Ті самі гості в ту саму хату. Чому «євробляхери» знову штурмують столицю
У протестувальників є запасний план дій: вони вже закупили декілька тисяч яєць, борошно і зеленку…
Сьогодні під Верховною Радою розпочалась чергова акція «за доступне розмитнення авто». Її головний організатор - «АвтоЄвроСила», структура, яка представляє інтереси власників авто на єврономерах. Ще у липні Верховна Рада в першому читанні проголосувала за законопроекти, які б зробили розмитнення автомобілів з ЄС доступнішим. Після цього депутати працювали над правками до законопроектів, і 8 листопада було заплановане фінальне голосування. Представники «АвтоЄвроСили» обурені: профільні відомства відхили правки, які пропонувались цією організацією. Зокрема, власники авто на єврономерах вимагають, щоб під час розрахунку розміру акцизного податку на автомобіль не враховувався його вік. Досі планувалось, що чим старше авто, тим більшою буде сума мита за нього. Аби протест отримав більшу підтримку і благородніший підтекст, його ініціатори крім такої, суто меркантильної, вимоги зменшити мито, озвучили також пропозицію взагалі звільнити від розмитнення авто багатодітних громадян та учасників війни.
Хто перекрив урядовий квартал
Вже близько 06:00 сьогодні на проспекті Перемоги біля стін Міністерства інфраструктури почали формувати колони автомобілів на єврономерах. Так розпочалась дводенна акція протесту. Вже за кілька годин власники «євроблях» перекрили вулиці у центрі Києва, та заблокували урядовий квартал. Через велику кількість припаркованих машин на проїжджій частині та прилеглих вулицях до будинку уряду та парламенту для руху відкрита лише одна смуга.
Народні депутати та власники автомобілів на «бляхах» ніяк не можуть домовитись щодо фінальної версії законопроекту №8487. Він має знизити вартість акцизу для машин, які ввозяться з країн ЄС, і розроблявся з урахуванням вимог власників авто на єврономерах.
Згідно із законопроектом, розмір акцизного податку буде вираховуватись за формулою: базова ставка помножена на коефіцієнт двигуна та коефіцієнт віку. Базова ставка на один автомобіль з бензиновим двигуном становитиме 50 євро, а на один автомобіль з дизельним двигуном - 75 євро.
Коефіцієнт двигуна вираховуватиметься шляхом ділення об'єму двигуна на 1000, а коефіцієнт віку – це кількість повних календарних років з року, наступного за роком виробництва авто, до року визначення ставки податку.
Це означає, що чим старіша машина і чим більший у неї об’єм двигуна, тим більший акцизний збір за неї треба буде сплатити. Якщо акциз на автомобіль з бензиновим двигуном об’ємом 1600 куб. см, якому п’ять років, становитиме 400 євро (50 множимо на 1,6 та на 5), то на автомобіль з дизельним двигуном об’ємом 2000 куб. см, якому десять років - 1500 євро.
У липні разом із законопроектом №8487 народні депутати підтримали у першому читанні і проект №8488, яким дозволяється розмитнювати машини, що не відповідають екологічному стандарту «Євро-5», та посилюється контроль за переміщенням і використанням автомобілів з іноземною реєстрацією.
Завтра у Верховній Раді має відбутися фінальне голосування за ці законопроекти з усіма поправками, які ухвалив профільний комітет.
Зокрема, 6 листопада на Комітеті з питань податкової та митної політики Верховної Ради було схвалено низку ініціатив, озвучених його головою, депутатом Ніною Южаніною. Депутати погодились надати знижку за швидке розмитнення автомобіля. Ті, хто розмитнить авто за 30 днів з дати ухвалення закону, заплатить 50% від акцизу, а хто за 60 днів – 75%.
Натомість комітет Верховної Ради погодився збільшити базові ставки для автомобілів з великим об’ємом двигуна. Так, базова ставка дорівнюватиме 100 євро для авто з бензиновими двигунами обсягом 3.0 л та більше, і 150 євро для дизельних двигунів більш як 3,5 л.
Кошти від митних платежів будуть спрямовані у Пенсійний фонд.
Що не влаштовує «євробляхерів»
Представники організації «АвтоЄвроСила» вважають, що ухвалені Комітетом правки не вирішують головної проблеми власників авто на єврономерах: високий акциз вони не скасовують. Головна причина: депутати не хочуть піти на зустріч на не враховувати вік машини під час розрахунку розміру акцизного податку.
«Законопроект має бути розглянутий саме з тими правками, які ми вимагаємо. Правки були подані до Верховної Ради через депутата «Сили людей» Наталю Веселову. Нас би задовольнило, якби з формули обрахунку акцизного збору прибрали вік автомобіля, дозволили безкоштовне розмитнення для ветеранів, постраждалих від війни на Сході, а також для багатодітних сімей», - розповів «Главкому» Олег Ярошевич, голова громадської організації «АвтоЄвроСила».
Нардеп Веселова, яка підтримала ініціативи «АвтоЄвроСили», підтвердила «Главкому», що комітет Верховної Ради правки, подані нею, мав розглянути близько місяця тому, але відмовився це робити, відправивши їх на оцінку Кабміну. Але вчора стало відомо, що їхні правки відхилили.
«Вчора на комітеті в одному переліку зачитали список правок, відхилених профільними міністерствами. Але навіть не назвали причини такого рішення», - додає Олег Ярошевич, голова громадської організації «АвтоЄвроСила».
Він додав, що варіант законопроекту, який був ухвалений у першому читанні, теж би влаштував «євробляхерів», але лише за умови зняття вікового коефіцієнта для машин.
Висновок комітету до другого читання досі не опублікований на сайті законопроекту.
Який план «Б»?
Тому основна вимога «АвтоЄвроСили» сьогодні - розглянути перед голосуванням запропоновані ними правки прямо у сесійній залі.
На той випадок, якщо законопроект №8487 ухвалять в другому читанні без внесення правок, у протестувальників є запасний план дій. Як запевняють в організації, вони вже закупили декілька тисяч яєць, борошно та зеленку. Саме такими засобами збираються впливати на депутатів
«Щоб мої слова не прозвучали як погроза народним депутатам, скажу толерантно: вони можуть очікувати на наших активістів у себе вдома. Думаю, наші люди із задоволенням подивляться, як живуть народні депутати, які ухвалюють злочинні накази», - прокоментував журналістам подальший план дій Ярошевич.
Яна Степанковська, Станіслав Груздєв (фото), «Главком»