Китай проти Тайваню. У чому причина конфлікту
Хто справжній Китай і чому США обирає невизначену позицію у цьому питанні
Чим відрізняється принцип одного Китаю та політика одного Китаю
1. Політична позиція КНР
Принцип Одного Китаю – це позиція КНР, згідно з якою існує лише одна суверенна держава під назвою Китай, причому КНР є єдиним законним урядом цього Китаю, а Тайвань є частиною Китаю.
Принцип заперечує ідею, що існують дві держави, які мають назву «Китай» – Китайська Народна Республіка і Китайська Республіка; а також ідею про те, що Китай і Тайвань утворюють дві окремі країни.
На практиці офіційні джерела та державні ЗМІ ніколи не згадують «уряд Китайської Республіки» і рідко – «уряд Тайваню».
Натомість уряд Тайваню називають «органами влади Тайваню».
КНР не приймає та не ставить печатки в паспортах Республіки Китай . Натомість резидент Тайваню, який відвідує материковий Китай, повинен використовувати «дозвіл на в’їзд співвітчизника» до Тайваню.
Гонконг надає безвізовий в'їзд власникам дозволу; тоді як власники паспорта Китайської Республіки повинні подати заявку на реєстрацію перед прибуттям. Макао надає безвізовий в'їзд власникам як дозволу, так і паспорта.
Об'єднаний фронт, який складається з восьми інших політичних партій КНР, підпорядкованих КПК, дотримується політики одного Китаю та виступає проти незалежності Тайваню. Серед партій, які прийняли його, є Революційний комітет китайського Гоміньдану (ліве крило партії, що відкололось від основного Гоміньдану) і Тайванська ліга демократичного самоврядування.
Офіційне невизнання Китайської Республіки є вимогою для будь-якої політичної організації для встановлення дипломатичних відносин з Китайською Народною Республікою, що фактично змушує інші уряди вибирати між Пекіном і Тайбеєм.
Часом КНР використовувала фінансові стимули, щоб спонукати менші країни визнати її замість Китайської Республіки, уряди КНР та Тайваню звинувачували один одного в доларовій дипломатії.
Більшість країн, які визнають Пекін, обходять дипломатичну мову, засновуючи торговельні та культурні місії, які представляють їхні інтереси на території Тайваню, тоді як уряд Китайської Республіки представляє свої інтереси за кордоном через взаємні місії .
У минулому КНР намагалася змусити країни визнати, що «уряд Китайської Народної Республіки є єдиним законним урядом Китаю... і Тайвань є невід’ємною частиною території Китайської Народної Республіки».
Однак багато країн не бажають робити цю конкретну заяву, і часто намагалися знайти мову, прийнятну для обох сторін, наприклад, що вони «поважають», «усвідомлюють», «розуміють» або «беруть до відома» Принцип одного Китаю (але не кажуть, що вони його «визнають»).
Ця стратегічна неоднозначність у використовуваній мові забезпечує основу для офіційних зв’язків країн із Китайською Народною Республікою та підтримки неофіційних зв’язків із Тайванем.
Такі назви, як «Китайський Тайбей» (наприклад, на Олімпійських іграх) або «Окрема митна територія Тайвань, Пенху, Кінмень і Мацу» (наприклад, у Світовій організації торгівлі), іноді використовуються на деяких міжнародних аренах, оскільки «Тайвань» означає, що Тайвань є окремою країною, а «Китайська Республіка» означає, що існує два Китаї , і, отже, обидва порушують принцип одного Китаю.
2. Політична позиція Китайської Республіки (Тайваню)
Єдина офіційна заява Тайваню щодо її тлумачення принципу одного Китаю датується 1 серпня 1992 р. Тоді Рада національного об’єднання висловила тлумачення принципу таким чином: «Дві сторони протоки мають різні думки щодо значення «одного Китаю».
Для Пекіна «один Китай» означає «Китайську Народну Республіку», а Тайвань стане «Особливим адміністративним районом» після об’єднання.
Тайбей, з іншого боку, вважає «одним Китаєм» Китайську Республіку, засновану в 1912 році і де-юре має суверенітет над усім Китаєм. Однак сучасна Китайська Республіка має юрисдикцію лише над Тайванем, Пенху, Кіньмень і Мацу. Тайвань є частиною Китаю, і материкова частина Китаю також є частиною Китаю.
У лютому 1991 року уряд Китайської Республіки, рішуче прагнучи досягти консенсусу та розпочати процес об’єднання, прийняв «Керівні принципи національного об’єднання».
Тоді задля посилення прогресу та добробуту людей, а також для процвітання нації, уряд Тайваню сподівався, що влада материкової частини займе прагматичну позицію, відкине упередження та співпрацюватиме.
Проте політичний консенсус і громадська думка на Тайвані змінилися з 1992 року, а Рада національного об’єднання була призупинена і припинила свою діяльність у 2006 році.
Існує значна різниця між визнанням і розумінням принципу одного Китаю кожною фракцією.
Партії Панблакитної коаліції на чолі з Гоміньданом загалом приймають принцип одного Китаю. Зокрема, колишній президент Ма Інцзю у 2006 році, коли був головою Гоміньдану, заявив, що «Один Китай – це Китайська Республіка».
Партії Пан-зеленої коаліції, очолювані Демократичною прогресивною партією, не приймають цю політику та розглядають Тайвань як країну, відокремлену від Китаю. Колишній президент ДПП Чень Шуйбянь розглядає прийняття принципу «Одного Китаю» як капітуляцію перед КНР. Президент Цай Ін Вень в 2019 році категорично відкинула Консенсус 1992 року.
Коли Китайська Республіка встановила дипломатичні відносини з Кірібаті в 2003 році, країна офіційно оголосила, що Кірібаті може продовжувати мати дипломатичні відносини з Китайською Народною Республікою. Незважаючи на цю заяву, усі країни, які підтримують офіційні зв’язки з Тайбеєм, продовжують визнавати Китайську Республіку єдиним законним урядом Китаю.
Китайська Республіка не визнає та не ставить печатки в паспортах КНР. Натомість жителі материкового Китаю, які відвідують Тайвань та інші території під юрисдикцією Республіки, повинні використовувати дозвіл на в’їзд та виїзд, виданий владою Республіки.
3. Політика Сполучених Штатів
Політика Сполучених Штатів «одного Китаю» була вперше заявлена в Шанхайському комюніке 1972 року: «Сполучені Штати визнають, що китайці по обидві сторони Тайванської протоки стверджують, що існує лише один Китай і що Тайвань є частиною Китаю. Сполучені Штати не оскаржують цю позицію».
Це дипломатичне визнання позиції Китаю, що існує лише один китайський уряд. Згідно з цією політикою, США визнають і мають офіційні зв’язки з Китаєм, а не з островом.
Сполучені Штати не висловили прямої незмінної заяви щодо того, чи вважають вони Тайвань незалежним чи ні.
Натомість Вашингтон просто заявляє, що розуміє претензії КНР на Тайвань.
Фактично, багато вчених погоджуються, що політика США «одного Китаю» була спрямована не на те, щоб догодити уряду КНР, а як спосіб для Вашингтона підтримувати міжнародні відносини в регіоні.
Експерти вважають, що це формулювання відображало бажання адміністрації Ніксона перекласти відповідальність за вирішення суперечки на «людей, які мають найбільшу безпосередню участь», тобто Китай і Тайвань. У той же час Сполучені Штати уникатимуть «упередження кінцевого результату», відмовляючись явно підтримувати претензії однієї чи іншої сторони.
У другому комюніке, датованому січнем 1979 року, Сполучені Штати прямо визнали Пекін як «єдиний законний уряд Китаю». Він передбачав встановлення повних дипломатичних відносин між двома країнами, після чого Сполучені Штати також розірвали свій давній договір про взаємну оборону та дипломатичні відносини з Тайванем.
Конгрес швидко відреагував, прийнявши Закон про відносини з Тайванем, який визначив відносини з Китайською Республікою, але не включав повне визнання. Закон також вимагав від Сполучених Штатів надавати Тайваню зброю, достатню для підтримки його самооборони, але не зобов’язував захищати Тайвань у разі вторгнення.
У третьому американсько-китайському комюніке, підписаному 17 серпня 1982 року, Сполучені Штати заявили:
- що вони не прагнуть проводити довгострокову політику продажу зброї Тайваню
- що продажі зброї Тайваню не перевищуватимуть ні в якісному, ні в кількісному відношенні рівня тих, які постачалися в останні роки з моменту встановлення дипломатичних відносин між Сполученими Штатами та Китаєм;
- що вони мають намір поступово скорочувати продажі зброї Тайваню, що призведе протягом певного періоду до остаточного рішення.
Занепокоєний можливим впливом комюніке на Тайвань, президент Рональд Рейган помістив секретний меморандум до файлів Ради національної безпеки, в якому говорилося, що готовність США скоротити продажі зброї Тайваню залежить від подальшої прихильності Китаю мирному вирішенню конфлікту. У меморандумі підкреслюється, що кількість і якість озброєння, яке постачається Тайваню, має визначатися загрозою з боку КНР.
Рейган також зробив додатковий крок, попросивши керівника AIT Джеймса Ліллі надати усно від імені президента шість запевнень щодо політики США щодо Тайваню. Ці запевнення полягають у тому, що Сполучені Штати:
- не погодилися встановити дату припинення продажу зброї Китайській Республіці;
- не погоджувався проводити попередні консультації з КНР щодо продажу зброї Китайській Республіці;
- не будуть відігравати роль посередника між КНР і Китайською Республікою;
- не будуть переглядати Закон про відносини з Тайванем;
- не змінили своєї позиції щодо суверенітету над Тайванем;
- не чинить тиску на Китайську Республіку, щоб вона вступила в переговори з КНР
Під час свого президенства Обама підтримував політику «одного Китаю».
4. Що заявляє США
Позиція Сполучених Штатів, викладена в звіті Дослідницької служби Конгресу «Китай/Тайвань: Еволюція політики «Одного Китаю» (9 липня 2007 р.), підсумовується в п’яти пунктах:
- Сполучені Штати не вказали прямо на суверенний статус Тайваню в трьох спільних комюніке США та КНР 1972, 1979 та 1982 років.
- Сполучені Штати «визнали» позицію «Одного Китаю» обох сторін Тайванської протоки.
- Політика США не визнавала суверенітет КНР над Тайванем;
- Політика США не визнавала Тайвань як суверенну країну;
- Політика США вважала статус Тайваню невизначеним.
Ці позиції залишилися незмінними в звіті Дослідницької служби Конгресу за 2013 рік.
2 грудня 2016 року президент США Дональд Трамп і президент Китайської Республіки Цай Ін Вень провели короткий телефонний дзвінок щодо «тісних економічних, політичних і безпекових зв’язків між Тайванем і США».
6 грудня, через кілька днів після розмови, Трамп сказав, що США не обов’язково зобов’язані дотримуватися політики «одного Китаю».
9 лютого 2017 року під час тривалої телефонної розмови президент США Дональд Трамп і лідер КНР Сі Цзіньпін обговорили численні теми, і президент Трамп погодився, на прохання Сі Цзіньпіна, шанувати політику «Одного Китаю».
23 травня 2022 року президент США Джо Байден оголосив, що Сполучені Штати втрутяться військовим шляхом, якщо Китай в односторонньому порядку вторгнеться на Тайвань. Виступаючи в Японії, президент Байден заявив: «Це зобов’язання, яке ми взяли», – очевидно посилаючись на Закон про відносини з Тайванем, який забезпечує військову підтримку Тайваню, хоча Закон конкретно не гарантує прямі військові дії Сполучених Штатів на Тайвані. Президент Байден підкреслив, що військове вторгнення Росії в Україну створило «ще сильніший» тягар для захисту Тайваню.
Китай розкритикував заяву Байдена як частину «лицемірної та марної» моделі заохочення «сил «незалежності Тайваню» до стратегічної неоднозначності.
Державний секретар Ентоні Блінкен пізніше виступив із промовою, у якій заявив, що політика США щодо острова не змінилася, а Державний департамент оновив свій інформаційний бюлетень, щоб відновити рядок про те, що «ми не підтримуємо незалежність Тайваню».