Подальше підіння курсу гривні загрожує втраті керованості країни
Політика «залучення бізнесменів у владу» не тільки шкідлива в даний момент, вона може загрожувати подальшому розвитку незалежної України.
Сьогоднішній стан на валютному ринку України та чинна курсова політика є наслідком дії та некомпетентності осіб, що прийшли до управління як в сфері банківської діяльності так і макроекономічного блоку Уряду.
Політика «залучення бізнесменів у владу» не тільки шкідлива в даний момент, вона може загрожувати подальшому розвитку незалежної України.
Ще раз констатую: до управління як сфері державного будівництва так і банківської діяльності мають приходити фахівці, а не бізнесмени чи люди наближені до вищих посадових осіб держави.
Теперішній курс гривні не тільки не сприятиме подальшому розвитку економіки країни, він вже стає реальною загрозою для банківської системи і національних виробників, включаючи експортерів. Попередні оцінки показують, що економічних причин різкої девальвації гривні крім можливих валютних спекуляцій і непрофесійності менеджменту немає.
Каталізатором цього процесу стало політичне протистояння, неврегульованість військового конфлікту, що зумовлює паніку як серед населення, так і серед представників бізнесу, а також відсутність належного адміністрування грошово-кредитної політики зі сторони нового керівництва НБУ.
Складається враження, що Національний банк втратив контроль на валютному ринку, відсутній моніторинг реальної економічної ситуації, втрачена прогностична функція, а також ефективний менеджмент щодо прийняття правильних рішень Відсутність вільного доступу до валютних ринків призводить до неефективності ринку, що у свою чергу веде до спекуляції. Немає сумнівів у тому, що нинішні керівники уряду і НБУ є прихильниками переходу України до моделі вільного курсоутворення.
Однак, в даний час, крім необхідності виконання вимог МВФ, вони аргументують свою точку зору тим, що фіксація курсу національної валюти призводить до валютних криз, приклади чого в світі дійсно є. Але, якщо плаваючий валютний курс служить механізмом регулювання платіжного балансу, чому практично жодна країна, за винятком США, не відмовилася від періодичного впливу на формування курсу своєї національної валюти? Навіть центральні банки Великобританії, Швейцарії та Японії, що емітують валюти, які входять у вузький перелік світових резервних валют, застосовують режим часткового таргетування курсу. При ньому центробанки або оперативно реагують та виходять за певні межі відхилення курсу, або планомірно стримують курс національної валюти від девальвації чи ревальвації. Окрім того, після різкого падіння курсу гривні у січні цього року, МВФ уже зазначав, що гривня була заниженою. Це було спричинено, перш за все, різким відпущення гривні, і як результат панікою на ринку. Цим у свою чергу скористалися спекулянти.
Плаваючий курс є доцільним, однак він має також коригуватися НБУ з тим, щоб не допускати спекуляції на ринку, а також високої волатильності ринків. Плаваючий курс доцільно було вводити ще 2 роки тому. В умовах різкого загострення політичної та економічної ситуації в країні, для України не своєчасний перехід до плаваючого курсу тому, що економіка в даний час залежна від цін сировини, сільськогосподарської, хімічної та металургійної продукції, а нестабільність цих цін при фактичній відмові від управління курсом створить ризик хаотичних коливань курсу гривні, які вже відчуваються і будуть відчуватися. Щодо курсу долара США, то ринкова вартість долара США, враховуючи співвідношення купівельної спроможності економіки України щодо придбання імпорту та розмірів експортної виручки, має становити приблизно 11,66 гривень за один долар.
Інші фактори (приплив/ відплив іноземних інвестицій, валютні настрої населення та отримання/погашення іноземних кредитів) забезпечуватимуть волатильність долара в рамках 10% коридору, тобто ймовірна верхня межа ринкового курсу американської валюти становитиме 12,4 – 12,6 грн., а нижня 11,2 – 11,4 грн.