Юрій Кармазін: Звільнити Тимошенко можна за два місяці, але цього ніхто не хоче
Екс-депутат про причини свого голодування та небажання опозиціонерів рятувати лідера
Прийнятий в останній день роботи Верховної Ради шостого скликання державний бюджет на 2013 рік став приводом для критики опозиціонерів. Але якщо більшість з опозиційного табору задовольнилась тим, що поскаржилася на чергову аферу від Партії регіонів. То депутат Юрій Кармазин, чий проект постанови із закликом не приймати бюджет не був навіть зареєстрований, оголосив голодування. Вже п’яту добу він зі своїм старим другом, депутатом другого скликання Тарасом Процевятом, не виходячи з Верховної Ради, в маленькій кімнаті працює над зверненнями до президента і громадян.
Про причини і очікування від свого протесту, а також про небажання опозиційних лідерів звільняти Тимошенко Юрій Кармазін розповів в інтерв’ю «Главкому».
-- «У нас тут оздоровчий табір «Освєнцим»
Юрію Анатолійовичу, розкажіть, як ви себе почуваєте на четвертий день голодування? В яких умовах перебуваєте?
Я дуже мало сплю – вчора спав дві години десь. Розумію, що потрібно більше спати, але не виходить. Ми навіть жартуємо, що у нас тут оздоровчий табір «Освєнцим». Тримаюся.
Щодо умов. Звичайна кімната. Тут є чотири столи. За двома з них працюють люди – працівники апарату. Першу ніч я тут провів, сидячи на стільці – подрімав тоді десь хвилин тридцять. На другу ніч донька нашого колишнього депутата Івана Сподаренка, журналістка принесла нам два невеликих спальники, передала їх нам через вікно, і ми вже ночували на підлозі.
Чим саме ви там займаєтесь весь цей час?
День і ніч ми працюємо на бюджетом України на 2013 рік, над зверненням до президента, до громадян, хочемо донести до всіх, яким той бюджет є поганим.
Ситуація, до якої довів країну Азаров – страшна. Він - основна людина, яку треба було звільнити в уряді. Як можна було отак всупереч закону про регламент прийняти проект бюджету на наступний рік? Є ж закон, підписаний президентом, він має виконуватись. І там чітко прописано: в разі відставки уряду, розгляд проекту Верховною Радою припиняється – до того моменту, коли новосформований Кабінет Міністрів подасть закон. Бюджет 2013 року навіть почали розглядати абсолютно неправильно, неконституційно. Я висловив протест проти того, щоб підписувався цей прийнятий бюджет шахрайським способом.
Вони не мали права не зареєструвати проект моєї постанови. Такі дії у зв’язку із наявністю 48-ї статті є незаконними.
Що саме у бюджеті вас не влаштувало? Вважаєте, він буде таким же провальним, як і цьогорічний?
Під час розгляду не виступав голова Рахункової палати. Це безпрецедентно і, мабуть, вперше з моменту прийняття Конституції. Чому він не виступав – я вже потім зрозумів. Нам же не дали висновків з самого початку, ми їх отримали, коли проект бюджету розглядався вже в другому читанні. І перше, про що там зазначає Рахункова палата: «Запропонований у кризовий період проект державного бюджету на 2013 рік не є бюджетом розвитку, тому що в ньому не враховано завдань, визначених основними напрямками бюджетної політики на 2013 рік, схвалених постановою Верховної Ради України від 22.05.2002 року». Далі – теж зауваження. Ну, наприклад, в пункті 1.2 йде мова про те, що виявлено невідповідність додатка до законопроекту і матеріалів до нього. Можете таке собі уявити? Отакий мотлох був поданий і ще й прийнятий!
Що нам пропонують? Фактично перетворення Національного банку на емісійний центр. Це вдарить по всіх громадянах. Знищення позицій українського села, яке на наступний рік профінансуються на 70% менше, ніж на цей. Для чого це робиться? Щоб розорити селянина, і щоб він потім віддав землю за безцінь. В той же час так званий аграрний фонд, за яким проглядаються вуха олігархів, фінансується на 7 мільярдів.
Йдеться фактично про знищення Києва, його інфраструктури. Як можна обрізати столиці 8,2 мільярди! – гривень, забираючи 50% доходів з фізичних осіб. Це значить, що мінімум третину шкіл та поліклінік треба закривати, що комунальний транспорт потрібно зупиняти, бо вони не зможуть сплачувати дотації, що комунальні об’єкти, які почали будуватися і будуються, мають бути зупинені. То таке покарання Києву за вибори! Бо щодо жодного міста так не зроблено. Чому нам не роздали рішення бюджетного комітету, тексту поправок? Дивіться, на округ Литвина виділено 10,5% від коштів, спрямованих на соціально-економічний розвиток в регіоні. В Донецьку область спрямовано 400 мільйонів – це 30%, на Луганську – 16,5, а на такі області, як Закарпатська, Черкаська, взагалі, ні копійки не виділено.
-- «Суд ручний, він під Адміністрацією президента»
Екс-міністр фінансів Віктор Пинзеник в інтерв’ю «Главкому» сказав, що навіть в нинішніх економічних умовах можна було прийняти бюджет с профіцитом. Бюджет прийнято з дефіцитом в 50 мільярдів гривень. Але екс-перший заступник голови секретаріату президента Олександр Шлапак вже говорить про те, що дефіцит, насправді, сягатиме 104 мільярдів гривень. Як ви можете оцінити цей показник?
В своїх оцінках бюджету і Пинзеник, і Шлапак в багатьох випадках праві. Той факт, що за рахунок найбідніших верств населення хочуть вирішити всі проблеми, є страшним. Бо зупинено тринадцять статей закону про соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії, п’ять статей про соціальний захист дітей війни, чотири статті в законі про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби і деяких інших осіб. Це маразм. Ці верстви населення не треба було чіпати. Тим більше, що є рішення Конституційного суду 2007, 2008 і навіть 2010 років, де сказано, що це ніякі не пільги, що це гарантії держави.
Та в бюджет не закладено навіть повернення грошей за рішеннями судів. Держава має на сьогодні 4,5 мільярди тих рішень, але ж ніхто нічого не сплачує. В той же час до «Нафтогазу України» було пред’явлено позов «РосУкрЕнерго» по справі 2006 року - нібито по якомусь боргу. Було пред’явлено претензії на повернення їм, тобто Фірташу, майже 5 мільярдів кубів газу. Це четверта частина всього, що добувається за рік в такій країні, як Україна, четверта частина всього, що треба для забезпечення Польщі. Суду тут просто дали вказівку. Бо я вірю, що самостійно суддя не пішов би на такі речі. Але у нас суд ручний, він під Адміністрацією президента.
Ще один колосальний удар по бюджету – теж незаконне рішення, яке вже вступило в силу – позов Міністерства оборони РФ про повернення їм 3,5 мільярдів гривень, які ніби то були під державною гарантією. По-перше, не було ніяких державних гарантій. По-друге, ЄЕСУ як компанія не існує вже 15 років.
Це зроблено для того, щоб винести ще один термін для Тимошенко?
Так, це зроблено тільки для того, щоб прив’язати туди Юлію Тимошенко. Але я хочу запитати: чи не завелика це ціна для того, щоб знищувати одну жінку? Бо 3,5 мільярди - це ціна пільг всіх чорнобильців. Таких прикладів тупо викидання грошей в трубу надто багато.
Цей бюджет, взагалі, викликає багато питань щодо наявності корупційних схем. Україна займає 144 місце в світі по корумпованості, ми ганебно відстаємо від Росії, Білорусі і від інших цивілізованих країн.
Але ж в той же час у нас допускається цікаві тендерні закупівлі, коли, наприклад, віце-прем’єр-міністр, міністр охорони здоров’я купує вакцини у свого сина. І вакцини проти гепатиту Б вколюють діточкам на другий день після народження, і ми вже маємо 11 смертей! Фахівці кажуть: цього категорично не можна робити. Такі проведення тендерів, де є родичі – це не прийнятно, непристойно, неможливо. Але все це у нас відбувається.
Чому ви думаєте, що ваше голодування виявиться ефективним? Чому саме зараз – адже стара Рада вже пішла на відпочинок? Яких результатів від своєї акції ви чекаєте?
Я звернув цією акцією увагу на цей документ взагалі. Головна мета: показати незаконний спосіб прийняття бюджету, незаконну суть самого бюджету…
Але, незважаючи на всю «незаконність», вже можна говорити, що президент його підпише.
Ще до подання президент говорив щось на кшталт: та, подумаєш, будь-яки бюджет змінювали. Президент не може зрозуміти, що є концептуальні речі, які не можна виправити. Куди ми йдемо: до країни, яка відновлює внутрішнє споживання, внутрішній попит, чи просто будемо всередині країни збирати кошти на зовнішні борги?
Як серйозно можна говорити з урядом Азарова, якщо до того не доходить, що Україна має втечу капіталів в 21 офшорну зону. Всі зараз говорять тільки про Кіпр, про величезну перемогу з приводу того, що з Кіпром уклали угоду. Ніякої перемоги немає. Втеча капіталів як була через Кіпр, так і буде. Та є ж ще інші офшорні зони. Уряду потрібно чітко прийняти рішення про це. А вони дурнями прикидаються, бо в цьому зацікавлений великий бізнес.
Ще одна проблема – уряд мав подати разом із проектом бюджету звіт про виконання бюджету на цей рік. Він цього не зробив. Уряд боявся, щоб прозвучали цифри, щоб це стало предметом обговорення депутатів. А нові депутати прийдуть і будуть придивлятись до всього більш прискіпливо. Сподіваюсь, там буде менше тушок.
-- «Україна без війни може здати свою територію»
Можете дати прогноз, що буде відбуватися із земельним мораторієм? У другому читанні депутати так і не змогли прийняти законопроект про продовження мораторію на продаж земель сільгосппризначення. Чи прийме його наступна Рада?
Залишилась малесенька перепона – це прийняття закону про ринок землі. Його можна продавити швидко, і шлях до продажу буде відкритий. Але це величезна помилка. Продавати землю сільськогосподарського призначення неможна. Якщо говорити про купівлю землі у тих, кому вона не потрібна, це може робити Земельний банк і просто здавати її в оренду, і тільки так. Іншого шляху – немає. Бо в нас можуть просто скупити землю, в тому числі, іноземці – це вкрай небезпечно. Виходить, що Україна без війни може здати свою територію.
Що з цього приводу буде нова Рада робити? На жаль, я був шокований заявою одного з лідерів опозиційних сил, який сказав: та, ми потім внесемо зміни в бюджет і так далі. А нічого, що він вже незаконний? Нічого, що він суперечить Конституції? Вони, бачите, потім будуть вносити зміни в неконституційний закон! Де порядність? Я хотів зателефонувати цій людині і сказати: ви самі собі такими позиціями псуєте майбутнє!
Бездіяльність опозиційних сил, їхнє мовчання і нереагування на порушення є злочинною. Вони стають співучасниками. З того часу, як вони не допомогли Кармазіну зупинити злочинний бюджет (принаймні, спробувати), вони стали співучасниками його прийняття. І також мають нести відповідальність перед народом України за наслідки такого господарювання.
Представники опозиції запевняли, що заради того, щоб не був прийнятий бюджет, вони готові блокувати трибуну. Чому цього не сталось?
Я сам чув такі заяви, і був дуже здивований, коли так не відбулося. Та відповідь на це питання для себе я знайшов. Тих, хто фінансував кампанії різним політичним силам, практично все влаштовує – це по-перше. По-друге дехто в опозиції сподівається на ситуацію, яка може скоро настати в державі: чим гірше, тим краще. Мене ця ситуація не влаштовує. Коли згорить хата, неважливо, хто буде царем. А сьогодні кожен з лідерів політичних сил вже бачить себе царем з 2015 року. Та до 2015 року вони можуть погаснути на політичному небосхилі. Треба діяти так, щоб країна вижила.
-- «Є сумніви щодо щирості людей, які хочуть бачити Тимошенко на свободі»
З огляду на те, що багато з опозиційних лідерів спрямовані на таке «царювання», як ви можете оцінити можливості створення опозиційними силами коаліції?
Об’єднання в коаліцію можливо.
А в єдину партію? Кому, до речі, це вигідно в першу чергу? Арсенію Яценюку? Бо партійна машина працювати на нього, поки Тимошенко залишатиметься у в’язниці?
До речі, найбільше мене вбивала одна річ. Я офіційно запропонував свою формулу визволення Тимошенко. Влада прийняла закон про референдум – незаконний, неконституційний, але прийняла. Так давайте ми скористаємося тим, що вони прийняли, і скасуємо частину першу статті 365-ї, по якій притягається до кримінальної відповідальності Тимошенко, змінимо другу її частину. І Юля опиниться на волі – рішенням народу, яке ніхто не може змінити. Потрібно зібрати дві тисячі людей – це можна зробити швидко – достатньо, щоб депутати від трьох опозиційних сил зібрали своїх помічників, і того вистачить. Зібрати їх де завгодно – хоч в Палаці спорту, хоч під відкритим небом – головне, щоб вони надали свої паспортні дані, підписалися і сформулювали питання. А потім почали на підтримку збирати три мільйони підписів. Все – проведення референдуму і могло звільнити б Тимошенко. Це можна зробити за два місяці. І це не амністія, це зміна законодавства. Закон усуне кримінальну відповідальність – підстави тримати людину за ґратами зникають. Думаєте, хоч хтось зреагував на це? Ні. Таким же чином можна було б вирішити і інші проблеми, наприклад, поєднання посад голови міста і керівника держадміністрації в місті Київ.
Тобто ви натякаєте на те, що деяким опозиціонерам вигідна Тимошенко за ґратами?
Так. В мене виникли великі сумніви щодо щирості тих людей, які говорять, що хочуть бачити Тимошенко на свободі, але для чого нічого не роблять. А в об’єднання в єдину партію я не зовсім вірю. В цих політичних силах дуже різні люди. Частина людей в Об’єднаній опозиції навіть категорично були проти Тимошенко.
Зараз почалася боротьба за посади в новому парламенті. Який портфель крім спікерського найцінніший?
Особлива боротьба йде за портфель голови бюджетного комітету. На неї претендує від групи Льовочкіна Тігіпко. Готовий туди йти Порошенко. Також – Ляшко, як перший заступник голови бюджетного комітету, але як позафракційного його не пустять. Від групи Клюєва претендує на бюджетний комітет колишній банкір Макеєнко, який очолював регламентний комітет і, на превеликий жаль, робив «все, чего изволите», замість того, щоб дотримуватись регламенту. Кожна з фінансово-економічних груп має свою кандидатуру на посаду голови бюджетного комітету. За цю посаду зараз змагаються набагато більше, ніж за посади заступників голови Верховної Ради. Включилися сюди і опозиційні сили. Та, думаю, звісно, влада свої позиції збереже. Бо «смотрящим» в тому комітеті був Лук’янов, і найбільші шанси на сьогодні там залишились у нього.
Щодо ваших майбутніх планів. Чи збираєтесь ви балотуватися на перевиборах по проблемних округах? Вже вибрали, по якому округу підете?
До цього голодування, думав, що буду балотуватися. Але вже зараз маю сумніви. Мені дуже некомфортно знаходитись поруч з людьми, які готові заради своїх вузьких цілей виправдати брутальні порушення і Конституції, і регламенту. Я бачу їхню нещирість, їхню непорядність. Якщо у мене буде якийсь то, можливо, я його зроблю не на користь парламенту.