Розслідувач Bellingcat Арік Толер: Боюся, що російські командири, причетні до знищення МН17, ніколи не побачать Гааги

    «Якби Росія допомагала у розслідуванні, воно б уже завершилось»
    Днями міжнародна група розслідувачів Bellingcat, яка займається пошуком виконавців і замовників знищення малазійського цивільного літака Boeing рейсу МН17, оприлюднила нову доповідь. У документі йдеться про причетність  до злочину російських військових. Жахлива трагедія, у якій загинули 298 пасажирів літака, сталася 17 липня 2014 року в небі
    • Михайло Глуховський
    • 18 Липня, 16:50
    • Розсилка

    «Якби Росія допомагала у розслідуванні, воно б уже завершилось»

    Днями міжнародна група розслідувачів Bellingcat, яка займається пошуком виконавців і замовників знищення малазійського цивільного літака Boeing рейсу МН17, оприлюднила нову доповідь. У документі йдеться про причетність  до злочину російських військових. Жахлива трагедія, у якій загинули 298 пасажирів літака, сталася 17 липня 2014 року в небі над українським Донбасом.

    З того часу офіційне розслідування проводить об’єднана слідча група, до якої ввійшли представники Австралії, Бельгії, Малайзії та України. Нещодавно група ухвалила рішення, що кримінальний процес у справі катастрофи рейсу MH17 відбудеться в суді у Нідерландах.

    Щоправда, кого саме судитимуть - наразі невідомо. Розслідування не поспішає висувати обвинувачення, а також офіційно називати ймовірних причетних до злочину. За офіційних осіб це роблять громадські активісти й неурядові організації. Однією з таких є група розслідувачів Bellingcat, активісти якої за допомогою відкритих джерел довели російське походження сумнозвісної ракетної установки «Бук», із якої було збито цивільний літак, а також причетність до злочину не сепаратистів на Донбасі, а конкретних російських військових.

    Один із громадських розслідувачів групи Арік Толер в інтерв’ю «Главкому» розповів, на чому в розслідуванні падіння МН17 зосередиться нині Bellingcat, чому виконавців злочину буде складно притягнути до відповідальності та хто фінансує пошукову роботу Bellingcat.

    Що нового в доповіді, адже й раніше ви говорили про причетність росіян до запуску ракети, яка знищила малайзійський літак?

    Ми хотіли зібрати в одному місці всю наявну інформацію про катастрофу. Це справа дуже складна, тому і доповідь, підготовлена нами, - дуже важлива. Її може прочитати будь-яка людина і, що головне, зрозуміти нюанси: хто збив Boeing, де збили, чим збили, навіщо збили. У цьому році ми знайшли інформацію про Дубинського (Сергій Дубинський на прізвисько Хмурий - відставний російський генерал-майор, який, за даними розслідувачів, був ключовим організатором перевезення «Бука», з якого було збито Boeing рейсу МН17, - «Главком»). Це - найважливіше відкриття останнього року.

    Чи можливо за допомогою відкритих джерел встановити замовника запуску ракети по цивільному літаку?

    Мені здається, ні. Ми могли і змогли встановити структуру командування, але хто саме віддав наказ «стріляйте!», не думаю, що можливо з’ясувати.

    Україну часто звинувачують у тому, що це вона вчасно не закрила повітряний простір над окупованим Донбасом. Наскільки велика провина України?

    Невелика. Звичайно, ми можемо сьогодні спитати: чому вони не закрили повітряний простір? Але українські спецслужби, СБУ, дізналися про «Бук» у день трагедії. «Стріла-10» не могла збити Boeing (мається на увазі зенітно-ракетний комплекс радянського виробництва, який на той час перебував на озброєнні в бойовиків. Він призначений для виявлення і знищення цілей на малих висотах, - «Главком»). А «Бук» може збивати цивільні літаки на великих висотах. Він перетнув російсько-український кордон у ніч трагедії.

    У підсумковому офіційному звіті сплив цікавий факт. Виявляється, Росія в ніч на 17 липня ввела обмеження для польотів цивільної авіації над територією, що межує з Україною (до 16,150 км). У вас є припущення, чому вони так зробили?

    Важко сказати. Можливо, вони знали про прямування «Бука». Можливо, це просто збіг.


    Арік Толер
    Арік Толер

    Є думка, що метою «Бука» був, насправді, не рейс МН17, а літак російської авіакомпанії «Аерофлот», який прямував рейсом AFL-2074 Москва - Ларнака і йшов в одному і тому ж повітряному коридорі з «малайзійцем», маючи лише незначну різницю в часі. Знищення російського літака начебто дало б привід Путіну для повномасштабного вторгнення в Україну. Така версія видається правдоподібною?



    Дурість. Вони хотіли збити український літак. Шукали пілота. З переговорів, які оприлюднила СБУ, зрозуміло, що вони (бойовики або російські військові) хотіли знищити саме український літак і не розуміли, чому Boeing упав.

    Шукали пілота, кажете. І начебто навіть найшли льотчика ЗСУ Владислава Волошина, який нібито з літака збив цивільний МН17. Офіційне слідство його кілька разів допитало, і все. А що вам вдалося про нього дізнатися?

    Нічого цікавого. Сепаратисти, насправді, шукали пілота збитого, як вони думали, АН-26 або Іл-76.

    Які факти група Billingcat збирається ще встановити в цій історії?

    Намагаємося зібрати інформацію про Делфіна (інше псевдо - Микола Федорович) і Оріона (інше псевдо Андрій Іванович) - головних персонажів падіння малайзійського Boeing. Нідерланди вони дуже цікавлять. (бойовики самопроголошеної ДНР, які начебто причетні до запуску ракети із системи «Бук», - «Главком»).

    Слідство цікавиться ними з кінця минулого року. Голландці навіть звернулися до громадськості з проханням надати більше інформації, якщо хтось щось знає про цих людей. Що вам вдалося про них дізнатися? Чи можна точно сказати, що ці люди пов'язані з російською розвідкою, про що уже писали ЗМІ?

    Небагато поки знайшли, але, надіємося, що зможемо більше.

    Тобто доказів того, що Оріон, справжнє ім’я якого начебто Філ Мікос, є співробітником російської розвідки немає?

    Зараз не знаю (про наявність таких доказів). Подивимося, що вдасться знайти з часом.

    З ким з експертів радитеся, готуючи звіти?

    Ми працювали з Джеффрі Люїсом (директором програми нерозповсюдження озброєнь в Східній Азії Інституту міжнародних досліджень Міддлбері (Монтерей, Каліфорнія).

    Чи звертаються до вас свідки падіння літака, які живуть в окупованому Донбасі? Чи є люди, які не бояться повідомляти інформацію?

    Так, інколи я спілкуюся з такими людьми. Завжди прошу їх повідомити інформацію до JIT (об’єднаної слідчої групи, яка займається розслідуванням знищення МН17). Звичайно, люди бояться. Але я переконую їх, що для них буде безпечно, якщо вони нададуть інформацію голландцям. Ми не публікуємо інформацію, яку вони нам повідомляють, усе передаємо офіційному слідству. Чому? Тому що це - не відкриті джерела, а ми працюємо тільки з відкритими джерелами.

    На ваш погляд, чи достатньо слідство вже зібрало інформації для суду? Чи скоро може відбутися процес?

    Потрібні свідки у цій справі. Надіюся, що російський військовий (Сергій Дубинський) буде свідчити у суді. Збирати інформацію з відкритих джерел – корисно, але справжні свідки – найголовніше.

    Зараз часто можна почути про ймовірність заочного засудження у цій справі. Чи є у вас упевненість, що причетних до злочину людей вдасться затримати?

    Чесно кажучи, не знаю. Боюся, що лише декілька сепаратистів опиняться в суді і всі причетні до злочину, винні російські військові, командири ніколи не побачать Гаагу.

    Вас запрошуватимуть на судові слухання як свідків?

    Особисто я не братиму участі. Братиме участь Еліот і ще один колега (Еліот Гіґґінс – засновник Bellingcat). Вони вже спілкувалися з нідерландцями з цього приводу.

    Чи не здається вам, що офіційне розслідування надто затягнулося. Чи маєте до нього зауваження?

    Навпаки. Мені здається, вони дуже добре працюють. Так, повільно, але це необхідно. Це так тому, що Росія не допомагає, а блокує розслідування. Якби Росія допомагала, вони би швидко працювали і вже завершили розслідування.

    Чи маєте ви контакти з кимось із представників української влади?

    Ні, жодних контактів ані з СБУ, ані з МЗС, ані з українським Міноборони у нас немає. Працюємо лише зі ЗМІ і незалежними розслідувачами.

    Чи допомагають прості українці фінансово вашій групі розслідувачів?

    Ні. Можливо, вони перераховують гроші за допомогою краудфандінгу, але я напевно не знаю.

    Які основні джерела фінансування Bellingcat?

    Нині найбільше джерело нашого фінансування – це Google, а також OSF (Open Society Foundation – міжнародна мережа, представлена у 70 країнах, яка фінансується мільярдером Джорджем Соросом). Наприклад, Google фінансує нас, перераховуючи близько $100 тисяч на рік. Спочатку на проекті працювали шестеро-семеро людей, не було сталого фінансування. Але зараз близько 12 волонтерів і співробітників, шестеро з яких отримують зарплату. Також є багато волонтерів, які розслідують інші теми, не пов’язані з розслідуванням катастрофи МН17.

    Чи є у Bellingcat в планах інші розслідування, які стосуються України?

    Завжди розслідуємо воєнний конфлікт на території вашої країни, звичайно. Хочемо розслідувати корупцію. Але програма «Схеми» дуже добре вже розслідує корупцію, спираючись на відкриті джерела. Не думаю, що ми зможемо краще це зробити, ніж вони.

    У наших планах є розслідування, пов’язані з кавказьким регіоном. У нас є новий співробітник, вона з Вірменії. Так от, зараз вона розслідує будівництво «золотої» шахти (розробку шахти «Амулсар» за  170 км від Єревана називають найбільш масштабним проектом з видобутку золота в країні, - «Главком»).

    Нещодавно ви побували у Львові на медіафорумі. Цікавитеся Україною, окрім, звичайно, розслідування МН17?

    Так, я був у Львові й закохався в це місто. Не хотів розмовляти російською, лише англійською і трішки українською (посміхається).  Мені дуже подобаються ваші журналісти, тому що більшість з них дуже молоді й активні. У США та Європі журналісти не дуже люблять нові методи розслідувань, а в Україні і в Росії журналісти хочуть використовувати ці інноваційні методи. І це дуже приваблює.

    Михайло Глуховський, «Главком»

    Коментарі ()
    1000 символів залишилось
    НАЙПОПУЛЯРНІШЕ