У Закарпатській області найгірше проходить децентралізація - експерт
На думку експерта, процес децентралізації гальмує голова Закарпатської обласної адміністрації
Процес децентралізації розпочався в Україні з 2015 року. Найгірша ситуація з утворенням об’єднаних територіальних громад в Закарпатські області. Процес децентралізації гальмує голова обладміністарції. Такі думки висловив Анатолій Ткачук, ідеолог процесу децентралізації, Радник із законодавчого забезпечення нової державної регіональної політики Групи радників з впровадження державної регіональної політики в Україні; директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства, під час прес-конференції в прес-центрі «Главком».
На думку експерта, процес децентралізації гальмує голова Закарпатської обласної адміністрації.
«Я хотів би чекати указу президента про звільнення голови Закарпатської ОДА. Це єдина область, де немає перспективного плану розвитку. Голова Ода по суті заблокував проведення реформи. Він звернувся до суду з тим, що ця реформа є незаконною, неконституційною. Не зрозуміло, як можна бути в системі виконавчої влади не дотримуватися доручень президента, прем’єр-міністра. Будемо сподіватися, що такий указ появиться», - говорить Ткачук.
За його словами, у 2015 році Закарпаття підготувало найкращий перспективний план утворення громад.
«Він у мене є до сих пір і я його завжди показую як зразок для інших. Але на передодні розширеного засідання обласної ради, де повинен був затверджений цей план, керівництво зібралося, не знаю, про що вони там домовилися, і адміністрація відкликала цей перспективний план. Далі голова Закарпатської ОДА не дає зробити жодного кроку. Логіка у нього така, що децентралізація ослаблює район. Звичайно, район ослаблюється, тому що нинішні районі при утворенні великий спроможних громад нікому не потрібні. Має бути руйнація районів через утворення великих громад. Це є виклик», - продовжує Ткачук.
Експерт пояснив на прикладі, у чому полягає різниця між районом і ОТГ.
«Мені написали якось на фейсбук з Херсонщини, що у них розподіл освітньої субвенції відбувається в ручному режимі. На один район багато, а на інший мало виділяють коштів. Чому так відбувається? Якщо є один район в межах якого утворено, скажімо три громади, тобто все покрито, там зрозуміло як ходять кошти між закладами освіти. А, коли є район, де частина цього району не об’єднана, а необ’єднані, як правило, бідні, слабенькі населені пункти, там залишається декілька шкіл з низькою наповненістю. Відповідно видатки на одного учня захмарні. І тих, коштів, які збираються в цій частині району точно не вистачає, щоб збалансувати ту мережу, яка залишилася. Від так держава дає кошти стабілізаційні, щоб підтримати ці території. І виходить, що одні не отримують громади, бо вони навели самі в себе порядок, мережу, визначили скільки їм треба технічних працівників. А в тій іншій частині мешканці не впливають ні на що, є районне управління освіти, є пару шкіл. Тому туди розподіляються кошти. Така ситуація ще більше закріпачує людей, бо вони розуміють, що без району вони ніхто. Тому питання не в тому, щоб не допустити утворення громад. А навпаки, якщо ми всю територію району закриваємо ОТГ, то ми знімаємо цей ручний розподіл ресурсів. Але, на жаль, голова Закарпатської ОДА цього не розуміє, і він думає, що можна зупинити процес утворення ОТГ», - підсумував Ткачук.
Загалом, за повідомленням Інституту громадянського суспільства, 40% території України уже в об’єднаних громадах, це 70% населення України, а також 15% ВВП та 51% усіх публічних коштів – місцеві бюджети.
Нагадаємо, що 6 грудня президент підписав указ «Про додаткові заходи щодо забезпечення реформ із децентралізації влади».
Переглянути запис прес-конференції можна тут: