Жінки мають бути готовим до конкуренції
Гендерні відмінності щодо готовності конкурувати можна звести до мінімуму – завдяки психологічній хитрості.
Праймінг – психологічний метод, завдяки якому люди можуть зануритися в певну ситуацію, в результаті чого змінюється їхня поведінка. Наприклад, коли банківського працівника запитують, скільки часу він вже працює в банку, які має завдання тощо, його занурюють у роль банкіра. Якщо цього ж працівника запитати про його хобі, то він зануриться в ролі свого вільного часу. Сучасні дослідження засвідчують: такий праймінг може призвести до дуже різноманітних рішень.
Маттіас Суттер (Matthias Sutter) з Інституту досліджень суспільної власності імені Макса Планка разом з колегами з Інсбруцького університету застосував цей метод, щоб підготувати піддослідних до ситуації, де потрібно змагатися. «У нашому випадку ми вдалися до праймінгу, щоб для частини учасників унаочнити ситуацію, в якій вони здійснюють вплив, – пояснив Суттер. – Для порівняння, іншу частину піддослідних ми змушували згадувати ситуацію, в якій вони залежали від інших». Третя група cуб’єктів залишалася нейтральною, тобто на ній методу праймінгу не застосовували.
Загалом до участі в експерименті долучилися понад 400 піддослідних, тож потім науковці порівняли поведінку членів трьох груп у ситуаціях, коли потрібно було проявити готовність до змагання. З’ясувалося, що різний праймінг призводив до прийняття відмінних рішень у чоловіків і жінок.
У діяльності нейтральної групи проявився типовий для статей зразок: 40% чоловіків і лише 14% жінок зважувалися вступити у змагання з іншими. Коли під час праймінгу моделювали ситуацію, у якій учасник залежав від когось, піддослідні поводилися в більшій мірі аналогічно.
Проте інакше відбувалося, коли учасників та учасниць занурювали в ситуацію, в якій вони здійснювали вплив. Найсуттєвіше змінилася поведінка чоловіків: лише 28% з них обирали змагання, тобто значно менше, ніж зазвичай.
Натомість на жінок праймінг ситуації, де вони здійснювали вплив, мав протилежний ефект, хоч і менш виражений. 20% з них – трохи більше, ніж в нейтральній групі, – наважилося почати конкурувати з іншими.
Такий суперечливий результат науковці пояснюють так: спогади про ситуацію, в якій ти впливаєш на перебіг подій, провокує реалістичну оцінку власних здібностей – в усіх осіб. Посилюючи жіночу впевненість у собі, ці спогади втримують чоловіків від переоцінки власних сил й від ескалації ризиків.
У такий спосіб праймінг зумовлює те, що чоловіки й жінки у своїй конкурентній поведінці стають подібними. Попередні дослідження вже засвідчили: змагальна поведінка – суттєвий чинник утискання жінок на робочому місці. Науковці вважають, що такий праймінг можна застосовувати в школі та в процесі професійного навчання.