Подорожчання води з 1 березня: чого далі чекати киянам?
З 1 березня в Києві знову підвищуються тарифи на житлово-комунальні послуги, цього разу дорожчатиме холодна вода та водовідведення.
З 1 березня в Києві знову підвищуються тарифи на житлово-комунальні послуги, цього разу дорожчатиме холодна вода та водовідведення. Враховуючи всі цьогорічні підвищення, середньостатистичній сім’ї доведеться платити на 26-30% більше. Як невеличке полегшення для сімейного бюджету киянам запропоновано систему двох тарифів, згідно з якою для зразкових киян, які оплатять послуги ЖКГ до 20 числа, встановлюється знижка 6-10%. Разом з тим, в місті існує механізм субсидіювання, за яким непрацюючі мешканці платять за комунальні послуги не більше 10% свого сукупного сімейного доходу, працюючі – не більше 15%.
Але на сьогодні про підвищення якості послуг та їх гарантованість годі сподіватися, бо отримані від підвищення кошти підуть на покриття витрат підприємствам. Справа в тому, що за виключенням тарифів на обслуговування будинкі,в решта тарифів є збитковими, і відшкодовують витрати в середньому на 60-80%. Міська влада налаштована переламати цю тенденцію, тому киянам слід готуватися до наступного підвищення.
Про це на прес-конференції в «Главкомі» говорив начальник Головного управління цінової політики Київської міської державної адміністрації Василь Яструбинський.
Василь Яструбинський: «Мешканцям, які заплатять до 20 числа включно, із тарифу буде встановлена знижка, як правило, 10%»
З 1 березня в місті Києві змінюються тарифи на житлово-комунальні послуги. Це пов’язано з тим, що Національна комісія регулювання енергоринку, яка зараз має повноваження по встановленню тарифів на теплову енергію, холодну воду та водовідведення, прийняла відповідні постанови і з 1 січня та 1 лютого підвищила тарифи на теплову енергію, холодну воду і водовідведення. Відповідно до чинного законодавства, до повноважень, які залишилися в органах місцевого самоврядування, ми на підставі відповідних постанов Національної комісії вимушені змінити тарифи на комунальні послуги на опалення, гаряче водопостачання і з 1 березня на холодну воду та водовідведення, і відповідно у долі вартості холодної води також змінюється тариф і на гарячу воду.
Всі економічні обґрунтування стосовно вартості теплової енергії, яка є базою для розрахунку тарифу на опалення і на гаряче водопостачання, проводить Національна комісія з регулювання енергоринку. Вона враховує долю витрат, які мають відшкодовуватися через тарифи на теплову енергію. Ми до цього тарифу враховуємо лише вартість утримання теплових пунктів і вартість послуг, які надає виконавець послуг. Іншими словами, враховуємо витрати виробника і виконавця комунальних послуг. Те ж саме стосується і холодної води: до тарифу, який затвердила НКРЕ, ми додаємо лише витрати, пов’язані з виконавцями послуг. Якщо говорити про відсоткове співвідношення, то доля міської влади порядка 15-20%, а порядка 80% тарифів на опалення, гарячу воду і водовідведення - це доля тарифу, який затверджує Національна комісія з регулювання енергоринку.
В місті Києві запровадили систему двох тарифів. Ми розрахували тарифи для всіх споживачів, вони передбачають (особливо по утриманню будинків та при будинкової території) абсолютне відшкодування витрат житлово-експлуатаційним організаціям (ЖБК та ОСББ), відомчим ЖЕКам, які займаються обслуговуванням будинків, комунальним ЖЕКам або інших суб’єктам господарювання прибуток, як правило, до 10%, в ряді випадків до 8%. Це - основний тариф. Тим мешканцям, які заплатять до 20 числа включно, із цього тарифу буде встановлена знижка, як правило, 10%. Аналогічна ситуація і по тарифам на холодну воду, водовідведення, гарячу воду і опалення, там ця різниця становить біля 6%.
Кияни відгукнулися на це дуже активно. У січні коли, як правило, платежі становлять 95-96%, платежі становили 107%. Зазначений механізм не буде розповсюджуватися на тих споживачів, які мають борги, тому кияни почали масово їх повертати. Ідучи їм на зустріч, ми встановили, що цей механізм буде застосовуватися уже з 1 лютого. Тобто, нарахування за лютий, яке буде в березні, буде враховувати те, як заплачено за січень. Якщо плачено до 20 лютого, то зразу нараховується знижка.
Діючі тарифи, запроваджені в Києві, за виключенням тарифів на обслуговування будинків, є збитковими. Лише тарифи на обслуговування будинків розраховано на економічно-обґрунтованому рівні. Тепер ми впевнені, що створили житлово-експлуатаційним організаціям нормальні економічні умови, які повинні забезпечити надання якісних послуг і в повному обсязі. Звичайно, тут є деякі нюанси, наприклад, в цьому році вже підвищилася мінімальна заробітна плата, що в цих тарифах не враховано, але доля цієї заробітної плати в тарифі незначна.
Тарифи на теплову енергію, гарячу, холоду воду, водовідведення залишаються збитковими. На сьогодні вони відшкодовують витрати підприємств в середньому десь на 60-80% втрат. Наразі залишається відкритим питання, хто буде відшкодовувати цю суму підприємствам. Оскільки тарифи затверджує Національна комісія з регулювання енергоринку, то ми як орган місцевого самоврядування вважаємо, що і питання компенсації підприємствам недоотриманих коштів має вирішуватися на державному рівні, це не компетенція органів місцевого самоврядування.
Я хотів би наголосити на ще одному негативному моменті. До нас зараз масово надходять звернення від ЖБК, ОСББ, і, власне, від усіх обслуговуючих організацій з питанням, хто відшкодує різницю в тарифах за січень по тепловій енергії, і за лютий по холодній воді та водовідведенню. Суть питання в тому, що НКРЕ встановила тарифи на теплову енергію з 1 січня, по ньому розраховується енергопостачання організацій з усіма юридичними особами. Разом з тим, виконуючи чинні нормативні документи, особливо закон про житлово-комунальні послуги, ми як орган місцевого самоврядування могли встановити тарифи на опалення і гарячу воду лише з 1 лютого, тому що відповідно до названого закону повинні попередити ми споживача не пізніше, ніж за місяць. При цьому житлові організації не мають коштів, щоб оплатити теплопостачальним організаціям різницю в тарифах по тепловій енергії за січень.
Аналогічна ситуація по холодній воді та водовідведенню. Тарифи запроваджені для «Водоканалу» з 1 лютого, а для споживачів – з 1 березня. Виникає проблема: хто буде покривати різницю за лютий. Ми вважаємо, що це питання не органів місцевого самоврядування, в нашому бюджеті цих коштів немає, та власне кажучи, і нашої провини в цьому немає. Це законодавча колізія, тому це питання має вирішуватися на державному рівні. Про це направлені відповідні запити в НКРЕ, Кабінет Міністрів і ми очікуємо рішення.
Разом з тим теплопостачальні організації виставляють ультиматум всім житловим організаціям погасити борги за січень, і грозять навіть тим, що відріжуть від постачання теплової енергії. Звичайно, вони цього права не мають, думаю, що до цього не дійде, і це питання буде якимось чином врегульоване.
Є ще одна колізія в нормативних документах. Відповідно до закону про житлово-комунальні послуги, органи місцевого самоврядування затверджують тарифи виробникам комунальних послуг і виконавцям. Ми ці тарифи затвердили. Разом з тим, на протязі майже семи років в Києві виконавець послуг не визначений. Київрада в свій час визначила виконавця послуг, але це рішення було скасовано в судовому порядку. Міністерство житлово-комунального господарства видало наказ про порядок визначення виконавців послуг, відповідно до якого виконавцем послуг може бути визначений суб’єкт підприємницької діяльності, який дав згоду на виконання комунальних послуг. І знову утворилася колізія. Є підприємство, яке володіє обладнанням, де виробляється комунальна послуга, де йде регулювання як якісних параметрів, так і кількісних. Все це регулювання йде на теплових пунктах. І колізія полягає в тому, що організація, яка безпосередньо впливає на якість послуг, на сьогодні може зайняти позицію, щоб не визнавати себе ні виробником, ні виконавцем. А ми нічого зробити не можемо, незважаючи на те, що на протязі шести років міська влада зверталася в Міністерство, Кабінет Міністрів, Антимонопольний комітет, Міністерство юстиції, а віз і нині там.
В зв’язку з цим, ситуація стала анекдотичною: тарифи зростають, а відповідального на якість послуги де-факто на сьогоднішній день в Києві немає. Зараз питання загострилося і Київська міська державна адміністрація і особисто Олександр Павлович Попов вирішують зазначені питання, і думаю, що все ж таки зуміємо або внести зміни в цей наказ, або будуть прийняті якісь інші нормативні документи, що дозволять визначити виконавця послуг в Києві та дасть можливість мешканцям укласти угоду безпосередньо з тими суб’єктами, які виробляють і надають комунальні послуги, і повинні відповідати за їх якісь та кількість.
На сьогодні якщо в крані немає холодної чи гарячої води, то винен ЖЕК, який до цього немає практично ніякого відношення. Холоду воду постачає «Київводоканал», а гарячу – той, хто володіє і керує тепловим пунктом. Чомусь ніхто не ставить питання, що «Київенерго» володіє тепловим пунктом, що він регулює параметри та тиски.
Якими стануть тарифи на воду з 1 березня?
Василь Яструбинський: Я назву всі тарифи. З 1 лютого опалення за квадратний метр: повний тариф - 3,1 гривні, тариф із знижкою – 2,91 гривні. З 1 березня холодна вода при наявності квартирного або будинкового засобу обліку: повний тариф - 1,98 гривні, із знижкою – 1,8. З 1 березня водовідведення холодної та гарячої води: повний тариф - 1,52 гривні, зі знижкою – 1,38. Холодна вода на одну особу, коли відсутні квартирні або будинкові прилади обліку: повний тариф - 19,25 гривні, із знижкою – 17,49. З 1 лютого гаряча вода за 1 кубічний метр при наявності квартирних або будинкових засобів обліку: повний тариф - 15,53 гривні, із знижкою - 14,68. З 1 березня відповідно 15,89 і 14,86 гривні. З 1 лютого гаряча вода у будинках, де відсутні прилади обліку, на одну особу: повний тариф - 54,35, тариф зі знижкою 51,38. З 1 березня 55,61 і 52,01 гривні відповідно.
Наскільки більше платитиме середньостатистична сім’я?
Василь Яструбинський: В Україні прийнятий показник середньостатистичної квартири – це одно-, двох- та трикімнатна квартира, це для того, щоб якимось чином в цілому по країні можна було обліковувати. В однокімнатній проживає дві особи, в двохкімнатній – три, в трьохкімнатній – чотири. Для таких квартир в цілому середня плата за житлово-комунальні послуги, куди входять холодна, гаряча вода, водовідведення, опалення, телефон, електроенергія, газ з 1 лютого в середньому збільшиться на 26-30% в залежно від того, чи це одно-, двох- чи трьохкімнатна квартира.
При цьому в країні існує досить ефективний механізм соціального захисту – субсидій. Непрацюючі мешканці платять за комунальні послуги не більше, ніж 10% свого сукупного сімейного доходу, працюючі – не більше 15%. Інше питання, що таке нарахування влаштовує не всіх мешканців, тому що багато киян володіють величезними житловими площами. Є, наприклад, на Хрещатику квартира площею 150-200 метрів і людина претендує на субсидію. Ясно, що на всю цю площу субсидію нарахувати просто неможливо, але де соціально гарантовано, мешканці отримують необхідну субсидію.
На сьогоднішній день ми вперше досягли економічно обгрунованих тарифів по квартирній платі. І судячи з усього, в цьому році, можливо, навіть в першому півріччі чи на початку другого ми вийдемо на економічно-обгрунтований тариф на теплову енергію і холодну воду. Що це дасть? Утримуючи збиткові тарифи на протязі останніх років, місто витратило на компенсацію різниці в тарифах більше 4 мільярдів гривень. За ці кошти місто могло б направити на перекладання мереж, ми б повністю оновили енерговиробляюче обладнання, запровадили б інструментарний облік. Це привело б до зменшення споживання як мінімум на 25-30%. Йдучи на зустріч різним силам, місто утримувало збиткові тарифи і кошти ми практично проїли.
Найнегативнішим момент з цього те, що ці 4-5 мільярдів коштів, які місто направило на дотацію, по великому рахунку отримали в більшій мірі заможні кияни. На Печерську є квартира площею біля 2 тисяч квадратних метрів, і ми кожний квадратний метр цієї квартири дотували з бюджету, тому що різниця в тарифах покривається для всіх киян. Якщо дотація становила більше 1 гривні на квадратний метр, порахуйте, хто від цієї дотації виграв. Чи не краще було б запровадити механізм соціальної допомоги?
Заступник міністра ЖКГ анонсував підвищення тарифів на воду влітку з тим, щоб покрити собівартість. Про яке підвищення йдеться?
Василь Яструбинський: На сьогоднішній день тарифи на холодну воду відшкодовуються на близько 80% витрат, а тарифи на водовідведення – 60%. Такий стан речей призводить лише до того, що ми практично заморожуємо всі проблеми в комунальному господарстві, не маючи коштів підприємства не мають можливості ні розвиватися, ні поліпшувати якість, ні надавати гарантоване водопостачання. Ви знаєте, скільки цієї осені і зими у нас було проривів. Якщо ми не переламаємо цю загрозливу тенденцію, то в найближчі роки вже не буде чого ремонтувати.
Тобто, влітку буде наступне підвищення?
Василь Яструбинський: Повноваження по впровадженню тарифів на холодну воду для виробника послуг надано НКРЕ. І зараз цей орган буде приймати рішення, коли і наскільки підвищувати. Економічне підґрунтя для підвищення існує, і на мій погляд як економіста, чим швидше це зроблять, тим буде краще для нас усіх.
Як підвищиться якість послуг після подорожчання?
Василь Яструбинський: Якщо підвищення буде на відсотків на 20-30%, то якість послуг ніяк не зміниться і гарантованість не покращиться. Тому що говорити про підвищення якості послуг та гарантованість можна лише тоді, коли тарифи будуть економічно-обгрунтованими, тобто будуть покривати всі витрати підприємства. На сьогодні по тепловій енергії підприємствам як мінімум на 20-30% не вистачає коштів для покриття поточних витрат, а в тарифи капітальні вкладення взагалі непередбачені. Тому можна говорити тільки про те, що покривши всі витрати, підприємства якимось чином зуміють стабілізувати ситуацію.