Збільшення податків не допоможе реформувати сферу управління відходами – ЕВА
У Верховній Раді зареєстровано два законопроекти щодо екологічного податку
Після суттєвого підвищення податків, у тому числі й за розміщення відходів – на 10% з 1 січня, депутати знову пропонують підвищити ставку цього екоподатку. Проте збільшення податків без удосконалення підходу до їх використання не допоможе у реформуванні системи управління відходами. Про це йдеться у заяві на офіційному сайті Європейської бізнес асоціації (ЕВА).
Як сказано у заяві, наразі у Верховній Раді зареєстровано два законопроекти щодо екологічного податку при управлінні відходами – №6345 та альтернативний №6345-1. Обидва документи мають на меті підвищення ставок екоподатку на розміщення та захоронення відходів, але підходи пропонують різні.
«Законопроєктом №6345 пропонується виключно збільшити ставки екоподатку на розміщення відходів (у 3 – 13 разів). Такий підхід може негативно вплинути як на бізнес, який легально працює і сумлінно сплачує податки, так і на пересічних громадян, для яких зростуть тарифи на послуги вивезення побутових відходів. Більше того, введення нового податку на розміщення побутових відходів у розмірі 88 грн за тонну за відсутності законодавчо закріпленої європейської ієрархії управління відходами, сприятиме переходу ринку управління відходами в ще більшу тінь і, як наслідок, збільшення кількості «стихійних» сміттєзвалищ, незаконних полігонів, засмічення водойм та лісів тощо», – вказують у Асоціації.
Натомість, законопроєкт №6345-1 передбачає помірне підвищення ставки екоподатку, з можливістю зменшити платіж на 50% від ставки, якщо платник податку здійснює природоохоронні заходи у частині охорони повітря і раціонального використання водних ресурсів, земель, мінералів, елементів рослинного та тваринного світу, а також раціональне використання побутових відходів. Більше того, такий підхід сприятиме підвищенню прозорості галузі, зокрема офіційному декларуванню та розміщенню відходів.
«Ми в Європейській Бізнес Асоціації розуміємо прагнення Уряду підвищити відповідальність за управління відходами, але суто фіскальними методами вирішити це питання не вдасться. Збільшення податку на вуглець у 2019 році одразу на 2340%, з 0,41 грн до 10 грн за 1 тонну, скоротило викиди парникових газів максимум лише на 5%, хоча очікування були значно вищими. Більше того, ці кошти не використовуються за призначенням. Бізнес давно очікує на комплексний підхід до екологізації економіки, яка включає прийняття законопроєкту про управління відходами, так і як можливість цільового використання коштів екоподатку. Останнє питання, зокрема і вирішує законопроєкт №6345-1. Тому саме його ми пропонуємо взяти за основу, але з подальшим доопрацюванням», – резюмували у ЕВА.
Раніше у Професійній асоціації екологів України (ПАЕУ) заявили, що екологічний податок на розміщення відходів має слугувати не для наповнення державного бюджету, а стимулювати підприємств зменшувати кількість цих відходів, та запроваджувати системи вторинного використання сировини.