П'ять цікавих фактів про потяги в Польщі
У Польщі майже немає спальних вагонів. Переважна кількість перевезень здійснюється вдень вагонами з сидячими місцями
1. Потяги з України до Польщі, на жаль, як були, так і залишаються потягами для контрабандистів. У серпні подорожував рейковим автобусом Ковель-Хелм. Всі місця зайняті, але не туристами і не «заробітчанами»: дві третини місць займають контрабандисти, перевозять незаконно сигарети і алкоголь. Це переважно жінки старше 45 років. Вони обмотують себе пачками сигарет, а після того як успішно проходять кордон і поїзд відправляється далі - скидають вантаж в тюки оптовикам, які їдуть в цьому ж поїзді. Робиться це на очах у інших здивованих пасажирів.
2. Пасажирська залізнична компанія в Польщі - PKP Intercity - в національному масштабі є монополістом і також як і наша УЗ - державна. Але їй доводиться активно конкурувати з сильно розвиненим ринком автобусів і приватним автотранспортом (особливо після того, як в країні почали будувати автобани). Поки вдається не дуже добре - пасажиропотік за останні десять років постійно знижується, незважаючи на зростання залізничного сервісу. Цікаво, що на приміських та регіональних перевезеннях працюють залізничні компанії воєводств.
3. У Польщі майже немає спальних вагонів. Переважна кількість перевезень здійснюється вдень вагонами з сидячими місцями, дуже комфортними, до слова. Потяги Intercity рухаються зі швидкістю 120-160 км на годину майже по всій території країни (за винятком декількох другорядних напрямків). Але дуже часто запізнюються і простоюють на вузлових станціях по півгодини через постійні ремонти інфраструктури, гроші на які виділяє Євросоюз.
4. Квитки на Intercity коштують так само як і у нас. Ну, може трохи дорожче. Хелм-Варшава - 350 грн за другий клас, Варшава-Гданськ - 550 грн за перший клас. Квитки є завжди на всі напрямки. Потяги ходять часто. Розклад враховує можливі пересадки, дуже продуманий і зручний.
5. Гордість PKP Intercity - це рухомий склад Pendolino виробництва Alstom. Його закупівля (20 поїздів) обійшлася в 600 млн євро, ще декілька мільярдів євро довелося попередньо вкласти в модернізацію полотна на лінії Варшава-Гданськ і Варшава-Краків. Втім, поки ця покупка більше сигналізує про амбіції поляків, ніж приносить якийсь практичний результат. Потяги Pendolino в західній Європі експлуатуються на швидкостях вище 200 км на годину, в Польщі ж поїзд Варшава-Гданськ проїжджає 300 км за 2 години 40 хвилин (середня швидкість виходить нижче 130 км на годину). Звичайний польський Intercity може провезти пасажирів по тому ж маршруту за той же самий час, але щоб не затьмарювати «Пендоліно», його затримують на маршруті до 3-х годин.
Другий клас «Пендоліно» Варшава-Гданськ зазвичай коштує 120-150 злотих (840-1050 грн), тоді як перший клас звичайного Intercity (теж з чудовим комфортом і лише на 20 хвилин повільніше в дорозі) коштує 80 злотих, або 560 грн. Тож не дивно, що Pendolino ходять напівпорожніми і на них постійно скидають ціни під виглядом промоакцій. Мені, наприклад, пощастило купити такий квиток з «сьогодні на завтра» всього за 350 грн.
Поляки кажуть, що так буде не завжди. Згодом, коли полотно ще покращать, потяги Pendolino зможуть доставляти пасажирів до Гданська з Варшави всього за 2 години і тоді авіапасажири стануть клієнтами PKP. Головне мати чітку мету і до неї прагнути.