100-річні «бельгійські» зупинки трамвая в Одесі збираються відреставрувати
Вцілілу «зупинку-грибок» перенесуть в інше місце
Йдеться про залізобетонні зупиночні павільйони в стилі геометричного модерну, які з'явилися в Одесі в 1911-1915 роках. Відреставрувати хочуть 7 таких об'єктів з 21 одного, які дожили до наших днів. Про це в п'ятницю говорили на засіданні координаційної ради з питань охорони культурної спадщини Одеської міськради.
Як розповів представник компанії, яка виступила з ініціативою реставрації «бельгійських» зупинок, на даний момент вже проведена технічна експертна оцінка 11 таких об'єктів. Фахівці прийшли до висновку, що 9 зупинок можна реставрувати. Директор управління з питань охорони об'єктів культурної спадщини Павло Остапенко зазначив, що ніяких питань з правом власності зараз немає лише щодо семи зупиночних павільйонів, тому говорити поки можна тільки про них.
Доля ж інших «бельгійських» зупинок, за словами Остапенко, дуже різна: в якихось із них давно зробили магазини, в одній працює шиномонтаж, ще одна зупинка вже фактично стала частиною житлового будинку, а ще один колишній павільйон займає адміністрація парку Шевченка.
Зупинкам хочуть надати більш-менш автентичний вигляд, зробити освітлення, і навіть встановити камери відеоспостереження, щоб відганяти вандалів. За розрахунками директора управління, реставрація однієї зупинки, причому разом з документами і благоустроєм навколо неї, обійдеться приблизно в 750 тисяч гривень. Звідки планують брати кошти - з міського бюджету або «з боку» - поки незрозуміло.
Крім того, автори реставраційної концепції пропонують перенести єдину, що залишилася в місті «зупинку-грибок» з Чернишевського на Олексіївську площу. Пам'ятником архітектури, за словами Остапенко, вона не є, так що з перенесенням проблем бути не повинно. Крім того, зараз вона в жахливому стані, стоїть на відшибі і своїх функцій не виконує.
Візуалізація відремонтованої зупинки, викликала легке здивування у деяких членів координаційної ради. Вони вказали на те, що ліхтарі на ескізі обмежують доступність і взагалі створені «не в тому стилі». Їм відповіли, що це лише концепція, а фінальний вигляд зупинок ще будуть доопрацьовувати.
У підсумку члени ради підтримали ідею реставрації «бельгійських» зупинок, але коли вона може початися - поки сказати складно.
Відзначимо, що над цими зупинками на початку минулого століття працював архітектор Адольф Мінкус, а будівництво оплачувало Анонімне бельгійське Суспільство кінно-залізних доріг, електрифіковано і керував колишній міський конкою. Найбільше цих будівель збереглося уздовж ліній трамвая на Фонтані, але не всі вони використовуються за призначенням.