Підготовка до Євро 2012 очима британських аналітиків

Для Польщі та України, господарів чемпіонату УЄФА 2012, влітку цього року найважливішим буде футбол.

На організацію чемпіонату Європи з футболу Польша витратить щонайменше 10 млрд. доларів. Очікується, що стадіони заповнять 670 тисяч футбольних фанів, а фанзони відвідає ще 1,5 мільйона прихильників гри. У дослідженні, здійсненому на замовлення УЄФА, йдеться про те, що під час чемпіонату торговий обіг у країнах організаторах зросте до 300 мільйонів доларів, повідомив тижневик «Оbserwatorfinansowy.pl».

Для Польщі та України, господарів чемпіонату УЄФА 2012, влітку цього року найважливішим буде футбол. Три коротких тижні дві держави знаходитимуться на спільному полі. Та попри це, поміж ними є істотна різниця – Польща може розраховувати на зиск завдяки буму у роздрібній торгівлі, Україна ж, швидше за все, не сягне в цьому ділі великої слави.

Країни, які є господарями Євро 2012, повинні виконати багато умов УЄФА. Необхідна стабільність політичної системи, усталеної правової системи і деяких положень, що стосуються зайнятості. Життєво важливими є інвестиції у великі сучасні стадіони, розкішні готелі та тренувальні центри, а також сучасні комунікаційні системи поміж містами в котрих будуть відбуватися футбольні матчі. Через збільшення бюджетних видатків Польща витратить на ці заходи понад 10 млрд. доларів.

Якщо приготування завершаться вчасно, то Польща і Україна можуть розраховувати на те, що компенсують інвестовані кошти завдяки витратам вболівальників. Очікується, що нові стадіони заповнять майже 670 тисяч вболівальників - прихильників футболу - , а до фанзон прийде ще 1,5 мільйона фанів. Цей факт зберігає надію на великі грошові обіги в роздрібній торгівлі. В аналізі, здійсненому на замовлення УЄФА, йдеться про те, що під час чемпіонату торговий обіг у країнах-організаторах зросте до 300 млн. доларів, а пізніше ще на 250 млн. доларів.До цього потрібно додати довготривалі вигоди, що виникнуть через збільшення та інтенсивність туристичного руху і появу нових інвестицій в цих країнах.

Польща знаходиться кращому становищі аніж Україна, щоб використати ці шанси. Минулого року темпи економічного розвитку в Польщі, яка демонструвала ріст ВВП протягом усього періоду світового економічного спаду, становили 4,3відсотка. Згідно з підрахунками центру Economist Intelligence Unit це означає збільшення обігу роздрібної торгівлі на 3,6 відсотка (з урахування корекції на інфляцію). Враховуючи факт, що цьогоріч темп росту ВВП впаде до рівня 2,6 відсотка, то відповідно уповільниться зростання обігу роздрібної торгівлі.

Хоча реальні дані на цей час суперечать прогнозу. У січні зафіксовано зростання торгового обігу до 10 відсотків, а в лютому той самий показник сягнув аж 13-ти відсотків. До Польщі й надалі прибувають рітейлери з-за кордону.

На перший погляд в Україні з цим теж все непогано. У 2011 році ВВП зріс на 5 відсотків, а цього року передбачається ріст на рівні 2,5 відсотка. Однак ці результати є лише наслідком і відлунням економічного стрибка у 2009 році, а також того, що Україна стартувала з низького рівня. Український ВВП на душу населення становить 3430 доларів на рік і майже у чотири рази менший від польського. У локальній роздрібній торгівлі, особливо за межами великих міст, де більшість українців живуть дуже бідно, як і раніше домінують кіоски та ринки.

До цього потрібно додати, що останнім часом погіршилася ситуація в українській економіці, а зволікання з програмою затягування ременя – яку уряд відкладає до майбутніх жовтневих парламентських виборів – означає, що 2013 рік, в якому не буде серйозних спортивних подій, виявиться ще більш важким ( через скорочення бюджетних витрат). Окрім того, багато українських домогосподарств лише щойно почали виборсуватися з фінансових клопотів, викликаних високими рахунками за опалення. Цей фінальний наслідок надокучливої зими сповільнив зростання торгівлі і затримав весняну тендерну підготовку у багатьох магазинах.

На думку керівників торговельної мережі, Україна однак не позбавлена можливості розвитку. Щоправда, після зафіксованого різкого підйому минулорічної роздрібної торгівлі, очікується уповільненя, але у 2014 -2016-му роках ріст обігу має становити майже 8 відсотків щорічно з урахуванням інфляції. В деяких районах Києва, а також у великих південних містах України, таких як Дніпропетровськ. Донецьк і Одеса, рівень життя значно перевищує середньостатичний. Потрібно також додати, що кількість населення становить 45,5 млн. Це найбільший показник у Східній Європі після європейської часини Росії.

Кілька сміливих рітейлерів зважилися на інвестиції, незважаючи на несприятливий економічний цикл. Вони збираються отримати вигоду завдяки тому, що трохи заспокоївся ринок комерційної нерухомості і впали ціни після запеклих спекулятивних стрибків. Тепер єдиним закордонним підприємством, яке опинилося в групі п’яти найбільших рітейлерів, що діють в Україні, стала група Metro. Ця німецька мережа, яка зазвичай налічує 31 магазин, збільшиться за рахунок невеликих супермаркетів Metro Baza. А мережа Billa, що належить до австрійського рітейлерського концерну Rewe, планує до 2015 року втричі збільшити кількість маркетів: аж до 60 – ти!

Що стосується не харчової роздрібної торгівлі, то гонконгська мережа AS Watson домінує в фармацевтичній сфері, торгівлю DIY (зроби сам) представляють німецькі мережі OBI і Praktiker і французька Leroy Merlin, що належить до концерну Auchan, окрім того почав працювати торговий дім британської фірми Marks & Spencer. Активно діють також і українські компанії: Epi-Сenter - найбільший філіал мережі DIY та Intertop - провідний магазин роздрібного продажу взуття, який є спонсором чемпіонату з футболу.

Загалом в роздрібній торгівлі й досі панує розпорошеність. Доля п’яти найбільших фірм на українському ринку становить лише 25 відсотків. На ринку, розвиток якого гальмують незламна бюрократія, корупція та невисокі темпи економічного росту, провідні супермаркети фірми Fozzy Group i Furshet, а також ATB Market, мережа дисконтних магазинів на кшталт soft discounter, належать до нечисленних надрегіональних гравців.

Через складнощі залишила український ринок сербська мережа Delta M і російська O’Key, а інші такі як Auchan (Francja), Ikea (Szwecja), Netto (Dansk Supermarked), Real (Metro Group) і найбільша російська рітейлерська група Х5, скоригували (дуже) плани розширення .

Багато вказує на те, що український ринок не використає шанси великої спортивної імпрези. У зв"язку з невисокою купівельною спроможністю українських споживачів, а також через високі ціни на товари, які виробляються на підставі ліцензій, можна припустити, що більшість українців буде вдовольнятися підробками з Туреччини чи країн Близького Сходу. Залишає бажати кращого інфраструктура, досі не достатньо розвинена мережа доріг і метро.

Це не стосується робіт на київському літовищі, які, швидше за все, будуть виконані вчасно, а в не багатьох готелях номери повністю зарезервовані на усі дні турніру( хоча у деяких ціни були астрономічними).

Україна влітку опиниться в центрі уваги. Але не варто думати, що цим розбурхає до себе інтерес західних рітейлерів у найближчі три чи п’ять років. Сучасні торгові площі там коштують дуже дорого, а гроші на будівництво нових торгових центрів можна отримати лише шляхом високовідсоткової позики, яка одразу вбиває будь-яке бажання будувати. Це означає, що на практиці єдиним способом початку діяльності в галузі роздрібної торгівлі буде прихід місцевих фірм. Україна повинна ще багато зробити, аби наздогнати інші країни…

За матеріалом Оbserwatorfinansowy.pl переклав і підготував Володимир Олійник