Як має працювати новий Верховний суд
Дуже стисло – ідеї (тези) щодо роботи нового Верховного Суду. Буду вдячна за критику чи пропозиції!
1. ВС – ефективний суд. Єдина, стала практика. Передбачуваність. Якість рішень (використання єдиної для всіх судів методики написання рішення). Остаточність рішення ВС – відмова від хибної практики постійного відправлення справ на новий розгляд. Систематизація висновків (зручна пошукова система).
2. Привнести підходи сучасного менеджменту в управління ВС.
a. Визначення місії та цінностей ВС, стратегії та плану її реалізації усім колективом
b. KPI судді – не лише судове навантаження, але й позасудова робота (менеджмент суду, статті, виступи, міжнародні зв’язки,).
c. Опис процесів, алгоритмізація, робота з апаратом – визначення оптимальної структури, кількості працюючих, функцій кожного підрозділу, вимог до кваліфікації працівників, KPI, щорічне оцінювання (метод «360 градусів»).
3. ВС – єдиний суд, а не 5 окремих судів під однією назвою – єдина місія, єдиний колектив, єдина будівля, єдиний апарат, єдині стандарти роботи.
4. User-friendly ВС – сервісний підхід (розуміння суду як органу що надає публічні послуги), все має бути зручним та орієнтованим на споживача послуг – приміщення суду, сайт, порядок роботи, будь-яка процедура має тестуватись на зручність. Це також стосується і умов праці суддів та інших співробітників ВС, вони мають бути зручними та комфортними.
5. ВС – суд високих технологій. Впровадження сучасних IT рішень в роботу ВС. Критичне ставлення до IT продуктів у користуванні ВС, доведення їх до досконалого стану.
6. Ефективна пошукова база рішень ЄСПЛ. Безоплатна пошукова база щодо рішень ЄСПЛ. Зручні критерії пошуку, індикатори найбільш важливих рішень (наразі є база Прецедент, але вона платна). Огляди практики (аналітика). Постійне навчання суддів та помічників.
7. ВС – відкритий для світу. Переклад найбільш важливих рішень ВС англійською мовою. Адекватний переклад сайту (сьогодні перекладена десь 1/10 інформації). Спеціальний відділ, який відповідає за переклад. Міжнародні контакти.
8. ВС має говорити простою мовою – інший стиль викладення рішень ВС, яким мають керуватися усі судді (нова методика, єдина для всіх касаційних судів), більш того інформація для громадськості має викладатись на доступному для розуміння пересічних людей рівні (зокрема щодо змісту ключових рішень та їх значення).
9. Проактивна комунікаційна політика – інформувати спільноту про найбільш вважливі рішення ВС, його діяльність. Створення власних інформаційних ресурсів – канал на youtube, інстаграм, фейсбук, твіттер, блог. Власний контент. Онлайн трансляції резонансних справ.
10. Вдосконалення роботи науково-консультативної ради: 1) оплата праці; 2) спеціалізація радників, можливість залучати будь-яких радників – експертів у певних питаннях; 3) чітка комунікація з ВС (строки підготовки висновку).
11. Межі делегування повноважень помічникам. Помічники мають чітко розуміти, що їм можна робити, а що має робити виключно суддя.
12. Функціонування розвинутого дослідницько-пошукового відділу.
13. Життя судді. Постійна робота над етичними питаннями – роз’яснення, методики, обговорення. Добровільна аскеза – обмеження себе та членів сім’ї заради суспільного блага.
14. Активна робота по опрацюванню нових кодексів – рекомендації, інфографіка, виявлення, обговорення та вирішення спірних питань (особливо перші місяці).
15. Програма навчання та адаптації нових суддів. Має бути вироблена після вивчення потреб суддів ВС і за їх активною участю. Ефективна, неформальна.
16. Зміна бренду, яка відбиватиме докорінні зміні у самому ВС – нова символіка, нова мантія, можливо, навіть нове місцезнаходження. Нова корпоративна культура.