Сергій Подгорний: «Рішення КС щодо подвійного балотування буде влітку»

Парламентська кампанія вже на носі, але в більшості штабів – затишшя.

Парламентська кампанія вже на носі, але в більшості штабів – затишшя. Всі – в очікуванні кінцевих правил гри, які залежать від КС, що повинен визначитись з можливістю подвійного балотування та віднесенням закордонних округів до київських округів, та ЦВК, що не поспішає нарізати виборчі округи з формальною оглядкою на той же КС. Щоправда, і в такій ситуації провладні кандидати, на думку опозиції, знаходяться в більш вигідних умовах, бо вже ознайомлені і з потенційними межами округів, завжди на крок попереду і можуть розраховувати на потужний адмінресурс. Бютівець Сергій Подгорний, що очолює парламентський підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, вважає, що ЦВК не повинна очікувати рішення КС, а швидше визначитись з округами, не чекаючи граничної дати – 10 квітня. І вважає, що основних фальшувань слід очікувати не при підрахунку голосів, а на попередніх дню голосування етапах.

– Якщо ЦВК готувала проект постанови, тож треба його приймати, – каже Підгорний. – Закон каже – «не пізніше» якогось строку, але це не означає, що день в день. І аргументація ЦВК, що, мовляв, давайте почекаємо рішення Конституційного Суду, це несерйозно – тому що якщо я завтра подам ще одне подання в КС з приводу закону про вибори, то треба зовсім зупиняти виборчу кампанію? Я дивився цей проект і він розроблений відповідно до закону – тож треба його приймати, щоб всі були в рівних умовах. А то виходить, що кандидати від ПР вже піаряться в своїх округах – проводять не тільки агітацію, а й підкупи, а інші партії просто не знають, коли і як…

Так якщо нарізка вже існує, невже ніхто з ваших її не бачив?

Я нарізку не бачив, але бачив визначення кількості округів в областях, і, думаю, те, що напрацював ЦВК, дійсно об’єктивно, виходячи з даних реєстру виборців. Нарізка – це інше питання. Думаю, тут повинен бути критерій, щоб округ був компактний, були визначені граничні межі і щоб не було такого, що одна частина району – в одному окрузі, друга – в іншому. Якщо сьогодні в нас по закону державні органи влади (крім ЦВК) відсторонені від виборів, то не треба очікувати, доки Адміністрація Президента зробить нарізку округів. Якщо ЦВК – незалежний орган, то повинен це продемонструвати. А поки процес гальмується, щоб влада мала якісь преференції. Якщо, скажімо, в Донецькій області буде 23 округи, то це з дуже великою вірогідністю – 23 мандати для ПР, а якщо 21 округ – це на два мандати менше. І, враховуючи ситуацію в країні, різниця в мандатах більшості і опозиції може коливатись не в десятках, а в одиницях – два-три-п’ять мандатів. Тому питання нарізки округів таке важливе.

Ви зрозуміли загадкові метання пана Литвина, коли він спочатку запропонував ділити округи в Верховній Раді, а за тиждень заявив, що на це вже немає часу?

Він просто глибоко не аналізував ситуацію і сказав це, тому що треба було щось сказати.

Наскільки об’єктивної позиції під час виборчої кампанії буде притримуватися ЦВК, і конкретно пан Шаповал?

З одного боку, Шаповал декларує правильні речі, але тільки декларує. На жаль, думаю, він стане на сторону більшості – там є такі, як Охендовський, Лукаш і всі інші, які чітко очікують те, що їм підготують на Банковій. У представників ПР немає свого готового проекту, тому вони вичікують. А в Адміністрації Президента, мабуть, ще йде дискусія, кого й куди поставити. І ті «регіонали», що розраховували піти і там, і там, – мовляв, список буде «подстраховочкой», – сьогодні поставлені партією перед фактом, що підуть тільки по мажоритарці. А на мажоритарку своїх претендентів вистачає – наскільки я інформований, в деяких областях є по три – чотири кандидати від ПР на один округ. Це навіть по бігбордах помітно. А кому дозволить Папа, поки що невідомо.

Яких сюрпризів від ЦВК ви в такому разі найбільше очікуєте?

Боюсь, що вони почнуть по-своєму тлумачити норми закону: приймати своїми постановами якісь підзаконні акти, затверджувати нові форми, до яких політичні сили не звикли. Наприклад, вже прозвучала вимога, що членом комісії не може бути засуджений, але до цього в формах, які ми подавали в комісії, ніколи не було такої графи. А зараз вони придумають цю норму і підзаконним актом вкажуть, що треба мати якусь довідку в МЗС чи ще десь. Отакі сюрпризи, що ускладнюють процедуру, цілком можуть бути з боку ЦВК. На відверті ж протиправні дії вони навряд чи підуть. Щоправда, ми зараз бачимо, як на деяких місцевих позачергових виборах, коли комісія починає розглядати документи на кандидата, раптом виявляється, що немає якоїсь довідки, заяви або ще чогось. Але це вже на грані криміналу. ЦВК на це не піде, хоча не виключаю інцидентів в місцевих комісіях.

А як щодо підрахунку голосів, який, власне, найважливіший?

Треба, щоб процес розпочався, а при підрахунку, думаю, фальсифікації будуть мінімальні. Максимальні будуть в цей підготовчий період – коли йдуть нарізка округів, визначення дільниць і формування виборчих комісій. Як буде проходити жеребкування, ми сьогодні не знаємо. Наприклад, із 18 осіб окружної комісії 5 будуть представляти парламентські фракції, а інші будуть визначатись шляхом жеребкування. Є декілька математичних формул жеребкування, і, можливо, буде відпрацьована схема, за якою більшість членів комісії будуть представляти якщо не саму Партію регіонів, то її технічні партії. Тим більше, в законі нема норми, що суб’єктом виборчого процесу може бути партія, яка утворена за рік до виборів, як раніше. Тому найближчим часом нас можуть проінформувати, що Мінюст зареєстрував нові 15 партій, які будуть представляти інтереси Партії регіонів. Вони будуть висувати по декілька кандидатів в окружні комісії, і таким чином буде збільшуватись спектр учасників жеребкування і зменшуватись вірогідність попадання в комісії представників партій, які дійсно є такими – ті ж ПРП, Народний Рух і такі інші. От на цьому етапі і можлива підготовка до фальшування.

З виборів в Обухові ви зробили якісь висновки? Так сталося, що більший акцент робився на опозиційних чварах, а якщо розглядати сам хід процесу?

Я не аналізував ще весь процес виборів, але розкажу про одне ноу-хау. Виконавчий комітет міськради прийняв рішення, яким визначив місця проведення агітації. Вони посилаються на відповідну норму закону, але вона каже, що виконавчі органи визначають місця розташування агітматеріалів – як правило, це стенди та інші місця, де можна розвішувати свої агітаційні плакати. А тут взяли й визначили місця проведення агітації: і коли довірена особа або команда цього кандидата виходить в людне місце – біля кінотеатру, клубу, базару – і починає агітувати, то до нього підходять працівники органів внутрішніх справ і нагадують, що є визначені для агітації місця – наприклад, біля туалету чи ще десь, де людей дуже мало. До того ж, ми всі бачили інциденти з Геращенко, а також, коли комісії своїм рішенням прибирали з дільниці офіційних спостерігачів і таке інше. Можливо, зараз відпрацьовуються якісь схеми для парламентських виборів, а потім, в залежності від їхньої ефективності, будуть прийматись рішення.

Коли, на ваш погляд, буде озвучене рішення КС щодо подвійного балотування?

Думаю, будуть тягнути до останнього – до 28–29 липня, коли почнеться виборчий процес. Ми передбачаємо, що рішення суду буде таке, як в 98-му році. Тому готуємо декілька варіантів, а наші опоненти вже все чітко знають.

Гадаю, у вашої політичної сили є свої інформатори…

Але наскільки це стовідсоткова інформація, складно сказати. Проте кота в мішку не сховаєш, і виходячи з того, як вони готуються, можна буде робити висновки. Але повторюся: тягнути будуть до останнього – можливо, не до кінця липня, а наприклад, до кінця червня, щоб можна було ще в залі внести зміни в закон. Хоча, на мою думку, якщо КС прийме рішення, що ця норма неконституційна, то вона автоматом випадає з закону. Якщо ж буде визнане неконституційним віднесення закордонних виборчих дільниць тільки до міста Києва, то це торкнеться нарізки округів. А давайте уявімо, що ЦВК буде чекати рішення КС, проте він не винесе його до 10-го квітня, що тоді? Там же теж є процедура: вони тільки взяли це подання до провадження, тобто по термінах до 10-го квітня ніяк не виходить. Встигнути можуть, тільки якщо будуть «стискати» процедуру.

Фото: Дмитрий Алексеенко