За ремонт доріг мають платити фури
Фури розбивають дороги, але за ремонт платимо ми, а не їх власники.
Розмірковуючи про причини жахливого стану наших доріг ми вірно вважаємо, що через корупцію та недолугість при будівництві недотримуються технології та стандарти, чиновники також праві, коли скаржаться на специфіку української зими, яка весь час танцює навколо нуля градусів. Проте мало хто вказує на ще одну не менш вагому причину – фури, бензовози та інші види вантажного автотранспорту.
Хто подорожує новенькою побудованою під прискіпливим контролем зі сторони ЕБРР трасою Київ-Чоп, міг помітити, що в лютому її окремі ділянки стали дірявими мов решето. При цьому фактично всі ями були у правому ряду – призначеному для руху фур, тоді як ліва сторона не викликала нарікань, хоча саме її розчищали від снігу і льоду найгірше. Причина проста - переважна більшість ям на автошляхах виникає через надмірне навантаження вантажівок на дорожнє полотно внаслідок чого з'являються мікротріщини. Взимку вода у тріщинах замерзає, лід їх розширює, і знову вантажівки завершують цикл, вириваючи «підготований» асфальт вже шматками. Якщо ж брати до уваги не трасу Київ-Чоп, а менш якісні дороги, то вантажівки їх просто вбивають за зиму.
У країні де існує велетенська проблема з дорогами, власники фур, псуючи дороги, створюючи додатковий трафік (особливо на під’їздах до Києва), забруднюючи повітря (лише біля 7% вантажівок відповідають європейським стандартам Евро-4, Евро-5), отримують фактично райські умови для бізнесу. Все це через те, що на відміну від залізниці, автомобільні дороги для вантажів безкоштовні. Фури розбивають дороги, але за їх ремонт платимо ми, а не їх власники.
В Росії, до речі, схоже, що зробили правильні висновки. В Московській області власники вантажівок, чий транспорт перевищує максимально допустиме навантаження на вісь, доведеться платити за ремонт доріг. Росіяни також хочуть заборони перевезення вантажівками контейнерних вантажів, переключивши їх на залізницю. В Евросоюзі також чітко контролюють навантаження на дорожнє полотно – там, наприклад, заборонена експлуатація вантажівок деяких американських виробників. Польща є лідером серед країн Евросоюзу за обсягами перевезення вантажів фурами, але там вже реалізована концепція платних автобанів і власникам вантажівок доводиться платити за можливість пересуватися новозбудованими шляхами.
Якщо повернутися до України, то гарні дороги у нас будуть тільки якщо за кожним їх кілометром буде закріплений «господар». У нас ніколи спільне не було якісним і не може таким бути в силу нашої ментальності. Якщо керуватися результатами опитування на сайті Центру транспортних стратегій, то 75% респондентів в більшій чи меншій мірі згодні з тим, що якісні дороги мають бути платними. Втім, поки до платних доріг ще є час, потрібно хоча б брати плату з фур та вантажівок. Це вигідно з різних точок зору - з однієї сторони бюджет поповниться коштами на ремонт доріг, а з іншої це буде шанс для «Укрзалізниці» залучити нові види вантажів, що у свою чергу зменшить навантаження на автошляхи.