Київ відклав підвищення тарифів
Якщо взяти пункт про найдешевшу воду в Києві, то це ж не дивно, тому що Київ має мільйон особистих рахунків.
Тарифи на холодну воду та водовідведення для киян найближчим часом зростати не будуть. Хоча Нацкомпослуг і підвищила тарифи на холодну воду на 5,5%, і з 1 березня «Київводоканал» розраховується з усіма юридичними особами вже по новому тарифу, але для киян вартість компослуг встановлюватиме КМДА.
Відповідне рішення про подорожчання холодної води на 10 копійок і водовідведення на 8 вже підготовлене, але реалізовуватиметься не раніше, ніж через місяць-два. Більше того, кияни можуть взагалі уникнути цього подорожчання, в такому разі витрати в сумі близько 40 мільйонів гривень «Київводоканалу» компенсуватимуться зі столичного бюджету.
Про це прес-конференції в «Глакомі» говорив начальник Управління цінової політики Київської міської державної адміністрації Василь Яструбинський.
Василь Яструбинський: «Ряд обласних центрів прийняли рішення не підвищувати тарифи. Можливо, Київ також піде цим шляхом»
Національний регулятор підвищив тарифи на холодну воду і водовідведення для більшості водоканалів України, в тому числі і для «Київводоканалу». Тариф підвищений в середньому на 5,5%, відповідно до якого з 1 березня «Київводоканал» розраховується з усіма юридичними особами.
Відповідно до чинного законодавства, тариф для розрахунків між виконавцями послуг і споживачами має встановити орган місцевого самоврядування, в місці Києві – це Київська міська державна адміністрація. «Київводоканал» виступає як виробник комунальної послуги з холодного водопостачання, який реалізує цю послугу виконавцям – жекам, ЖБК, ОСББ і ін. обслуговуючим організаціям. Ці обслуговуючі організації проводять реалізацію води фізичним особам по тим тарифам, які встановлює орган місцевого самоврядування.
Відповідно до цього рішення Національного регулятора, Управлінням з питань цінової політики розроблено проект відповідних розпоряджень КМДА, де передбачено підвищення тарифів і для населення. Це підвищення становить 10 копійок по холодній воді і 8 копійок – по водовідведенню. В тарифі на холодну воду загальне підвищення становитиме 5,4%, а в тарифі на гарячу воду – біля 0,7%.
Зазначений проект на сьогодні проходить узгодження з відповідними службами і потім буде поданий на розгляд Київській міській раді. Після цього буде прийматися рішення. Можливо, буде прийнятий варіант обговорення з мешканцями, жеками, експлуатуючими організаціями, прийматиметься рішення про термін запровадження цих тарифів, і чи будуть вони запроваджуватися взагалі. На сьогоднішній день однозначного рішення про його запровадження немає. Тобто, для киян тариф на холодну воду, водовідведення і відповідно вартість холодної води в гарячій воді найближчим часом змінюватися не буде. Це рішення прийнято, незважаючи на борги, які має водоканал і відповідно виконавці послуг. Якимось чином зазначені питання будуть вирішуватися іншим чином.
Ви сказали, що найближчим часом для киян тарифи підвищуватися не будуть. Про які конкретні терміни йдеться?
Василь Яструбинський: Важко сказати, але можу стверджувати однозначно, що з 1 березня тарифи не запроваджені, наступні етапи можуть бути лише з першого числа наступних місяців. В ЗМІ бачимо інформацію про те, що ряд обласних центрів прийняли рішення не підвищувати тарифи. Можливо, Київ також піде цим шляхом.
На сьогодні тарифи на холодну воду і водовідведення відшкодовують «Київводоканалу» десь 81-87% витрат. Це при умові, що у зв’язку з браком обігових коштів, «Київводоканал» суттєво економить на своїх витратах.
Прокоментуйте ситуацію про комунальні борги, кажуть, що за них будуть забирати автівки у боржників.
Василь Яструбинський: У нас кошти за комунальні послуги надходять із розрахунку в середньому 100-101%. На мій погляд, ми всі є споживачами в рівних умовах. То чому частина киян, які добросовісно сплачують десь 95% і ще 5-6% гасять боргів, за свій рахунок повинні утримувати порядка 5% боржників, які не платять? Причому дослідження показують, що, як правило, не платять достатньо заможні споживачі. Цю проблему потрібно вирішувати в правовому полі. Якщо є рішення судів, вони повинні виконуватися.
Держава зі свого боку зробила багато, що від неї залежало, щоб захистити соціально-незахищених мешканців: плата за комунальні послуги не може перевищувати 10-15% від сукупного доходу сім’ї.
Чи розглядається питання нарахування пені для боржників, і чи можливо таке взагалі?
Василь Яструбинський: Багато років тому це питання з економічної площини було переведено в політичну. В зв’язку з цим, зараз нарахування пені може бути визначено тільки змінами до чинного законодавства. Це уже залежить не від місцевих органів влади, а чисто від політичного рішення. Хоча це досить несправедливо, тому що якщо житлово-експлуатаційна організація заборгувала постачальникам ресурсу, то ці постачальники нараховують пеню, при цьому експлуатуюча організація не може нарахувати пеню тим споживачам, які допустили виникнення боргу. Тут утворюється економічний розрив, який є досить суттєвим, якщо братися в цілому по місту Києву.
Скільки на сьогодні боржників за комунальні послуги по місту Києву, і як з ними борються?
Василь Яструбинський: На сьогодні середня кількість боржників має тенденцію до зменшення. Запровадження системи двох тарифів (до і після 20-го числа) суттєво вплинуло на погашення значними темпами малих боргів по 2-3 тисячі. А ті борги, які складають 10, 15, 20 і більше тисяч, на жаль, залишаються без погашення. У житлово-експлуатаційних та експлуатуючих організаціях залишається єдиних шлях боротьби – це судові позови, яких проводиться щороку десятки або сотні. Але їх ефективність досить незначна, тому що, як правило, судові рішення виконуються в досить незначній частині. У зв’язку з цим, на сьогоднішній день реальних механізмів вплинути на боржника знайти дуже важко.
Ви говорили про те, що Київ взагалі може не підвищити тарифи. В такому разі хто буде покривати витрати «Київводоканалу»?
Василь Яструбинський: Відповідно до чинного законодавства, орган, який приймає рішення про непідвищення тарифів або про їх підвищення не в повній мірі, повинен зайти джерела погашення втрат підприємству. Тобто, Адміністрація буде шукати джерела покриття цих збитків. Підвищення, яке би мало бути, дало б водоканалу на рік всього порядка 40,5 мільйонів додаткових коштів. Тобто, самі посудіть: 40 мільйонів на рік на всіх киян – це досить незначна цифра.
Сьогодні в платіжках киян фігурують різні суми за куб холодної води, куди включені витрати ЖЕКів і т.ін. Яка є розбіжність між цими тарифами в межах міста?
Василь Яструбинський: На сьогоднішній день у місті Києві для населення діють два тарифи: 3,18 грн. (якщо сплата йде до 20 числа) та 3,50 грн. (після 20-го). Якщо хтось застосовує інші, то це є порушенням державної дисципліни цін.
На жаль, в нашій країні на сьогоднішній день немає державного органу, на який би було покладено контроль за дотриманням дисципліни цін. Тарифи між виконавцем і споживачами до повноважень регулятора не відносяться. Завжди цим займалась Державна інспекція по контролю за цінами, яка була ліквідована і зараз відтворюється знову. Але в проекті положення про цю інспекцію, судячи з відкритої інформації, контрольні повноваження не виписуються.
Але ЖЕКи нараховують різні тарифи в різних районах Києва…
Василь Яструбинський: Тариф один, а плата за водоспоживання дійсно різна в багатьох ЖЕКах в різних районах міста. Якщо будинок облаштований будинковим приладом обліку холодної води, то мешканці сплачують по показникам цього лічильника. Тобто, кількість спожитої води ділиться на кількість мешканців, і отримана кількість води на одного споживача вже множиться на тариф. Тому ці суми різні, але тариф один.