Cхвалена версія бюджету на 2015 рік переклала проблеми на найбідніших
Насамперед – закладений у законі дефіцит бюджету може перевищити 200 млрд. грн. 64 млрд. грн. визначені Урядом як дефіцит
Насамперед – закладений у законі дефіцит бюджету може перевищити 200 млрд. грн. 64 млрд. грн. визначені Урядом як дефіцит. Але частину коштів Уряд «забув» зарахувати до видатків: кошти для «Нафтогазу України», на невизначені підприємства ПЕК, рекапіталізацію банків та Фонд гарантування вкладів - на загальну суму 88 млрд.грн. По більшості з цих напрямків Уряд має право перевищити названу в законі суму. Крім того, до суми дефіциту додаються ще майже 8 млрд., що мають бути здійснені відповідно до рішень Європейського Суду з прав людини (їх передбачено здійснити векселями).
Також нагадаю, що законом передбачено зростання доходів загального фонду більш ніж на 50%. Коректність такого порівняння доходів 2015 року спотворює зарахування значної частини прибуткового податку до держбюджету та феноменальне зростання надходжень від НБУ (у 2,9 рази – з 22,8 до 65,4 млрд. грн.). Якщо не брати їх для оцінки динаміки та не враховувати додаткові надходження від зміни податкового законодавства, включаючи тотальне оподаткування імпорту в розмірі 10% і 5%, цифра зростання становитиме 25%.
В розрахунках бюджету закладено падіння ВВП на 4,3%, а зростання споживчих цін та цін промисловості відповідно на 11 і 14 відсотків. Через ці обставини доходи бюджету завищено на 30 млрд. грн., а значить на відповідну суму збільшується дефіцит бюджету. Набігає 190 млрд. (64+88+30+8) + невизначена законом сума на розсуд Уряду.
Другий принциповий момент. Сума всіх видатків зведеного бюджету 2015 року складає 2/3 річного ВВП. Функціонування економіки, де рівень податків і зборів може бути на такому рівні, важко уявити, зазначив він. «Абсолютно очевидно, що основна частина рішень для розв’язання проблеми бюджетного дисбалансу має стосуватися скорочення видатків. А таких рішень документ не містить.
Момент третій. Документ зачіпає ту сферу, де скорочення видатків є останньою справою. Ідеться про проведене в законі рішення щодо реального зменшення мінімальної зарплати та пенсії (через припинення індексації). В економічному плані такі дії не вирішують проблему, а лише відкладають її (бо зростання цін все одно колись має бути враховано в розмірі прожиткового мінімуму). Але є моральний аспект, коли першочергово переклали проблеми на найбідніших.
«Гуркіт грому» все ближче і сильніше, а чути його все одно не хочуть. Дуже шкода, бо кожен місяць затримки вимагатиме прийняття все складніших рішень. Нам їх не уникнути. Влада зобов’язана діяти. І найкращим новорічним подарунком мав би стати збалансований пакет рішень, в тому числі збалансований бюджет, що давав би сигнали впевненості в майбутньому. Українці не просто заслужили цього. Вони це вибороли.