Україна нагодує фанатів суші, а не борщем

На час Євро-2012 кияни залишаться без бізнес-ланчів, а іноземці так і не зможуть скуштувати обіцяної місцевої кухні.

Доки українці активно обговорюють національне меню для іноземних футбольних туристів, самі місцеві кафе, бари і ресторани активно готуються до прийому зарубіжних гостей. Як зазначає генеральний директор компанії «Ресторанний консалтинг» Ольга Насонова, впродовж останнього року підготовчих робіт до головної спортивної події в Україні в 1,5-кілометровій зоні навколо «Олімпійського» відкрилися або змінили вивіски (а заразом і своїх власників) близько 40-50 закладів громадського харчування. Щоправда, приблизно половина з них - суші-бари і японські ресторани.

За 20-30 євро в більшості кафе, барів і ресторанів (КаБаРе) можна буде і випити, і закусити. При цьому, як стверджує шеф-кухар ресторану «Хатинка» Олександр Пацюк, насамперед гості чемпіонату захочуть скуштувати саме українську кухню. «Борщ і котлети по-київськи знають у всьому світі. Їх замовлятимуть і шукатимуть. На жаль, навколо «Олімпійського» не так уже багато українських ресторанів», - констатує він.

Приблизно у 50% закладів громадського харчування страви української кухні в меню не входять. Тому спробувати найпопулярніші страви нашої національної кухні вдасться далеко не всім фанатам.

Готувати борщ або вареники для суші-барів - «поганий тон». Принаджувати футбольних уболівальників вони збираються звичнішими для європейців пропозиціями. Наприклад, у меню мережі «Мафія» (три заклади якої розташовані неподалік від спортивної арени), окрім стандартних суші й піци з´являться новинки «фрі» (смажені у фритюрі картопля, сосиски і курочка).

Акцент багато рестораторів із середнього і економічного сегменту зроблять не на традиційні українські страви (борщ, налисники, вареники), а на закуски до пива і на сам пінний напій. Щоб збільшити прибуток, увагу клієнтів також перемикатимуть із гарячих страв на салати, сендвічі й закуски. Їхня вартість менша, та і готуються вони швидше.

Ресторани і нічні клуби, що працюють в преміум-сегменті, окрім корегування меню поклопоталися ще і про організацію тематичних футбольних розваг удень і нічних паті.

І хоча різкого підвищення цін, якого чекали експерти, в КаБаРе так і не сталося (за оцінками «Ресторанного консалтингу», з початку року ціни плавно підросли на 15-20%), ресторатори придумали, як заробити. Працівникам офісів у центрі міста, котрі звикли обідати в КаБаРе, в період Євро доведеться затягнути пояси тугіше.

У червні бізнес-ланчів і спеціальних цінових пропозицій, на кшталт «купи 2 за ціною 1» в більшості закладів не буде. Як розповіли «Коментарям» у мережі «Євразія», отримати звичну обідню знижку 50% зможуть ті клієнти, які заздалегідь поклопочуться про це і придбають картки на знижки на червень. Але це, швидше, виняток. Багато компаній від бізнес-ланчів відмовляться взагалі.

«Навіщо втрачати прибуток на знижках, якщо при зростанні потоку клієнтів можна буде заробляти на позиціях основного меню?» - висловлює свою думку директор ресторану «БлінОфф» Оксана Цвілій. У той самий час, на думку Ольги Насонової, перегляд цінової політики в цьому випадку може взагалі привести до відтоку постійних відвідувачів.

До речі, за оцінками фахівців, середній чек – 150-200 грн. збільшиться до 300-350 грн. за рахунок різниці цін у меню українською (російською) мовою і англійською. «Дуже часто в англомовному меню, яке, ясна річ, просять іноземці, ціни завищені на 30-50%. Не кажучи вже про те, що їх нескінченно норовлять обрахувати», - скаржиться гід Ірина Веремій.

А ось розмістити уболівальників на відкритих літніх майданчиках зможуть не всі. Деяким закладам у КМДА досі не видали дозволу на облаштування виносних майданчиків. Більше пощастило пабам – у закладах неподалік від «Олімпійського» багато столиків на час проведення матчів уже заброньовано. Причому з передоплатою в 200-400 грн.

Пивовари чекають, що в червні продажі пива через КаБаРе у кілька разів збільшаться. Існує думка (яку активно просувають наші бармени), що тільки одні голландці за обідом у середньому випивають близько трьох літрів пива. Ось на їхній апетит і сподіваються наші паби. Сподіваються вони також і на те, що цьому зростанню сприятимуть і спеціальні літрові келихи, які віднедавна з´явилися в барному меню у багатьох закладах. До того ж, деякі ресторатори планують продавати пиво «на винос» - встановлюючи біля входу вендингові автомати з продажу пива (як для кави або газованої води) на розлив.

Додатково заробити ресторатори спробують і на сувенірах – у деяких кафе і пабах вже з´явилися прилавки з брелоками, кухлями і листівками із символікою Євро-2012.

Практично всі опитані «Коментарями» заклади обіцяють транслювати для відвідувачів футбольні матчі чемпіонату. Для цього вони встановили в залах великі й маленькі плазми. Проте на питання, чи є у них ліцензія УЄФА на право прямих трансляцій, багато адміністраторів відмовчувалися або невпевнено знизували плечима, киваючи у бік вищого керівництва.

Оприлюднений на сайті УЄФА статут свідчить - для легальної трансляції матчів у публічних місцях потрібно купувати ліцензію, мінімальна вартість якої 185,5 євро. Як уточнюють у прес-службі УЄФА, заклади ля пиття можуть транслювати матчі безкоштовно, якщо вони дотримуватимуться таких умов: перегляд матчу не повинен спонсоруватися якоюсь компанією, розмір екрану телевізора має бути меншим за три метри в діагоналі, а перегляд матчу має бути безкоштовним. Щоправда, в правилах, опублікованих на офіційному сайті, є ще одна умова, якій має відповідати бар, - він не повинен отримувати ніякого доходу під час перегляду матчів (наприклад, не повинен продавати їжу і напої).

Власники закладів у центрі міста запевняють, що своєчасно встигли підучити персонал англійській і що проблем у комунікації з клієнтами у них не виникне. Хочеться сподіватися, що це так. Адже ще буквально кілька місяців тому керівники мовних курсів і тренінгів відзначали, що притоку учнів з боку офіціантів і адміністраторів у них не спостерігалося.