Фокус Гройсмана. Уряд другий рік не звітує перед Радою

Прем'єр-міністр Володимир Гройсман
Фото: EPA/UPG

Нові друзі глави уряду з команди Яценюка як можуть страхують його від зайвих неприємностей

В середу на останньому засіданні Кабміну прем’єр Володимир Гройсман звітував про досягнення уряду за перше півріччя цього року. Але демонстрацією слайдів та різнокольоровими стовпчиками не прикрити ганебну історію, яка вже тягнеться багато місяців. Мова про відсутність повноцінного звіту уряду: за минулий рік його так і не представили у парламенті. Не відбувся і розгляд депутатами висновків Рахункової палати, яка нарахувала під час виконання бюджету-2017 порушень на суму майже 23 млрд грн. Такий фокус зі звітом прем’єр повторює другий рік поспіль.

Інтрига зі щорічним звітом уряду за минулий рік була дуже актуальною взимку-навесні. Цей звіт багато хто розглядав як шлях до запуску процедури відставки Кабміну. В 2017-му Юлія Тимошенко навіть реєструвала постанову про вотум недовіри уряду, але до її розгляду справа не дійшла. Рік по тому ряди недоброзичливців Гройсмана поповнив його «хрещений батько» Петро Порошенко, якого почали відверто дратувати амбіційність прем’єра та його «амури» з «Народним фронтом» Яценюка/Авакова. Ходили чутки, що президент був не проти замінити Гройсмана Олександром Турчиновим чи «технічним» Степаном Кубівим.

«Завал» парламентом урядового звіту став би гарним приводом для заміни прем’єра. Згодом стало очевидно, що на відставку прем’єра (а тим більш призначення повноцінного нового) немає голосів. Але навіть це не допомогло, бо звіту прем’єра перед депутатами так і не відбулося. Хоча вже середина літа.

Допомога залу

За регламентом цей документ має подавати Кабмін не пізніше 1 квітня року, наступного за звітним. За результатами розгляду Верховна Рада має прийняти рішення щодо річного звіту про виконання закону про держбюджет. У квітні Гройсман заявив, що Кабмін направив звіт до парламенту ще 14 лютого (хоча офіційно він був схвалений Кабміном 28 березня), і перевів стрілки на Раду. Мовляв, коли там визначаться з датою, тоді хай і запрошують уряд звітувати.

Очікувалось, що Рада заслухає звіт на пленарному тижні всередині квітня. Але ці плани зірвались через відрядження до Вашингтону Андрія Іванчука – члена дружнього Гройсману «Народного фронту», керівника комітету з питань економічної політики, який мав дати старт розгляду звіту. Більше того наступне засідання з цього питання було анонсоване аж на… 20 червня. Таким чином нові друзі глави уряду з команди Яценюка підстрахували його від зайвих неприємностей. У результаті комітет 20 червня таки ухвалив рішення взяти звіт до відома та внести на розгляд Верховної Ради відповідний проект постанови. «В країні, яка чотири роки знаходиться у війні, коли величезні ресурси державного бюджету направляються на захист і оборону країни, уряду вдалося забезпечити і стабілізувати економічний ріст. Це результат продовження масштабних реформ, започаткованих ще попереднім урядом Арсенія Яценюка», – не шкодував похвал на адресу уряду на тому засіданні Іванчук.

За словами першого заступника голови комітету Юрія Солов’я з БПП, комітет свою справу зробив і тепер – справа за спікером. Але в порядку денному на останній тиждень сесії цього питання не було, тож звіт переноситься на осінь. Увага! Звіт про виконання бюджету за 2017 рік переноситься на час, коли треба буде презентувати бюджет на 2019-й! Сам Гройсман не бачить в цьому нічого страшного і нагадує, що вже звітував про свої досягнення і перед комітетом, і перед парламентом під час традиційної «години уряду», доки Іванчук перебував у відрядженні. Але класичною процедурою, передбаченою регламентом, це не було і ніяких наслідків такі «звіти» не мали. Фактично Гройсман поводить себе, як і минулого року, коли перед Радою він так і не відзвітував.

Ще одне завдання, яке Рада перенесла «на потім» – розгляд звіту Рахункової палати щодо виконання бюджету на 2017-й рік. Державні аудитори виявили порушень та недоліків на суму майже 23 млрд грн, відповідні матеріали були  передані до Генпрокуратури, Нацполіції та Служби безпеки. До НАБУ вже направлені депутатські звернення з вимогою відкрити кримінальне провадження з цього приводу. Місяць тому бюджетний комітет розглянув звіт аудиторів і рекомендував Раді взяти його до відома шляхом ухвалення проекту постанови «Про звіт Рахункової палати за 2017 рік». Але до нього так само у депутатів руки не доходять, а Гройсман продовжує хизуватись суцільними успіхами, мінімізуючи будь-який негатив щодо своєї прем’єрської роботи.

І що ви зробите?

Те, що минулорічний звіт уряд не розглядає, не дає якісно підійти до параметрів вже наступного бюджету. Регламент визначає, що процес визначення основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період у Раді здійснюється якраз з урахуванням поданого Кабміном річного звіту за попередній період. Минулорічний бюджет розроблявся без цих основних напрямів, на чому зауважили у Рахунковій палаті. В травні цього року уряд подав до парламенту проект постанови «Про основні напрями бюджетної політики на 2019-2021 роки», але бюджетний комітет повернув його на доопрацювання.

«З точки зори бюджетної процедури парламент вже в травні має починати обговорювати базові показники бюджету на наступний рік, – каже народний депутат від «Батьківщини» Сергій Власенко. – Це пряма норма, прописана у Бюджетному кодексі, але вони цього не роблять. І розуміють, що формально відповідальності за це ніякої немає – бо немає голосів за зняття Гройсмана. Він може вийти на трибуну, зачитати слова пісні «Yellow submarine» і сказати, що це його звіт. І далі що?».

Заступник голови бюджетного комітету Сергій Мельник з БПП зауважує, що звіт уряду про виконання бюджету та звіт Рахункової палати мають розглядатись в комплексі: «А чому це так затягувалось, краще запитати у комітету Іванчука, який розглядав звіт уряду».

Політолог Володимир Фесенко згадує, що цього року повторюється минулорічна ситуація, коли звіт уряду пройшов в камерних умовах на засіданні дружнього комітету. «Це демонструє, що і прем’єр, і уряд дуже бояться виходити до парламентської зали, – робить висновки експерт. – На мій погляд, це серйозна помилка, яка стимулює опонентів уряду і показує його вразливість. Насправді, прямого ризику від звіту немає. Звісно, вони побоюються, що якщо не буде голосів на затвердження звіту, це сигналізуватиме про відсутність підтримки уряду. Але сама по собі ця ситуація ненормальна, як і надмірна кількість «виконувачів обов’язків» в уряді».

Мовчить поки прем’єр і про перегляд показників поточного бюджету, в якому видатки не встигають за доходами, а відставання від планових надходжень за перше півріччя склало 3,1%. Але можливий секвестр, як і свою появу перед депутатами, уряд відкладає ближче до кінця року.