Договори про постачання авіаційних двигунів для Туреччини будуть підписувати «лижні інструктори», – експерт
Україна намагається підсунути Туреччині вкрадений у китайців завод, який в перспективі стане об’єктом скандального міжнародного арбітражного процесу
«Туреччину повинна насторожити юридична чистота цих домовленостей і контрактів, які можуть бути зірвані в доступній для огляду перспективі», – заявив політичний експерт Олександр Охріменко на прохання редакції прокоментувати візит української делегації в Анкару для підписання ряду двосторонніх угод за участю президентів України і Туреччини Зеленського і Ердогана, зокрема у сфері військово-технічного співробітництва та спільної діяльності в сфері авіаційного двигунобудування.
«Президента Зеленського відверто підставляють: він дає особисті гарантії співпраці президенту Туреччини, яких не зможе виконати. Технології та патенти в сфері авіаційного двигунобудування належать державному конструкторському бюро «Івченко-Прогрес», але КБ не має виробничих потужностей. Виробництвом на основі його технологічних рішень і патентів в Україні займається лише ВАТ «Мотор Січ». А турки мали б знати, які ризики вони отримують, довіряючи гарантіям президента Зеленського: через блокування арештами акцій ВАТ «Мотор Січ», компанія протягом багатьох років не проводить збори акціонерів, що означає повну відсутність легітимних органів управління – минули відведені законом і статутом строки повноважень ради директорів, наглядової ради, ревізійної комісії... Відповідно, незрозумілий і статус екс-власника заводу В’ячеслава Богуслаєва. Він уже понад чотирьох років не є акціонером компанії, і не має повноважень, зберігаючи номінальний статус «президент» і «генеральний конструктор» лише завдяки непорозумінню з арештом акцій і неможливістю скликати збори акціонерів. Це означає, що Україна і її президент свідомо або через незнання підсовують Ердогану «лижного інструктора» і проблемне підприємство зі спірною власністю», – розкрив проблемні деталі Охрименко.
Склад делегації свідчить про те, що Україна і Туреччина перебувають на порозі укладення контрактів на сотні мільйонів доларів. Йдеться про постачання двигунів для нових військових безпілотників виробництва Туреччини, які знаходяться на фінальній стадії випробувань з двигунами КБ «Івченко-Прогрес». Крім цього, Україна заявляє про намір взяти участь в ряді інших перспективних проектів Анкари в сфері озброєнь, в тому числі у виробництві крилатих ракет і військово-транспортного літака Ан-178. «Івченко-Прогрес» – це в першу чергу конструкторське бюро, і його власних виробничих потужностей вистачає лише для виробництва дослідницьких партій двигунів. У той час як серійним виробництвом в Україні займається тільки одна компанія – «Мотор Січ». До 2016 компанія належала В’ячеславу Богуслаєву, а зараз контрольний пакет її акцій знаходиться у власності групи інвесторів з КНР.
«У Стамбул літали керівники провідних підприємств військово-промислового комплексу України – Ігор Кравченко від ДП «Івченко-Прогрес», і Віктор Попов від ПАТ «ФЕД». Їх участь зрозуміла. Але що там робив екс-власник «Мотор Січ» В’ячеслав Богуслаєв – велике питання. Сьогодні його офіційний статус в цих візитах – самозванець і «лижний інструктор». Чи то він «купив» собі місце в делегації якимось корупційним шляхом, чи то просто розводить дилетантів з молодою Зе-команди в Офісі Президента?», – загадується над питанням експерт.
Олександр Охрименко відзначив, що всі домовленості, гарантії і контракти в сфері авіаційного двигунобудування між Києвом і Анкарою можуть опинитися просто пустими, адже такі угоди в сфері виробничої кооперації і поставок повинні узгодити легітимні органи управління «Мотор Січ», яких сьогодні просто немає. Таким чином, Київ навмисно або через незнання підписує з турками фейкові контракти, які свідомо не будуть виконані. Експерт додав, що і Туреччина, як країна бере участь в трьох збройних конфліктах, несе великі ризики: ймовірний зрив поставок найважливіших комплектуючих для її авіації підриває військову міць країни та її обороноздатність.
«Угоди такого роду повинні виключати подібні ризики, оскільки вони прямо впливають на обороноздатність Туреччини. Хто підставляє її президента Ердогана, підсовуючи йому українського «лижного інструктора» і вкрадене у китайців підприємство? Турецька авіація в один день виявиться без двигунів, сервісу і комплектуючих», – розмірковує Охрименко, і нагадує, що китайські бізнесмени, намагаючись повернути контроль над заблокованим підприємством, в яке вони інвестували близько мільярда доларів, можуть звернутися в міжнародний арбітраж: «У «Мотор Січ» вже не тільки сумнівна репутація, а й сумнівне майбутнє. Якщо Україна не врегулює з інвесторами з КНР конфлікт через рейдерське захоплення заводу на державному рівні, майбутній міжнародний арбітраж щодо стягнення збитків з України може стати підставою для блокування діяльності «Мотор Січ». Невже турецька сторона не усвідомлює цих ризиків або не знає про них?», – висловив здивування експерт.
Така тупикова ситуація призвела до економічного занепаду підприємства, звільнення тисяч співробітників, неможливості здійснювати нормальну виробничу діяльність. У цей час проти підконтрольних колишньому акціонеру В’ячеславу Богуслаєву діючих керівників заводу порушено і розслідуються кримінальні справи за розкрадання на сотні мільйонів.
Китайські інвестори ПАТ «Мотор Січ» 4 вересня 2020 направили українському Міністерству юстиції Notice of Investment Dispute – документ про намір звернутися в міжнародний арбітраж для стягнення з держави Україна збитків у розмірі $ 3,5 млрд у разі, якщо спірна ситуація не буде врегульована в процесі переговорів в рамках спеціальної комісії за участю всіх зацікавлених сторін.
Китайські інвестори розцінюють дії України як протизаконну експропріацію інвестицій, що є порушенням україно-китайської міжурядової угоди про заохочення і взаємний захист інвестицій.