Що пропонує Янукович: аналіз наслідків і подальших кроків
Парламентська опозиція продовжує переговори з Президентом України.
1. Парламентська опозиція продовжує переговори з Президентом України. При цьому згода на існуючий формат переговорів означає пошук виходу з політичної кризи в рамках існуючої Верховної Ради. Влада заохочує саме такий підхід, запропонувавши призначення Ареснія Яценюка Прем’єр-Міністром за згодою нинішнього парламенту.
2. Шансів на втілення пропозиції не дуже багато. Проте відклавши конспірологію і психоаналіз варто провести короткий політичний аналіз наслідків її реалізації.
3. Прийняття пропозиції Януковича означає кілька кроків. Найпершим є ізоляція «радикалів» у фракціях Партії регіонів і «Батьківщини» та формування нової більшості з числа «поміркованих» депутатів цих фракцій, а також позафракційних мажоритарників. Очевидно, рішення про участь у новій більшості «Удару» і «Свободи» буде залежати від оцінки їх лідерами своїх президентських перспектив.
4. Новий уряд змушений буде представити новий бюджет. Якщо уряд здійснить якісь кроки до підписання Угоди про асоціацію з ЄС, йому не доведеться розраховувати ні на знижку на російський газ, ні на російські кредити. Отже, йому доведеться знайти інші джерела запозичень для сплати за газ і досягти домовленості з МВФ для забезпечення прогнозованості/стабільності курсу гривни. Для реалізації такого радикального повороту потрібен певний час і довіра. Проблема у тому, що новий уряд їх не матиме.
5. Конституційні зміни – річ складна і тривала. А доки вони не відбудуться, «співіснування» уряду і президента означатиме жорстку боротьбу всередині влади, порівняно з якою «помаранчеві» часи здадуться небесною гармонією.
6. Боротьба всередині влади не заспокоїть, а радикалізує масовий протест. А Майдан і так дуже радикалізований тривалим безрезультатним стоянням. Уряд за участю теперішньої опозиції призведе до активізації сил «Антимайдану». А це значить що у «поміркованих» у парламенті буде мало прихильників на вулицях. Новий уряд стане ще одним потужним каталізатором протистояння.
7. Чи означає це, що переговори опозиції з президентом і зміна Кабінету Міністрів непотрібні? Ні, переговори і зміни необхідні.
8. Майдан хоче зміни влади. Якщо метою є зміна влади при збереженні цілісності країни, то на переговорах в першу чергу має йтися про вибори, причому у якнайшвидші терміни. Чи можливо швидко і без розгортання конфлікту провести вибори президента з нинішніми повноваженнями, навіть якщо Янукович з якогось дива на них погодиться? Ні. Чи є шанс швидко і без розгортання конфлікту провести вибори Верховної Ради з нинішніми повноваженнями? Так.
9. Парламентські вибори дають шанс перевести протистояння на вулицях у формат передвиборчих перегонів. Важливо лише, щоб ці перегони були достатньо чесними і справедливими для того, аби результат був визнаний всіма сторонами в Україні і закордоном. В умовах теперішнього політичного послаблення президента новий парламент отримує шанс відновити свою демократичну роль. Верховна Рада, що відбиває теперішні політичні уподобання суспільства, матиме всі шанси провести конституційну реформу перед президентськими виборами. Нова Верховна Рада матиме більше можливостей заохотити Януковича до дострокових президентський виборів.
10. Новий «непрезидентський» Уряд потрібен на короткий термін до парламентських виборів, аби забезпечити їх мирне проведення і довіру до результатів. У ньому мають бути представлені сили, що користуються довір’ям різних груп суспільства і погоджуються шукати мирний вихід з кризи. Представники цих груп, в тому числі і теперішньої парламентської опозиції, повинні вести переговори з владою про склад цього Уряду, про всі питання виборів і про відвернення економічної катастрофи до виборів.
11. Щоб бути успішними, такі переговори не можуть вестись у вузькому колі за зачиненими дверима. Опозиції варто першій запропонувати їх новий формат. Очевидно, таким форматом може бути круглий стіл. Влада вже погодилася на нього, щоправда, влаштувавши пародію. Тепер варто спіймати її на слові, повернувши цьому поняттю справжній смисл.