Олександр Омельченко: В Києві знищено все: і самоврядування, і права киян
Екс-мер Києва про те, коли Верховна Рада має призначити вибори мера
Вибори мера без виборів депутатів міської ради. Такий сценарій розвитку подій в столиці «Главком»передрікав ще кілька місяців тому. З політичної точки зору, така схема давала ряд переваг владі. Передусім, поразка кандидата влади в боротьбі за крісло в цьому випадку виглядала б не надто вагомо. Бо навіть, якщо опозиція і погодить єдиного кандидата, отримає пост мера без повноважень. В той час, як влада зосереджена в руках голови КМДА и Київради. Та й до того ж у влади в нинішній Київраді є дві третини необхідних голосів для висловлення недовіри голові.
Конституційний суд дозволив реалізувати цей сценарій, відмітивши, що всі чергові вибори рад та голів мають відбутись в останню неділю жовтня 2015 року. Проте з мером столиці України ситуація трохи інша. Його повноваження були припинені достроково, хоча й всього лише за день до завершення строку.
Про те, коли мають пройти позачергові вибори мера, а також про рішення Конституційного суду і нищення самоврядування в столиці, в інтерв’ю «Главкому» розповів екс-голова Києва Олександр Омельченко.
Олександре Олександровичу, вчора Конституційний суд оголосив своє рішення щодо проведення виборів депутатів та голів. Чергові вибори повинні відбутись в останню неділю жовтня 2015 року. Що ви, як колишній мер міста, думаєте про такі переноси у строках? Адже депутати Київради, у яких 2 червня закінчується строк повноважень, будуть сидіти на своїх місцях ще більше двох років. Що це за бонус такий?
Я до цього рішення ставлюся так, як ставляться всі громадяни, мешканці Києва і України, які поважають і цінують Конституцію. Якщо ти живеш в державі, Конституцію цієї держави ти не можеш не поважати і не цінувати. Такі рішення є ігноруванням закону. Це конституційне порушення. Вибори голови вже повинні були відбутися. Вибори Київради мають відбутися не пізніше, ніж через 60 днів після 2 червня, після закінчення строку повноважень.
Якщо говорити про політичну доцільність, про яку так модно говорити, і яка не дає право, але, виходить, що дає можливість порушувати конституційні закони, то можна і в 2015 році проводити вибори, а можна не проводити зовсім. Та є прислів’я: якщо не знаєш, як поступити, поступай по закону.
Та ключове слово в рішенні щодо виборів: «чергові». Тобто вибори мера Києва, оскільки є позачерговими, можуть пройти і раніше?
Рішення Конституційного суду має відношення тільки до чергових виборів голів та депутатів всіх рівнів громад. А щодо Києва, то це стосується тільки чергових виборів депутатів міської ради. До виборів голови міської ради це рішення відношення немає. Тому що вибори голови міської ради в Києві є позачерговими. Згідно з цим рішенням, Верховна Рада повинна прийняти постанову про призначення позачергових виборів міського голови Києва. Відраховуємо тепер 60 днів з прийняття постанови, яку вона має прийняти в червні.
Як думаєте, в цьому питанні депутати Верховної Ради дійдуть згоди?
Я скажу ще, що Конституційний суд, взагалі, не повинен був брати цю справу. Якщо говорити про юридичний бік. На якій підставі Конституційний суд взяв запит депутатів, чи проводити в Києві вибори, чи не проводити? А чому саме в Києві? У нас в кожному селі, селищі, містечку, місті закон діє один. А для Києва, столиці – тим більше. Конституційний суд повинен був прийняти документи і листом відправити у Верховну Раду. Це не справа Конституційного суду давати відповідь, коли проводити вибори. Згідно Конституції, Закону про вибори, це робиться на підставі постанови Верховної Ради.
Але Верховна Рада не здатна прийняти постанову, тому що немає політичної єдності. Є тільки протистояння в Верховній Раді: більшість з меншістю, меншість з більшістю. Це не справа Конституційного суду давати тлумачення, чи проводити вибори, чи не проводити, і коли. Якщо б це йшла мова про діючий закон або не закон, або зміну до Конституції в статті, - то це одно.
Але каденція міського голови в Києві завершилась в минулому році в кінці травня. За два дні до того була подана заява паном Чернівецьким про відставку. Та я його ніколи не вважав мером, головою міста. Це моя особиста думка також. Та вона, мабуть, правильна. Нехлюй і комік. Посміявся над киянами. Пограбував Київ. Має три громадянства. Але закінчилась його каденція рік тому. І з цим нічого не роблять.
Якщо говорити конкретно про Київ, як столицю, - то все знищено: і Магдебурзьке право, і самоврядування, і права киян.
На вашу думку, що означає для майбутнього мера та влади рішення Конституційного суду, яке разом і з переносом виборів Київради на 2015 рік фактично дозволило провести вибори міського голови в цьому році?
Та по голові іншого рішення і бути не могло. Це і сміх, і гріх. А от по виборах депутатів – тут ще будуть суперечки. Деякі юристи будуть говорити, що до 2015 року ще надто далеко. Це ж не місяць, не два залишилось. Це два роки. Пів каденції! Це можна було б сперечатись, чи варто, чи ні витрачати кошти, якщо б пара місяців залишалось – якщо і так скоро вибори будуть по всій Україні. А на два роки це занадто.
Та на роботу мера, якщо його вибори все ж призначать, не впливає, чи то стара Київрада коло нього буде, чи нова. Він має виконувати всі закони, в тому числі закон про місто Київ, захищати інтереси громади Києва, шукати спільну мову з депутатами незалежно від їхніх політичних поглядів і інтересів, об’єднувати депутатів, якщо залишиться час скликання депутатів міської ради, співпрацювати з виконавчою владою, головою адміністрації, господарювати. Якщо кандидати не знають цього, не треба йти на вибори. Якщо не знаєш, як керувати вертольотом, а знаєш тільки, як на велосипеді їхати, небезпечно сідати на вертоліт.
А хто, на вашу думку майстерно справився би з управлінням вертольотом, якщо під останнім розуміти столицю? Олександр Попов, якого котрий рік просуває на це місце влада? Петро Порошенко, про якого в цьому контексті надто часто згадують в пресі?
Я не хотів би коментувати ні прізвище Порошенко, ні прізвище Кличко, ані Катеринчука, ані Грищенка, ані Бондаренка, ані Попова. Жодного. Думаю, це завчасно.