Росію можна притягти до відповідальності за шкоду екології на Донбасі - юрист
Експерт розповіла, які закони треба прийняти Україні, аби притягти Росію до відповідальності через заподіяну шкоду навколишньому середовищу на Донбасі
Російську федерацію, як державу-агресора можна притягнути до відповідальності за заподіяну шкоду навколишньому середовищу України. Для цього потрібно створити спеціальну комісію в рамках ООН, спеціальну міжвідомчу комісію під координацією РНБОУ для створення консолідованої претензії до РФ. Про це розповіла Марина Медвєдєва, професор кафедри міжнародного права Інституту міжнародних відносин Київського національного університету ім. Т. Шевченка під час прес-конференції в прес-центрі «Главкома».
Вона переконана, що держава Україна повинна посилити національні правові механізми, ухваливши закони «Про відшкодування шкоди, заподіяної Україні агресією Російської федерації» та «Про кримінальне покарання фізичних осіб за злочини агресії, злочини проти людяності та воєнні злочини, скоєні під час агресії РФ проти України».
Окрім того, потрібно ініціювати спеціальну комісію в рамках ООН. «Можна також створити міжвідомчу комісію під координацією РНБОУ, щоб в майбутньому пред’явити РФ за її агресію консолідовану претензію на відшкодування збитків. Але, як бачимо, наразі немає такої політичної волі», - зазначає Медвєдєва.
Вона також зауважила про необхідність розроблення методики документування та оцінки збитків, заподіяних навколишньому середовищу в результаті бойових дій.
«Притягнення до відповідальності за екологічну шкоду, завдану під час війни, є більш проблематичним, аніж притягнення до відповідальності за населення екологічних збитків у мирний час. Виникнення міжнародної відповідальності відповідно до норм міжнародного кримінального права можливе як щодо держави загалом, так і щодо державних посадових осіб», - говорить Медвєдєва.
Вона навела міжнародний приклад, який може вселяти надії для України. «У рішенні в справі про збройну діяльність на території Конго (демократична Республіка Конго проти Уганди) у 2005 році Міжнародний Суд ООН визнав, що Уганда порушила свої зобов’язання за міжнародним правом відносно актів мародерства, пограбування та експлуатації природних ресурсів Конго, вчинених членами її збройних сил, а також порушила свої зобов’язання як держава-окупант в районі Ітурі, оскільки не змогла запобігти актам пограбування та експлуатації природних ресурсів Конго», - розповідає вчений.
Згідно міжнародним правом національна кваліфікація конфлікту (АТО, війна тощо) не впливає на кваліфікацію міжнародними судовими органами. «Тобто те, що у нас АТО , не впливатиме на міжнародний трибунал ad hoc ( «ad hoc – на випадок». Главком) здійснити правильну кваліфікацію конфлікту. Цим , славне, і зайнялася канцелярія прокурора Міжнародного кримінального суду. Нагадаю, що події на сході у попередньому звіті Прокурора кваліфіковано як внутрішній та міжнародний. Отже, Росія як агресор має шанси понести відповідальність «, - резюмувала Медвєдєва.
Пропонуємо також переглянути запис прес-конференції