Якими будуть тарифи на холодну воду?

Нацкомпослуг має намір запровадити нову схему обрахунку тарифу на холодну воду.

Нацкомпослуг має намір запровадити нову схему обрахунку тарифу на холодну воду. Але так званий єдиний тариф, який буде чотирьох категорій, може призвести до того, що 97% населення заплатить і за решту 3%, і за всі втрати водоканалу, і за безгосподарність комунальників. У нас лише 40% багатоквартирних будинків обладнані лічильниками. Отже, 60% зразу будуть платити максимальну ціну.

Про це в прес-центрі «Главкому» розповіли директор Інститут міста Олександр Сергієнко та керівник житлово-комунальних програм громадської мережі «Опора» Тетяна Бойко.

Олександр Сергієнко: «97% населення заплатить за всі втрати водоканалу і за безгосподарність комунальників»

З’явилася інформація, що Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг запровадить нову систему обрахування плати за холодну воду. А саме: за перші два куби споживання на особу в місяць – 1,5 гривні, з 2 до 6 кубів – більше, з 6 до 10 – ще більше, а після 10 – максимально.

Як вони будуть дізнаватися обсяг споживання? За словами одного з членів Нацкомпослуг Юрія Хіврича, у нас лише 40% багатоквартирних будинків обладнані лічильниками. Отже, 60% зразу будуть платити максимальну ціну. І Нацкомпослуг, зокрема, міністр Мінрегіонбуду заявляє, що це буде спонукати людей встановлювати лічильники. Тобто, замість того, щоб зразу поставити ці лічильники, спочатку будуть рахувати максимальні тарифи для 60% населення (близько 20 мільйонів міського населення), після чого люди вимушені будуть так чи інакше їх встановлювати.

Здивування викликає сама сума мінімального тарифу – 1,5 гривні. Вважається, що комісія встановлює тариф на рівні собівартості. На графіку видно, що лише у двох міст - Армянськ (0,5 гривні) і Комсомольськ (1,4 гривні) - тариф менший, ніж півтори гривні. Тобто, для 3% (саме така кількість населення, як вважає Нацкомпослуг, споживає менше двох кубів) встановлюється тариф нижче собівартості, а 97% будуть покривати всі витрати підприємств і платити набагато вище.

Зараз розбіжність між мінімальним і максимальним тарифом води 12 разів: в Армянську 50 копійок, а в Бердянську – 6 гривень. Ми повертаємося в радянські часи, коли замість того, щоб іти до економічно обґрунтованих тарифів, підприємства, які виробляють холодну воду, будуть дотуватися державою. Це просто розбещує комунальників. Навіщо їм запроваджувати нові технології, купувати новітні системи очистки води, устаткування, коли можна домовитися з Нацкомпослуг, і їм поставлять потрібний тариф?

Тут дуже сильно зростає роль самої комісії. На перший погляд здається, що вона взагалі втрачає сенс, тому що її завданням було перевіряти економічне обґрунтування тарифів, які подавали підприємства, і затверджувати їх. Якщо тариф визначається по градації споживання, навіщо тоді ця комісія? А виявляється, вона дуже потрібна, тому що замість того, щоб визначати економічно обґрунтований тариф, вона буде розподіляти державні дотації на покриття цих витрат. Корупційна складова цієї схеми зростає в рази.

Вважається, що всі багатоквартирні будинки Києва забезпечені лічильниками на 100%. Хоча водоканал обмовлюється, що хоч і не всі, але на вузлах всі точно. Норма споживання холодної води, яку встановлює Мінекономіки для всіх міст по-різному, для Києва складає 5,5 кубометрів. Для мого будинку по загальнобудинковому лічильнику за останні 12 місяців вийшло мінімум 5,9 і максимум – 11 кубометрів. Ми як милися, так і миємося, то чому там 5,9, а тут 11 кубометрів? А в ЖЕКу відповідають, що вони нас ще і пожаліли, бо є вказівка не нараховувати більше двох нормативів. Тобто, фактичне споживання ще більше, але на мешканця вони кладуть два нормативи, а решту – на борги ЖЕКу, на якому вони будуть висіти і колись їх спишуть. Тобто, середнє споживання холодної води за останні 12 місяців в нашому будинку становить 7,1 кубометра щомісяця. В той же час в ОСББ «Перший будинок», де і на будинках, і в квартирах стоять лічильники, мінімум 2,3 кубометра, максимум – 4,2, а середнє споживання по будинку - 3,1 кубометра. Порівняйте: 7,1 кубометрів, де лічильник стоїть на будинку, і 3,1 – де лічильники в квартирах.

Мабуть НКРЕ і Мінрегіонбуд отримали по голові за те, що не виконали вказівку Президента ввести єдиний тариф по всій Україні. Тому вони вирішили в такий хитрий спосіб ввести єдиний тариф, який буде чотирьох категорій. В результаті 97% населення заплатить і за решту 3%, і за всі втрати водоканалу, і за безгосподарність комунальників, зате завдання Президента буде виконано.

Тетяна Бойко: «Нова методика є утопічною, тому що у нас не існує нормальної системи обліку»

Нова методика мені видається утопічною, тому що у нас не існує нормальної системи обліку. Навіть там, де лічильники є, вони різних класів точності. Сума всіх поквартирних лічильників, якщо вони є, ніколи не буде співпадати з сумою загальнобудинкового лічильника, хоча б через технічні погрішності, я вже не кажу про те, що вода крадеться. Тому хороша ця методика чи погана, але вона може реалізуватися тільки тоді, коли буде здійснюватися облік води, швидше за все, в електронному вигляді: на виході з водоканалу, на вході в будинок і в кожну окрему квартиру. А коли в половини населення лічильники не мають рівних класів точності, а інша половина живе по загальнобудинкових лічильниках (їх виділили в окрему категорію «тимчасову», і швидше за все вони будуть сплачувати за найвищим тарифом), то сама процедура розрахунку стає незрозумілою.

Є проблеми з якістю води, щодо неї немає державних стандартів. Україна належить до маловодних країн, тому потрібна політика для того, щоб економити споживання як енерго-, так і водних ресурсів. Тому ідея привчати населення заощаджувати і стимулювати їх ставити лічильники, в принципі є досить непоганою. Але з допомогою нової методики нічого не вдасться змінити, тому що це ніяк не вплине на якість і не зможе зробити нормального обліку. Заявлено про 2 куби на людину. А якщо в квартирі живе шестеро людей, то незрозуміло, чи ці два куби будуть рахуватися, як накрутив лічильник, чи будуть вони ділитися на кількість прописаних, чи на кількість співвласників?

Дуже часто ОСББ розраховуються за загальнобудинковим лічильником і невідомо, до якої категорії вони будуть віднесені. Може виявитися, що вони будуть розраховуватися за найвищими тарифами, як і ті, хто не встановили лічильників.

Станом на зараз ми не можемо сказати, якими будуть тарифи, згідно до нової методики. Мій прогноз, що вона не буде запроваджена. Якщо ж тарифи все-таки будуть зростати, то для цього є об’єктивна причина – здорожчання енергоносіїв. Якщо підвищиться ціна на газ, очевидно, що стримувати тарифи можна буде тільки в ручному режимі через компенсації, але це не зможе тривати вічно. Світова тенденція показує, що тарифи все ж таки будуть зростати, хочемо ми того чи ні.

Крім того, пан Саратов сказав про те, що кошти потрібні на модернізацію галузі. Але з цього року підприємства тепло- та водопостачання мають право закладати в тариф нерегульований розмір прибутку. Тобто, тариф складається: собівартість плюс прибуток поділено на обсяг реалізації. Раніше для теплопостачальних організацій була максимальна «вилка» 12% рентабельності, зараз вона знята. Одна з основних складових прибутку – це кошти, які мають іти на інвестиції, під них мають розробити програму, де чітко було б указано, де вони беруть гроші і за скільки часу який конкретний результат принесуть ці інвестиції. Державний регулятор, крім структури тарифу та економічної обґрунтованості, має подивитися цю інвестиційну програму та затвердити її, а потім затвердити має ще й орган місцевого самоврядування. Тобто, зараз із нині діючою структурою тарифів є всі підстави для того, щоб витрачати кошти на модернізацію галузі, тож для цього не треба придумувати ніяких «ноу-хау». В діючій системі нічого, крім корупційних схем і переливання коштів через дотації з однієї кишені в іншу, це не викличе.

Уточніть, будь ласка, суми тарифів на холодну воду за цією новою схемою…

Олександр Сергієнко: Вони не дають точні цифри. За існуючою на сьогодні інформацією, до 2 кубометрів води споживають 3% населення, з 2 до 6 кубометрів – 8%, з 6 до 10 кубометрів – 18%. Для цих 18% до тарифу буде додаватися +40%, але невідомо, чи від першого ступеня, чи від другого. А для четвертої категорії (більше 10 кубометрів) буде додаватися +20-25% , очевидно, щодо попереднього ступеня. Якщо порахувати, то це буде трішки менше 3 грн. за кубометр води для останньої категорії, яка, до речі, складає 71% міського населення. Отже, 10 кубометрів помножити на 3 грн. маємо 30 грн. У нас більше 30 грн. на особу є лише в Сімферополі, Запоріжжі, Кіровограді та Львові, а у всіх інших менше цього показника. Отже, в усіх інших областях плюс Київ та Севастополь буде піднята планка, тарифи мають зрости.

Зараз плата за воду рахується за двома складовими: вартість одного кубометра та норматив споживання. Всі вони різняться, залежно від регіону. В Києві один куб води 1, 69 грн. на виході з «Київводоканалу» плюс КМДА додає за доставку та розподіл і виходить трішки менше 2 грн. Але в Києві розрахунок для тих, хто без лічильників, 5,5 кубометрів холодної води на людину, водночас в Житомирі норматив споживання холодної води 4,2 кубометра, а в Запоріжжі – більше 9 кубометрів. Але це просто анекдот, не можуть бути житомиряни бруднулями, а запоріжці чистюлями. Цей норматив свідчить лише про одне – про розмір втрат, отже в Запоріжжі у два з лишком рази більше втрати води, ніж у Житомирі. Іншого логічного обґрунтування ці нормативи не мають.

Тут порушено конституційний принцип рівності прав громадян. Чому одна людина має платити дорожче, аніж інша за споживання води?..

Наші водоканали потребують модернізації, але вони цього не можуть зробити, тому що немає коштів. А коли ми введемо цю систему, то і не захочуть її робити. Навіщо їм це, коли вони через тарифи всі свої втрати покриють.

Якщо після таких нововведень українцям доведеться встановлювати лічильники, скільки це коштуватиме для бюджету сім’ї?

Олександр Сергієнко: Це доступні суми для тих, хто працює.

Тетяна Бойко: Десь 300 грн. за один лічильник.

Олександр Сергієнко: Плюс ще встановлення. Вони окуплюються досить швидко. Але ми упираємося у психологію наших мешканців. Спробуйте якійсь бабусі доказати, що треба встановити лічильник, вона упреться так… Якщо у будинку із 200 квартир 198 встановлять лічильники, а 2 – ні, на будинку стоятиме загальнобудинковий лічильник і всі втрати так чи інакше будуть розкидатися по всім квартирам. Якби у 100% квартир були лічильники, не було б проблем, але спробуйте досягти цього результату.