Підводні камені запровадження біометричних паспортів
Запровадження в Україні документів з біометричними даними в першу чергу відчують на собі новонароджені діти, українці, що виїжджають за кордон, та іноземці.
Запровадження в Україні документів з біометричними даними в першу чергу відчують на собі новонароджені діти, українці, що виїжджають за кордон, та іноземці. А з 2014 року ще й водії. Бабусям в далекому селі свій паспорт міняти поки не доведеться.
Але пікантність ситуації в тому, що Європейський Союз вимагав від України біометричних документів лише для тих, хто виїздить за кордон. Наші ж законодавці поширили цей процес і на внутрішні документи. Експерти вже називають відповідний законопроект відверто лобістським. Чим це обернеться для України, якщо Президент не заветує його?
Про це в прес-центрі «Главкому» розповіли директор Українського інституту публічної політики Віктор Чумак та експерт з міжнародних питань Олександр Палій.
Віктор Чумак: «Добру справу запровадження біометричних документів знову загнали в глухий кут клептоманськими бажаннями заробити якомога більше»
Перший раз в Україні заговорили про необхідність введення документів з біометричними даними ще в 2000-2001 роках. В той же час перше обладнання було поставлене в аеропорту «Бориспіль» саме для зчитування даних з документів, які мають оцифровані біометричні дані. Нагадаю, що такий документ в першу чергу посвідчує особу, в ньому вмонтований цифровий носій з даними, що підтверджують унікальність власника (відбитки пальців або сітківки ока).
Зрозуміло, що виготовлення носіїв біометричних даних є не лише високотехнологічною діяльністю, а й високоприбутковою. Не дуже багато компаній та країн світу мають такі високі технології, документи яких би вважалися цілком безпечними. На початку 2000 років у нас точилася дуже запекла боротьба щодо того, хто буде робити такі документи для України. Тоді ще не було нашого монополіста, а на наш ринок виходили іноземні компанії, зокрема німецька, яка робила такі документи для більшості країн Європейського Союзу. Але в результаті певної боротьби в українському бізнесовому середовищі була створена відома вам українська компанія, яка теж має такі високі технології та можливості виготовляти документи європейського рівня з високою якістю захисту. Більше того, на сьогоднішній день вона виробляє документи і для «Європола», «Інтерпола» і т.ін. Тобто, ми маємо зараз власного виробника, який може забезпечити Україну якісними документами з біометричними даними.
Але щоб запровадити такі документи, потрібно було прийняти відповідний закон. Навколо нього і точилося дуже багато політичних та бізнесових суперечок, бо він мав встановлювати або прозорі зрозумілі правила, або правила гри, які лобіюватимуть лише одного виробника. Нещодавно і був прийнятий закон про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України.
Я абсолютний прихильник запровадження біометричних документів, тому що вони полегшують діяльність всіх контрольних органів при пересуванні громадян країнами світу – така зараз тенденція. Крім того, це вимога, яка стоїть в Плані дій щодо запровадження лібералізації безвізового режиму між Україною та ЄС. В ній йдеться саме про запровадження в Україні паспортів з біометричними даними для виїзду за кордон.
Я наївний говорив про те, що це необхідно робити, проте тільки стосовно всіх видів паспортів для виїзду за кордон. В підготовленому до другого читання проекті цього закону (там при прийнятті було небагато змін) абсолютно правильно дається класифікація документів українського громадянина або особи, яка на законних підставах може перебувати на території нашої країни. Документи, що посвічують особу та підтверджують громадянство, - це паспортна картка, паспорт громадянина України для виїзду на кордон, дипломатичний паспорт, службовий, посвідчення особи моряка, посвідчення члена екіпажу, посвідчення особи на повернення в Україну, тимчасове посвідчення громадянина України. Щодо всіх цих 7 документів за законом, по-перше, повинні наноситися дані на одну сторінку за однією технологією лазерного друку. По-друге, всі вони повинні мати електронний інформаційний носій. У випадках, встановлених законом України, до документів може вноситися інформація про місце реєстрації, про сімейний стан, про відмову від прийняття реєстраційного номеру картки платника податків, про видачу приватизаційних паперів, про додаткові біометричні дані щодо забезпечення захисту інформації на безконтактному електронному носії.
Для українця на сьогоднішній день достатньо було б мати два документи, які містять безконтактний електронний носій, - це ID-картка, куди можна було б внести всі дані щодо соціального страхування, пенсійних внесків, страхування з охорони здоров’я і т.ін., та документ для виїзду за кордон, де дійсно можуть міститися саме біометричні дані (відбитки пальців чи сітківки ока). Але у нас депутати, які голосували за цей закон, пішли набагато далі. Вони зробили, що, крім всіх цих документів, електронні носії інформації повинні мати всі документи, що посвідчують особу і її спеціальний статус. Тобто, з безконтактним електронним носієм повинні бути соціальне посвідчення, посвідчення застрахованої особи, посвідчення особи з інвалідністю, посвідчення водія, посвідчення особи без громадянства, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, картка мігранта, посвідчення біженця, проїзний документ біженця і дозвіл на працевлаштування. Можливо, це буде добре, бо полегшить роботу державним службовцям. Але виникає інше питання – цей безконтактний носій інформації сам по собі нічого не говорить, потрібна спеціальна система зчитування. Тож мають бути ще й спеціальні бази даних у всіх цих державних органах. До того ж навіщо тоді створювати 15 чи 18 документів, якщо всі вони можуть міститися в одному?..
Я підозрюю, і це своїми розгромними висновками підтверджує Міністерство юстиції про те, що передбачена в цьому законі технологія створює неконкурентні умови. Тобто, вона створена під одного виробника і робить цей закон корупціоногенним. По-друге, якщо робити таку кількість документів з такою кількістю апаратури для зчитування, то цей виробник стане монополістом в Україні на довгі роки.
Дуже добру справу запровадження біометричних документів знову загнали в глухий кут клептоманськими бажаннями заробити якомога більше. Можна було б обмежитися паспортами для виїзду за кордон, подивитися, як вони будуть працювати. А не робити так, що з наступного року всім дітям, які народжуються, замість свідоцтва про народження повинні видавати паспортну картку. Навіть якщо ці документи коштуватимуть, приміром, не 300, а 100 грн., але їх буде в сукупності 17 чи 13 документів на одну особу, то вся ця кухня буде коштувати більше 1 000 грн. для того ж самого виробника з кожної людини, яка захоче скористатися тими чи іншими документами.
Закон дуже суперечливий на сьогоднішній день, особливо в тій частині, де його можна визначити як корупціоногенний, він підтримує фактично одну структуру. До того ж він необґрунтовано розширює перелік документів з електронним носіями інформації, зобов’язання відносно яких взяла на себе Україна.
Біда в тому, що у нас немає конкурентного середовища у цій сфері. Крім ЄДАПС, ніхто не може виготовляти документи такого роду. Щоб його утворити, треба створити або ще одну таку компанію в Україні, або допустити інші іноземні компанії. Щодо останнього, то мене вже звинувачували в тому, що я ледь не зраджую національні інтереси, бо персональні данні українців можуть потрапити в руки західних компаній. Але я особисто довірив би свої персональні дані швидше німецькій компанії, тому що вони працюють в законодавчому полі Європейського Союзу, де діє дуже жорстке законодавство по захисту персональних даних. А у нас базу даних водіїв чи платників податків можна спокійно купити на Петрівці. В країнах Європейського Союзу існує ринок друку таких документів, і кілька компаній беруть участь у тендерах. Той самий ЄДАПС виготовляє документи для «Інтерполу», тож Європа довіряє цій компанії, чому ми не повинні довіряти Європі?..
Щодо надходжень, які йдуть за ці всі документи, частина як плата за адмінпослуги, разом з видачею паспорта чи посвідчення водія була однією з найбільших статей доходів Міністерства внутрішніх справ. Тобто, тут йде серйозна боротьба за гроші. В квітні організація «Європа без бар’єрів» оприлюднила результати дослідження вартості документів з біометричними даними, де український паспорт такого роду може коштувати 700 грн. Потім ця інформація була знижена до 300 грн. Суперечка щодо цього триває досі. Я говорив, що ці паспорти мають коштувати на 10-15% нижче, аніж для країн східної Європи – Польщі, Словаччини, де ціна коливається від 25 до 45 євро. Тобто, 250 грн. – це нормально. Але лунають закиди, що такі документи коштують у Франції 90 євро, в Німеччині – 59 євро, у Великобританії – 88 євро. Проте це ряд країн з високим рівнем доходів, а не тих, хто стоїть на нижчих сходинках.
Олександр Палій: «В усьому світі йде тенденція до зниження кількості документів, а в Україні - навпаки»
На прикладі цього закону ми побачили, як можна цікаво вчинити з різними хорошими ідеями. Як ідею ринкової економіки перетворити в розподіл по кишеням народної власності, а під ідеєю європейської інтеграції подати відверто лобістський законопроект. Структура, яка має намір взяти під контроль всі ці речі, захищається від конкуренції. В законопроекті прямо написано, що бланки виготовляються підприємствами, які мають ліцензію. Але щоб якась іноземна фірма отримала її для цією мети – це, звичайно, фантастика.
Якби там була закладена одна єдина норма, що ці бланки будуть розподілятися безкоштовно, і було зрозуміло, що все це не перекладеш на суспільство, а будуть витрати братися з бюджету, то ці питання значною мірою знялися б.
Цікава ситуація з кількістю документів, які підпадають під всі ці речі. В усьому світі йде тенденція до зниження кількості документів, щоб мінімізувати кількість різноманітної бюрократії, це спрощує життя для людей та органів влади. Наприклад, у США по водійських правах та картці соціального страхування можна здійснити практично все, що потрібно. В Україні все йде навпаки, замість того, щоб сумістити національний та закордонний паспорт, у нас виявляється, що є паспортна картка, закордонний паспорт та посвідчення громадянина України. Навіщо один паспорт роздрібнювати на два документи? Величезна кількість документів, вартість яких колосальна, які просто будуть продаватися суспільству.
Європейський Союз вимагав від України документу для виїзду за кордон, а в цей законопроект запхнули величезну кількість документів величезної ціни не тільки для виїзду за кордон, а й для внутрішнього використання.
Для іноземців (на що вказує ООН та ЄС) передбачається картка мігранта, дозвіл на працевлаштування, проїзний документ біженця, посвідка біженця, посвідка на тимчасове проживання, на постійне проживання, для виїзду за кордон. Зрозуміло, що їх розглядають як засіб для вичавлювання коштів, більш безправних, ніж громадяни України.
Але і громадянам України від цього законопроекту легше жити не стане. Ми побачили жорстку критику Мін’юсту і відповідних державних структур на адресу цього законопроекту, що є достатньо передбачувано. Всі розуміють, що якщо запровадять замість одного паспорту два документи (крім паспортної картки ще і посвідчення громадянина України), кожен з яких буде коштувати величезні кошти, то всі кулі посиплються на Президента. У нас влада на кожному кроці говорить про дерегуляцію, про те, щоб зменшувати документацію, а цей законопроект - в зовсім іншому напрямку. Всі розуміють, кому це вигідно, всі це розуміли і за часів Ющенка, і за інших часів, але ніхто в цю ситуацію не втручається. В результаті, ми маємо дуже цікаву ситуацію, коли депутати не можуть написати законопроекту, щоб він через три місяці не змінювався.
Віктор Чумак: Паспортна картка і тимчасове посвідчення громадянина України – це різні документи. Паспорта картка видається громадянину України з моменту його народження, замість свідоцтва про народження. А тимчасове посвідчення громадянина України видається особі, яка бажає набути громадянства України і взяла зобов’язання вийти з громадянства іншої країни.
Чи вимагає цих документів Європейський Союз?
Віктор Чумак: Європейський Союз вимагає виключно безконтактний носій інформації з біометричними даними від проїзних документів для виїзду закордон. Такими документами для громадян України є паспорт громадянина України для виїзду закордон, дипломатичний паспорт, службовий паспорт, посвідчення особи моряка і посвідчення члена екіпажу. Все решта - під купол.
Як Євросоюз реагує на цей варіант законопроекту?
Віктор Чумак: Європейський Союз не може відреагувати позитивно або негативно. Він може сказати, що вітає те, що Україна приймає відповідні документи. Сам процес ведення переговорів був заблокований саме тому, що ми не могли зробити декілька дій, які від нас вимагали. Перше – це створити нормальну Міграційну службу. Вона створена, нормальна чи ні, подивимося за практикою її діяльності. Друге – прийняття закону, який би дозволяв виготовлення і друк паспортів з біометричними даними. До наших внутрішніх документів і процедур вони байдужі.
Олександр Палій: Представник Європейської комісії в Україні сказав, що вони вивчать цей законопроект, розглянуть, чи запроваджуються там якісь додаткові норми і чи не порушуються там права і свободи громадян. Це пролунало після заяви Мін’юсту з цього приводу.
Виходить так, що там будуть міститися дуже детальні персональні дані, чи можливо, що вони будуть використані з якоюсь іншою метою?
Віктор Чумак: Ніхто не може дати гарантію, що персональні дані не будуть використані з якоюсь іншою метою. Наприклад, англійська система безконтактних носіїв інформації вважалася однією з найнадійніших. Там не потрібен був контакт чіпу з якимось спеціальним пристроєм для зчитування. Але з розвитком технології стало можливим знімати цю інформацію іншими засобами вже іншими людьми, а розшифрувати цю інформацію – це вже справа техніки. Тому англійці пішли на те, щоб змінити цю систему безконтактної передачі даних, і зараз інформацію можна зчитати тільки підносячи паспорт до спеціальних рідерів. Ситуація така, що чим більше буде розроблятися технологія, тим більше буде людей, які будуть розробляти контртехнологію.
Олександр Палій: Ніхто вам не дасть гарантію, що ваша персональна інформація, яка нині перебуває в жеку чи в інших установах, не буде використана кимось іншим. Тобто, із запровадженням біометричних даних, навпаки, є можливість кодування цієї інформації.
Віктор Чумак: Коли ви отримували паспорт, то заповнювали в жеку карту на паперовому носії. Тобто, у більшості своїй ваша інформація знаходиться на паперових носіях, які можна відсканувати, відксерокопіювати, переписати і все, що завгодно, людьми, які відповідають за цю інформацію. Законом про захист персональних даних передбачені механізми відповідальності всіх, хто володіє персональними даними. Інша справа, що не всі закони у нас виконуються.
Ви сказали, що є цілий перелік документів, за кожен з яких доведеться платити, що вдарить по кишені громадян. Але ж законопроектом передбачено, що крім закордонного паспорту, за жоден з документів громадяни платити не будуть. Як це збігається з вашою позицією?
Віктор Чумак: Я з вами згоден. За оформлення, обмін чи продовження строку дії дипломатичного паспорту, службового паспорту, посвідчення особи моряка, тимчасового посвідчення громадянина України, соціального посвідчення, пенсійного посвідчення, посвідчення особи з інвалідністю державне мито, консульський збір не справляється. А все інше зберігається, в тому числі закордонний паспорт і паспортна картка. Так написано в законопроекті, який я сьогодні вранці роздрукував із сайту Верховної Ради. Але компенсація для ЄДАПСу все одно буде закладена в Державному бюджеті. Навіть якщо нам, громадянам України, це буде безкоштовно, то власники ЄДАПСУ будуть отримувати від цього прибутки.
Олександр Палій: А Державний бюджет – це наші з вами податки.
Віктор Чумак: Можна було б зробити всього два документи – паспортну картку і картку соціального страхування, в яку занести дані посвідчення по інвалідності і пенсійне посвідчення. Адже що вони пов’язані між собою, тому що це одна соціальна послуга. Проблема саме в тому, що в цей законопроект введено дуже багато прихованих норм лобістського і корупціоногенного характеру.
Ми намагаємося спростити візовий режим, щоб у посольстві не вимагали так багато документів. Якщо ми впроваджуємо такі біометричні документи, то це певним чином ускладнить процедуру, адже цих біометричних документів буде цілий список?
Віктор Чумак: Це полегшує виїзд. Справа в тому, що ці біометричні дані складно підробити. Тому вимогою Європейського Союзу якраз є запровадження біометричних даних з надійною ідентифікацією особи. Ця вимога є для того, щоб встановити безвізовий режим перетинання кордонів. Більше того, мова йшла про те, що при запровадженні безвізового режиму з європейськими країнами, особи, які мають біометричні паспорти, можуть перетинати цей кордон без обов’язкового отримання якихось дозволів консульських установ. А особи, які будуть користуватися ще старими паспортами будуть користуватися старою процедурою отримання права на перетинання кордонів. Біометричні паспорти дають надійну ідентифікацію всіх параметрів особи, тому ця система обліку не просто наша, а європейська - Шенгенська інформаційна система, в яку потрапляють наші дані при перетинанні кордону. Думаю, стара процедура може з часом буде взагалі скасована.
Чи є такі закони в у наших сусідів, наприклад, в Росії та Грузії?
Віктор Чумак: Молдова, Росія, Грузія давно ввели в себе документи з записом біометричних даних. Більше того, саме ці країни ідуть шляхом уніфікації документів: вводиться паспортна картка «плюс» документ для виїзду закордон.
Кому все ж таки потрібен цей список документів з біометричними даними, якщо ЄС цього не вимагає?
Віктор Чумак: Давайте подумаємо. Хто заробляє на цьому гроші, тому це і потрібно.
З якого року широко впроваджуватимуть цю систему?
Віктор Чумак: Паспорти будуть замінені по мірі необхідності. А паспортна картка - для осіб, які народилися в 2011 році. Закордонні паспорти теж по мірі того, як ви будете змінювати свій. Тобто, як тільки закон набирає чинності, ви можете хоч зразу замінити на новий, а не хочете, то користуйтеся старим до кінця його терміну.
Олександр Палій: Водійські посвідчення - з 2014 року. Але, чесно кажучи, я думаю, що після розгромної критики від Мін’юсту його заветують. Просто в бюджеті реально немає грошей, щоб це все профінансувати і отримувати до тих куль, які вже є на нинішній владі, ще чергові тони куль, які посиплються від українського суспільства.
Ви думаєте, що все залишиться на рівні закордонних паспортів?
Віктор Чумак: Це було б логічно на сьогодні - обмежитися на проїзних документах, які дають право перетинання кордону.