Зворотна дія новин від Насірова
Що потрібно Державній фіскальній службі України для успішної боротьби з правопорушеннями податкового законодавства?
Що потрібно Державній фіскальній службі України для успішної боротьби з правопорушеннями податкового законодавства? Відповідь вас здивує. Перш за все потрібно ДФС самій почати дотримуватися цього законодавства.
Ні для кого не секрет, що застосування та розуміння норм Податкового кодексу України нав’язується податківцями через усілякі листи та роз’яснення, котрі є лише окремою думкою чиновника-виконавця. Ці листи не є джерелом права, котрим є закон, місце якого закріплене Конституцією України в системі нормативно-правових актів.
І ось, бізнес, бухгалтери, експертне середовище, ледь оговтавшись після нічних змін до Податкового кодексу, отримують черговий сюрприз: ДФС публікує на сайті відомства новину про набрання чинності підзаконного акту щодо затвердження порядку та форм податкової звітності з податку на додану вартість.
Наказ Міністерства фінансів набирає чинності з першого числа місяця, що настає за місяцем його офіційного опублікування, тобто з 01 лютого 2016 року. Бухгалтери видихнули з полегшенням, є ще місяць на надскладні обрахунки та адаптацію програмного забезпечення до нових норм.
Сама ж новина містить вимогу скласти та подати звітність за січень 2016 року у порядку та за формою, котра набрала чинності у лютому 2016. Але оскільки новини до справи не долучиш, може то наслідок тривалих новорічних свят чи високої температури тіла у зв’язку з епідемією грипу, далі готуємось до звітування за чинними нормами.
При спробі відправити звіт за січень 2016 року, система звітності ДФС видає відмову з повідомленням: «Документ не може бути прийнятий - закінчення дії форми - грудень 2015 р. Відправник: Автоматизована система "Єдине вікно подання електронної звітності" ДФС України».
А тепер запитання до посадовців, котрі вносили зміни до системи, Наказ Мінфіну від 28-01-2016 №21 визначає датою втрати чинності попередньої форми 01 лютого 2016 року. На підставі якого нормативного акта мало місце втручання у систему електронної звітності ДФС України та блокування подачі форми звітності з ПДВ за січень 2016 року?
Відповідь має дати, як мінімум, внутрішнє службове розслідування ДФС та правоохоронні органи щодо перевищення службових повноважень, якщо було надане відповідне розпорядження.
Тим часом фахові видання рясніють семінарами, вебінарами та відеоблогами щодо нового порядку подачі звітності з ПДВ, але, чомусь жоден експерт цих видань, хоча б не зауважує, що дана вимога є принаймні дилетантською.
Наприклад, видання «Головбух24» пояснило такі вимоги строками подання звітності: «За новою формою звітуватимуть вже за січень 2016 року. Адже декларацію з ПДВ за січень необхідно подати до 20.02.2016», Баланс-Клуб послався на горезвісний лист від ДФС, котрий таки з’явився після новини прес-служби, за підписом її очільника, і той же лист з таким собі виправданням: «Враховуючи те, що останні зміни в оподаткуванні, які запроваджено з 1 січня 2016 року, повною мірою можуть бути відображені лише в податковій декларації з податку на додану вартість, що затверджена наказом № 21, податкова звітність з ПДВ, починаючи із звітного періоду січень 2016 року, усіма платниками податку подається за новою формою в електронному вигляді».
А бізнес оплачує ці консалтингові послуги. Зрештою самим підприємцям потрібно навчитися не мовчати, позбавлятися світоглядного хуторянства, не бути пасивними стосовно того, що відбувається довкола.
Але, зауважу, не тим же способом, що і фіскали. Нещодавно, можна було почути щось на кшталт «Підприємці домоглися внесення змін до листа ДФС», «Податківці відкликали лист», таке собі диво нормотворення, адже потрібно нарешті покінчити з ганебною практикою «податкових листів». Правові норми мають бути викладені виключно у нормативно-правовому акті.
Врешті цікавить питання, чи дійсно у чиновників ДФС відсутні елементарні знання та розуміння дії у часі нормативно-правових актів України, чи це є просто нахабне нехтування законом? Хоча підтвердженням останнього може бути складне кадрове забезпечення фіскальних органів, бо компетентних та сумлінних фахівців зі знаннями обліку та права система виштовхує.
А ми ж невпинно говоримо про інвестиції, про внутрішній бізнес клімат. На теренах України працюють іноземні компанії та їх представництва. Скільки разів ми ще маємо отримати «розчарування послів»?
Щиро сподіваюся, що система подачі звітності буде розблокована, ганебна новина спростована, а наказ Мінфіну від 28-01-2016 № 21 буде застосовуватись з дати, котра ним же і визначена. Контроль за виконанням наказу буде здійснено заступником Міністра фінансів України Макеєвоюта Головою Державної фіскальної служби України Насіровим, як того вимагає пункт 5 цього ж підзаконного акта.