Керівник найбільшого оптового постачальника автогазу пояснив, чому паливо дорожчає
Дефіцит автогазу в Росії, Білорусі та Польщі спричинив зростання цін в Європі та Чорноморському регіоні на 10-15%
Основною причиною різкого подорожчання автогазу в Україні в серпні став його дефіцит в країнах, звідки він традиційно поставляється - Росії, Білорусі та Польщі.
Про це заявив Нісан Моїсеєв, глава компанії Proton Energy Group S.A. (Швейцарія), яка є найбільшим оптовим постачальником цієї продукції.
«Українську кризу підхльоснули і суто внутрішні чинники, це сезонне зростання споживання, брак рухомого складу. Окрема тема - сховища. При піковому споживанні 150 тис. тонн на місяць резервуарний парк всього 40 тис. тонн», - зазначив він в інтерв'ю профільному виданню EnKorr, опублікованому в понеділок.
Моїсеєв пояснив, що в період низьких цін можна було б робити запас і плавно проходити пік споживання, однак брак сховищ зумовлює дорожнечу послуг зі зберігання і ризикованість створення запасів.
За його словами, дефіцит автогазу в перерахованих країнах через зупинку ряду заводів на сезонні ремонти спричинив зростання цін в Європі та Чорноморському регіоні на 10-15%.
«Всі ці фактори викликали кризу минулого літа, але зараз все проходить гостріше, оскільки споживання за рік знову зросло, країні треба більше газу, а його немає», - вважає глава Proton Energy.
Він уточнив, що, навіть маючи довгострокові контракти з «Роснефтью», компанія в першій половині серпня недоотримала обумовлені обсяги, проте за підсумками місяця це відставання від графіка поставок повинно бути ліквідовано.
Моїсеєв відкинув звинувачення Proton Energy в монополізмі і зловживанні монопольним становищем для штучного подорожчання автогазу на українському ринку. За його словами, компанія щомісяця продає на кордоні 36 тис. тонн газу провідним українським гравцям, а ще 4 тис. тонн поставляє дочірній компанії «Глуск-Україна», тоді як обсяг продажів в серпні в Україні оцінюється приблизно в 130 тис. тонн, а при відсутності дефіциту - в 150 тис. тонн.
Він уточнив, що «Глуск-Україна», в свою чергу, 2,2 тис. тонн перепродасть по терм-контрактам іншим мережам. Оскільки в серпні споживання складе близько 130 тис. тонн, частка ринку «Глуск» буде дорівнювати 1,5%.
Моїсеєв також стверджує, що механізм ціноутворення на 36 тис. тонн скрапленого газу, які продаються компанією на оптовому ринку, був прописаний ще в лютому і будується за формулою на основі котирувань агентства Argus.
«У серпні, коли на внутрішньому ринку оптова вартість газу перевищила $ 1100 / тонна, ми поставляємо пропан-бутан нашим контрагентам в середньому по $ 635 / тонна з урахуванням акцизу і ПДВ», - сказав він.
За його словами, «Глуск-Україна» на роздрібному ринку також орієнтується на котирування Argus, згідно з якими її пікові ціни становили 15,35 грн / л, а на минулому тижні знизилися до 14,95 грн / л.
Глава Proton Energy також зазначив, що за 7 місяців 2017 року обсяги імпорту російського автогазу на український ринок склали 365 тис. тонн проти 395 тис. тонн за аналогічний період минулого року, а його частка в імпорті знизилася з 71% до 58%.
Нагадаємо, з 23 по 28 серпня ціна автогазу в великих мережах в Києві зросла в середньому ще на 50 коп./л - до 16,5 грн/л.