Відомство Колеснікова «намахлювало» на 2,6 мільярди?
Чиновники приховують, скільки ж коштує дорога Львів-Краковець
З приходом до влади Віктора Януковича новий профільний віце-прем’єр Борис Колесніков натхненно взявся доводити до розуму об’єкти футбольного чемпіонату. Фактично, за 2010 рік влада наздогнала графіки будівництва всіх основних об’єктів футбольної першості, й УЄФА остаточно визнала Україну господарем Євро-2012. Що, звичайно, не може не радувати.
Стиль нової владної команди відчули й у Львові, де рік тому більшість об’єктів чемпіонату перебували в жалюгідному стані. Тож не дивно, що там зараз багато хто з повагою ставиться до людей, які зуміли вибиті бюджетні кошти на область і запустити будівництво стадіонів, доріг та аеропорту. І нічого страшного, що підряди на будівництво за процедурою закупівлі в одного учасника тендеру львівського стадіону, доріг та злітної смуги львівського аеропорту виграла одна донецька фірма -«Альтком».
Якщо люди приходять і працюють, та ще й якісно, то можна було б закрити очі як на інформацію про причетність до цієї фірми віце-прем’єра з питань підготовки до Євро-2012, так і на величезні суми замовлень, які отримує підрядник, витісняючи всіх конкурентів. Адже і до 2010 року ця компанія вигравала тендери на будівництво об’єктів Євро, й значних претензій до якості і темпів роботи не було.
Але коли на Євро-2012 виділяються десятки мільярдних гривень, а влада приховує реальну вартість проектів робіт, прикритися успіхами підготовки чиновникам не вдається.
-- Дорога за 4 мільярди
Наприкінці жовтня Вісник державних закупівель повідомив, що львівський облавтодор оголосив застосування процедури закупівлі в одного учасника тендеру щодо будівництва нової автомобільної дороги Львів-Краковець протяжністю 84,4 кілометри. Оголошена вартість проекту – 1,419 мільярдів гривень. Підряд досить масштабний, й як і інші львівські об’єкти, отримала його все та ж донецька компанія «Альтком». Договір уклали 27 жовтня 2010 року, і майже одразу почались роботи.
Варто згадати, що дорогу Львів-Краковець побудували ще під відкриття прикордонного переходу між Україною та Польщею «Краковець». Проте вона не відповідала зростаючим потребам транспортного потоку через один з найкрупніших митних переходів регіону, тим більше, що його визначили основним під час проведення Євро-2012. Проект побудови нової сучасної дороги ухвалили ще в 2003 році, планувалося будувати її за кошти інвестора. Проте не склалося, і вже в 2010 році в рамках підготовки до чемпіонату з футболу проект вирішили фінансувати з бюджету, щоб цей відрізок став частиною транспортного коридору №3 Берлін-Вроцлав-Львів-Київ.
Вже 28 жовтня будівельна техніка приступила до роботи, і віце-прем’єр-міністр Борис Колесніков особисто приїхав розповідати про плани будівництва 84-кілометрової траси, на якій буде дозволена швидкість 120-130 кілометрів на годину. Тоді ж обласна влада заявила, що вартість дороги становитиме не зазначені в договорі 1,42 мільярди гривень, а набагато більшу суму – 3,4 мільярди гривень.
Вже через три тижні тоді ще губернатор Львівської області Василь Горбаль відзвітував про завершення будівництва першого кілометру дороги. Тоді ж знову було названо суму в 3,4 мільярди бюджетних гривень, і в обласному автодорі відкрито заявили, що кошторис будівництва аж ніяк не може бути меншим цієї суми.
Здавалося, як може ціна проекту, щодо реалізації якого вже укладений договір, зростати більше ніж в два рази за якихось кілька днів чи тижнів? Але і це ще не стало межею вартості славнозвісної дороги Львів-Краковець. 21 січня 2011 року офіційний сайт Нацагенства з підготовки Євро-2012 з посиланням на главу львівського облавтодору Петра Шпитака повідомив, що вартість дороги Львів-Краковець вже складає не початкові 1,42 мільярди, і навіть не названі раніше 3,4 млрд, а всі чотири мільярди бюджетних гривень.
Тоді ж очільник обласного автодору розповів, що загальна вартість одного кілометру траси ще станом на 2003 рік становила 5 мільйонів доларів. Тож, за його словами, не виключено, що ціни з того часу зросли, тому і вартість дороги може збільшитися.
Коротше кажучи, сам чорт міг би заплутатися в усіх цифрах, які озвучували чиновники різного рівня щодо будівництва дороги Львів-Краковець. Якщо в 2003 році кілометр дороги коштував 5 мільйонів доларів, то навіть тоді проект не міг коштувати менше 2,1 мільярда гривень. А за нинішнім курсом в 8 гривень за долар ми б якраз і вийшли на суму в 3,4 мільярда, названу чиновниками. Але ж чому тоді в умовах конкурсу, який проводили в кінці 2010 року, фігурувала оцінка вартості проекту в 1,42 мільярда гривень восьмирічної давності?
-- Відмазки чиновників
«Главком» вирішив розібратися в ситуації. Спершу ми звернулися за коментарем до колишнього львівського губернатора Василя Горбаля, який так бравадно рапортував про перший кілометр траси Львів-Краковець. Проте спілкуватися на цю тему він відмовився.
Водночас, джерело «Главкому» в «Альткомі» пояснило, в чому насправді може полягати причина «ігор з цифрами» навколо будівництва дороги Львів-Краковець.
Підтвердивши реальність цифри в 4 мільярди, наш співрозмовник зауважив, що вартість тендеру в 1,4 мільярда гривень розрахована за цінами 2002 року. Насправді, проект будівництва затверджувався Кабміном в 2003 році, і на момент проведення тендеру в 2010 році іншої офіційної вартості не було - новий кошторис робити відмовились. Щоб мати можливість у майбутньому апелювати до подорожчання матеріалів і курсу долара, в договорі на виконання робіт спеціально вказали, що суми наведені в цінах 2002 року. Реальна ж вартість вказана навіть в державній програмі підготовки до Євро-2012.
Ситуація виглядала більш ніж дивно. У вказаній програмі під номером 357-01 від 14.04.2010 року на будівництво дороги Львів-Краковець дійсно прописана сума в 4 мільярди 112 мільйонів гривень. То чому ж вартість дороги за конкурсом, який проводили за півроку після ухвалення програми, ледь не в три рази менша?
Щоб отримати пояснення стосовно нестиковок з вартістю будівництва дороги Львів-Краковець «Главком» звернувся до прес-секретаря Бориса Колеснікова Юрія Громницького. По суті, він підтвердив слова представника фірми «Альтком», але відмовився надавати офіційні коментарі, чому конкурс проводили за цінами 2002 року, порадивши писати запити в Нацагентство по Євро-2012. Звичайно, така позиція пана Громницького здивувала, адже логічно було б, аби він першим був зацікавлений в оприлюднені позиції Бориса Колеснікова.
Тож, відповідно до закону, запити «Главкомом» були направлені в Нацагентство, Міністерство інфраструктури та львівський облавтодор ще 1 лютого, але жодної реакції від перших двох установ у відведений законом 10-денний строк ми не отримали. Згідно 33 статті Закону України «Про інформацію», державний орган в десятиденний термін має повідомити запитувачу, чи може відповісти на офіційний запит. І якщо так, то має місяць з дати отримання звернення, аби надати необхідну інформацію.
Хоч якусь відповідь щодо будівництва дороги Львів-Краковець 8 лютого нам надали лише у львівському обласному автодорі.
У письмовій формі нам повідомили, що, згідно укладеного 27 жовтня 2010 року договору між Службою автомобільних доріг у Львівській області та ТОВ «Шляхове будівництво «Альтком», вартість робіт з будівництва нової дороги Львів-Краковець становить 1 418 996 156 гривень. Також чиновники зазначили, що проект будівництва затвердили в 2003 році в поточних цінах.
На питання, чому перед проведенням конкурсу не було здійснено нової оцінки вартості, за цінами 2010 року, Петро Шпитак у листі «Главкому» зазначив – «у здійсненні нової оцінки вартості проекту не було потреби». Отакої, з часу попередньої оцінки вартості проекту пройшло 8 років, а потреби зробити нову не було.
Фактично, навіть чиновник, який раніше офіційно озвучив суму вартості проекту в 4 мільярди гривень, відмовився від своїх слів й продовжує вдавати, що дорогу будують за 1,42 мільярда, тобто 17 мільйонів гривень (навіть менше 2 мільйонів доларів) за кілометр.
Як і куди ідуть 2,6 мільярда гривень, передбачені програмою на цю дорогу, як їх легалізують і куди пропишуть – залишається загадкою. Правда, джерело «Главкому» в компанії «Альтком» розповіло, що, скоріше за все, заднім числом можуть укласти якусь додаткову угоду на виконання «інших» робіт, в якій спробують легалізувати додаткові витрати.
-- Прибрати зайвих
Обізнані в будівельному бізнесі люди розповіли «Главкому», що в українській практиці не прийнято змінювати вартість отриманого на тендері проекту навіть попри те, що під час його виконання змінилися ціни чи курси валют. Наприклад, при будівництві траси Київ-Чоп кілька фірм виграли тендери на будівництва різних відрізків траси в Рівненській області. І хоч за три роки ціна та курс долара і євро змінювалися, роботи були виконані згідно вказаної в договорі ціни.
В іншому разі будь-який учасник конкурсу, заявку якого визнали не актуальною через більшу вартість робіт, завжди міг оскаржити результати тендеру, якщо вартість проекту росте під час його виконання. Тим більше, якщо б вартість проекту зросла в три рази до 4 мільярдів. А тому експерти схильні пов’язувати ситуацію з трасою Львів-Краковець з кількома нюансами.
Найперше – застосовуючи процедуру закупівлю в одного учасника, чиновники не хотіли світити, що певна фірма отримує настільки ласий шматок бюджетного пирога. Адже 4 мільярди – це цілком пристойна ціна за трасу в 84 кілометри. Виходить по 6 мільйонів доларів за кілометр, це при тому, що в Європі з їх якістю і зарплатами працівникам, нормою вважається 5 мільйонів доларів за кілометр.
Багато які компанії були б не проти отримати цей підряд. А тому простіше офіційно «засвітити» втричі меншу вартість в цінах 2003 року – відігнати всіх можливих претендентів, які не будуть кричати про закупівлю в одного учасника на таку шалену суму.
Адже затвердити нову вартість проекту, за словами співрозмовників «Главкому», можна було за кілька тижнів. Проте це рішення мали б узгодити з Кабміном і «засвітити». Схоже, чиновники допомогли «Альткому» прибрати можливих конкурентів.
З іншого боку, люди, які керують підготовкою до Євро-2012, намагалися уникнути гучного розголосу щодо проекту аж на 4 мільярди. Навіть якщо справа не в конкурентах, то легально засвітити на тендері з одним учасником таку суму за один проект – це нарватися на шалений шквал критики преси. А тому реальну суму краще тримати в тіні, офіційно задекларувавши всього 1,42 мільярди. Всі ж пам’ятають, який гвалт піднявся після оголошення, що за процедурою закупівлі в одного учасника у Львівського ЛАЗу закуплять техніки на 3,5 мільярди гривень.
Поки представники Нацагентства з Євро-2012 та Міністерство інфраструктури відмовляються надати інформацію щодо будівництва траси дороги Львів-Краковець й зростання ціни проекту, ми спробували дізнатися, чи взагалі можливо після процедури закупівлі в одного учасника и підписання договору змінювати вартість робіт.
«Навіть не можу уявити, як можна після проведення тендеру і підписання угоди збільшити вартість проекту. Ваше питання не має відповіді, адже немає жодних законних процедур уточнення вартості проекту після підписання угоди. Якщо збільшується ціна за проведеним тендером, то треба проводити інший тендер, а попередній скасовувати. Законно встановити нову ціну без нового конкурсу неможливо. Це вже буде називатися корупція, з якою бореться Президент Віктор Янукович. Мені взагалі здається, що з тим, як виділяються з бюджету гроші на Євро, Колесніков скоро стане заможнішим за Ахметова», - прокоментував «Главкому» ситуацію екс-міністр економіки, народний депутат від БЮТ Сергій Терьохін.
Янукович вже анонсував, що всі об’єкти Євро-2012 будуть готові до кінця року, а Микола Азаров запевнив, що гроші на будівництво доріг для чемпіонату є.
Ну що ж, поживемо – побачимо, як влада буде вести проект Львів-Краковець, скільки коштів таки на нього витратять, і як зуміють узаконити реальну вартість будівництва. Нацагентство з підготовки до Євро та Міністерство інфраструктури ще мають час до 1 березня, щоб надати якесь адекватне пояснення ситуації із загубленими 2,6 мільярдами гривень на дорогу Львів-Краковець.