Архієпископ Кримський Климент: Російські прикордонники жбурляли мій український паспорт і кричали: «Забирайтеся до своєї України»
«З 52 парафій під нашим контролем залишилося дев'ять. Люди бояться, щоб до них приїздив український священик»
Зранку 19 жовтня російські прикордонники на адміністративному кордоні між окупованим Кримом та Херсонською областю затримали архієпископа Сімферопольского і Кримського УПЦ КП Климента. Нічого не пояснюючи, представники окупаційної влади лише за деякий час повернули архієпископу Клименту його паспорт і він таки зміг повернутися до Сімферополя. Однак ситуація, що виникла, дуже схожа на подібні історії з іншими українськими публічними діячами. Окупанти спочатку знаходять якісь невідповідності у документах, а потім забороняють в’їзд на півострів, пояснює владика Климент, якому цього разу пощастило.
В інтерв’ю «Главкому» глава Української церкви на окупованому півострові розповів подробиці свого вчорашнього затримання, про програний у Калузі суд та визнав, що користується як російським, так і українським паспортами.
Владико, розкажіть, що з вами сталося на адмінкордоні з окупованим Кримом, де вас учора затримали на тривалий час?
Зараз я вже у своєму кабінеті (у Сімферополі). Початок цієї історії був 27 вересня, коли я виїжджав із Криму. При виїзді з КПП «Чонгар» мене зупинили російські прикордонники. Конфлікт, пов'язаний з паспортом, у мене триває давно. То вони його вводять в базу даних, то вони його виводять з бази. Скільки разів я їздив з Криму до континентальної частини, то завжди тримали по 5-10 хвилин, потім відпускали. Але цього разу, 27 вересня, коли я в’їхав, була затримка. Мене відвели у пристосоване приміщення у внутрішньому дворі і почався допит. Почали розпитувати, куди я їду, навіщо. Я пояснив, що їду в Ізраїль. Ну а потім мав їхати до Страсбурга. Хвилин 30 вони бігали з кабінету в кабінет, з вагончика до вагончика. Напевно, з’ясовували, що зі мною робити. А зараз, коли я повертався, з Новоолексіївки, їхав до Сімферополя, український контроль я швидко пройшов, а з російського боку почалися проблеми, почали знову вводити до бази дані паспорту і просили почекати. Найцікавіше те, що вони протримали цей паспорт у себе близько години, цього разу вже його нікуди його не носили, мене нікуди не викликали. А потім до мене підійшов прикордонник, який перевіряв паспорт, вибачився за затримку і повернув мені документ.
Мене ця ситуація злякала. Адже почалося з того, що припинили впускати до Криму всіх тих, хто нині перебуває на материковій Україні, – правозахисників, політиків. Так от, починалося все з того, що їхні паспорти не відповідали нормам і правилам.
Зараз ідеться про ваш український чи російський паспорт?
З українським – як внутрішнім, так і закордонним – мене вже давно не впускали до Криму. У грудні 2014 року я востаннє зміг виїхати з Криму з українським паспортом. Потім, пам’ятаю, мене вже відмовилися випускати з українським паспортом. До того ж російські прикордонники жбурляли паспорт по коридору і казали: «Ви все не заспокоїтеся, що Крим – це не Україна, їдьте до своєї України». У січні 2015-го я взяв російський паспорт. І відтоді російську сторону я перетинаю з російським паспортом, а українську – з українським. Про це всі знають, я всім сказав про це, аби всі знали, які у мене паспорти, як я перетинаю кордони.
Ви мали виступ в ПАРЄ. Своє затримання на російському КПП пов’язуєте з цим?
Взаємозв’язок може бути. Коли я виїжджав у ПАРЄ і повертався звідти, у мене було відчуття, що щось може бути на кордоні. Цей страх був підсвідомим, я був готовим. Щоб виїхати до Криму, я двічі змінював дату виїзду туди. Я телефонував до Криму і казав, коли приїду, але потім відтерміновував приїзд. Учора (18 жовтня) виїхав з Києва, а сьогодні (19-го) вже потрапив до Сімферополя.
З початку 2015 року в окупованому Криму припинили діяти закони так званого перехідного періоду. Ви вже перереєстрували єпархію за російськими законами?
Кримську єпархію за російським законодавством не перереєстровано. Тоді (у 2014-2015 роках) від нас вимагали, а зараз спостерігаємо затишшя. Коли це затишшя закінчиться, я не знаю. Я щойно приїхав, а в мене вже є лист з прокуратури Первомайського району щодо того, чому нас не пустили влітку в наше ж приміщення... У мене є документи, у мене є рішення сесії на руках, які підтверджують, що управлінню парафії передавалося приміщення, яке було на балансі сільської ради. При Україні сільрада мала зняти з балансу і передати його православній общині. Йдеться про храм Воскресіння Христового в селі Октябрське Первомайського району. Водночас російська прокуратура мені пише: станом на 26.09.2016 року дана будівля документально не передана у користування православній громаді, акт прийому-передачі житлового приміщення не підписаний. Будівля перебуває на балансі адміністрації Октябрського сільського поселення як житловий будинок. Тобто Октябрська сільрада постанову не виконала за України, а за Росії вони вирішили у мене просто забрати це приміщення. Цей скандал, бачу, зараз розгоратиметься.
Щодо нашого приміщення в Сімферополі. Ми програли касацію у суді в Калузі. Тобто рішення про те, що ми маємо звільнити приміщення у 112 квадратних метрів, за адресою вул. Севастопольська, 17-a, залишилося чинним. До того ж ми маємо заплатити 500 тисяч російських рублів.
Минулого року під вашим управлінням перебувало 11 храмів у Криму. Яка ситуація зараз?
Зараз залишилося дев'ять, разом із храмом в Сімферополі. Ми втратили храми в Перевальному, Севастополі, Керчі, Саках, Красноперекопську. Окрім того, ми не можемо звершувати будь-які служби в тих селах, де у нас були зареєстровані парафії, а їх було 52 станом на 1 січня 2014 року. Ці парафії були прив’язані до основної церкви, яка була (в районі), тобто священик від основної церкви міг виїжджати до людей у села. Але зараз ми втратили контроль над цими селами, тому що люди просто бояться, щоб до них український священик приїздив.
Чи існує імовірність того, що парафії силою перереєструють, а храми відберуть?
Силоміць вони не перереєструють, тому що як такої перереєстрації в Криму вже немає. Повинна бути реєстрація. Але нині Крим вже не є за російськими законами федеральним округом, усі рішення ухвалюються в Ростові. Стан церкви Київського патріархату на теренах Криму критичний. Мене загнали в кут, я поки що не бачу виходу з нього. Все, що від мене залежало, я зробив.
Хтось з української влади цікавиться тим, що відбувається з українською церквою в Криму?
Влітку я зустрівся з віце-прем’єром Розенком. Він дав доручення Мінекономіки, Мін’юсту, Мінкульту, Міністерству з питань тимчасово окупованих територій, Фонду держмайна вирішити питання, пов’язане з приміщенням, яке ми займаємо у Сімферополі. У Мінкульту багато листів було. Ось переді мною останній лист, який мені надіслали з цього міністерства, лист від 29.07.2016 за підписом Фоменка, першого заступника міністра: «…Відповідно до положення Міністерства культури України, до компетенції Мінкульту як центрального органу виконавчої влади не належить вирішення питань, зазначених у листі». Це пише заступник міністра культури, при якому є департамент з питань релігії. Тобто питання, пов’язані з кримською єпархією, з українською громадою, з «Кримською світлицею», з її фінансуванням, врешті-решт, з виступом російських акторів у Криму, які потім їдуть виступати до Києва, виявляється, не входять до компетенції Міністерства культури. Ці актори, про яких я кажу, сьогодні виступають у Криму, а 17 листопада виступатимуть, зокрема, з виставою «Сублімація любові» у Жовтневому палаці у Києві. Реклама цих вистав висить на станції метро «Майдан Незалежності». Все, що пов’язано з Кримом, виходить, не належить до компетенції Міністерства культури, не входить до компетенції Юраша (Андрій Юраш – директор департаменту у справах релігій та національностей Міністерства культури)? Ось таке ставлення. Суть інших листів приблизно така: все, що вам дала Україна, є чинним і законним. Мовляв, цими документами й користуйтеся. Це, зокрема, відповідь від Міністерства економіки. От і все.
Михайло Глуховський, «Главком»