Гендиректор аеропорту «Львів» Тетяна Романовська: Від Ryanair ми би отримали вісім мільйонів гривень
Як «Львову» вдалося домовитися з Ryanair
Скандал з (не)підписанням угоди між ірландським бюджетним перевізником Ryanair і київським державним аеропортом «Бориспіль», а потім гучна заява лоукостера про відмову від співпраці збурив як владу, так і громадськість. Міністр інфраструктури Володимир Омелян пригрозив, що проситиме Кабмін розглянути питання про звільнення керівника «Борисполя» Павла Рябікіна через зрив домовленостей. Хоча раніше цими домовленостями займався сам міністр і навіть брав участь у анонсуванні заходу Ryanair в Україну. Між тим Павло Рябікін заявив, що ірландці наполягали на кабальних для української державіакомпанії умовах. Він заявив про можливі мільйонні збитки і порушення українського законодавства.
Вже наступного дня в Міністерстві заявили, що переговори з ірландською авіакомпанією будуть продовжені, а ще за кілька днів міністр Володимир Омелян на питання про звільнення керівника «Борисполя» заявив, що той залишиться на своїй посаді.
На тлі цього скандалу в тіні залишається державний аеропорт «Львів», який єдиний зміг підписати угоду з Ryanair і лише чекав, поки з ірландцями домовиться «Бориспіль». З аеропорту «Львів» планувалося 16 рейсів на тиждень за сімома напрямками. Зараз початок польотів законсервовано. «Прикро те, що півроку ми втратили, Ryanair не почне літати», - констатує гендиректор аеропорту «Львів» імені Динила Галицького Тетяна Романовська, яка працює на цій посаді з лютого 2016-го року.
Романовська розвіяла міф про небезпеку для традиційних перевізників після приходу лоукоста. При цьому, знижки, які отримують авіакомпанії в аеропорті «Львів», є однаковими для всіх перевізників. «Звичайно, такі авіакомпанії, які є традиційними, як Lufthansa, Austrian Airlines так само мали виклики при вході лоукостів на європейський ринок. Але тим не менше, всі працюють і літають…», - сказала Романовська. Та попри консервацію співпраці з ірландцями на невизначений час керівниця львівського аеропорту випромінює великий оптимізм. «Я зараз буду виходити на EasyJet, на Vueling Airlines… Позитив усе одно є. Мені вже і американці, і чехи, і німці телефонували», - каже Тетяна Романовська. Мовляв, відомі у світі авіакомпанії побачили, що якщо Ryanair намагається зайти на український ринок, значить він цікавий.
В інтерв’ю «Главкому» Тетяна Романовська розповіла, як «Львову» вдалося домовитися з Ryanair, чому ірландський перевізник не збирається закривати можливості виходу на український ринок, як доводилося переконувати європейських перевізників у привабливості України, а також про прибутки, які міг би отримати львівський державний аеропорт після приходу ірландського перевізника.
Ваші переговори з авіакомпанією Ryanair тривали півроку. В чому саме полягали складнощі, як вдалося знайти компроміс?
Найскладніше було домовлятися по ціні. Починалося з того, що ми мали доплачувати за кожного пасажира $2, а закінчилося тим, що вони нам оплачують усе з максимальними знижками від нас. Коли домовилися про ціну, далі почали розглядати угоди. По цьому документу були складні переговори, багато часу на них було витрачено. Ми їм дуже довго пояснювали, чому відповідно до нашого законодавства ми не можемо піти на ті умови, які вони хотіли. Вони там і штрафи хотіли в угоді прописати. Нам потрібно було їм кілька тижнів пояснювати, що це поза законом. Вони хотіли прописати пункт в угоді, яким би передбачалася середня ціна, яку вони б за один рейс оплачували фіксовану. Наприклад, за 160 пасажирів 1000 доларів, умовно. А ми не погоджувалися, пояснювали, що це буде поза нашим законом. Бо якщо 140 пасажирів полетіло, знач виходячи з цієї цифри платіть, якщо 220 – то це інша сума вже. Тільки на цей нюанс три-чотири дні ми витратили. Зрештою, вони пристали на наші умови, мали платити за фактичну кількість пасажирів на рейсі.
Під час переговорів мова ішла про базову, чи основну угоду. Що вона передбачала?
Є основна угода, до якої є багато додатків. Окрім того, потрібно було проговорити багато моментів, наприклад, як від них ми гроші за квитки отримуватимемо. У них є якась для цього своя картка, але нам закон не дозволяє використовувати її. Словом, багато технічних деталей. Ще такий момент є: якщо компанія не має своїх представників (в аеропорті), то наданням всіх послуг, пов’язаних з авіакомпанією, займається аеропорт.
Так от, є основна угода, а є додатки, вже серйозна угода, яку озвучував пан Рябікін. Таку угоду ми не підписували, вона мала бути наступним етапом в переговорах після того, як авіакомпанія почала б виконувати рейси. «Ми хочемо робити вісім рейсів в день» - була заява від них. Тобто, розумієте, не 16 рейсів у тиждень (з чим мала стартувати Ryanair), а вісім рейсів на день, а це вже більше, ніж у МАУ і інших. Тоді вони претендуватимуть на більше, бо сама авіакомпанія розумітиме, що принесе нам стільки-то грошей.
Через скільки часу Ryanair хотіли розпочати мову про преференціїв роботі на українському ринку, зокрема у вашому аеропорті?
Мова про терміни не йшла. Наступний етап переговорів міг би бути, якби вони вирішили залишати літак ночувати в нас, і від нас робить п’ять-вісім рейсів. Тобто їх літак в нас переночував, ми його повністю обслужили і так далі. Це окремий додаток до угоди, окрема ціна за це прописувалася. Бо в цьому базовому договорі дуже мало яких послуг передбачається. По ходу своєї роботи авіакомпанія сама бачить, як розвивається аеропорт, як розвивається діяльність авіакомпанії і для себе ухвалює рішення, чи варто розширюватися. Першій рік роботи – це тренінг для нас усіх, «раскатка маршрута», вони вивчають як ми працюємо, а ми дивимося як вони працюють. От з того моменту як вони вирішують базувати у нас літак, тоді починаємо знову торгуватися, це вже новий етап, знову півроку (посміхається).
Аеропорт «Львів» підрахував вигоду від можливого приходу ірландського перевізника до вас?
Ryanair унакальна тим, що вони дають великий об’єм перевезень одразу. Як ніхто. У нас працює авіакомпанія Wizzair, є таблиця знижок, які ми надаємо при певному прирості. Ryanair погодив з нами цю саму табличку приросту. Тобто у них були б такі самі умови, які нині має Wizzair. Щоби говорити про те, наскільки зросте пасажиропотік, потрібно таки почекати. Угода у мене лежить, чекає наступного прийняття рішення (про те, що Ryanair таки працюватиме в Україні).
Ми порахували, що якби ірландці почали працювати, ми би отримали вісім мільйонів гривень за рейси. Але це тільки авіаційна діяльність. За неавіаційну діяльність могли би ще десь два мільйона отримати, завдяки відкритій новій кафешці, наприклад. Ще не забувайте дохід від Duty free тощо. Наступного року ми планували ефективніше працювати в плані навігаційної діяльності. Плануємо відкривати більше своїх кафе і магазинів.
Ваш аеропорт у державній власності. Скільки перераховуєте державі?
70% аеропорту має Фонд Держмайна, вони на нас заробляють… Окрім того, ми сплачуємо державі дивіденди, 75% з прибутку, це дуже великий відсоток. Ми просимо зменшити ці виплати до 30%, чи до 50%. Є шанс, що цей відсоток зменшиться.
Павло Рябікін з «Борисполя» говорив про те, що серед вимог Ryanair були, зокрема, 35% прибутку у Duty free. Вам також висували такі вимоги?
Я думаю, що такі є умови в наступних етапах переговорів. Ми такі умови одразу відхилили.
В коментарі «Главкому» в аеропорту «Київ» розповіли, що ірландці не погодилися на умови, за якими в Києві працює Wizzair. В чому тоді різниця цих умов у столиці і у Львові?
Wizzair, як я вже казала, має ті самі умови, які ми погодили з Ryanair. Угода про оренду (безплатну оренду площ), паркову – це вже наступний етап в переговорах. Думаю, саме про це ішлося (в переговорах Ryanair і аеропорту «Київ», - «Главком»). Вони плутають його з теперішнім етапом переговорів, забивають нам голову, щоби ми всі вірили, що у них не виходить домовитися. Це моя особиста думка.
Як тільки скандал став публічним, авіакомпанія Wizzair заявила, що готова допомогти пасажирам Ryanair, які змушені здавати раніше придбані квитки. Окрім того компанія заявила про збільшення рейсів. Wizzair тепер закриє ніші, які планувала взяти на себе авіакомпанія Ryanair?
Звичайно, ми не проти, нам же ці самі гроші. Вони молодці, вони підхопили цю тему одразу. Ми раді, що це конкуренція.
Коли ви вели переговори з ірландським перевізником, чи радилися з урядом?
Ні. На мене лиш колеги виходили, зокрема з аеропорту «Київ». Я знала, що Ryanair планує зайти одразу на два аеропорта. Так от, я «Києву» підказувала.
Що саме підказували?
Підказувала ті пункти, які з Ryanair ми у себе погодили. Бо ж зі «Львовом» прецедент відбувся, ми підписали угоду, то легше мало би бути їм. Але чому киянам не вдалося з Ryanair домовитися, то вже у них питайте.
Якщо відбудеться перезавантаження, Ryanair таки зайде в Україну, чи змінюватиметься угода, яка вже була підписана між аеропортом «Львів» і ірландським перевізником?
Все може бути. Але нижче вже ніхто не буде спускати, маю на увазі знижки, які ми їм пропонували. На гірші для нас умови ми не будемо приставати. Звичайно, там є моменти, коли, наприклад, рейси мають почати виконувати, вони до вже існуючого розкладу у нас прив’язувалися. А так, зміниться розклад, зміняться рейси, на які вони зможуть заходити…
З досвіду вашого спілкування з ними, ірландського перевізника дуже засмутила ця ситуація, що вони заявили про відмову літати в Україні?
Я їх питала, коли чекати їх в Україні? Вони відповіли: never know (ніколи не знаєш). Вони сказали, що готові повернутися, але потрібно щось з «Борисполем» вирішити.
Аеропорт «Київ» відмовився від співпраці з Ryanair начебто тому, що боявся позовів від авіакомпаній-конкурентів через нерівність умов між авіакомпаніями на ринку, які могли би виникнути в разі приходу ірландського перевізника. Може бути така небезпека в разі приходу Ryanair до аеропорту «Львів»?
Знову ж таки, це процес переговорів. Знаєте, кілька тижнів тому я була в аеропорті у Вроцлаві, літала до мого колеги, оскільки цей аеропорт так само розвивався як і наш до Євро-2012. Якщо Ryanair вам дає 400 тисяч – 500 тисяч пасажирів у рік, і ви бачите, що саме завдяки їхнім пасажирам прибуткова паркова у вас, магазини успішно працюють, Duty free. Якщо всі вони зі своїх розрахунків бачать, що можуть перевізнику своїх 2%-5% з продажів віддати, то зроблять це. Ніхто проти себе працювати не буде. Якщо аеропорт розуміє, що всі тут заробляють завдяки Ryanair, тоді аеропорт приймає рішення давати ці 5%, наприклад, перевізникові. Але треба рахувати, звичайно, торгуватися, обґрунтування робити. У них у Вроцлаві 60% прибутку з некомерційної діяльності, при тому що більшість авіакомпаній, які вони обслуговують, є лоукостами: Wizzair, Ryanair, Eurowings, EasyJet.
Скільки часу можуть тривати переговори з цими новими для вас авіакомпаніями, коли ми побачимо у Львові виконання ними рейсів?
Переговори з кожною компанією – це шалено тяжка праця. Мрієш собі, аби хоч одного затягнути сюди. Коли минулого року я була у Кракові, всі кажуть, що в нас в країні війна, туди не полетимо. У нас був дуже поганий авторитет як у країни. Мені доводилося переконувати у зворотному, показувати, що у нас багато що розвивається. Сам факт, що Wizzair повернувся і Ryanair планував зайти відкрило нам багато дверей, всі почали думати, що туди (в Україну) реально можна полетіти.
Михайло Глуховський, Станіслав Груздєв (фото), «Главком»
Читайте також:Хто відповість за «проліт» Ryanair над Україною?
Читайте також інтерв’ю Павла Рябікіна: З дня на день «Бориспіль» оголосить дату першого рейсу найкращої авіакомпанії світу