Ольга Богомолець: За рішенням керівництва БПП мене не пускають ні на один телеефір

«Оскільки мої умови не влаштовували, людям сповіщали: «Богомолець відмовилась від посади міністра»

Приводом для цієї розмови стало інтерв’ю, записане «Главкомом» із міністром охорони здоров’я Олександром Квіташвілі. Урядовець звинуватив профільний комітет Верховної Ради у блокування відомчих ініціатив та розповів, як народні обранці приходили до нього просити державні кошти на реалізацію своїх «іменних цільових програм та проектів». Після публікації до редакції «Главкому» звернулась голова комітету охорони здоров’я в парламенті Ольга Богомолець. Вона запропонувала вислухати її версію конфлікту з міністром та оприлюднити свій погляд на реформи, яких потребує галузь.

В першій частині інтерв’ю нардеп розповіла про причини, через які парламент не схотів відправити очільника МОЗ у відставку, та проаналізувала загрози, які, на її думку, несе урядовий проект реформи. Але Богомолець критикує не тільки діяльність Міністерства охорони здоров’я, а й звинувачує соратників по коаліції у лобіюванні власних інтересів в медицині. За словами пані Ольги, у неї назрів суттєвий конфлікт із керівниками БПП, а інші політичні сили роблять їй «мотивуючі пропозиції»…

Першу частину інтерв’ю з Ольгою Богомолець читайте тут - У злочинної влади не піднімалася рука на лікарні. У цієї – піднімається

Квіташвілі розповідав «Главкому», що намагався зібрати депутатів профільного комітету – щоб оговорити проблеми. Але погодилися на цю зустріч лише троє обранців. Вашого прізвища серед них немає. Чому ви, голова профільного комітету, не шукали спільної мови з міністром? Не отримували запрошень?

Єдиний раз, за день до наради, коли був не сесійний тиждень. У нас більша частина депутатів не кияни, та і я в цей час була у запланованій поїздці у Львівській області. І от в середу мені від секретаріату комітету надходить повідомлення, що в четвер міністр збирає нараду в МОЗ. Я збиралася відправити туди помічників, але нараду скасували.

Розкажіть про ту програму «80+», з якою ви прийшли до міністра і отримали відмову.

Це міністр був у мене і ще в січні разом з стратегією реформи охорони здоров’я я передала йому платформу «Україна 80+», яку розробляла кілька років. Платформа громадського здоров’я є складовою стратегії реформи і при втіленні дозволяє збільшити тривалість життя в Україні за 15 років на 15 років. В ній викладені аналіз причин смертності і шляхи впливу на них. Перший крок - це зменшення смертності від серцево-судинних захворювань, від яких щороку ми втрачаємо майже півмільйона людей працездатного віку. Після переговорів зі Світовим банком ще в грудні саме вони просили мене прискорити процес втілення в життя цієї платформи, щоб дати людям швидке відчуття позитивних змін, а нам, відповідно, це би дало довіру і час на проведення реформ. Люди сьогодні ненавидять владу, не поважають її, не бачать змін і результатів. Тож дуже важливо їм дати розуміння, що щось відбувається вже. Для платформи не потрібно було фінансування МОЗу.

У Квіташвілі була трошки інша версія.

Та все є в пакеті документів, переданих мною в січні міністру. Мережа мобільних діагностичних центрів, які мали працювати на селі, в райцентрах за допомогою телемедицини, не потребували ніякого коштовного обладнання - лише ЕКГ, тонометри, тести на цукровий діабет, Інтернет та середній медичний персонал, максимум – інтерни. Я провела переговори з очільником Мінагро Олексієм Павленком. Він підтвердив, що вони готові і раді будуть співпрацювати, готові говорити з великими сільськогосподарськими компаніями про придбання за власні кошти мобільних діагностичних центрів, вартість яких разом з обладнанням коливалась в межах 70-80 тисяч доларів. Такий діагностичний центр міг би цілком забезпечити потребу одного району - двічі на рік заїхати в кожне село і забезпечити висококваліфіковані дистанційні консультації за принципом «професора в кожний дім».

В суму 70-80 тисяч доларів входить лише обладнання?

Це повністю устаткування - все від тонометрів до авто.

А люди? Оплата персоналу? Водії, медсестри, лікарі, координатори?

Світовий банк був готовий підтримати цей проект зі створення координаційних - диспетчерських центрів в кожній області – власне, вони і зараз в деяких областях створюються і фінансуються Світовим банком для екстреної медицини, їх функції просто мали б бути доповнені. Функціональні обов’язки того медичного персоналу, який вже працює, змінилися б. І професор, викладач університету, не встаючи зі свого крісла за допомогою телемедицини, консультував би пацієнтів, які живуть в віддалених населених пунктах на відстані. Мова не йшла про кошти МОЗ, мова йшла про організацію роботи і пошуки потенційних донорів, частину з яких на той момент я вже знайшла. Також через певний час потрібно було б повернутися до системи реімбурсації (система відшкодування вартості лікарських засобів, - «Главком»). МОЗ мало забезпечити людям пігулки від гіпертонії. Але навіть тут я провела переговори з благодійними фондами, які були готові надати ліки від гіпертонії як гуманітарну допомогу.

Але МОЗ - виконавча влада. Я не можу запровадити цю програму без їх участі. Світовий банк працює тільки через систему МОЗ. Я не є розпорядником коштів і не можу впливати на Мінагро чи Мінохорони здоров’я.

Ви це все озвучили Квіташвілі?

Так.

Що він сказав?

Що має донорів з Японії, яким він запропонує цю платформу підтримати. Що він буде з ними працювати і що вони будуть готові поставити обладнання, але виключно японське. Розроблена мною громадська платформа дозволила б нам за рік-два зберегти чверть мільйона життів. Вона також, окрім мобільних діагностичних центрів, включала і просвітницьку роботу з людьми і роботу зі ЗМІ щодо інформування і мотивування людей. На це кошти не були потрібні - виключно чітка організація роботи існуючої системи громадського здоров’я і соціальної реклами.

-- «МОЗ було зацікавлене, щоб люди відмовлялись від вакцинації»

У вас є статистика, скільки людей гине через відсутність у лікарнях якихось медикаментів, обладнання, через нестачу машин швидкої допомоги?

Взагалі, статистику збирає МОЗ, але саме такої статті в них немає. Навіть немає даних (я піднімала спеціально це питання) щодо смертності через лікарські помилки.

Цікаві цифри щодо смертності при автомобільних аваріях на дорозі - в Україні 37%. Європейський показник - 5%. Пов’язано це з часом доїзду швидкої допомоги. У нас час - до 40 хвилин, у Європі - до 10. Та навіть якщо збільшити зараз кількість швидких, ми не скоротимо цей час. Поліція доїжджає за 10 хвилин. Вони знаходяться ближче до доріг, їх більша кількість, вони ближче до будь-якої локації, ніж станція швидкої, яка розташована при медичних закладах. Щоб вплинути на цю цифру, ми розробили платформу з аварійно-рятувальної допомоги СМАРД і спецкурси з парамедицини, які я хочу почати проводити в Україні за підтримки НАТО. Це означає, що поліцейський, що першим приїде на місце аварії, не чекатиме швидку, яка приїде і констатує смерть, а буде зобов’язаний надати першу домедичну допомогу. Треба розробити закон про парамедицину чи внести зміни в закон про екстрену медицину, змінити паспорт спеціальності поліцейського, навчити цих поліцейських. Протягом півроку я проводила переговори з НАТО, мені вдалося привезти сюди перші установки по телемедицині, які вже працювали на спільних навчаннях на Яворівському полігоні. Ми дійшли до згоди про відкриття в Україні тренінгового центру НАТО для парамедиків в наступному році. Можливо, перші тренінги в цьому році пройдуть. І перших, кого ми будемо тренувати (вже є згода Арсена Авакова) - поліцейські.

Ситуація з забезпеченням лікарень медикаментами є темою для спекуляцій. Яка реальна ситуація з ліками?

Ситуація катастрофічна. Їх нема.

А якщо ми говоримо про вакцинацію, то в цьому році було вакциновано лише 17% дітей. А має бути 95%. Це взагалі, я кажу про всю вакцинацію. Ризик епідемій зростає.

17% - це наслідок саме нестачі вакцин, чи того, що батьки зараз частіше відмовляються від вакцинації своїх дітей через ускладнення?

Це в певній мірі спрямування багаторічної внутрішньої політики МОЗ, яке було зацікавлене в тому, щоб люди відмовлялись від вакцинації. Плюс, маємо неадекватний підхід ЗМІ, які лякають людей ускладненнями. Ускладнення від щеплень бувають, але вони незрівнянні з тим, які можуть бути проблеми якщо це щеплення не робити. Якщо міністерство не може правильно організувати роботу, або у нього не вистачає коштів, то є міжнародні організації, які можуть забезпечити країну, у якої не вистачає коштів, вакциною. Вони це готові робити.

ВОЗ визнала спалах поліомієліту. Але у цьому випадку дії МОЗ зовсім не такими, як ви їх змалювали. В міністерстві закликають людей робити щеплення.

Заяви офіційних представників МОЗ пов’язані з тиском міжнародних організацій, які зафіксували цей спалах, які привезли вакцину, режим транспортування якої, щоправда, було порушено. Але представникам фармбізнесу не вигідно, щоб цю вакцину було використано. Бо вони не отримали державного фінансування на вакцини. І ті корупціонери, які звикли, що вакцини купуються через них, залишились осторонь: якщо держава не виділить коштів, то, відповідно, вони не зможуть на цьому заробити.

Щодо цієї вакцини, купленої фондом ЮНІСЕФ, навколо якої розгорівся скандал. Під час транспортування було порушено температурний режим. Тепер у профільних спільнотах точаться дискусії: можна її використовувати чи ні. При чому, ВОЗівська інструкція допускає розмороження і заморозку вакцини, а інструкція МОЗу – ні. Що тепер з нею робити?

На це питання мають давати відповідь виробники цієї вакцини і МОЗ. І мають брати на себе відповідальність вони і ті люди, на підставі чиїх команд був порушений чи змінений режим зберігання. Міжнародні організації стверджують, що вакцина може бути використана. Але питання має бути перевірено.

Також в ЗМІ з’явилась інформація, що ця вакцина в Європі з 2016 року використовуватися вже не буде.

Завжди йде рух вперед. Я своїх чотирьох дітей вакцинувала вакцинами, які вже давно не використовуються. Мене вакцинували вакцинами, які вже увійшли в історію. Наука щодня іде вперед, ми робимо нові дослідження, але це не привід не вакцинувати дітей.

Губернатор Закарпатської області Геннадій Москаль висловив думку, що зараз МОЗ необходіно вакцинувати дітей, саме щоб вакцина, умови зберігання якої були порушені, не залежувалась на складах. За його словами, щоб швидше використати вакцину, власне, і була організована інформаційна атака про «спалах поліомієліту» на Закарпатті.

Люди, які роблять такі заяви, мають нести, в тому числі, і політичну відповідальність. Вже відправлений лист на РНБО і на Президента з проханням створити групу, яка би розібралася з цим питанням.

Щодо вакцин. Я більше довіряю міжнародним експертам, для яких власна репутація вартує більше, ніж гроші чи політичні заяви. Якщо вони говорять про те, що є спалах, і вони готові надавати підтвердження міжнародних лабораторій про те, що виділені два мутовані віруси, я вірю. Чому вони, власне, били на сполох? Тому, що не просто вірус був виділений, а вірус з різними мутаціями. Це означає, що він дичавіє і що є ризик, що захворіє ще більше дітей.

-- «Cірі «таблеточні» кардинали домовляються, хто що бере»

Якщо оцінювати дефіцит життєво важливих препаратів, зокрема для хворих на ВІЛ/СНІД, туберкульоз, є якісь цифри?

В грудні минулого року державні гроші за процедурами тендерних закупівель були переведені на індійські компанії, а препарати так і не надійшли. До речі, міністр так і не передав документи по минулорічних закупівлях у Генпрокуратуру, скільки комітет не наполягав. А ті закупівлі були зроблені ще й з порушеннями.

Коли ми з вами торкнулися теми закупівель в МОЗ, ви закцентували увагу на існуванні 20 тендерних комітетах, в яких кожен хоче щось заробити. Що залишається в кишені непотрібних посередників?

Я давала запит на Мінфін, скільки державі коштує утримання цих паралельних систем закупівель. Та такої інформації там немає, все це є таємницею.

До кінця року будуть зроблені всі необхідні закупівлі?

Це якраз запитання, яке мене дуже турбує, але на нього може дати відповідь тільки міністр. Більш того, мене турбує, яка кількість закупівель піде саме через міжнародні організації, а не звичними корумпованими шляхами, адже на кону 6 мільярдів гривен.

«Славетні» корупційні схеми досі діють?

Вони нікуди не ділися. Корупційні схеми починаються в момент визначення потреб і складання номенклатур. Наприклад, є деякі клінічні протоколи, в яких прописані назви не діючих речовин, а ліків. Є клінічні протоколи, де прописані, наприклад, ампули не по 1 мілілітру, а по 0,95. І є тільки один виробник, який робить такі ампули по 0,95. Різниця 5 міліграм. Це важливо, але не для пацієнта чи лікаря, а виключно для кінцевого набувача вигоди. Це розгалужена мережа, яка починається знизу, з лікарів і працівників апарату, які є жебраками системи, які живуть на зарплату в півтори тисячі гривень, які чекають, поки їм хтось принесе 100 доларів, і вони за них готові намалювати будь-яку цифру. Ті, кому потрібно отримати кінцеву вигоду, працюють знизу, з районами і регіонами. Потім іде формування замовлення.

Крім того, у зв’язку з тим, що фармринок України закритий, сюди не впускають препарати без умовно «вищого» дозволу фармацевтичної мафії. У нас є тримачі ринку, їх з десяток. У кожного з них є декілька десятків компаній. Перед тим, як міністерство проводить тендер, цей тендер проводиться в тіньовому кабінеті. Оті сірі «таблеточні» кардинали домовляються, хто що бере: хто онкологію, хто інсулін і діабет, хто антибіотики, хто лікування інфекційних хвороб, СНІДу. Все заздалегідь розподілене. Вони можуть при бажанні домовитись, вийти на будь-який тендер, або не вийти і заблокувати його. Умовно, якщо керівництво міністерства не погоджується на певні цінові умови, міністра дуже легко заблокувати, бо він буде винен, не відбувся тендер. А люди вимагають - давайте препарати.

Сьогодні МОЗ працює так, як потрібно фармбізнесу?

Так. Системно не на потреби людей в Україні, а на кінцевих отримувачів вигоди. Для відкриття ринку достатньо розпорядження міністра та прем’єр-міністра. На жаль, у нас поки що є два закони про лікарські засоби, які подали Олег Мусій і Андрій Шипко (нардеп від групи «Відродження», - «Главком»). Це два альтернативні закони, термін подання інших сплив, і третій закон подати вже не можливо. Ми спілкуємось, вже дійшли до згоди, що буде один спільний закон. Для цього депутати мають відізвати свої закони. Але, на жаль, прийняття цього закону, як і закону про міжнародні закупівлі, ще нічого не гарантує.

Можете назвати найбільших фармлобістів в Україні?

Прізвища має називати СБУ, генпрокурор, антимонопольний і антикорупційний комітети. Якщо генпрокурор не спроможний за рік озвучити прізвища головних лобістів фармацевтичного ринку, це означає, що система ще не працює прозоро.

-- «Це був перший, але не останній конфлікт з очільниками фракції»

З ваших слів виходить, що Міністерство охорони здоров’я при минулій владі працювало краще, ніж зараз.

На жаль, так. Тоді в лікарнях були ліки, у дітей вакцини, хоч рівень корупції був той самий. А, можливо, це мої такі відчуття, бо я не була тоді дотичною до системи.

Відставку Квіташвілі підтримав і Опозиціний блок. Власне, вперше проект про його звільнення і був внесений в Раду всередині травня депутатами групи «Воля народу» та фракції Опозиційного блоку. Ви, представниця Блоку Порошенка, в цьому питанні знайшли згоду з представниками минулого режиму? Вам комфортно «живеться» з депутатами Опозиційного блоку в комітеті?

Складніше мені зараз живеться з представниками і лобістами бізнес-індустрії в коаліції, ніж з Опозиційним блоком. Опозиція, якою б вона не була, поки вона опозиція, а не влада, на словах і білбордах бореться за правду і за народ, а як тільки приходить до влади і до кормушки - згадує про власні інтереси.

Хто вам конкретно заважає із представників бізнес-індустрії в коаліції?

Я не буду називати прізвищ - звинувачення це справа суду і Генпрокуратури. Якщо говорити про роботу комітету, то депутати від Блоку Порошенка та «Самопомочі» - їх імена вже були озвучені - хотіли провести альтернативні проекти законів про міжнародні закупівлі, чим блокувалося прийняття вкрай важливих антикорупційних механізмів. Вони ж стали лобістами закону про автономізацію-приватизацію - це означає, що в їх роботі є не випадковість, а системність.

Ви зверталися до керівництва БПП у парламенті із проханням допомогти вирішити цю ситуацію?

І не один, а цілих три. Так - зверталась. Але мені сказали: слухай, не треба думати, що ти така розумна - що все буде по твоєму, якщо хтось подав альтернативний проект, значить, є якийсь інтерес, тому іди і домовляйся. Я не пішла і не домовлялася. Це був перший, але не останній конфлікт з очільниками фракції. Тому я зараз не маю доступу по квоті фракції ні на один телеефір чи на ток-шоу. Мене запрошують лише 112 та News One - опозиційні канали.

Якщо у вас є конфлікт, ви не думали залишити фракцію?

Думаю про багато чого. В останній час приходять мотивуючі пропозиції від інших політичних сил. Але залишати фракцію, з якою я прийшла до влади за власним бажанням, не буду, бо це, мабуть, саме те, чого чекають ті, кому я зараз заважаю розкрадати майнові комплекси лікарень. Є ще і відповідальність перед людьми - вони чекають від мене не миттєвих емоційних демаршів, а системної роботи і боротьби з корупцією. Розглядаю конфлікт, як рушій для процесу і пошуку нових рішень, а не як підставу для образ. Ніхто мені не обіцяв, що буде легко. Інколи, в час чергового обурення задаю собі питання: якщо я цей рік свого перебування у Верховній Раді витратила лише на боротьбу і не просунулась вперед, що я там роблю, в цій хворій системі?

Маєте на нього відповідь?

Сьогодні вже маю. Я намагаюсь зберегти всю систему державних медичних закладів від банкрутства і приватизації, а, значить, дати шанс українській громаді не бути ще раз обкраденій, як в 90-ті роки, і маю шанс на здійснення своєї мрії - зробити так, щоб українці жили гідним життям і не менше, ніж 80 років.

Певно, що Олександру Квіташвілі найближчим часом все ж доведеться лишити посаду міністра. Можна очікувати, що вам знову запропонують очолити МОЗ?

Я раніше чітко озвучувала свою позицію нашим очільникам, казала, що є умови, за яких я готова очолювати МОЗ. Перше - це вхід в МОЗ повністю з власною професійною командою, а не призначення заступників за квотами різних партій з лобістськими завданнями. Друге - передача всіх даних про попередні держзакупівлі в Генпрокуратуру з вказівкою відкрити всі корупційні схеми держзакупівель і покарати винних. Без цього заходити на мінне поле не можна. А оскільки ці умови, мабуть, не влаштовували, людей сповіщали, що Ольга Богомолець відмовилась.

Вам посаду міністра пропонували скільки разів?

Двічі.

Коли призначався уряд Майдану, вам було навіть оголосили віце-прем’єром з гуманітарних питань. Чому призначення зірвалось?

Спочатку мені запропонували посаду у міністерстві охорони здоров'я. І я сказала, що готова, але мої умови є незмінними…

Хто саме робив вам ту пропозицію?

Телефоном це пропонували посередники. Я сказала, що готова зустрічатись з очільником уряду і в очі йому казати мої вимоги щодо спільної роботи. Без виконання цих умов нічого не буде.

Та мені пропонували і одне, і друге. Коли я озвучила свої вимоги, друга пропозиція була – на віце-прем’єра. Тобто така собі компенсація: без чітких повноважень, щоб я пішла собою легалізувати той уряд.

В грудні 2014 року, коли призначали другий уряд Яценюка, вам пропонували лише очолити МОЗ?

Так, задавали запитання про готовність. Я свою вимоги висловила, також і в ЗМІ: при даному прем’єр-міністрі я не бачу можливості реальних змін. Оскільки МОЗ і дотичні до нього фармацевтичні організації не є сьогодні самостійними, фармацевтичний ринок регуляторно підпорядкований Кабміну. Без доброї волі зверху на руйнування корупції – міністр – або мовчазний заручник системи, або маріонетка та помічник корупціонерів.

Ви вже бачите чергу з бажаючих зайняти місце Квіташвілі?

Побачите, колись прийде час, коли міністерство буде позбавлено закупівельних функцій - тоді черги, взагалі, не буде. І це буде сигналом, що корупцію ми подолали, вкрасти більше нема чого. Для мене важливо, щоб не залежно від того, яке прізвище, ім’я чи національність буде у наступного очільника, він ішов за затвердженою стратегією і чітко визначеними кроками. Я пару тижнів тому звернулась з листом до Національної ради реформ з проханням зробити окреме засідання і затвердити покроково план стратегії реформи медичної галузі і презентувати готову стратегію. Її можна далі спільно допрацьовувати. Також на комітеті ми вирішили зробити парламентські слухання з реформи охорони здоров’я, щоб затвердити стратегічні документи, за якими буде розвиватися система незалежно від політичних настроїв влади чи тиску ненажерливих корупціонерів від будь-яких партій.

Першу частину інтерв’ю з Ольгою Богомолець читайте тут - У злочинної влади не піднімалася рука на лікарні. У цієї – піднімається

Фото: Станислав Груздев, «Главком», ukrafoto.com, The Kiev Times