Янукович перетворив держзакупівлі на базар

З введенням в дію цього закону держзакупівлі як такі можна вважати звичайним базаром. Те, за що переслідують мене вже давно узаконено, плюс все Євро без тендерів. Всі звинувачення, що мені пред’являються в порівнянні з тим, що робиться сьогодні є просто дивними. З самого першого дня свого перебування на посту міністра економіки України я повів жорстку боротьбу проти тендерної палати, лідери якої сьогодні в Партії регіонів і на чолі якої стояли багато впливових осіб партії регіонів, вільних економічних зон, ввезення лівого обладнання нібито для цілей модернізації та ін..

Починаючи з 2 квітня 2008 року функції уповноваженого органу у сфері державних закупівель було покладено на Міністерство економіки України. Протягом 2008-2009 років, з часу покладання на Мінекономіки функцій уповноваженого органу, спостерігається тенденція до зниження частки неконкурентних процедур в структурі загального обсягу процедур закупівель за державні кошти як у кількісному так і вартісному відношенні.

У 2007 році коли при владі був Уряд Партії регіонів, погодження процедур закупівель в одного учасника та торгів з обмеженою участю здійснювалось Антимонопольним комітетом та Міжвідомчою комісією з питань державних закупівель. З 20.12.2007 по 01.04.2008 погодження процедур закупівлі в одного учасника та торгів з обмеженою участю здійснювалось тільки Міжвідомчою комісією, яка знаходилась у той час у приміщенні комітету Верховної Ради України з питань економічної політики.

Протягом 2007 року тодішнім Урядом було видано 7924 листів – погоджень щодо застосування розпорядниками державних коштів процедур закупівлі у одного учасника та торгів з обмеженою участю на загальну суму 133,1 млрд. гривень.

Інформація щодо погоджень, виданих Міжвідомчою комісією з питань державних закупівель протягом І кварталу 2008 року, відсутня, оскільки за інформацією Антимонопольного комітету, на вимогу голови Комісії Ткаченка О.М. усі документи, що стосуються діяльності Комісії, були передані в комітет Верховної Ради України з питань економічної політики. Проте, за даними Держкомстату протягом І кварталу 2008 року замовниками за результатами проведених процедур закупівель в одного учасника та торгів з обмеженою участю було укладено договорів на загальну суму 61,3 млрд. гривень. Тобто ні за 133 млрд грн., ні за 61 млрд. грн. ні за документи, яких ніхто не може знайти – відповідальності не несе ніхто.

Протягом ІІ-ІV кварталів 2008 року Мінекономіки прийнято рішень щодо застосування процедури торгів з обмеженою участю та процедури закупівлі в одного учасника. Загальна очікувана вартість погоджених процедур закупівель становила 32,0 млрд. гривень. При цьому найбільшу питому вагу у загальному обсязі погоджень закупівлі в одного учасника, виданих Мінекономіки, становить погодження закупівлі вугледобувними підприємствами України вугілля у 36 шахт та послуг з його збагачення у 14 підприємств (19,4 млн. гривень або 60 відсотків від загальної суми погоджених процедур). Значні обсяги закупівель Мінвуглепромом обумовлені необхідністю державної підтримки стратегічної сфери – вугільної промисловості.

Протягом 2009 року на розгляд до Мінекономіки надійшло більше 2,8 тис. пакетів документів щодо погодження застосування процедури торгів з обмеженою участю та процедури закупівлі в одного учасника. За цей період Мінекономіки було видано 1727 листів-погоджень щодо застосування процедури торгів з обмеженою участю та процедури закупівлі в одного учасника на загальну очікувану вартість предметів закупівлі 49. 5 млрд. гривень. При цьому 66,2 відсотка у загальному обсязі погоджених Мінекономіки неконкурентних процедур, як і в попередньому році, становили погодження закупівлі вугілля (32. 8 млрд. гривень). Водночас, згідно даних Держкомстату, замовниками у 2009 році за результатами проведення процедури закупівлі в одного учасника було укладено договорів на загальну суму 29 9 млрд. гривень. Різниця між очікуваною вартістю погоджених Мінекономіки процедур закупівель в одного учасника та вартістю укладених замовниками договорів на закупівлю товарів, робіт і послуг за цією процедурою становить 19,5 млрд. гривень. Це пояснюється тим, що виданий Міністерством лист-погодження на застосування неконкурентної процедури не зобов’язує замовників укладати договори на закупівлю, оскільки рішення Міністерства носить рекомендований характер.

За 2010 рік щодо застосування процедури закупівлі в одного учасника на загальну очікувану вартість предметів закупівлі понад 310 млрд. гривень, в 2011 році ця сума була більшою 400 млрд грн. Проте ніхто ніякого на казання не несе. За 1 квартал 2012 року уже витрачено 140 млрд грн., а за 1 півріччя – близько 300 млрд

Виходить, що за час, поки я був Міністром економіки в Україні була сама найменша частка закупівель в одного учасника.