перевізників.
  3. Міністерство, керуючись Указом президента та інтересами пасажирів, залучає найбільшого європейського лоу-кост перевізника до України. Але Бориспіль настільки унікальний аеропорт, #59 в Європі, що замість того, щоб зробити це своєю перемогою, в тому числі й економічною, знаходить пояснення, чому для них Ryanair - загроза, а не вдача.
  4. Міністерство знизило аеропортові тарифи і збори для всіх без виключення авіакомпаній. Базова авіакомпанія, яка і до цього ніколи не відчувала по відношенню до себе дискримінаційних умов, так само отримала максимальні знижки. Враховуючи обсяги перевезень, МАУ виграє найбільше. А також, враховуючи той факт, що МАУ винна близько 400 млн грн до державного бюджету, додаткові знижки є взагалі подарунком з неба.

У відповідь на закиди щодо змови з МАУ Рябікін нагадав, що аеропорт «Жуляни» також не зміг домовитися з Ryanair. «Почитав багато відгуків по ситуації з Райаном, питання до тих, хто схиляється до теорії змови Бориспіль-МАУ-Коломойський. А що власне сталося в Жулянах? Увімкніть логіку! Два місяці переговорів і той же результат!...» - написав він і додав: «Там не було нікого з учасників «змови»!»

У Жулянах неуспіх пояснили «Главкому» завищеними вимогами ірландського перевізника. «Надання преференцій одній з авіакомпаній було б порушенням антимонопольного законодавства», - пояснила керівник прес-служби аеропорту «Київ» Галина Богданенко. Погодження з умовами Ryanair, кажуть в українському аеропорті, означало би, що інші авіакомпанії зверталися б до суду з позовами проти аеропорту «Київ» через нерівність умов. «Ми запропонували Ryanair такі самі умови роботи у нас, які має Wizzair, але вони не погодилися», - додала Богданенко.

Погляд збоку

Хто ж насправді винен у тому, що українці залишились без дешевих авіаквитків?

На відміну від «Борисполя» та «Жулян» аеропорт Львів погодив співпрацю з Ryanair, і тепер звинувачує киян у зриві співпраці. Як пояснив у себе на сторінці у Facebook мер Львова Андрій Садовий, лоукост не має жодних претензій до Львова, однак змушена піти, адже компанія заходить в країни, а не міста. Садовий не схильний думати, що  річ у лобіюванні інтересів МАУ. На його думку, директор «Борисполя» не приймав би такого скандального рішення без згоди згори. «Після прокурорської інвестпідтримки у вигляді кримінальних справ щодо голландського індустрального парку у Львові – це вже другий цвях в спину з боку центральної влади в бізнес-клімат міста. Якщо президент з прем'єром не вирулять з цих скандалів, то можуть відміняти всі наступні форуми а-ля Invest in Ukraine», – наголосив він.

Авіаексперт Сергій Хижняк переконаний: керівництво «Борисполя» умисно заблокувало вихід лоукостера в інтересах «Міжнародних авіаліній України». «Від того, що Ryanair відмовиться від українського ринку виграє авіакомпанія МАУ, програють українські пасажири, - вважає спеціаліст. Він також нагадав, що про знижки, які вже кілька років надаються МАУ, ніякої інформації немає. «Ніхто цього не аналізував і Бориспіль» з прес-конференцією не виходив і не розповідав, які знижки він надає МАУ. Ми сьогодні не знаємо, у скільки аеропорту обходиться програма мотивації цієї авіакомпанії. Думаю, якщо порахувати, то там все буде набагато більш цікаво, чим у Ryanair», - додав Хижняк.

Facebook-спільнота дуже перейнялась проблемою та вибухнула коментарями:

 

Та чи справді Ryanair - ображена сторона, яка постраждала через небажання Києвазнайти компроміс? За даними ЗМІ, лоукостер відомий своєю  непоступливістю. Часто компанії доводилося виходити з європейських аеропртів, співпраця з якими вже була налагоджена. Приміром, на початку 2011 року Ryanair довелося зупинити співпрацю з Марселем через небажання компанії платити податки за французьким законодавством (з моменту початку співпраці лоукост сплачував податки за ірландськими законами). У червні минулого року лоукостер пішов з Осло після введення Норвегією нового податку на авіапасажирів. Тоді сам прем'є-міністр країни звинуватив компанію у спробі встановлювати власні правила гри на чужій території.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: